Onko lapsen parempi sairastaa kuume muumeessa vaikko lääkittynä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KuutioTasku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KuutioTasku

Aktiivinen jäsen
28.12.2007
1 130
0
36
Pojalla ollu kaks päivää kuumetta 37.5-38 ja on maannu velttona sängyssä ja nukkunu. Juonu on vähän mutta syömään ei ole suostunu.
Lääkettä en ole antanu.

Niin mietin vaan tässä et ku nyt alkaa olla toipilaana ja tahto ruokaa,et kumpiko se on parempi. Sairastaa sängyssä kuumeessa vaikko antaa heti lääkettä että lapsi pääsee leikkeihin?
 
Mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka kiduttaa lapsia eikä anna lääkettä kun lapsi on kipeänä!
Et varmaan koskaan itsekään ota mitään lääkettä vaikka olisit kuinka kipeä? :headwall: :headwall:
 
Oikea tapa antaa kuumetta alentavaa on odottaa että kuume nousee korkealle ja sitten lääkettä ja alentaa se.
Tällöin elimistön oma puolustusmekanismi aktivoituu ja kuumeella tuo "parantava" vaikutus.

Joo,kuume ei "polta" pöpöä pois kuten joskus luultiin mutta onhan sillä tarkoitus,eli aktivoida elimistön puolustus.
 
Kuumetta alennetaan nk. fysikaalisin keinoin ja tarvittaessa kuumelääkkeillä. Fysikaalisista keinoja ovat: mahdollisimman kevyt vaatetus, ympäristön viilentäminen esim. ikkunaa avaamalla ja tarvittaessa ihon pyyhkiminen haaleassa (ei kylmässä) vedessä kostutetuilla pyyhkeillä. Lisäksi kuumeiselle lapselle tulee tarjota runsaasti kylmää juotavaa. Jos lapsi ei syö, juotavan tulee sisältää sokeria energiatarpeen tyydyttämiseksi. Kuumeista lasta ei saa hikoiluttaa esim. paksujen vällyjen alla.

Kuumelääkkeet ovat turvallisia ja niitä on syytä käyttää silloin kuin lapsella on korkea kuume. "Virallista rajaa" kuumelääkkeiden käytölle ei ole, yleisesti kuitenkin katsotaan, että jos kehon lämpö on yli 38,5 o C kuumelääkkeitä on syytä antaa.

http://www.lastenlaakari.com/5.htm

Tietysti varmaan jokaiseen lapseen kuume vaikuttaa erilailla.Kuten aikuisissakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiroämmä:
Mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka kiduttaa lapsia eikä anna lääkettä kun lapsi on kipeänä!
Et varmaan koskaan itsekään ota mitään lääkettä vaikka olisit kuinka kipeä? :headwall: :headwall:

No arvaa mitkä oli mulla fiilikset ku tyttö oli viimeks isällään vkonlopun ja soitti sieltä kipeänä ja sanoi ettei ole lääkettä saanut. Sanoin exälle että lääkettä tytölle ja heti nii tyyppi alko pitään luentoa mulle lääkkeitten sivuvaikutuksista!!! Juu enhän mie ole ku lähihoitaja ammatiltani nii eihän mulla toisaankaan ole tietoa lääkkeistä. :whistle:
Voin sanoa että räjähdin aika totaalisesti ja käskin tua tytön samantien kotia. Tyttö olikin 15min päästä kotona ja kuumetta 38.9. Exän mielestä vain vähän lämpöä :snotty:

Lisätään vielä että tyttö oli ollut jo 3päivää kovassa kuumeessa ja kurkkukivussa. Ilman lääkettä.
 
kuume nousee koska elimistö yrittää tappaa ilkeät bakteerit tai viirukset. En itse anna lääkkeitä ihan helposti, kyllä sen huomaa jos lapsen olo on niin tuskainen että lääkettä kannattaa antaa.
 
Jos pää on kipeä, niin antaisin lääkettä.

Itse lämmön nousu on vain reaktio siihen, että elimistö puolustautuu. Se lämpö siis sinänsä ei tapa pöpöjä, joten lääkettä voi hyvin antaa, se ei pitkitä tautia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
En antaisi. Ibuprofeeni ja muutkin tulehduskipulääkkeet aiheuttaa kaikenlaista haitallista niin antaisin vasta kun todella sattuu tai on todella korkea kuume.

Parasetamoli on turvallinen vaihtoehto alentaa kuumetta. Mikäli lapsi on selvästi sairaan oloinen, antaisin lääkettä. Jos hän taas kuumeesta huolimatta olisi aivan virkeä, silloin en.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata-74:
Oikea tapa antaa kuumetta alentavaa on odottaa että kuume nousee korkealle ja sitten lääkettä ja alentaa se.
Tällöin elimistön oma puolustusmekanismi aktivoituu ja kuumeella tuo "parantava" vaikutus.

Joo,kuume ei "polta" pöpöä pois kuten joskus luultiin mutta onhan sillä tarkoitus,eli aktivoida elimistön puolustus.

Näin minäkin, eli kun flunssa tms. alkaa, en ihan heti anna lääkettä. Illalla sitten, että saa nukuttua paremmin - kuten itsekin ottaisin. Jos tulee kova tauti, niin sitten tietysti saa pitkin päivää! Monasti on nuhainen ja pinetä lämpöä päivällä, mutta jos on reipas ja jaksaa leikkiä vaikka nenä vuotaa, niin en silloin laita lääkettä koko ajan. Mutta en heti laita suppoa kun mittari värähtää. Nyt on tehty hampaita, kova kiukku ja ikenien kalvaminen, niin olen nyt antanut myös iltaisin kaksi kertaa. Aiemmin hammaskipuun ei ole tarvinnut kun ei ole näin vaivannut.
 
Mun on pakko antaa lääkettä lapsille heti, kun niillä on kuumetta.
Tytöllä on taipumusta kouristella rajusti, ja lastenlääkärin määräyksestä annetaan heti maksimiannos parasetamolia ja Pronaxenia kun kuumetta on vähänkin. Oli lapsi sitten kipeän oloinen tai ei.
Poika taas ei osaa pienessä kuumessa ollakaan, vaan saa aina 39-41 asteen kuumeen, jos kuumeessa on :/
 

Yhteistyössä