Onko alle 16-vuotiaan ja täysi-ikäisen pelkkä seurustelu laitonta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko alle 16-vuotiaan ja täysi-ikäisen seurustelu laitonta, mikäli seurustelu ei johda seksiin? Itse olen joskus kuullut jostain, että pelkkä seurustelu ei koskaan olisi laitonta, ainoastaan seksi tuon ikäisten osapuolten välillä olisi laitonta.

No oli laitonta tai ei, ei ainakaan minun mielestäni edes pelkkä seurustelukaan olisi soveliasta, mikäli toinen osapuoli olisi reilusti alle 16-vuotias ja/tai toinen osapuoli reilusti yli 18-vuotias.

Mitä mieltä muut olette?
 
[QUOTE="jou";23266168]15v ja 18v olisi laitonta jos on kyseessä seksisuhde...seurustella muutoin saa...[/QUOTE]

Rikollista se on vain silloin, jos henkisessä tai ruumiillisessa kypsyydessä on iso ero. Näin ei useinkaan ole, jos tyttö 15 ja poika 18. Pojat yleensä kypsyvät myöhemmin.
 
mä en kauheena ymmärtäny et onko laitonta seurustella täysiikänen alaikäsen kans eli vaik esimerkkinä 13 seurustelee 21 vuotiaan kans jos ei oo mitää seksii? enkä tarkota et on tyttö tai poika
 
Miten seurustelu voi olla laitonta, jos koko "seurustelua" ei lue missään laissa. Ja miksi voisikaan lukea? 0nko kahden kerran tapaaminen seurustelua, vai voiko viidennen kerran teestä vetää johtopäätöksiä? Mitä hä?
 
No siinä tapauksessa olen tehnyt laittomia :0 Kyllä me harrastettiin seksiä kun minä olin 15 ja mies 18 - en edes tiennyt moista..paljonko ois sakot ja lasketaanko ne per pano? :D eikait siitä sentään vankilaan joudu? :0
 
En haluaisi olla ennakkoluuloinen ja takertua ikään (koska ei sillä aikuisiällä ole väliä), mutta kyllä jaksaa ihmetyttää jonkun 14-15-vuotiaan ja täysi-ikäisen seurustelu. Vaikka se 14-vuotias olisi miten "kypsä ikäisekseen", hän on kuitenkin 14. Eli miten lapsellinen sen täysi-ikäisen pitää olla, että ovat ns. samalla tasolla - ja siinäkin tapauksessa, miksi ikäistään fiksumpi ja kypsempi haluaisi olla ikäistään lapsellisemman ja mahdollisesti jälkeenjääneen kanssa? En ymmärrä.

Joskus ne "vanhemmat pojat" (yleensähän näissä pariskunnissa se vanhempi osapuoli on poika) ovat oikeasti vähän normaalia tyhmempiä tapauksia, jotka eivät yksinkertaisesti saa ikäistään seuraa. Miksi joku ikäistään fiksumpi ja kypsempi tyytyisi tällaiseen, koska luulisi, että olisi mahdollisuus saada joku fiksumpikin poikaystävä. Kyllä se silti näkyy ja kuuluu, että ei ole ihan kaikki muumit laaksossa. Sitten taas, jos siinä pojassa viehättää vaikka se, että hänellä "on jo auto", niin se taas ei kuulosta siltä, että tyttö olisi ikäistään fiksumpi ja kypsempi - eli silloin sen pojan täytyy olla entistäkin lapsellisempi ja tyhmempi ollakseen henkisesti samalla tasolla :eek:
 
Me liikuttiin teineinä porukassa missä oli tyttöjä ja poikia ja nuoriamiehiä ikähaarukalla 12-20 vuotta. Olikohan se sit niin ihme, jos kolme vuotta kyseiset ihmiset tunteneena päädyin 15-kesäisenä kimppaan pojan kanssa joka täytti samana vuonna myöhemmin 18?

Ja niinhän se silloinkin meni, että oman ikäiset pojat olivat hieman kehitykseltään jäljessä. Muhun ei ainakaan purrut pieruhuumori tai mopoilla keuliminen, mieluummin valitsin miehen joka jo osasi keskustellakin...
 
Me liikuttiin teineinä porukassa missä oli tyttöjä ja poikia ja nuoriamiehiä ikähaarukalla 12-20 vuotta. Olikohan se sit niin ihme, jos kolme vuotta kyseiset ihmiset tunteneena päädyin 15-kesäisenä kimppaan pojan kanssa joka täytti samana vuonna myöhemmin 18?

Ja niinhän se silloinkin meni, että oman ikäiset pojat olivat hieman kehitykseltään jäljessä. Muhun ei ainakaan purrut pieruhuumori tai mopoilla keuliminen, mieluummin valitsin miehen joka jo osasi keskustellakin...

Tuo ikäero ei ilmeisesti niin iso ollutkaan, jos kerran 15-vuotiaana aloit olla 17-vuotiaan kanssa (joka vasta myöhemmin samana vuonna täytti 18). Jos nuorempi on syntynyt vuoden alkupuolella ja vanhempi loppupuolella, on ikäero todellisuudessa vain reilu kaksi vuotta.

Mutta jos esim. tuosta porukasta joku 12-vuotias olisi alkanut olla 20-vuotiaan kanssa, niin kyllä se minusta olisi tosi kummallista. Vaikka kuinka tuntisi jo vuosien takaa. Kun eihän se, että kumpikin osaa keskustella, tarvitse sentään tarkoittaa, että pitää seurustella ;) Mutta sun kohdalla tosiaan vähän eri asia, ikäero ei kuulosta kovin suurelta.

Itse tosin luulen, että ne pieruhuumorista ja mopoilla keulimista pitävät pojat eivät parissa vuodessa muutu keskustelutaitoisiksi ja syvällisiksi, vaan ne fiksut pojat ovat mahdollisesti olleet fiksumpia jo nuorempina.
 
Tuo ikäero ei ilmeisesti niin iso ollutkaan, jos kerran 15-vuotiaana aloit olla 17-vuotiaan kanssa (joka vasta myöhemmin samana vuonna täytti 18). Jos nuorempi on syntynyt vuoden alkupuolella ja vanhempi loppupuolella, on ikäero todellisuudessa vain reilu kaksi vuotta.

Mutta jos esim. tuosta porukasta joku 12-vuotias olisi alkanut olla 20-vuotiaan kanssa, niin kyllä se minusta olisi tosi kummallista. Vaikka kuinka tuntisi jo vuosien takaa. Kun eihän se, että kumpikin osaa keskustella, tarvitse sentään tarkoittaa, että pitää seurustella ;) Mutta sun kohdalla tosiaan vähän eri asia, ikäero ei kuulosta kovin suurelta.

Itse tosin luulen, että ne pieruhuumorista ja mopoilla keulimista pitävät pojat eivät parissa vuodessa muutu keskustelutaitoisiksi ja syvällisiksi, vaan ne fiksut pojat ovat mahdollisesti olleet fiksumpia jo nuorempina.


Totta, ikäeroa ei ollut kuin 2-vuotta ajallisesti. Hassua on se, että lain silmissä sen pari kuukautta suhteen alussa oli sallittua seksi meidän välillämme mutta pojan täyttäessä 18 olisi pitänyt lopettaa siksi aikaa että mä ehdin täyttää 16 vuotta.
 
Totta, ikäeroa ei ollut kuin 2-vuotta ajallisesti. Hassua on se, että lain silmissä sen pari kuukautta suhteen alussa oli sallittua seksi meidän välillämme mutta pojan täyttäessä 18 olisi pitänyt lopettaa siksi aikaa että mä ehdin täyttää 16 vuotta.

Laki on kaavamaista. Mutta jos joku nyt tuosta olisi yrittänyt jonkun jutun nostaa, niin eihän siitä mitään seuraamuksia olisi tullut. Olisi todettu vaan, että olette henkisesti samalla tasolla ja suhde on ok.
 
Me liikuttiin teineinä porukassa missä oli tyttöjä ja poikia ja nuoriamiehiä ikähaarukalla 12-20 vuotta. Olikohan se sit niin ihme, jos kolme vuotta kyseiset ihmiset tunteneena päädyin 15-kesäisenä kimppaan pojan kanssa joka täytti samana vuonna myöhemmin 18?

Ja niinhän se silloinkin meni, että oman ikäiset pojat olivat hieman kehitykseltään jäljessä. Muhun ei ainakaan purrut pieruhuumori tai mopoilla keuliminen, mieluummin valitsin miehen joka jo osasi keskustellakin...


Ai että oikein osasi keskustella :D Ja keskustelun takia päädyit kimppaan :DDD
 
Meinaan, että 15 -vuotiaalle kelpaa aivan hyvin ne mopojaan virittelevät pojat, jos ei ole itse jo seksin perään. 15 -vuotiaana oikeasti kuuluisikin punastella mopopoikien seurassa, eikä hinkua miesten pöksyihin.

No mut eihän se sulta sit pois ollut. Sä tykkäsit punastelusta ja pojista, mä kielipelin -tavalla jos toisellakin- taitavasta nuoresta miehestä. Turhaa hööpöttelet!
 

Yhteistyössä