Onko kukaan teistä oikeasti köyhä tai rikas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko joku teistä oikeasti köyhä tai rikas? Miksi ja miten olet tullut köyhäksi tai rikkaaksi? Oletko yh? Montako lasta? Mitä teette miehenne kanssa työksenne? ´Miten arvelet oman elämäsi/elämäntyylisi eroavan muista? Millaista on elää köyhänä tai rikkaana?

Mua vaan kiinnostaan. Olen usein miettinyt millaista elämä on köyhillä ja rikkailla. Onko se nyt niin eriaista kuin taviksilla ja mikä on siihen tilanteeseen ajanut yms. Uteliasuus :)

Ei se arki sen kummempaa rikkailla/varakkailla ole. Tottakai nämä jenkkilän ökyt ovat eri asia. Suomalaisena rikkaana arki pääasiassa on ihan samanlaista, kuin naapurillakin. Aamulla syödään tavallista puuroa tai ruisleipää ja viedään lapsi päiväkotiin. Itse ajan töihin tai kouluun, samoin mieheni. Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa ja arkena tehdään ihan samoja asoita, kuin muutkin: leikitään, ulkoillaan, käydään harrastuksissa yms.
Minun ei tarvitse koskaan murehtia asuntolainasta tai lainoista ylipäätään. Voin ostaa sen parin vuoden välein uuden auton ja shoppailla silloin kuin haluan. Minun ei tarvitse säästää merkkilaukkuun ja perheemme reissaaa paljon. Pari kolme kertaa vuodessa käymmä ulkomailla ja kolme neljä kertaa vuodessa reissaamme kotimaassa pitemmän reissun.
Lahjoja meillä ehkä ostetaan vähän enemmän ja kalliimpia. Lisäksi mulla on ehkä kalliimpi kännykkä ja läppäri kuin kavereillani ja vaatevarastoni vastaa kooltaa ehkä viiden saman ikäisen nuoren naisen vaatemäärää. Kodin olen saanut sisustaa ihan niinkuin haluan.

Taviksella tarkoitetaan tässä niitä keskituloisia. Aloittaja tuskin on halunnut leimata köyhät ja rikkaat ei-taviksiksi, vaan havannoillistaa vain asiaa.

Kuinka mäkin voin tuon asian tajuta, vaikka olen vaan amiksen käynyt. Taidat olla vielä tyhmempi.

Köyhänä en olisi voinut kertoa siitä täällä palstalla, sillä minulla ei ollut nettiä ja tietokonetta. Minulla ei ollut pistoketta johon sitä olisi voinut kytkeä. Minulla ei ollut asuntoa, jossa se pistoke olisi voinut sijaita.

Mä olen köyhä, mutta kasvoin varakkaassa perheessä.
Eli vertailupohjaa olis, mutta en jaksa alkaa nyt vertailemaan. :D

Tosin uskottelen itselleni olevani vain väliaikaisesti köyhä, sillä olen alle parikymppinen yksinhuoltaja vanhempainvapaalla ja ehkä kymmenen vuoden kuluttua olen keskituloinen. :)

Mä olen köyhä, mutta kasvoin varakkaassa perheessä.
Eli vertailupohjaa olis, mutta en jaksa alkaa nyt vertailemaan. :D

Tosin uskottelen itselleni olevani vain väliaikaisesti köyhä, sillä olen alle parikymppinen yksinhuoltaja vanhempainvapaalla ja ehkä kymmenen vuoden kuluttua olen keskituloinen. :)

Neljäs päivä, siitä se lähtee ;) :D

• Tykkää
Reactions: fortunate
Täälläkin yksi köyhä, aiemmin keskituloisessa ja lopussa aika varakkaassa perheessä kasvanut. Köyhyyttä helpottaakin yhä se, että tiedän voivani mennä häntä koipien välissä vanhempien luo jos tulee joku Oikea Hätä.

Mitäs tähän köyhyyteen kuuluu... Olen opiskelija ja äiti, perheen ainoa aikuinen. Suomessa on ihan mukavaa olla köyhä; minulla on mukava asunto ja ruokaan on ihan riittävästi rahaa. Elämä on oikeasti todella mukavaa ja olisi typerää väittää, että minä tai lapseni kärsisimme mitään suurta puutetta.

Eroavaisuuksia keskiluokan perheisiin kuitenkin on. Mistäs aloittaisin? Kännykkäni on vm 2004, sillä voi soittaa puheluita ja lähettää viestejä. Ei ole värinäyttöä. En ole käynyt kampaajalla kymmeneen vuoteen. Ostan itselleni vain n yhden vaatekappaleen per vuosi (paitsi sukkia ostan useammin :D ) Meille ei tule mitään lehtiä kotiin. Aikuisiällä minulla ei koskaan ole ollut mitään lehtitilausta mihinkään. En ole ostanut uusia kenkiä kolmeen vuoteen. Joskus rahat pääsevät käyttötililtä loppumaan - säästötililtä en turhaan rahaa nosta - ja saatamme tulla viikon toimeen viidellä eurolla. Ostan kuivakaapin täyteen ja laitan pakastimeen säilöön tällaisten tilanteiden varalta. Siellä säästötilillä on muutama sata euroa, ei siis mitään suuria summia. Niitä käytetään jos lasku uhkaa mennä ulosottoon tai jos tapahtuisi jotain ihan katastrofaalista. En ole myöskään käynyt elokuvissa neljään vuoteen tai syönyt oikeassa ravintolassa omilla rahoillani... Niin, neljään vuoteen vissiin. Isä on joskus ravintolassa tarjonnut sapuskat.

En käy lääkärillä koska minulla ei ole varaa tk-maksuihin. Pitäisi käydä monesta eri syystä. Mutta en käy. Yhden pienen leikkauksen hoidin nyt, se oli odottanut kolme vuotta. Onneksi kikkailivat poliklinikalla niin, että meni vain yksi poliklinikkamaksu.

Kerään pulloja. Jos juna-asemalla tai muuten vaan kadulla näen pantillisia pulloja ja tölkkejä niin otan talteen ja vien kauppaan. Dyykkaan itselleni ruokaa jos sopiva tilaisuus sattuu eteen. Lapselle en sentään. Meillä ei ole telkkareita tai muuta kodin elektroniikkaa, paitsi tämä tietokone.

En ylipäätänsä osta tavaroita (tai palveluita) jatkuvasti. Tuntuu siltä, että normi keskiluokkaiset ihmiset ostavatostavatostavat kokoajan jotain. On pari lehtitilausta, käyvät kampaajalla joka toinen kuukausi, LAPSETKIN käytetään kampaajalla taaperosta asti monta kertaa vuodessa, naiset ostavat vaatteita kuukausittain, lapsille ostellaan leluja kokoajan (minne ihmiset oikein tunkevat leluja? meillä on jo ihan liikaa niitä kun lahjana tulee, enkä itse ole ostanut muuta kuin pari kirjaa ja yhden palapelin...) kotia sisustetaan uudella tavaralla (meillä 90% huonekaluista ja kodintekstiileistä on ilmaiseksi saatua kierrätyskamaa, onneksi pääasiassa toisiinsa sopivia) Heh, jopa sähköhammasharjamme on käytetty. Siis se sähköosa, harjat olen toki ostanut uutena ;D

Niin... Tuloni ovat n 1100€/kk, siinä siis kaikki mahdolliset palkat ja tuet ja lapsilisäkin laskettu mukaan. Siitä menee vuokraan 650€, sähkö-, netti- ja puhelinlaskuun 80€/kk. Vesi sisältyy vuokraan. Tällaista on muutaman vuoden ollut, ensiksi opiskelijana (lapsettomana tuo oli hurja summa ja elelin herroiksi :D ), sitten äitiysvapaalla, hoitovapaalla ja nyt taas opiskelijana. Tällaista tämä tulee olemaan vielä viitisen vuotta ainakin.

[QUOTE="fia";24725064]En käy lääkärillä koska minulla ei ole varaa tk-maksuihin. Pitäisi käydä monesta eri syystä. Mutta en käy. Yhden pienen leikkauksen hoidin nyt, se oli odottanut kolme vuotta. Onneksi kikkailivat poliklinikalla niin, että meni vain yksi poliklinikkamaksu.[/QUOTE]

Hui. Eikö oma terveys ole jo sellainen hätä, että kannattais niiltä vanhemmilta pyytää apua, jos se kerran on mahdollisuus?

No riippuu kuinka köyhä on köyhä.. Olen yksinhuoltaja, opiskelen ammattikorkeakoulussa ja teen viikonloppuisin töitä baarimikkona. Rahat riittää vallan mainiosti tähän elämäntyyliin, yhteiskunta tukee hyvin. Lisäksi kun tekee töitä vapaa-ajalla, ei tarvitse tinkiä välttämättömyyksistä ja mukavuuksinkin jää rahaa. Pelkkien sosiaalietuuksien varassa joutuisin enemmän tinkimään. Lisäksi minulla on tukiverkostoa ja auttajia pahanpäivän varalle.

Toivon mukaan en ole loppuelämääni talouteni ainoa jolla on tuloja, sekä näillä näkymin omat tuloni muutaman vuoden kuluttua ovat keskiluokkaiset.

Hui. Eikö oma terveys ole jo sellainen hätä, että kannattais niiltä vanhemmilta pyytää apua, jos se kerran on mahdollisuus?

Jos oikeasti ei ole varaa hoitaa omaa terveyttään, niin kyllä sosiaalitoimisto maksaa pakolliset terveysmenot.
Itselläni on hampaat aivan surkeassa kunnossa ja tälläkin hetkellä kulmahammasta kolottaa (uli uli :D), mutta en pääse hammaslääkäriin siksi, koska ajat ovat aina aamulla/aamupäivällä enkä saa lasta hoitoon. Noin pieni ei voi mukanakaan olla.

Mikään näistä syistä ei tunnu tarpeeksi isolta, että menisin. Polvileikkaus minulle on tehtävä jossakin vaiheessa mutta sitä en uskalla vielä edes miettiä. Kuntoutusaika on piiiiitkä. Kyseessä on vanha urheiluvamma. Yritän pitää itseni sen verran hyvässä kunnossa, ettei sitä vielä viiteen vuoteen tarvitsisi leikata. Sen lisäksi pitäisi yrittää selvittää PMS:ään liittyvää masennusta. Se tekee lähes työkyvyttömäksi aina osan kuukaudesta. Tuon lapsen takia olisi hyvä jos löytyisi joku apu tuohon (esim hormonaalinen hoito, eikös joitakin e-pillereitä käytetä moiseen...). Niin ja välillä saan kivuliaita, mutta ilmeisesti harmittomia rytmihäiriöitä.

Itseasiassa tk- ja poliklinikkamaksut ei niinkään ole ongelmana vaan se, että minun pitäisi aina ottaa vapaapäivä töistä (teen osa-aikatyötä) tuollaisia varten. Sen lisäksi siis että lähtee se 20-30€ maksuun niin lähtee myös 30-40€ palkka. Yhteissumma on niin suuri, etten selviä sen kuukauden laskuista jos joudun lääkärillä käväisemään.

Kesäisin yritän 1-2 kk tehdä enemmän töitä, mutta päiväkoti on kiinni koko heinäkuun enkä tahdo pientä lasta pitää 10h päiviä varahoitopaikassa.

Ei minulla oikein ylpeys anna periksi pyytää vanhemmilta "jatkuvasti" apua. Joudun jo - mielestäni liian usein - pyytämään vanhempia tai jompaa kumpaa sisaruksistani hakemaan lasta päiväkodista kun julkinen liikenne takkuaa, töissä pyydetään jäämään myöhemmäksi (enkä tahdo vaikuttaa joustamattomalta työntekijältä, he voivat milloin tahansa jättää minut ilman työtä kun olen tuntityöläinen) tai opinnoissa tulee jotain sellaista, että minun olisi hyvä jäädä pitemmäksi aikaa.

Kyllä mä pärjään :) Vielä se viitisen vuotta, sitten ne rahamäärät tuntuvatkin ihan luksukselta kun on kymmenisen vuotta kitkuttanut köyhyysrajan alapuolella!

Mutta kyllä mä suuresti ihmettelen että miten Suomessa voi olla niin köyhä ettei ole varaa ostella koskaan vaatetta tai ettei ole ruokaan rahaa. Tietenkin jos itse on kussut omat raha-asiansa mutta kyllä mä ainakin tulen hyvin toimeen tuloilla jotka koostuu: opintoraha + yleinen asumistuki + lapsilisä + elatusmaksu + (opintolaina tarvittaessa). Toki näillä joutuu jo miettimään sitä rahankäyttöä ja jos tulee isompia yllättäviä kuluja peräkkäin joihin ei ole ehtinyt säästää niin joutuu opintolainaa nostamaan tai keksimään muuta ratkaisua. Ja käsittääkseni nämä alkaa olla aikalailla niitä minimietuuksia ihmiselle jolla on huollettava. Työttömät saa enemmän? Yksin elävät opiskelijat taitavat olla tiukemmilla, mutta heillä toisaalta on paljon helpompi käydä työssä samanaikaisesti.

Tällä hetkellä tosiaan teen töitä lisäksi ja saan 150-500e/kk näiden etuuksien päälle, joka on mulle sitten sitä ylimääräistä mistä laittaa säästöön ja ostella vaatteita sekä tavaraa itselle ja lapselle. jopa käyn kerran vuodessa ulkomailla kesätyörahoilla.

[QUOTE="tinttu";24725091]Mutta kyllä mä suuresti ihmettelen että miten Suomessa voi olla niin köyhä ettei ole varaa ostella koskaan vaatetta tai ettei ole ruokaan rahaa. Tietenkin jos itse on kussut omat raha-asiansa mutta kyllä mä ainakin tulen hyvin toimeen tuloilla jotka koostuu: opintoraha + yleinen asumistuki + lapsilisä + elatusmaksu + (opintolaina tarvittaessa). Toki näillä joutuu jo miettimään sitä rahankäyttöä ja jos tulee isompia yllättäviä kuluja peräkkäin joihin ei ole ehtinyt säästää niin joutuu opintolainaa nostamaan tai keksimään muuta ratkaisua. Ja käsittääkseni nämä alkaa olla aikalailla niitä minimietuuksia ihmiselle jolla on huollettava. Työttömät saa enemmän? Yksin elävät opiskelijat taitavat olla tiukemmilla, mutta heillä toisaalta on paljon helpompi käydä työssä samanaikaisesti.

Tällä hetkellä tosiaan teen töitä lisäksi ja saan 150-500e/kk näiden etuuksien päälle, joka on mulle sitten sitä ylimääräistä mistä laittaa säästöön ja ostella vaatteita sekä tavaraa itselle ja lapselle. jopa käyn kerran vuodessa ulkomailla kesätyörahoilla.[/QUOTE]

Missä päin Suomee asut?

Jos oikeasti ei ole varaa hoitaa omaa terveyttään, niin kyllä sosiaalitoimisto maksaa pakolliset terveysmenot.
Itselläni on hampaat aivan surkeassa kunnossa ja tälläkin hetkellä kulmahammasta kolottaa (uli uli :D), mutta en pääse hammaslääkäriin siksi, koska ajat ovat aina aamulla/aamupäivällä enkä saa lasta hoitoon. Noin pieni ei voi mukanakaan olla.

Sossusta saa apua jos ei pidä mitään rahaa säästössä ja jos on valmis avaamaan kaikki talousasiansa heille... En mä jaksa eikä mulla ole aikaa ruveta hankkimaan mitään tilitietoja (sitä paitsi tiliotteet maksavat nykyään! minulta kuluisi 24€ pelkästään tiliotteiden hankkimiseen jos tahtoisin toimeentulotukea) jotta voisin *ehkä* joskus saada rahaa ja joskus en. Ehkä sitten kun lapsi tuosta vielä hieman kasvaa niin on kesäisin helpompi tehdä töitä, voisi sitten noihin terveysmenoihin säästää.

Yhteistyössä