Täälläkin yksi köyhä, aiemmin keskituloisessa ja lopussa aika varakkaassa perheessä kasvanut. Köyhyyttä helpottaakin yhä se, että tiedän voivani mennä häntä koipien välissä vanhempien luo jos tulee joku Oikea Hätä.
Mitäs tähän köyhyyteen kuuluu... Olen opiskelija ja äiti, perheen ainoa aikuinen. Suomessa on ihan mukavaa olla köyhä; minulla on mukava asunto ja ruokaan on ihan riittävästi rahaa. Elämä on oikeasti todella mukavaa ja olisi typerää väittää, että minä tai lapseni kärsisimme mitään suurta puutetta.
Eroavaisuuksia keskiluokan perheisiin kuitenkin on. Mistäs aloittaisin? Kännykkäni on vm 2004, sillä voi soittaa puheluita ja lähettää viestejä. Ei ole värinäyttöä. En ole käynyt kampaajalla kymmeneen vuoteen. Ostan itselleni vain n yhden vaatekappaleen per vuosi (paitsi sukkia ostan useammin

) Meille ei tule mitään lehtiä kotiin. Aikuisiällä minulla ei koskaan ole ollut mitään lehtitilausta mihinkään. En ole ostanut uusia kenkiä kolmeen vuoteen. Joskus rahat pääsevät käyttötililtä loppumaan - säästötililtä en turhaan rahaa nosta - ja saatamme tulla viikon toimeen viidellä eurolla. Ostan kuivakaapin täyteen ja laitan pakastimeen säilöön tällaisten tilanteiden varalta. Siellä säästötilillä on muutama sata euroa, ei siis mitään suuria summia. Niitä käytetään jos lasku uhkaa mennä ulosottoon tai jos tapahtuisi jotain ihan katastrofaalista. En ole myöskään käynyt elokuvissa neljään vuoteen tai syönyt oikeassa ravintolassa omilla rahoillani... Niin, neljään vuoteen vissiin. Isä on joskus ravintolassa tarjonnut sapuskat.
En käy lääkärillä koska minulla ei ole varaa tk-maksuihin. Pitäisi käydä monesta eri syystä. Mutta en käy. Yhden pienen leikkauksen hoidin nyt, se oli odottanut kolme vuotta. Onneksi kikkailivat poliklinikalla niin, että meni vain yksi poliklinikkamaksu.