Onko ihan normaalia, että lapsi mustamaalaa äitiään mummilleen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitämäteen!!?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitämäteen!!?

Vieras
Mulla on aina ihan hirveät paineet mennä hakemaan lasta mummoltaan, kun aina kuulee niitä lapsen suusta päässeitä ihme kommentteja.. Tyyliin: äiti ei anna kai koskaan tehdä sitä jä tätä, äiti ei koskaan tee pannukakkua, äiti suuttui silloin ja silloin, äiti ei päästä ulos, äiti huusi mulle.. Ja sitten mummo siihen taivastelemaan, että lapsi sanoi tämmöistä ja tuommoista. Siis täh?? Tuntuu, että mummo oikeen nauttii siitä kun lapsi mua haukkuu ja saa sitten mulle kerta mitä on haukkunut, koskaan ei sano että lapsi ois musta sanonut mitään positiivista. Kyseleeköhän se sillain, että tekeekö äiti koskaan näin ja näin..? Vai mistä tämä johtuu? Arvatkaa tuleeko semmoinen p**ka äiti- fiilis aina? Olenko tosiaan niin huono äiti?? Kyllä mä omasta mielestä teen lapsen kanssa päivittäin jotain lapselle mieluista, saa kyllä ruokaa, karkkipäivän karkit, puhtaat vaatteet yms. Enkä tosiaan päivittäin huuda!!! Mummo taasen tekee kaiken juuri niinkuin lapsi tahtoo, ettei vahingossakaan loukkaantuisi/itkisi.. *huoh* lapsi siis 4-vee.

Ja mikä hemmetti siinä sitten on kun selität mummolle että kyllä saa ja kerrot tilanteen niin mummo ei tietenkään usko kun lapsi näin sanoo niin se silloin on näin.
Meillä lapsi oli väittänyt mummolleen että en kuulemma anna ruokaa??

Nou hätä...

Itse tein aikoinani samaa omalle äidilleni, sillä lapsen näkökulmastani mummu oli äidin äitinä myös äitiä ylempi auktoriteetti. Eli kun "äitiä pitää totella", niin äidin oli sitten toteltava mummua, joka on sen äiti... ;) Sinänsä äitisi ei kyllä tarvitsisi ruokkia lapsen puheita...

no joo, tosiaan osaa liioitella ja mummo on niin herkkä tollaisille että sillä varmasti jää mieleen ja siitä näkee kuinka se nauttii kertoa mulle mitä laps on sanonut!! Miksi ei aikuinen ihminen osaa lukea lapsen sanomaa rivien välistä, siis jättää tommoset aiheettomuudet noteeraamatta? Tottakai laps kertoo tommosia, jos sillä saa hirveesti mummon surkuttelua jne. Ärrrrsyttävää :kieh:

oikeinko se mummo retostelee niitä lapsen sanomisia sen lapsen kuullen... varmaan yllyttää vaan semmonen lasta lisää äitiä moittimaan. tai jospa se mummi tosiaan viel omaa itseään pönkittääkseen hemmottelee lastasi.

Mun mielestä noinkin pienen lapsen kohdalla taitaa olla kysymys mummosta eikä lapsen jutuista niinkään.
Eli jos lapsi sanoo tuollaista, fiksu ja normaali mummo oikaisisi lapselle et "äiti hoitaa sua aina arkisin, ja silloin ei ehdi kaikkee ekstraa tehdä, varmasti äiti haluis sun kaa tehä sitä ja tätä" ja toteaisi et kun on mummolassa niin ehtii tehdä kaikkee ylimääräistä kivaa kun on vähän niinkuin arjesta poikkeavaa.
Nauttisko tuo mummo tuosta tilanteesta ja tavallaan ruokkis noita lapsen juttuja?
Kurjaa ja ikävää, älä turhaan tunne itseäsi huonoksi äidiksi, kai siellä mummolassa on lapsen mielestä kivaa kun ei ole rajoja, näin ainakin meillä..

mun mielestä kyllä kuulostaa siltä että mummi on kysellyt ja onkinut noita asioita esille, varsinkin jos lapsi ei muille puhu vastaavia juttuja. tosi ikävää mummilta. lapsikin alkaa aika pian vasitoamaan että onpas tässä jotain outuoa jos se aina tollasia kyselee.

onko kyseessä sun äiti vai anoppi? meillä oli sellainen tilanne että mun äidillä ja hänen äidillään oli tosi vaikea suhde keskenään, ja kun olin lapsi niin mummo yritti kääntää mua äitiä vastaan ja esittää mulle että hänen kanssaan on kaikki paremmin kuin äidin. siitä tuli itselle tosi paska olo koska pidin molemmista kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Nou hätä...

Itse tein aikoinani samaa omalle äidilleni, sillä lapsen näkökulmastani mummu oli äidin äitinä myös äitiä ylempi auktoriteetti. Eli kun "äitiä pitää totella", niin äidin oli sitten toteltava mummua, joka on sen äiti... ;) Sinänsä äitisi ei kyllä tarvitsisi ruokkia lapsen puheita...

nyt on kyse lapsen isän äidistä.. Jos olisi omasta äidistäni kyse, niin tietäisin, ettei hän lähde mukaan tuohon hommaan. Mut tää isänsä äiti nähtävästi lähtee.. ja vielä lapsen kuullen toistaa mulle asiat ja ihan selvästi odottaa vastausta, jotta pitääkö väite paikkansa..

Olen tähän asti kuitannut sanomiset ihmettelyllä j avaihtanut puheenaihetta, ei mun tarvi tommoseen lässytykseen lähtä mukaan! Mua vaan niin ärsyttää, kun ei voi nauttia vapaapäivästää, kun pitää miettiä mitä ne siellä urkkii ja yrittää tehdä musta jonkun hirviön vaikka olen mielestäni ihan tavallinen äiti. Mummo saattaa olla jotenkin katkera tai jotain, en välitä ihmisestä kovinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
mun mielestä kyllä kuulostaa siltä että mummi on kysellyt ja onkinut noita asioita esille, varsinkin jos lapsi ei muille puhu vastaavia juttuja. tosi ikävää mummilta. lapsikin alkaa aika pian vasitoamaan että onpas tässä jotain outuoa jos se aina tollasia kyselee.

onko kyseessä sun äiti vai anoppi? meillä oli sellainen tilanne että mun äidillä ja hänen äidillään oli tosi vaikea suhde keskenään, ja kun olin lapsi niin mummo yritti kääntää mua äitiä vastaan ja esittää mulle että hänen kanssaan on kaikki paremmin kuin äidin. siitä tuli itselle tosi paska olo koska pidin molemmista kovasti.

Ei lapsi muille puhu tommosia! :( Ja mulla on itselläkin kokemusta mummosta joka muustamaalasi mun läheisiä, oli todella vaikea olla kun itse pidin näistä henkilöistä.. :(

Heh, voin sanoo että meillä ainaki tulee oleen tollanen tilanne, vaikka lapsi ei vielä osaa puhua. Mummo on läpeensä utelias kaikkien asioista ja jo nyt hirvittää kuinka sitten lasta aina tenttaa....=(

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva kohtalotoveri:
Heh, voin sanoo että meillä ainaki tulee oleen tollanen tilanne, vaikka lapsi ei vielä osaa puhua. Mummo on läpeensä utelias kaikkien asioista ja jo nyt hirvittää kuinka sitten lasta aina tenttaa....=(

Otan osaa!! :hug: Ei mikään mukava tilanne.. Haluaako teillä mummo tuntea itsensä aina paremmaksi? Tuo meidän lapsen mummo on niiiin perfektionisti, että varmaan haluaa että lapsi pitää häntä maailman ihanimpana ihmisenä, eikä äitiään!!:(

Näin juuri, kun kyläillään niin minä äitinä olen vaan rasite hänelle, tuntuu vaan että kovasti oottaa millon lapsi kyläilee yksinään...kyse yllättäen myös anopista meilläkin. Ketuttaa tosiaan jo valmiiksi, ja turhaan joutuu sitten energiaa tuhlaamaan just tohon miettimiseen että mitähän se kyselee ja mitähän on tullu lapsen kuullen sanottua eli anoppipuheet pitää "siistiä"... =/ Onneks on vielä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva kohtalotoveri:
Näin juuri, kun kyläillään niin minä äitinä olen vaan rasite hänelle, tuntuu vaan että kovasti oottaa millon lapsi kyläilee yksinään...kyse yllättäen myös anopista meilläkin. Ketuttaa tosiaan jo valmiiksi, ja turhaan joutuu sitten energiaa tuhlaamaan just tohon miettimiseen että mitähän se kyselee ja mitähän on tullu lapsen kuullen sanottua eli anoppipuheet pitää "siistiä"... =/ Onneks on vielä aikaa.

Joo, näin meilläkin. Katsoin sitten jossain vaiheessa antaa olla, puhuvat mitä puhuvat, mä en kestäny olla siellä koko päivää! Lapsillahan on tunnetusti hyvä mielikuvitus ja mummo ottaa mieluusti tosissaan kaikkein lennokkaimmatkin jutut..

lapsi on selvästikin hokasannut, että saa hyvin huomiota itselleen sekä mummolta että äidiltä. mun mielestä nyt olis vakavan keskustelun paikka sekä mummon lapsen, että sinun kanssa. molempinen teidän pitäis selvittää lapselle, miten ikävää tuollainen on. ja sitten jättää molempien huomiotta, jos lapsi vielä jatkaa moista.

Ja lapsenhan ei tarvitse kertoa perheasioita!!!! Näyttää siltä että mummo käyttää tilannetta hyväkseen kun lapsi vilpittömästi kertoo jos kysytään. Kokemusta meilläkin aikanaan oli, vähän aikaa lapsi oli kyläilemättä yksinään, kiusaantui selvästi itsekin jatkuvista kyselyistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja lapsenhan ei tarvitse kertoa perheasioita!!!! Näyttää siltä että mummo käyttää tilannetta hyväkseen kun lapsi vilpittömästi kertoo jos kysytään. Kokemusta meilläkin aikanaan oli, vähän aikaa lapsi oli kyläilemättä yksinään, kiusaantui selvästi itsekin jatkuvista kyselyistä.

No ei tarvitsekaan, enkä tosiaan usko, että kertoisikaan, jos ei kysyttäisi. Mummo aina sanoo, että laps ykskaks kertoi tämmöisen jutun. Ja sitten surkuttelee, kauhistelee.. Mä meen aina ihan lukkoon!:´( En tajua miksi näitä pitää aina mulle ilmoitella, terve mummo tajuaa että kyse on LAPSEN puheista, eikä vääntäisi puheista vielä jälkikäteen!!! Että rassaa.. Miten te saitte purettua tilanteen?

Ja voin siis tunnustaa ja olen mummollekin sanonut, että kyllä mulla tulee välillä huudettua.. Ja pyydän aina anteeksi! Siitä tulee itsellekin paha mieli saati sitten että mummo uskoo lapsen liioiteltuja juttuja..:(

No meillä mummo ymmärsi yskän kun sanoin että kysyy minulta jos kyse perheasioista sekä lapsi ei vähään aikaan kyläillyt yksinään, eipä meidän kuullen sitten mitään suurempia kyseltykään. Mutta toisaalta lapsihan kertoo avoimesti monesti kysymättäkin, työkaveri aikanaan tuskaili kun hoidossa lapset puhuivat myös ihan palturia...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meillä mummo ymmärsi yskän kun sanoin että kysyy minulta jos kyse perheasioista sekä lapsi ei vähään aikaan kyläillyt yksinään, eipä meidän kuullen sitten mitään suurempia kyseltykään. Mutta toisaalta lapsihan kertoo avoimesti monesti kysymättäkin, työkaveri aikanaan tuskaili kun hoidossa lapset puhuivat myös ihan palturia...

nii-in.. mummo sanoo ihan oma-aloitteosesti että lapsi kertoo ihan itse, olen siis ymmätänyt että ei ole kysellyt.. mutta mistäpä se tietää, kun keskenään ovat. Kumma vaan että aina tulee pelkästään noita negatiivisia asioita. Taidan seuraavalla kerralla mummolle sanoa, että olenpas huono äiti kun ei koskaan mitään hyvää kerrottavaa ole äidistä.. Mitenköhän päin menee mummon suu.. :whistle:

Yhteistyössä