Onko kohtuukäyttöä juoda lasi viiniä joka ilta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onhan se kohtuukäyttöä. Mutta onko se hyvä vai huono asia niin se riippuu siitä miksi juot. Jos vaan siks et tykkäät punkusta niin ihan samahan se on kun juoda vaikka limpparia päivittäin siks et tykkää. Ite tykkään juoda mukillisen kaakaota rauhassa kun muksut on menneet nukkumaan.
Mutta sit jos sulle tulee siitä pieni nousuhumala ja juot sen tunteen takia niin sitten siinä on se riski että alat jossain vaiheessa juomaan enemmän.
 
ja miksi joisitkaan?alkoholi lihottaa, alkoholi on myrkky, joka aiheuttaa mm. suoliston syöpää, huonontaa unen laatua, hengitys haisee, (puna)viini värjää hampaat, paha riippuvuus voi muodostua pikkuhiljaa, se on kallista (halvinkin viinilasi maksaa n. 1,5e, kerro se 365 niin tiedät paljonko rahaa sulla menee tohon hommaan vuodessa, saat kymmenessä)i.......

ja tässä vain muutama syy miksi EI! niitä löytyy miljoonia lisääkin!!!
 
ja miksi joisitkaan?alkoholi lihottaa, alkoholi on myrkky, joka aiheuttaa mm. suoliston syöpää, huonontaa unen laatua, hengitys haisee, (puna)viini värjää hampaat, paha riippuvuus voi muodostua pikkuhiljaa, se on kallista (halvinkin viinilasi maksaa n. 1,5e, kerro se 365 niin tiedät paljonko rahaa sulla menee tohon hommaan vuodessa, saat kymmenessä)i.......

ja tässä vain muutama syy miksi EI! niitä löytyy miljoonia lisääkin!!!

Askeesi on yksi elämänpilkan muoto.
 
Mielestäni ihan ok. Itsellänikin on usein tapana ottaa lasillinen viiniä tai olut iltaisin. Ei nyt ehkä ihan joka ilta, mutta useampana iltana viikossa. Mielestäni tuossa ei ole mitään ongelmaa niin kauan, kun siitä ei muodostu pakkoa. Eli jos joku ilta ei vaikka olekaan mitään juotavaa, niin menee ihan paniikkiin tms.
 
Mä olen juonut viiniä lähes joka päivä kohta 20 vuotta. En ihan joka päivä mutta ehkä viitenä päivänä viikossa. Täysin ilman olen ollut raskaus ja imetysajat. Määrä on puolesta lasista lasilliseen. Tosin jos viiniä ei ole niin en lähde sitä varta vasten hakemaan. Eikä minulla ole ongelma olla sitä ilman esim. kuukauden ajan kun ollaan kesämökillä.

Väkeviä en juo koskaan enkä olutta tai mitään muutakaan. Humalassa olen viimeksi ollut ehkä tuon 20 vuotta sitten.

Olen ihan hyvässä kunnossa fyysisesti. 170 pitkä ja painan 55 kiloa. Ja juoksen noin 40 kilometriä joka viikko. En ole ikinä tupakoinut. Väitän olevani paremmassa kunnossa kuin moni mua paljon nuorempi.
 
[QUOTE="sondersson";26228532]Onhan se kohtuukäyttöä. Mutta onko se hyvä vai huono asia niin se riippuu siitä miksi juot. Jos vaan siks et tykkäät punkusta niin ihan samahan se on kun juoda vaikka limpparia päivittäin siks et tykkää. Ite tykkään juoda mukillisen kaakaota rauhassa kun muksut on menneet nukkumaan.
Mutta sit jos sulle tulee siitä pieni nousuhumala ja juot sen tunteen takia niin sitten siinä on se riski että alat jossain vaiheessa juomaan enemmän.[/QUOTE]

Itselleni tuo iltalasillisen ottaminen on sellainen pieni, oma rauhoittumishetki päivässä. Kun lapset on saatu nukkumaan, on pieni hetki aikaa hengähtää ja miettiä omiaan. Ennen poltin tupakkaa ja se varmaan ajaisi saman asian, siis että menisi polttamaan yhden tupakan pihalle ja miettimään omiaan. Mutta kun en enää polta, niin on pitänyt keksiä jotain muuta tilalle.
 
Ilmeisesti et ole päässyt näkemään lähipiirissäsi alkoholistia onneksi olkoon. Puheet olisi toista jos sellainen olisi vaikka lähisuvussasi. Ainoa alkoholi ongelma johon törmäät on lehtien sivulla.

Paras ystäväni on alkoholisti.
Olen seurannut hänen ja perheensä elämää läheltä jo toistakymmentä vuotta.

Siinä systeemissä ja niissä kosusmäärissä yhdellä iltaisella viinilasilla ei ole mitään merkitystä.
:)
 
Jos joskus ruuan kanssa niin ok. Ei kyllä joka päivä muuten vaan. Vaara on lähempänä kun alottaja luulekaan. Täällä kommentoi sellaset puolesta jotka ei tunne henk.koht alkoholi ongelmaista. Aika vähällä heilläkin se juominen alkaa kunnes menee mihin menee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja että tuota;26228679:
Onko kohtuukäyttöä syödä joka päivä puolikas suklaalevy?

Tai käydä hesellä joka päivä?

Hmm, pakko tunnustaa, että tuon viinilasillisen lisäksi syön melkein joka päivä myös suklaata... hih. Joillain näköjään vain nuo paheet kertyvät.
 
Yksi lasi silloin tällöin ei varmasti haittaa. Mutta siis vain silloin tällöin! Joka iltainen viinilasi vaihtuu pian pariin viinilasiin, viikonloppuisin koko pulloon jne. Pian huomaat (tai siis sinä et huomaa, mutta läheisesi huomaa), että alkoholi on elämässäsi isompi asia kuin perhe, ystävät ja työpaikka. Onneksi olkoon. Olet hyvää vauhtia menossa kohti alkoholisoitumista!

Minun isäni on alkoholisti. Lapsuudestani muistan sen, kuinka iltaisin otettiin yksi olut, siis joka ilta. Pian niitä kaljoja meni 3-4 illassa. Sitten 6 kappaletta. Viikonloppuisin ei riittänyt pelkkä kalja, vaan töistä kotiin tultiin 12 kaljan kanssa ja usein mukana oli myös viinapullo. Ei mennyt kauaakaan kun sitä viinaakin lipitettiin viikolla. Lähinnä siis salassa. Öisin joi kun muut nukkui. Aamulla krapulassa töihin ja taas illalla kotiin alkon kautta. Tätä kierrettä jatkui siihen asti, kunnes äitini jätti isän. Monta vieroitushoitoa + antabus-hoitoa läpikäyneenä ihmisenä isäni ei siltikään osannut lopettaa. Edelleen siis juo. Ei ole töissä, päivät kuluu sitä vitun viinaa lipittäen.

Eli onnea kovasti sinulle ja perheellesi!! Toivottavasti SINÄ ymmärrät lopettaa ajoissa!
 
Paras ystäväni on alkoholisti.
Olen seurannut hänen ja perheensä elämää läheltä jo toistakymmentä vuotta.

Siinä systeemissä ja niissä kosusmäärissä yhdellä iltaisella viinilasilla ei ole mitään merkitystä.
:)

Miten olenkin sua pitänyt fiksuna kommentoijana mutta en enää. Läheltä siis sinäkin nähnyt alkoholin ongelmat ja mihin se hyvinkin johtaa ja puolustaa elämäntapaa!!! Oletko itsekin vähän viiniin menevä? Enpä enää ihmettele.
 
[QUOTE="...";26228663]Itselleni tuo iltalasillisen ottaminen on sellainen pieni, oma rauhoittumishetki päivässä. Kun lapset on saatu nukkumaan, on pieni hetki aikaa hengähtää ja miettiä omiaan. Ennen poltin tupakkaa ja se varmaan ajaisi saman asian, siis että menisi polttamaan yhden tupakan pihalle ja miettimään omiaan. Mutta kun en enää polta, niin on pitänyt keksiä jotain muuta tilalle.[/QUOTE]

Hyvähän se sitten on. Pientä hemmottelua arkeen vaan :) Joku käy lenkillä, joku mässää karkkia, joku ottaa lasin punkkua, kuka mitenkin tykkää. Vanhemmilla on hyvä olla joku oma pieni juttu arjessakin mukana, pysyy pää kuosissa.
 
Miten olenkin sua pitänyt fiksuna kommentoijana mutta en enää. Läheltä siis sinäkin nähnyt alkoholin ongelmat ja mihin se hyvinkin johtaa ja puolustaa elämäntapaa!!! Oletko itsekin vähän viiniin menevä? Enpä enää ihmettele.

Onpas taas palstamammoilla logiikkaa.
Mites sinä itse? Tunnetko ketään todella ylipainoista ihmistä, jolla siis on ongelmia painon kanssa? Jos tunnet, ja silti itse syöt silloin tällöin herkkuja, niin onko se yhtä järkyttävää kuin tuo viinilasillinen.
 

Yhteistyössä