Onko kukaan joutunut ottamaan lapsia mukaan synnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maarith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta nyt tuntuu että sä kanssa jotenkin muutit tätä tarinaa, koska alussa sanoit että sä todellakin haluat isän olevan sun takia siellä jne ja nyt tässä viimeisessä sanot että isä haluaa pakosti itse olla paikalla jne..
Ja myöskin tuntuu että haet hyväksyntää tuolle että otat lapset mukaan synnytykseen. Jokainen tehköön kuten itse haluaa, mutta mä en itse henkilökohtaisesti haluaisi että lapset näkee mun paikat ku mäponnista jne.

Mutta joo, onko lapsilla kummeja jossain lähellä? Tai oisko kirkolta saatavissa hoitapua?

Ei ole kirkolla mitään tuollaista palvelua täällä,että saat hoitajan sieltä.Kummit,yms asuu kaukana niinkuin koko suku.Tai no kaukana ja kaukana 100-150km päässä meistä ja kaikki on työssä käyviä ihmisiä,joten eivät voi suhata mihinkään päivällä kesken työpäivän eikä yölläkään omien lastensa takia.
Ongelmana tässä on lähinnä se,että ehtiikö kukaan(anoppi tai isäntäti) sairaalaan lapsia hakemaan ajoissa.Jos tulee nopea lähtö niinkuin tulee,jos lähtee itsestään käyntiin se on hätätilanne ja lapset on pakko ottaa mukaan.Eikä ne siellä synnytyshuoneessa ole missään nimessä.Saati kattomassa äidin alapäätä.
Onhan nuo kattoneet sairaala sarjaa telkkarista,jossa synnytyksiä oli lähes jokaisessa jaksossa ja myös jenkkien vastaavaa,jossa hommat hoidettiin koko suvun voimin.3kpl lapsista on myös olleet kotona,kun jouduin lähtemään synnytykseen ja näkivät kyllä äidin supistelut,koska eihän sitä voi peittää,kun oli jo puuskutus vaiheessa ennenkuin mies ja isäntäti ehtivät paikalle.

Sairaalan kätilöiden mukaan siellä on joskus ollut samanlainen tilanne,että lapset oli mukana,koska niitä ei mihinkään muuallekaan saatu ja heistä on hyvinkin tärkeää,että isäkin on synnytyksessä mukana,jos isä haluaa oli lapset sitten mukana tai ei.
Isä haluaa olla mukana synnytyksessä itsensä takia ja myös mun takia.Ja ennen kaikkea vauvan takia.Mikä siinä nyt on niin kamalaa??Miehetkin pitää ottaa huomioon.Se on eriasia isät joita ei vois vähempää kiinnostaa,mutta jos mun on pakko mennä sinne ilman isää niin sitten mennään.Ei siihen kukaan kuole.Isä vaan helpottaa kummasti synnytystä olemalla läsnä ja valamalla uskoa siihen,että kykenee synnyttämään sen vauvan ulos asti.

Mutta kiitos kaikille kommenteista ja annetaan tän asian nyt olla,koska teiltä ei keneltäkään mitään rakentavia neuvoja tullut eikä kokemuksia vastaavasta.
Hyväksyntää en teiltä keneltäkään tarvitse enkä hae tehdään kuitenkin niinkuin tilanne vaatii minäkin hetkenä maalaisjärkeä käyttäen omiin tuntemuksiin luottaen.
Etsin ainoastaan ihmisiä,jotka ovat joutuneet syystä tai toisesta samanlaiseen tilanteeseen ja omaavat kokemusta,jotta olisi saanut hyviä neuvoja.

Ymmärrän tilanteesi ja huolesi, vaikka itse en samallaisessa tilanteessa ole ollutkaan!
Onneksi asioilla on tarpeena järjestyä! Lähestyvä synnytys jännittää ja ymmärrän hyvin että hirvittää se pikainen synnyttämään lähtö ja lasten hoitaja ongelma! Et ole ainut ison (tai pienemmänki) perheen äiti joka synnyttyksen lähestyessä miettii miten lasten hoito saadaan järjestettyä! Hyvä kun olet sairaalan henkilökunnan kanssa saanut keskusteltua asiasta! Toivotaan nyt että pieni pysyy vielä yksiössään perjantaihin saakka ja saatta suloisen joulutontun onnellisesti kotia ennen joulua! Kaikkea hyvää sinulle ja teidän perheelle :hug:
Ja jos sinulle tulee äkkilähtö, ja lähet esim. ampulanssilla on henkilökunnan "velvollisuus" huolehtia että lapset eivät jää "heitteile" kotia, joten voit vedota esim. siihen jos alkavat mutisemaan etteivät ota lapsia kyytiin! Tietty voit miettiä sitäkin että pärjääkö toinen isommista yksin kotona jos toinen lähtee pienemmille "kaveriksi" sairaalaan. Voi nuin pienille tulla hätä jos joutuvat vieraassa paikassa yhtäkkiä eroon äidistä.. usko tai älä, mut asioilla on tapana järjestyä...kyllä kaikki vielä hyvin menee ja jälkikäteen huokaat "mitähän mä taas ressasin".

Anteeksi, nyt pitäisi jo itse osata olla suu kiinni mutta en osaa :ashamed: Lyhyesti on vielä kommentoitava:

Mutta kiitos kaikille kommenteista ja annetaan tän asian nyt olla,koska teiltä ei keneltäkään mitään rakentavia neuvoja tullut
Olen eri mieltä; sinä sait kyllä rakentavia neuvoja - ne eivät vaan miellyttäneet sinua. Siksi en haluaisi päättää tätä ketjua tuollaisiin kommentteihin.

Isä haluaa olla mukana synnytyksessä itsensä takia ja myös mun takia.Ja ennen kaikkea vauvan takia.Mikä siinä nyt on niin kamalaa??Miehetkin pitää ottaa huomioon.Se on eriasia isät joita ei vois vähempää kiinnostaa,mutta jos mun on pakko mennä sinne ilman isää niin sitten mennään.Ei siihen kukaan kuole.Isä vaan helpottaa kummasti synnytystä olemalla läsnä ja valamalla uskoa siihen,että kykenee synnyttämään sen vauvan ulos asti.

Kuten kirjoitin, tämän ymmärrän ihan täysin! Miksi jankkaat siitä...?Itsekin haluan ehdottomasti että isä on synnytyksessä mukana. Mutta mielestäni se ei saa olla hinta siitä, että lapset ovat sairaalassa. Lasten paikka EI OLE sairaalassa.

Jos kätilöt ovat tosiaan sitä mieltä, että isä voi osallistua synnytykseen jos lapsesi ovat sairaalassa toisessa huoneessa, toivotan vain tsemppiä synnytykseen! Tässä ei tosiaankin silloin ole mitään ongelmaa eikä esim. minun mielipiteelläni ole mitään merkitystä. Luulen, että tuo ei ole yleinen synnytyssairaaloiden käytäntö mutta sehän ei merkitse mitään, jos teillä se onnistuu.

Sanoit jo että annat asian olla, mutta olisin tiedustellut miten edelliset synnytykset, tai lähinnä lähteminen onnistunut kun teillä jo jokunen lapsi taisi olla? Miten olette lastenhoidon silloin järjestäneet?

Tää voi olla tod. typerä idea mutta voisiko joku sukulainen, tms. muuttaa teille hetkeksi niin hoitaja olisi jo paikalla kun lähtö tulee? Tietysti tiedän että h-hetkeä on vaikea ennustaa, mutta ehkä edellisistä kerroista saa jotain osviittaa (syntynyt ennen vai jälkeen lasketun-ajan)

Toivottavasti saat hoitajan ajoissa tai lapset voi ottaa mukaan. Asioilla on tapana järjestyä.

sukkapari Kiitos :hug: eiköhän tää järjesty,kun tuo käynnistys on jo ylihuomenna.Päätin etten ota enää stressiä asiasta.

minerva81 Ei kukaan enää ehdi "muuttaa"tänne,kun ylihuomenna tuo käynnistys.Edelliset on järjestynyt hyvin,koska asuimme silloin samalla paikkakunnalla,kun kummankin puolen suvut ja viimeksi oli suunniteltu käynnistys,joten lapset vietiin mummille hoitoon jo edellisenä iltana.
Mulla on joka toinen käynnistetty ja joka toinen syntynyt itse..eli 3 käynnistystä ja 2 itse käyntiin lähtenyttä,joten tätä olisi ollut vaikea ennakoida,mutta sokereiden takia ollaan lupailtu käynnistystä..ja toivon niin olevan vaikka 100% varmoja ei oltu.mutta huonolla tuurilla tässä on vielä tämä ja huominen päivä ja yö aikaa lähteä yksin käyntiin vaikka tuskin lähtee.Ensimmäinen meni yli 2vk,toinen tuli viikkoa ennen,kolmas käynnistettiin viikko lasketunajan jälkeen,kun käyrä näytti liian tasaiselta,neljäs lähti käyntiin itse vk41 ja viides käynnistettiin 39+3,joten ei oikein mitään selkeää kaavaa.

elinan äiti Kyllä tuo useimmassa sairaalassa onnistuu,jos on pakko.Varmasti ainakin kolmessa eri sairaalassa pk-seudulla ja uskon että kaikissa muuallakin,jos tilanne niin vaatii.Onhan esim.yksinhuoltajia,mies reissussa juuri silloin,jne tilanteita joissa äiti ei välttämättä saa hoitajaa paikalle ajoissa tai ollenkaan.Ja monet asuu nykyään muualla,kun missä sukulaiset eikä aina tunne ketään uudella paikkakunnalla,jos on vasta muuttanut.Saati,että olisi ehtinyt asiaa sopia kenenkään kanssa,jos syntyy vaikka ennen aikaisesti.
No juu tuli neuvoja,mutta ne ei ollut toimivia..kuten seurakunnalta hoitaja,mannerheimin..hoitaja,jne.Ne ei täällä järjesty,joten eihän ne voi kelvata vaikka haluaiskin.Ainoa mikä oli "toimiva" on että isä jää kotiin..mutta sehän nyt tiesin jo ennakkoon..kaipasin muitakin neuvoja..ja lähinnä tilanteeseen,että joutuu lapset ottamaan mukaan.Hyviä käytännön neuvoja.En pelkkää moralisointia.

Itse olen täysin valmistautunut niin kuin jo kakkosenkin kohdalla että yksin lähden synnyttämään jos ei hoitajaa lapsille saada.

Kakkosen kohdalla lähdin illalla taksilla yhdentoista jälkeen, onneksi kävi kuitenkin niin että vauva syntyi seuraavana iltana ja saatiin lapsenvahti järjestettyä.

jos saatta hoitajan perjantaille, ni sano siellä polilla et istut siellä niitten penkillä niin kauan että käynnistävät.. toivottavasti hoitaja voi jäädä teille viikonlopuksi! :hug: voimia loppu rutistukseen, kohta se on ihana nyyti sylissä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja maarith:
sukkapari oikein mitään selkeää kaavaa.

elinan äiti Kyllä tuo useimmassa sairaalassa onnistuu,jos on pakko.Varmasti ainakin kolmessa eri sairaalassa pk-seudulla ja uskon että kaikissa muuallakin,jos tilanne niin vaatii.Onhan esim.yksinhuoltajia,mies reissussa juuri silloin,jne tilanteita joissa äiti ei välttämättä saa hoitajaa paikalle ajoissa tai ollenkaan.Ja monet asuu nykyään muualla,kun missä sukulaiset eikä aina tunne ketään uudella paikkakunnalla,jos on vasta muuttanut.Saati,että olisi ehtinyt asiaa sopia kenenkään kanssa,jos syntyy vaikka ennen aikaisesti.

Näin juuri - hätätapauksessa. Mutta se ei olekaan hätätapaus että isä on viereisessä huoneessa synnyttäjän tukena ja 5 lasta viereisessä huoneessa. Tästä ei nyt enää jaksaisi jankata ;)

Mutta tämän ketjun innoittamana (provosoimana ? ;) ) kysäisin asiaa tänään naistenklinikalta ja suoranaista kieltoa ei tullut mutta sanoivat että "ei ole todellakaan suositeltavaa".

Kohta on perjantai joten toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Yhteistyössä