onko hautajaisia pakko maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Tuli toisesta ketjusta vain mieleen sellainen esimerkki, että sinulla on esimerkiksi vanhempi, jonka kanssa vakavasta syystä tai toisesta ei ole niin missään tekemisissä eikä halua tämän kuuluvan elämääsi mitenkään, kuolee ja olet ainoa lähisukulainen. Asunnon tyhjennys ja hautajaiskulut tulevat sinun kontollesi. Voiko tästä vain kieltäytyä? Kuka sitten hoitaa asian?

No hautajaiset voivat olla ihan vain tuhkaus ja siinä se. Ei ketään pakoteta järkkäämään siunaustilaisuutta tai muistotilaisuutta. Ja kai vuokra-asuntokin tulee vuokranantajan toimesta lopulta tyhjennettyä. Perunkirjoitukset on vaan pakko hoitaa. Pesän voi sitten vaikka hakea konkurssiin jos velkoja on enemmän kuin varoja, mutta sitten ei sovi ottaa _mitään_ siitä pesästä.

[QUOTE="vieras";27067400]Tietääkseni voi kieltäytyä, sossu sitten hoitaa.[/QUOTE]
Juuri näin. Ensisijaisesti kulut otetaan vainajan omaisuudesta, mutta jos omaisuutta ei ole tai sitä ei ole riittävästi, kulut maksaa sossu. Tosin silloin tietysti nuo asiat hoidetaan halvimmalla mahdollisella tavalla.

voi kieltäytyä. Tosin kyllä voi olla, että joudut ne maksamaan, koska tuskin sossu maksaa jos tiedossa on lähiomainen jolla on rahaa. Eihän hautajaisia ole pakko pitää. Tietysti arkku on se joka on hankittava, mutta multiin kyllä laitetaan ilman hautajaisiakin.

Kertokaas mullekin. Mä näin isäni viimeksi joskus 80-luvun puolivälissä, kun se kävi viimeisen kerran uhkailemassa ja kuristamassa mun mutsia. :|

Hengissä se ilmeisesti viinasta huolimatta sinnittelee yhä, mutta en usko, että sillä on rahaa edes omiin hautajaisiinsa. Ja mä taas en sattuneesta syystä ole kovin innokas käyttämään vähiä varojani, kun hän aikanaan kuukahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27067415:
Juuri näin. Ensisijaisesti kulut otetaan vainajan omaisuudesta, mutta jos omaisuutta ei ole tai sitä ei ole riittävästi, kulut maksaa sossu. Tosin silloin tietysti nuo asiat hoidetaan halvimmalla mahdollisella tavalla.

Eikö ne silloin hoideta sossun valitsemalla tavalla? Ei kai se halvin ole ja sisältää varmasti kahvia ja pullaa sossun kahvihuoneeseen?

Korruptio toimii varmasti täälläkin. Koulukuvauksissakin tulee vuoden juhlamokat ym. opettajille kun valitsee oikein

[QUOTE="puks";27067419]Kertokaas mullekin. Mä näin isäni viimeksi joskus 80-luvun puolivälissä, kun se kävi viimeisen kerran uhkailemassa ja kuristamassa mun mutsia. :|

Hengissä se ilmeisesti viinasta huolimatta sinnittelee yhä, mutta en usko, että sillä on rahaa edes omiin hautajaisiinsa. Ja mä taas en sattuneesta syystä ole kovin innokas käyttämään vähiä varojani, kun hän aikanaan kuukahtaa.[/QUOTE]

Kun sinulle aikanaan ilmoitetaan isäsi kuolemasta, kieltäydyt vaan hautaamasta. Jonkun se on multiin laitettava. Perunkirjoitukset joudut hoitamaan, oikeusaputoimistossa käy veloituksetta mikäli olet pienituloinen. Neuvovat myös noissa muissa asioissa.

Eikö ne silloin hoideta sossun valitsemalla tavalla? Ei kai se halvin ole ja sisältää varmasti kahvia ja pullaa sossun kahvihuoneeseen?

Korruptio toimii varmasti täälläkin. Koulukuvauksissakin tulee vuoden juhlamokat ym. opettajille kun valitsee oikein

Itse en ainakaan saanut isäni hautajaisiin kahvia tai pullaa sossusta. Halvin mahdollinen arkku, arkkukukat, kuljetus ja polttohautaus.

Juu, siis tosiaan sossun valitsemalla tavalla. Ja siihen tapaan ei sisälly tammiarkut ja upeat hautakivet vaan vain se, mitä sossu katsoo tarpeelliseksi.

Meillä sossu kieltäytyi maksamasta vainajan kuljetukset, kukat ja asunnon tyhjentämisen. Maksoivat vain arkun ja polttohautauksen yleiseen uurnalehtoon. Ja nuokin maksoivat pitkän tappelun jälkeen. Vainaja oli varaton ja itse en ole ollut ko. vainajan kanssa tekemisissä yli 30 vuoteen. Mut oli merkitty siltikin lähiomaiseksi tietämättäni ja sossun mielestä olin siis velvollinen hoitamaan kaikki kulut. Perunkirjoitukset tein itse.

Minusta olisi ihan järkevää, jos jokainen jättäisi edes sen verran perintöä, että perikunta pystyy hautajaiset kustantamaan. Varsinkin lapsiperheissä voi olla taloudelllisesti niin tiukkaa, ettei omasta pussista pysty hautajaisia maksamaan. Eikä kaikilla ole oman vanhemman kuoleman jälkeen voimia alkaa sossun kanssa "tappelemaan" että kuka maksaa ja mitä maksaa.

Me ei olla vähävaraisia, mutta kun miehen varaton äiti kuoli, niin saatiin sossusta(?) avustusta kuluihin. Kuolinpesä haettiin konkurssiin, eikä meidän tosiaankaan tarvinnut maksaa anopin velkoja tms (mistä täälläkin aina välillä pelotellaan). Hautajaiset olivat pelkkä siunaus kappelissa lähiomaisille, ei kahvituksia tms, käytiin porukalla syömässä siunauksen jälkeen.