Onko huolenaihetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv19
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv19

Vieras
Onko aihetta huoleen, kun kylässä söin sellaisen pienen joulutortun ja kuulin vasta jälkikäteen, että siinä päällä oli luumuhillon lisäksi tuorejuustoa.

Se oli pirkka appelsiini tuorejuustoa ja kaupassa kurkkasin pakettia niin siinä ei mainita pastöroinnista mitään. Tiosaalta olihan se ollut uunissa. Onko siinä mitään listeriariskiä ja panikoinko ihan turhaan nyt?

Mä olisin hullu jos mä olisin miettinyt koskaan raskaana ollessani mitä voi syödä ja mitä ei.
4 raskautta takana ja tunnustan että koskaan ikinä ei ole käynyt minkään ruoka aineen kohdalla mielessä että oisko saanu syödä.
Tupakkaa ja alkoholia en ole nauttinut mutta ihan kaikkia ruokia kylläkin ja kohtuudella.

Alkuperäinen kirjoittaja rv19:
Onko aihetta huoleen, kun kylässä söin sellaisen pienen joulutortun ja kuulin vasta jälkikäteen, että siinä päällä oli luumuhillon lisäksi tuorejuustoa.

Se oli pirkka appelsiini tuorejuustoa ja kaupassa kurkkasin pakettia niin siinä ei mainita pastöroinnista mitään. Tiosaalta olihan se ollut uunissa. Onko siinä mitään listeriariskiä ja panikoinko ihan turhaan nyt?

kuolet juuri nyt ,tilaa ambulanssi,jumalauta näitä juttui

Alkuperäinen kirjoittaja syysusva05:
elä huolehi, noin pieni määrä ei tunnu kyllä missään..

No jos nyt listeriasta puhutaan, niin ihan se pienikin määrä kyllä riittää siihen tartuntaan.

Mutta ei todellakaan ole mitään hätää, onhan se uunissakin ollut!

Miettippä ap.On äitejä jotka ryyppäävät,vetävät marihuanaa ym huumeita,polttavat tupakkaa,vetävät lääkkeitä.Mieti näitä asioita ennenkuin jatkossa tyhmää kysyt.Saat sairaan muksun taatusti.Ja nää edellä mainitut terveen.Heidän sekaan vain sitten ei sulla huolta.

En ole hysteerikko ja ruokavalioni ei koostu koskaan pelkästä tuorejuustosta. Joten jos sinulle tuorejuuston välttäminen tarkoittaa sitä, että olen 9kk ilman ravintoa niin minulle se ei tarkoita.

Enkä siis ole hysteerikko. Neuvolan papereissa ja kaikissa netistä löytyvissä raskausajan ruokavalio-ohjeissa on yksiselitteisesti tuorejuusto kiellettyjen listalla. Onko ne tehty vain testiksi, että kukakohan uskoo?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
En ole hysteerikko ja ruokavalioni ei koostu koskaan pelkästä tuorejuustosta. Joten jos sinulle tuorejuuston välttäminen tarkoittaa sitä, että olen 9kk ilman ravintoa niin minulle se ei tarkoita.

Enkä siis ole hysteerikko. Neuvolan papereissa ja kaikissa netistä löytyvissä raskausajan ruokavalio-ohjeissa on yksiselitteisesti tuorejuusto kiellettyjen listalla. Onko ne tehty vain testiksi, että kukakohan uskoo?

Mulla on 3 tervettä lasta, vaikka olen raskausaikoina syönyt mitä on mieli tehnyt (alko+tupakka ei, maksaa pikkuisen). Että siltä pohjalta...

Enkä siis ole hysteerikko. Neuvolan papereissa ja kaikissa netistä löytyvissä raskausajan ruokavalio-ohjeissa on yksiselitteisesti tuorejuusto kiellettyjen listalla.

Sain muuten tähän toiseen raskauteen erilaiset suositukset kun ekaan.. Ja tuorejuusto ei ole kielletty, se vaan kehotetaan syömään mahdollisimman tuoreena.

Ja eikö se suomessa mene niin, että maitotuotteet on pääasiassa pastöroituja, ja jossei ole niin se pitää mainita tuoteselosteessa...??

Kun joku täällä vasta väitti että jos lukee vaan että "kerma" niin ei ole pastöroitu. Mut eikse mene just nimenomaan toisin päin? Vai onko mua huijattu?

En tiedä miten menee mutta joka tapauksessa laitoin Pirkalle viestiä ja kysyin, että onko heidän tuorejuustonsa pastöroituja vaikka ei paketissa asia luekaan. Kovasti tosiaan mainostetaan, että suomessa on turvallista syödä jopa ihan sitä homejuustoakin.

Juuri luin jotain odotus-lehteä ja siinäkin asia oli mainittuna.

Mutta itselleni ei ole kaksinen homma kieltäytyä tuorejuustosta, joten olen sen varmuuden vuoksi tehnyt. Tänään tosiaan kävi vahinko, kun ei käynyt mielen vieressäkään että joulutortussa olisi tuorejuustoa...

AAAAAAAAAAGHHHHHH että vetää hilsettä päähän täläset kyselyt. Nämä ovat suosituksia. Oletteko miettinyt mitä keski-Euroopassa syödään.Suomalaiset liika kammoisia!

Mä ymmärrän oikeen hyvin tällaset pelot. Itekin olin koko raskauden ajan vähän varpasillaan ja olin tosi tarkka kaikesta...luulenpa kyllä että raskausajan hormonit tekivät kyllä osansa, mutta sillon ei niin ajatellut. Kun itelläkin oli just ennen ollut keskenmeno niin kyllä sitä todellakin pelkäsi että meneekö seuraava raskaus loppuun asti hyvin. Sellaset ihmiset ei ymmärrä tällasia pelkoja, jotka ovat tosta vaan sen lapsen saaneet eikä ole menetyksiä joutuneet kokemaan. Kyllä tällasissa asioissa voisi ihan kannustaakin eikä heti haukkua. Mutta tosta tuorejuustosta, niin ei sulla ole hätää kun kerran ne tortut oli ollu uunissa.

Alkuperäinen kirjoittaja olet hysteerikko:

Mulla on 3 tervettä lasta, vaikka olen raskausaikoina syönyt mitä on mieli tehnyt (alko+tupakka ei, maksaa pikkuisen). Että siltä pohjalta...

Tähän voin vaan sanoa, että kiitä tuuriasi, ettei listeria tms. osunut kohdallesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hellu:
Tähän voin vaan sanoa, että kiitä tuuriasi, ettei listeria tms. osunut kohdallesi.

Eikun kiitän tervettä järkeäni :)
Ja mulla on kokemusta keskenmenosta ja muista raskaudenajan OIKEISTA vaikeuksista, että ymmärrän hyvin miltä menettämisen pelko ym tuntuu. Hysteriaa en ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hellu:

Eikun kiitän tervettä järkeäni :)
Ja mulla on kokemusta keskenmenosta ja muista raskaudenajan OIKEISTA vaikeuksista, että ymmärrän hyvin miltä menettämisen pelko ym tuntuu. Hysteriaa en ymmärrä.

Mutta jos listeriabakteerin ruoan mukana saat, niin se voi olla vauvan menoa!

Alkuperäinen kirjoittaja syysusva05:
elä huolehi, noin pieni määrä ei tunnu kyllä missään..

Määrällä ei ole listerian kanssa kyllä yhtään mitään tekemistä. Siihen ei päde se periaate mikä monella näyttää olevan että vähän kaikkea ei tapa.

Sitä bakteeria joko on tai ei ole, oli ruoka-ainetta sit puoli tl tai litra.

Mutta listeria on aika harvinanainen loppujen lopuksi ja kuumentaminenhan sen hävittää joten ei hätää.

Yhteistyössä