Onko ketään paikalla, jolla vko-vko systeemillä lapset??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
Miten jos äiti ja isä asuu eri paikkakunnilla ja lapsi on vko-vko toisella vanhemmalla, niin saako lapsi päivähoitopaikkaa ns. etävanhemman paikkakunnalta, eli jos on kirjoilla äitillä niin saako isän paikkakunnalta päivähoitopaikkaa?

Toiseen kuntaan voi laittaa yksityiseen päiväkotiin tai yksityiselle pph:lle.

Totta puhuen en ymmärrä tuollaista järjestelyä. Ei lasta voi repiä viikon välein eri päivähoitopaikkaan. Tiedän yhden perheen, jossa noin toimitaan, ja aina on lasta käynyt sääliksi.

No tälle perheelle se nyt vaan on viisain ratkaisu, koska molemmat haluavat pitää lasta yhtäpaljon, niin... Ei ole siis minusta eikä minun perheestäni kyse.

Siis ei voi hakea kunnalliseen päivähoitoon?
Sillä paikkakunnalla ei nimittäin ole yksityisiä, on niin pieni paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tälle perheelle se nyt vaan on viisain ratkaisu, koska molemmat haluavat pitää lasta yhtäpaljon, niin... Ei ole siis minusta eikä minun perheestäni kyse.

Siis ei voi hakea kunnalliseen päivähoitoon?
Sillä paikkakunnalla ei nimittäin ole yksityisiä, on niin pieni paikka.

Tuskin voi hakea. Minusta on ikävää että aikuiset ajattelevat vain omia haluamisiaan ja unohtavat siinä samalla lapsen parhaan. Vuoroviikkosysteemin ymmärrän, jos vanhemmat asuvat lähekkäin. Mutta hoitopaikan vaihto on liian iso juttu lapselle. Kouluikään mennessä aikuisten on kuitenkin tehtävä päätös, joten miksi kiusata lasta viivästyttämällä sen tekemistä?

Mä aloitin ihan turhaan toisen ketjun samasta aiheesta.
Mutta tuntuu ettei täällä ole paikalla ihmisiä joilla on tilanteesta kokemuksia. Itse haluaisin lukea miten homma on toiminut vanhempien välillä tällaisessa systeemissä. Meillä mies haluaisi muuttaa toiselle paikkakunnalle ja mä mietin tätä juttua kans...

Tiedän perheen, jossa näin toimittiin. Lapsi vaihtoi hoitopaikkaa sen mukaan kumman perheen luona oli.

Esikoulussa ei näin enää voinut tehdä eli siihen mennessä lapselle on löydettävä pysyvä asuinpaikka/hoitopaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
kyllä kummassakin kunnassa voi olla kunnallisessa pk:ssa, tyyliin viikko ja vapaaviikko ja viikko ja vapaaviikko. Toiseen sitten vapaaviikko, viikko jne..

Lapsi voi olla kirjoilla vain yhdessä paikassa, joten hän tuskin voi saada päivähoitopaikkaa toisesta kunnasta. Ellei kotikunta sitten anna maksusitoumusta toiseen kuntaan.

Yhdellä tutulla on niin että heidän vanha kotinsa toimii yhteisenä kotina ja lapsi pysyy kotonaan ja vanhemmat vaihtavat vuoroviikoin paikkaa. Omalla vuorollaan äiti kulkee 50 km päässä töissä ja muuten asuu siellä työpaikkakunnalla.

Yhteistyössä