Onko jonkun mies lyönyt oikeasti vain yhden kerran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen aloittaja, ja kysyin tätä osittain juuri siksi, että olen itse kerran lyönyt miestäni (nykyään tosin on jo exä, muttei tästä lyönnistä johtuen). Kerran siis löin avokämmenellä, humalassa, vihaisena, hätääntyneenä ja äärimmäisen loukattuna. Häpesin tekoa ihan kamalasti ja vannoin heti seuraavana aamuna miehelle, etten koskaan enää niin tee. Enkä tehnytkään.

Itse siis uskon, että ihminen on erehtyväinen, ja että ääritilanteissa ihminen voi sortua ääritekoihin, vaikkei väkivaltainen olisikaan. Siksi mietityttää tuo vanha "viisaus", että jos mies lyö kerran, niin se lyö toisenkin. Itse en ole tuon kohtauksen jälkeen ketään lyönyt, enkä toivottavasti koskaan lyökään. Ajatus siitä, että mies olisi tuon yhden lyönnin perusteella mut jättänyt ja tuominnut väkivaltaiseksi, on aivan kauhea.

[QUOTE="vieras";24008628]"Onneksi" miehes anto hakata. Mun lasten isä olis tossa tilanteessa hakenu veitsen ja tapojensa mukaan uhkaillut sillä.[/QUOTE]

No en kyllä kokenut, että antoi hakata, kun teki kaikkensa, että olisi päässyt karkuun.

En usko että kävisin sellaisen miehen silmille, jolla on ollut tapana leikkiä puukkohippaa, mutta en kyllä sellaisen miehen kanssa olisi muussakaan kanssakäymisessä, joten mitään lyömisiä ei pääsisi alunalkaenkaan tapahtumaan. Tai siis ainakaan sen ekan kerran jälkeen, jolloin puukko kaivetaan esille.

Nyt kun asiaa ajattelen, niin en tiedä miten olisin tuolloin toiminut, jos mies olisi hakenut veitsen. Mä olisin mahdollisesti hakenut vielä isomman veitsen. Meidän perheessä kun tuo puukkohippa on ollut ihan normaalia toimintaa, kun olin lapsi.
Järkeväähän se ei olisi ollut, mutta ei ollut se miehen päällekäyminen noin muutoinkaan järkevää.

[QUOTE="vieras";24008653]Tiedän tapauksen missä nainen hakkaa miestä ja mies tosissaan pelkää vaimoonsa. Mä ihmettelen kuka jää hakkaajan kanssa, oli sit mies tai nainen.[/QUOTE]

Tiedän yhden tapauksen missä nainen löi miestään jatkuvasti, kerran tällä miehellä pimahti ja se hakkasi naisensa, veti yhden kunnon lyönnin ja naiselta lähti taju. Senjälkeen loppui siinä suhteessa hakkaaminen.

Väärin vai oikein, sitä voi jokainen miettiä.

Jeps. Taas haisee läpi se, että miehen hakkaaminen on ihan ok ja jopa hauskaa, saa ansionsa mukaan. Mietitäänpä ketjua, jonka aloitus olisi tämä: "Löin miestäni avarilla kasvoihin - mies sai hepulin, kätki autonavaimet etten pääsisi pakoon ja hakkasi minua oikein olan takaa".

Moniko nauraisi?

Kyllä mä näkisin, että ketään ei tietenkään saa lyödä (en olisi mäkään saanut), mutta pieni piru sisälläni olisi silti ehkä vähän höristellyt. Miehen ei tarvitse ottaa kilttinä poikana iskuja vastaan vain siksi, että hän on mies. Miehellä on nähdäkseni oikeus puolustautua siinä missä naisellakin.

Ongelmaan voi saada apua. Miehille on lyömätön linja ja alkoholismistakin voi parantua. Kannattaa hakeutua avun piiriin, jos on taipumuksia väkivaltaisuuteen.

Naisille ei käsittääkseni kauheasti näitä palveluita ole vaikka naiset ovat yhtä väkivaltaisia suhteissa, mielestäni naisille ei ole omaa lyömätöntä linjaa, korjatkaa jos olen väärässä.

Ei olekaan. Ei naisille ole mitään sellaista. Jos hakkaa lapsia, saa apua, mutta jos hakkaa miestä, niin... En tiedä. Lyömätön linja on vaan miehille.

Kyllä mä näkisin, että ketään ei tietenkään saa lyödä (en olisi mäkään saanut), mutta pieni piru sisälläni olisi silti ehkä vähän höristellyt. Miehen ei tarvitse ottaa kilttinä poikana iskuja vastaan vain siksi, että hän on mies. Miehellä on nähdäkseni oikeus puolustautua siinä missä naisellakin.
No siitä olen kyllä ihan samaa mieltä kanssasi, tosin tuossa tilanteessa itsepuolustus meni pahasti liioittelun puolelle.

Mutta tosiaan, jos minua lyödään, minä lyön takaisin. Ihan sukupuoleen, ihonväriin ja sosiaaliluokkaan katsomatta.

Nii-in. Lähinnä hainkin juuri sitä, että ihan hirveästi ketään ei meidän lintukodossamme tunnu kiinnostavan järjestää kampanjoita pahoinpideltyjen miesten puolesta. Perheväkivalta on pahasta vain, jos sen uhrilla on vagina. Näin se vissiin pitää Suomessa käsittää.

Just. Siinähän ei nähtävästi ole sinun mielestäsi mitään eron, onko lyöjänä 160 cm ja 50 kg nainen vai 180 cm ja 100 kg painava mies. Kumman lyönti tappaa? Mitäs luulet?

[QUOTE="Vieras";24008732]Just. Siinähän ei nähtävästi ole sinun mielestäsi mitään eron, onko lyöjänä 160 cm ja 50 kg nainen vai 180 cm ja 100 kg painava mies. Kumman lyönti tappaa? Mitäs luulet?[/QUOTE]

Puukko, paistinpannu sun muut tappavat myös ja niitä tämän maan naiset osaavat käyttää vähän liiankin ansiokkaasti.

Ehkä naisiin kohdistuvasta parisuhdeväkivallasta puhutaan enemmän koska se on useasti ns. rajumpaa. Aika usein se mies on fyysisesti ylivoimaisempi kun nainen, ja jos mies tulee päälle niin tulee varmasti pahaa jälkeä. Naisia kuolee useammin kuin miehiä.

Naiset harjoittavat ilmeisesti yhtä lailla väkivaltaa kumppaniaan kohtaan nykypäivänä, mutta sillä harvemmin on yhtä vakavat seuraukset. YHTÄÄN ASIAA VÄHÄTTELEMÄTTÄ.

Lisäksi miehet harvoin hakevat apua kun joutuvat vaimon pahoinpitelemäksi, siksi tilastojen mukaan 90% parisuhdeväkivallan uhreista on naisia.

[QUOTE="Vieras";24008732]Just. Siinähän ei nähtävästi ole sinun mielestäsi mitään eron, onko lyöjänä 160 cm ja 50 kg nainen vai 180 cm ja 100 kg painava mies. Kumman lyönti tappaa? Mitäs luulet?[/QUOTE]
Kumman lyöminen on väärin, viiskytkiloisen naisen vai satakiloisen miehen? :O

[QUOTE="vieras";24008777]Ehkä naisiin kohdistuvasta parisuhdeväkivallasta puhutaan enemmän koska se on useasti ns. rajumpaa. Aika usein se mies on fyysisesti ylivoimaisempi kun nainen, ja jos mies tulee päälle niin tulee varmasti pahaa jälkeä. Naisia kuolee useammin kuin miehiä.

Naiset harjoittavat ilmeisesti yhtä lailla väkivaltaa kumppaniaan kohtaan nykypäivänä, mutta sillä harvemmin on yhtä vakavat seuraukset. YHTÄÄN ASIAA VÄHÄTTELEMÄTTÄ.

Lisäksi miehet harvoin hakevat apua kun joutuvat vaimon pahoinpitelemäksi, siksi tilastojen mukaan 90% parisuhdeväkivallan uhreista on naisia.[/QUOTE]

Törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin.

Nainen syyllistyy puolisonsa törkeään pahoinpitelyyn tai henkirikoksen yritykseen vähintään yhtä usein kuin mies. Tilastokeskuksen mukaan mies on uhrina jopa hieman useammin kuin nainen, vaikka luvut ovatkin lähellä toisiaan.

[QUOTE="Vieras";24008793]Just. Parisuhdeväkivaltaan kyllä kuolee naisia enemmän kuin miehiä.[/QUOTE]

Totta, mutta se ei ole koko totuus sillä miehellä on parempi fysiikka, joten hän selviää tapon yrityksistä useammin kuin nainen.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24008813:
Satakiloisella miehellä on isommat mahdollisuudet puolustautua ja päästä pois tilanteesta. Älä hei nyt viitsi, et voi tosissaan väittää, että se on IHAN sama asia.
Ihan tosissani väitän, että miehen tai naisen lyöminen ovat yhtälailla väärin. Olen syvästi pahoillani, jos tämä loukkaa sinua, mutta minusta perheväkivaltakampanjoiden tulisi olla mallia "kumppanisi lyöminen on väärin", ei "naisen lyöminen on väärin, ja miehen.. notota, siihe sattuu vähempi, tiäks".

Törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin.

Nainen syyllistyy puolisonsa törkeään pahoinpitelyyn tai henkirikoksen yritykseen vähintään yhtä usein kuin mies. Tilastokeskuksen mukaan mies on uhrina jopa hieman useammin kuin nainen, vaikka luvut ovatkin lähellä toisiaan.

Mistä löysit tiedot? olis kiva päivittää omia tietoja....

Parisuhdeväkivallasta löysin seuraavaa tilastokeskuksen mukaan:

" Poliisin tietoon tulleessa parisuhdeväkivallassa suurin osa tekijöistä on miehiä.Vuonna 2005 parisuhdeväkivallan uhreja oli runsaat 2400. Naisia heistä oli noin 90 prosenttia, miehiä 10 prosenttia."

Uskon, että yksi tekijä siinä, ettei naisten harjoittamaa väkivaltaa oteta vakavasti, ovat vanhanaikaiset uskomukset sukupuolirooleista. Perinteisestihän on ajateltu, että naiset ovat heikkoja reppanoita ja miehet perheen päitä, joten ajatus miehestä naisen pahoinpitelemänä on jollain tapaa huvittava. Miettikää nyt vaikka Justiinaa kaulimensa kanssa. Niin kauan kuin vallalla on ajatus jostain luonnollisesta miehen tai naisen roolista, joissa väkivalta kuuluu miehille, ei tähän asiaan kenties päästä puuttumaan kunnolla. Vasta kun päästään eroon siitä, että miehen pitäisi olla joku "tosimies", päästään eroon näistä tyypeistä, jotka naureskelevat miehille "jotka ottavat akalta turpaan".

[QUOTE="vieras";24008835]Mistä löysit tiedot? olis kiva päivittää omia tietoja....

Parisuhdeväkivallasta löysin seuraavaa tilastokeskuksen mukaan:

" Poliisin tietoon tulleessa parisuhdeväkivallassa suurin osa tekijöistä on miehiä.Vuonna 2005 parisuhdeväkivallan uhreja oli runsaat 2400. Naisia heistä oli noin 90 prosenttia, miehiä 10 prosenttia."[/QUOTE]

Törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin | Kotimaa | YLE Uutiset | yle.fi

Yhteistyössä