Onko kohtuukäyttöä juoda lasi viiniä joka ilta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten olenkin sua pitänyt fiksuna kommentoijana mutta en enää. Läheltä siis sinäkin nähnyt alkoholin ongelmat ja mihin se hyvinkin johtaa ja puolustaa elämäntapaa!!! Oletko itsekin vähän viiniin menevä? Enpä enää ihmettele.

Juuh. Voisin hyvinkin olla viiniin menevä, mikäli muu elämä sen sallisi.
Nykyään lähinnä se että lähes aina tulee olla autonajokunnossa estää sen ettei itsellä tule päivittäin lasillista nautittua.

AP:n tilanteen vertaaminen alkoholismiin on hupsua, mutta lie ymmärrettävää sellaiselle, jonka lähellä vakavaia alkoholiongelmia ollut. Itselleen kipeissä asioissa harvalla kapasitettia perspektiiviin - eikä kai tarvitse ollakaan.

:)
 
Periaatteessa on ok, jos juot 1 tai 2 ravintola annosta(12cl)/päivä, koska naisten riskiraja on 16 annosta/viikko... Mutta jos sun on "pakko" (että esim.pystyt rentoutumaan) juoda se lasillinen niin silloin se ei ole ok.

sen verran pakko kommentoida, että naisen 16 annosta viikossa ei ole riskiraja vaan suurkulutuksen alaraja. Toki suurkulutuksella riskejäkin on, mutta riskeistä voidaan puhua pienemmilläkin annoksilla.
Paljon kirjoitetaan esim. punaviinin terveysvaikutuksista. Mutta se ei ole se punaviinin alkoholi, jolla on terveyttä edistäviä vaikutuksia.
En ole askeetti-absolutisti itse todellakaan, että tämä ei ollut mitään moralisointia mihinkään suuntaan :)
 
[QUOTE="Bisse";26228731]Älä nyt ole naiivi!! Kannustat täällä sitte ihmisiä juomaan lasin viiniä illassa tietämättä ollenkaan perheen taustoja! Joskus sun "hyväntahtoisuus ja lapsellinen sinisilmäisyys" on vaan ihan järkyttävän rasittavaa.[/QUOTE]

En kannusta mutta en pelottelekaan.
Kummankin tekeminen taustoja tietämättä olisi yhtä hullua.

En siis kumpaakaan - vastaan vain kysymykseensä.
:)
 
[QUOTE="Bisse";26228700]Yksi lasi silloin tällöin ei varmasti haittaa. Mutta siis vain silloin tällöin! Joka iltainen viinilasi vaihtuu pian pariin viinilasiin, viikonloppuisin koko pulloon jne. Pian huomaat (tai siis sinä et huomaa, mutta läheisesi huomaa), että alkoholi on elämässäsi isompi asia kuin perhe, ystävät ja työpaikka. Onneksi olkoon. Olet hyvää vauhtia menossa kohti alkoholisoitumista!

Minun isäni on alkoholisti. Lapsuudestani muistan sen, kuinka iltaisin otettiin yksi olut, siis joka ilta. Pian niitä kaljoja meni 3-4 illassa. Sitten 6 kappaletta. Viikonloppuisin ei riittänyt pelkkä kalja, vaan töistä kotiin tultiin 12 kaljan kanssa ja usein mukana oli myös viinapullo. Ei mennyt kauaakaan kun sitä viinaakin lipitettiin viikolla. Lähinnä siis salassa. Öisin joi kun muut nukkui. Aamulla krapulassa töihin ja taas illalla kotiin alkon kautta. Tätä kierrettä jatkui siihen asti, kunnes äitini jätti isän. Monta vieroitushoitoa + antabus-hoitoa läpikäyneenä ihmisenä isäni ei siltikään osannut lopettaa. Edelleen siis juo. Ei ole töissä, päivät kuluu sitä vitun viinaa lipittäen.

Eli onnea kovasti sinulle ja perheellesi!! Toivottavasti SINÄ ymmärrät lopettaa ajoissa![/QUOTE]

Melkeen kun omasta elämästä paitsi isä kuoli haima syöpään alkoholin takia. Oli jopa kk ilman kun oikeen yritti. Vähästä alkoi silläkin, mutta vuosien ja kymmenen vuoden alkoholi ei voi olla jättämättä mitään ihanaa jälkeensä. Muistan kun isä alotti saunakaljoilla ja viikonloppu kaljoilla. Ei se jäänyt niihin pariin enää myöhemmin.
 
Juuh. Voisin hyvinkin olla viiniin menevä, mikäli muu elämä sen sallisi.
Nykyään lähinnä se että lähes aina tulee olla autonajokunnossa estää sen ettei itsellä tule päivittäin lasillista nautittua.

AP:n tilanteen vertaaminen alkoholismiin on hupsua, mutta lie ymmärrettävää sellaiselle, jonka lähellä vakavaia alkoholiongelmia ollut. Itselleen kipeissä asioissa harvalla kapasitettia perspektiiviin - eikä kai tarvitse ollakaan.

:)

Vittu olet typerä tässäkin. Olenkin ihmetellyt miksi sinua on täällä arvosteltu viime aikoina. Tää ei tee varmaan siitä poikkeusta.
 
Paras ystäväni on alkoholisti.
Olen seurannut hänen ja perheensä elämää läheltä jo toistakymmentä vuotta.

Siinä systeemissä ja niissä kosusmäärissä yhdellä iltaisella viinilasilla ei ole mitään merkitystä.
:)


Samaa mieltä! Voi kumpa vanhempani olisivatkin ottaneet vain lasillisen viiniä vaikka joka päivä. Se ei ole yhtään mitään siihen verrattuna mitä todellinen alkoholisti voi juoda. Siis olla päissään 24/7 ja monta vuotta.... ja uhrata kaiken muun. Siis perheensä, terveytensä, toimeentulonsa ihan kaiken muun.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Alkuperäinen kirjoittaja alkoholistien tytär;26228820:
Samaa mieltä! Voi kumpa vanhempani olisivatkin ottaneet vain lasillisen viiniä vaikka joka päivä. Se ei ole yhtään mitään siihen verrattuna mitä todellinen alkoholisti voi juoda. Siis olla päissään 24/7 ja monta vuotta.... ja uhrata kaiken muun. Siis perheensä, terveytensä, toimeentulonsa ihan kaiken muun.

Juuri näin.
Silloin puhutaan oikeasta ongelmasta ja tragediasta.
Sellaisen vertaaminen siihen, että joku juo 12 cl viiniä iltansa päätteeksi (tai syö kolme palaa suklaata) on typerää.
 
Melkeen kun omasta elämästä paitsi isä kuoli haima syöpään alkoholin takia. Oli jopa kk ilman kun oikeen yritti. Vähästä alkoi silläkin, mutta vuosien ja kymmenen vuoden alkoholi ei voi olla jättämättä mitään ihanaa jälkeensä. Muistan kun isä alotti saunakaljoilla ja viikonloppu kaljoilla. Ei se jäänyt niihin pariin enää myöhemmin.

Olen pahoillani, että teillä päättyi sitten isäsi elämä noin kurjalla tavalla :(

Mä olen 100% varma, että mun isän kohtalo on lähes samanlainen. Viinaan se tulee kuolemaan. Kauheaa sanoa noin, mutta kun se vaan on tosi asia.

Mulla itselläni on muodostunut alkoholiin sellainen viha-rakkaus-suhde, juurikin isäni ryyppäämisen takia. Olen toki itsekkin ottanut alkoholia, käynyt baareissa ja tehnyt muutakin mitä nuoren ihmisen elämään kuuluu. Mutta saattaa kulua kuukausia, lähes vuosi, että en ota yhtäkään siideriä. Ei tee mieli, en halua sitä krapulaa, se ei maistu hyvälle. Oma mieheni ottaa silloin tällöin saunakaljan, käy ystävien kanssa baarissa tms. Ihan ok. Mutta silloinkin mulle tulee sellanen härän raivo kun nään, että mun mies ottaa kotona enemmän kuin yhden kaljan. Pelkään koko ajan, että siitäkin tulee alkoholisti (vaikka ei siis todellakaan juo edes joka kerta kun saunotaan tai joka viikonloppu), enkä voi tuolle pelolle mitään. Lapsuudesta jäi sellaisetkin traumat, että en halua omille lapsilleni samaa kohtaloa.

Todellä tyhmää, että täällä kannustetaan ja pidetään ok asiana ottaa lasi viiniä illassa. Kuinka se voi olla ok? Täällä taas puhuu sellaiset, jotka ei ole itse 24/7 seurannut vierestä kun läheinen juo.
 
Ei se viinilasi päivässä tarkoita automaattisesti että määrät siitä kasvaisivat. Töissä olen hoitanut mm liki 90v mummelia joka joi sen puolikkaan viinilasillisensa joka ilta, oli kuulemma tehnyt noin jo yli 30v ajan ja halusi säilyttää tuon iltatraditionsa. Humalassa hän ei ollut omien sanojensa mukaan ollut koskaan vaikka viinejä rakastiki

Kieltämättä tuntui huvittavalta kun henkilökunta mietti viinin kieltämistä tältä mummolta peläten hänen noin alkoholisoituvan. :D
 
[QUOTE="Bisse";26228848]Olen pahoillani, että teillä päättyi sitten isäsi elämä noin kurjalla tavalla :(

Mä olen 100% varma, että mun isän kohtalo on lähes samanlainen. Viinaan se tulee kuolemaan. Kauheaa sanoa noin, mutta kun se vaan on tosi asia.

Mulla itselläni on muodostunut alkoholiin sellainen viha-rakkaus-suhde, juurikin isäni ryyppäämisen takia. Olen toki itsekkin ottanut alkoholia, käynyt baareissa ja tehnyt muutakin mitä nuoren ihmisen elämään kuuluu. Mutta saattaa kulua kuukausia, lähes vuosi, että en ota yhtäkään siideriä. Ei tee mieli, en halua sitä krapulaa, se ei maistu hyvälle. Oma mieheni ottaa silloin tällöin saunakaljan, käy ystävien kanssa baarissa tms. Ihan ok. Mutta silloinkin mulle tulee sellanen härän raivo kun nään, että mun mies ottaa kotona enemmän kuin yhden kaljan. Pelkään koko ajan, että siitäkin tulee alkoholisti (vaikka ei siis todellakaan juo edes joka kerta kun saunotaan tai joka viikonloppu), enkä voi tuolle pelolle mitään. Lapsuudesta jäi sellaisetkin traumat, että en halua omille lapsilleni samaa kohtaloa.

Todellä tyhmää, että täällä kannustetaan ja pidetään ok asiana ottaa lasi viiniä illassa. Kuinka se voi olla ok? Täällä taas puhuu sellaiset, jotka ei ole itse 24/7 seurannut vierestä kun läheinen juo.[/QUOTE]

Ne kommnetoi "ota vaan päivittäin se lasi viiniä" joilla ei ole lähipiirissä alkoholistia ja edes tiedä kuinka helvetin helposti semmoseksi tulee. Mä itse otan parikin kertaa kk ja sekin on aika usein kuitenkin. Otan siis oikeesti humalan. Mulla sisko meni alkoholin tielle ja arvaa vaan, etelän reissujen takia kun siellä otettiin 2 viikkoa joka päivä ja siitä jäi putki päälle. Nyt sisko vetoaa vaan et täähän on suvussa so what!!!
 
Ne kommnetoi "ota vaan päivittäin se lasi viiniä" joilla ei ole lähipiirissä alkoholistia ja edes tiedä kuinka helvetin helposti semmoseksi tulee. Mä itse otan parikin kertaa kk ja sekin on aika usein kuitenkin. Otan siis oikeesti humalan. Mulla sisko meni alkoholin tielle ja arvaa vaan, etelän reissujen takia kun siellä otettiin 2 viikkoa joka päivä ja siitä jäi putki päälle. Nyt sisko vetoaa vaan et täähän on suvussa so what!!!

Minä pidän kyllä humalaa useampaan otteesen kuussa jo oikeana ongelmana toisin kuin 12 senttilitraa illassa.
 
[QUOTE="Bisse";26228848]Täällä taas puhuu sellaiset, jotka ei ole itse 24/7 seurannut vierestä kun läheinen juo.[/QUOTE]

Miten se tekee näiden ihmisten mielipiteestä vähemmän "oikeita"? Heillä juuri on laajempi näkökulma asiaan, kuin niillä, jotka ovat sitä ongelmajuomista joutuneet vierestä katsomaan ja siten tuntevat vain yhden näkökulman asiaan. Fakta kun on, että se juominen lähtee näpistä vain osalta, ei siitä KAIKILLE tule ongelmaa.
Itse olen seurannut vanhempieni juomista vierestä, mutta tunnen myös paljon niitä, jotka siihen kohtuukäyttöön kykenevät.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Ne kommnetoi "ota vaan päivittäin se lasi viiniä" joilla ei ole lähipiirissä alkoholistia ja edes tiedä kuinka helvetin helposti semmoseksi tulee. Mä itse otan parikin kertaa kk ja sekin on aika usein kuitenkin. Otan siis oikeesti humalan. Mulla sisko meni alkoholin tielle ja arvaa vaan, etelän reissujen takia kun siellä otettiin 2 viikkoa joka päivä ja siitä jäi putki päälle. Nyt sisko vetoaa vaan et täähän on suvussa so what!!!

Kyllä minulla on alkoholisteja lähipiirissä, mutta en silti näe että kaikki alkoholinkäyttö johtaisi alkoholismiin tai että kaikki ihmiset edes olisivat "alkoholisoituvaa" tyyppiä.

Jos alkoholinkäyttö ei koskaan ole ollut humalahakuista, en pidä suurenakaan riskinä sitä että sen yhden (1) viinilasillisen nautiskeleminen päivässäkään meinaisi alkoholisoitumista. Varsinkin jos kuitenkin pystyy ihan on olemaan ilman sitä ladillista.

Enemmän näkisin riskiryhmässä olevan sen humalahakuista juomista harrastavan ihmisen joka ei pysty ottamaan vain sitä yhtä, vaikka hän sitten joisikin vain kerran, pari kuussa.
 
Kyllä minulla on alkoholisteja lähipiirissä, mutta en silti näe että kaikki alkoholinkäyttö johtaisi alkoholismiin tai että kaikki ihmiset edes olisivat "alkoholisoituvaa" tyyppiä.

Jos alkoholinkäyttö ei koskaan ole ollut humalahakuista, en pidä suurenakaan riskinä sitä että sen yhden (1) viinilasillisen nautiskeleminen päivässäkään meinaisi alkoholisoitumista. Varsinkin jos kuitenkin pystyy ihan on olemaan ilman sitä ladillista.

Enemmän näkisin riskiryhmässä olevan sen humalahakuista juomista harrastavan ihmisen joka ei pysty ottamaan vain sitä yhtä, vaikka hän sitten joisikin vain kerran, pari kuussa.

Se humalahakuisuus sepä se. Monetkin päivittäin kaljan tai kaks juojat kaipaa ja hamuaa sitä pientä humalaa. Ei tarvii paljoa miettiä ja arvailla mihin johtaa kohta!!!!!
 
Se humalahakuisuus sepä se. Monetkin päivittäin kaljan tai kaks juojat kaipaa ja hamuaa sitä pientä humalaa. Ei tarvii paljoa miettiä ja arvailla mihin johtaa kohta!!!!!

Ja monet (useimmat?) siinä yhdessä annoksessa pitäytyjät eivät ole humalahakuisia. Uskoisin humalahakuisen alkoholinkäyttäjän aikakin joskus juovan enrmmänkin kuin sen yhden lasin/oluen, varsinkin jos alkoholia on kokoajan kotona "tarjolla" eikä ole turhia velvoitteita olla juomatta ( lapsia hoidettavina, töitä seuraavana päivänä jne).

Suoraan sanottuna ihmettelisin alkoholistia joka noissa olosuhteissa vuodesta toiseen ja viidenteen tyytyy siihen yhteen viinilasiin illassa...
 
[QUOTE="vieras";26228948]Miten se tekee näiden ihmisten mielipiteestä vähemmän "oikeita"? Heillä juuri on laajempi näkökulma asiaan, kuin niillä, jotka ovat sitä ongelmajuomista joutuneet vierestä katsomaan ja siten tuntevat vain yhden näkökulman asiaan. Fakta kun on, että se juominen lähtee näpistä vain osalta, ei siitä KAIKILLE tule ongelmaa.
Itse olen seurannut vanhempieni juomista vierestä, mutta tunnen myös paljon niitä, jotka siihen kohtuukäyttöön kykenevät.[/QUOTE]

Samoin myös minä tunne ihmisiä, paljonkin, jotka pystyvät ottamaan ihan muutaman silloin töllöin. Niinhän minäkin joskus harvoin teen, ja samoin mieheni. Eikä se meistä alkoholisteja tee. Eikä monesta muustakaan.

Mutta jos joka ilta on PAKKO ottaa yksi lasi punaviiniä, oli se lasillinen sitten kuinka suuri tahansa, niin silloin siitä helposti tulee ongelma. Alkoholilla kun on sellainen vaikutus ihmiseen. Joten mä en vaan ymmärrä kuinka sitä voidaan pitää kohtuu käyttönä ja ihan normaalina rentoutumisena? Ja kuinka sitä juomista voidaan näin kiivaasti puolustella? :O 7 lasia punaviiniä viikossa on mun mielestä aika paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26228478:
Öööh. Ei. Mutta puhun toki vain omasta puolestani, kun en muiden puolesta voi puhua.

Mutta ap voisi tietysti itse tulla kertomaan, onko hänen juomisessaan ongelmia.

Olen itsekin miettinyt, että pitäisikö tätä viininjuontia pitää ongelmana vai ei. Kyse ei ole siitä, ettenkö pystyisi olla ilman ja usein olenkin. On vain äärettömän nautinnollista asettua illalla, kun lapset on saatu nukkumaan, sohvalle katsomaan televisiota viinilasin kanssa.

Käyn ulkona harvoin, mutta silloin kun käyn, saatan ottaa useampia annoksia.

Viikonloppuisin kuluu pe ja la pari kolme annosta.
 
Musta ei. Tää on vaan mun mielipide, mutta musta se tekee susta jo jollain tapaa alkoholisoituneen jos on saatava joka ilta se lasillinen tai pari, oli se sitten mitä hyvänsä. Tosin tää vaan mun mielipide.
 
Musta ei. Tää on vaan mun mielipide, mutta musta se tekee susta jo jollain tapaa alkoholisoituneen jos on saatava joka ilta se lasillinen tai pari, oli se sitten mitä hyvänsä. Tosin tää vaan mun mielipide.

Ei ole saatava joka ilta, mutta mielelläni juon. En tosin lähde kauppaan, jos viiniä ei ole. En koskaan ikinä juo itseäni sellaiseen känniin, että menisi esim. kontrolli tai muisti. En edes silloin, kun lähden ulos juhlimaan.
 
Joka päivä? Älä lähde tolle tielle. Kohta et voi olla edes päivää kahta ilman ja siitä alkaa monellakin alkoholismi pikku hiljaa. Älä oikeesti kuuntele et ota vaan pari paukkua päivässä juttuja se ok, niillä itsellä luultavasti jo ongelma alkoholin suhteen.

Jep. Ja tämän perusteella esim. miltei koko Italian aikuisväestö kärsii alkoholiongelmasta;) No joo, mutta kyseisessä maassa asuessani ja työskennellessäni pistin merkille, että viini kuuluu arkeen ja juhlaan. Moni ottaa kesken työpäivän lounaallakin lasillisen. Ja päivällisellä/illallisella nyt ainakin. Samoin joka ikisessä konferenssissa oli tarjolla lounasviinit hyvin luontevasti.

MInusta lasi päivässä on kohtuukäyttöä. Itsekin tykkään ottaa usein lasillisen töiden jälkeen. Mutta ymmärrän toki, että tässä maassa suhde alkoholiin on hyvin erilainen.
 
[QUOTE="vieras";26228465]Kuitenkin jos ihminen juo viiniä säännöllisesti niin varmaankin sitten se alkoholi maistuu muutenkin eli otetaan viikonloppuisin ehkä vähänä enemmänkin ja juhlina vedetään vielä enemmän.

Hoetaan viinikulttuuria, mutta suomessa siihen viinikulttuurin ohella kulkee myös se otetaan kunnolla meininki.[/QUOTE]

Mä otan liki joka ilta sen lasin-pari viiniä tai saunasiiderin, kännissä olen viimeeksi ollut viime vuoden puolella...
 
[QUOTE="a.p";26232683]Ei ole saatava joka ilta, mutta mielelläni juon. En tosin lähde kauppaan, jos viiniä ei ole. En koskaan ikinä juo itseäni sellaiseen känniin, että menisi esim. kontrolli tai muisti. En edes silloin, kun lähden ulos juhlimaan.[/QUOTE]
No musta niin kauan kun se pysyy siinä, että sun ei ole pakko saada sitä joka päivä ja pystyt olemaan ihan hyvin ilman sen kuukauden esim ja sitten taas ottamaan sen yhden lasin niin siinä ei ole mitään pahaa. Lasten nähden ei tosin musta kuulu juoda ollenkaan alkoholia...
 
[QUOTE="a.p";26232218]Olen itsekin miettinyt, että pitäisikö tätä viininjuontia pitää ongelmana vai ei. Kyse ei ole siitä, ettenkö pystyisi olla ilman ja usein olenkin. On vain äärettömän nautinnollista asettua illalla, kun lapset on saatu nukkumaan, sohvalle katsomaan televisiota viinilasin kanssa.

Käyn ulkona harvoin, mutta silloin kun käyn, saatan ottaa useampia annoksia.

Viikonloppuisin kuluu pe ja la pari kolme annosta.[/QUOTE]

Voisin itse kirjoittaa aivan samoin. Ja ainakaan antamiesi tietojen perusteella juomisessasi ei ole mitään ongelmaa ja käyttösi on hyvin kohtuullista. Etenkin kun et siis ota sitä lasilllista edes joka ilta.
 
No musta niin kauan kun se pysyy siinä, että sun ei ole pakko saada sitä joka päivä ja pystyt olemaan ihan hyvin ilman sen kuukauden esim ja sitten taas ottamaan sen yhden lasin niin siinä ei ole mitään pahaa. Lasten nähden ei tosin musta kuulu juoda ollenkaan alkoholia...

What? Sun mielestä lasillinen kerran kuussa on kohtuukäytön raja? Oletko ihan tosissasi?
 

Yhteistyössä