Onko lastensuojeluasia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minne sitten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toinen on osan ajasta töissä, toinen kai vissiin nauttii omasta ajastaan. Työssäkäyvä on siis ihan päivätyössä, työn jälkeen ilmeisesti sitten haluaa olla kotonaan rauhassa.

Ja jos tää olis silloin tällöin, niin se olis mulle ok, mutta tää on ihan päivittäistä. Ei asuta samassa pihapiirissä, eli jos se lapsi tässä pihassa leikkii, niin se on mun vahdittava.

mistä sä tiedät että joku lähettää hänet? entä jos tämä lapsi ulkoilee yksin ja tulee ihan ite teille?

[QUOTE="vieras";24023128]Jos luit koko ketjun niin ap on ollut vanhemppiin yhteydessä, tuloksetta. Ja tätä on jatkunut 3viikkoa.[/QUOTE]
Tää on vähän sama kuin tuo toinen pitkä ketju, jossa raskaana oleva valitti elämäänsä. Mammat ei millään käsittäneet, että hänen miehensä ei ole töissä, kuten nytkään ei mene perille, että tämän lapsen vanhemmat ovat häipyneet kuvioista.

Entäs kun miehesi sattuu olla kotona, niin etkö silloin pääsisi viemään lapsen kotiin saakka, jos tätä touhua jatkuu pitkin päivää ja pääsisit sanomaan huoltajille suorat sanat. Ei ole tuollainen touhu ollenkaan oikein. Itse olen kokenut saman ja loppui kun, ilmoitin että se on nyt loppu ja lapsi saa luvan syödä kotona ruokansa. En enää oikein puolen vuoden touhun jälkeen jaksanut toisen lasta hoidella, kun viimeisilläni raskaanakin olin.

Toiseksi, tarvittaessa ehkä olisi hyvä soitella sinne lastensuojeluun, sillä nykypäivänä ei enää sukulaisten huostaan mielellään lapsia anneta, vaan sijoitetaan mielellään perheen ulkopuolelle.

Voi, kuulostaa tutulle, meillä samankaltainen tilanne :( Millaisia ihmisiä nuo huoltajat ovat? Meillä romaniperheen huoltajat laittavat lapset meille hoitoon, kysymättä. Ilmoittavat vaan lapsilleen, että koska tulevat hakemaan ja että meidän pihasta ei saa poistua.

Sitäkin voisin kokeille, että lähtisin muutamaksi päiväksi pois. Esim vierailulle vanhempieni luokse tms. Jos vaikka lapsi sitten lopettaisi meillä käymisen kun ei kukaan ole kotona...

[QUOTE="Äiti";24036349]Sitäkin voisin kokeille, että lähtisin muutamaksi päiväksi pois. Esim vierailulle vanhempieni luokse tms. Jos vaikka lapsi sitten lopettaisi meillä käymisen kun ei kukaan ole kotona...[/QUOTE]

Mehän olimme jo useamman päivän pois kotoa, ja meille soitettiin joka päivä että missä olemme ja koska tulemme kotiin, ja että on kova ikävä.

No niin, tulikohan vastattua jo noihin kaikkiin kysymyksiin. Anteeksi, jos joku jäi välistä. Tuon aloitukseni jälkeen käytiin keskustelua huoltajien kanssa, että tästä lähtien kaikki vierailut ja leikkiin hakemiset pitää sopia ensin aikuisten kesken. Ilmoitettiin tiukasti, mutta ystävällisesti, että tilanne ei voi jatkua enää näin.

Seuraavana aamuna lapsi oli meidän ovella taas, sama show ja sama rumba koko päivän. Eli meidän keskustelulla ei ollut taaskaan mitään vaikutusta. Mieheni sattui olemaan kotona, joten hänkin pääsi näkemään oikein kunnolla mitä se on. Tänään aamulla soitin sitten sostoimistoon ja ihan omalla nimelläni asiasta keskustelin, eli en tehnyt nimetöntä ilmoitusta tms. Pallo on nyt siellä.

Kerroit aikaisemmin että lapsen huoltajat eivät ole lapsen biologisia vanhempia. Mietin tässä, että minkä ikäisenä lapsi on sijoitettu heille? Jos heillä ei ole omia biologisia lapsia niin heillä on vähän vanhemmuuskin hukassa ja he eivät oikein tiedä mikä on soveliasta ja mikä ei. Itselläni on lapsia kolme, mutta jos ei olisi yhtään ja joutuisi tuosta vain aika ison lapsen huoltajaksi, joka on kaiken lisäksi vielä noin vaativa? En tiedä selviäisinkö siitä ilman apua ja ohjeistusta.

[QUOTE="Vieras";24036505]Kerroit aikaisemmin että lapsen huoltajat eivät ole lapsen biologisia vanhempia. Mietin tässä, että minkä ikäisenä lapsi on sijoitettu heille? Jos heillä ei ole omia biologisia lapsia niin heillä on vähän vanhemmuuskin hukassa ja he eivät oikein tiedä mikä on soveliasta ja mikä ei. Itselläni on lapsia kolme, mutta jos ei olisi yhtään ja joutuisi tuosta vain aika ison lapsen huoltajaksi, joka on kaiken lisäksi vielä noin vaativa? En tiedä selviäisinkö siitä ilman apua ja ohjeistusta.[/QUOTE]

Huoltajat on olleet mukana kuviossa alusta alkaen, sillä toinen biovanhemmista lähti kuvioista heti, ja toisenkaan osallistuminen ei ole missään vaiheessa ollut kovin intensiivistä, hänkin ennen kuin lapsi oli vuottakaan. Lasta ei siis ole koskaan huostaanotettu, vaan biovanhemmat on itse luopuneet lapsesta, huoltajat ovat lähisukua ja heidän biolapsensa ovat jo muuttaneet pois kotoa.

En kirjoita tähän koko tarinaa tai sen yksityiskohtia, koska kenenkään ei tarvitse tästä heitä tunnistaa, sen enempää lasta kuin hänen biovanhempiaan tai huoltajiaan. Tilanne on kuitenkin se, että biovanhemmat eivät omasta halustaan johtuen ole kuvioissa.

Kauhee mitä sä joudut kestämään! Tunkee jumalauta sisälle väkisin ja tulee ovesta omine lupineen. Mä tekisin niin että kun seuraavan kerran tulee niin veisin itse kotiin ja selittäisin tämän mitä on tapahtunut jo kolme viikkoa päivittäin ja sanoisin että tämä EI ENÄÄ KÄY! Ja sanot että teille eikä teidän pihalle saa tulla ilman että olette sopineet etukäteen koska joudut vahtimaan lasta aina vaikka olisi ulkona koska tekee sielä pahojaan. Ja jos he eivät voi kysyä etukäteen sopiiko teille että tulee niin teet ls-ilmoituksen.

Tänään aamulla soitin sitten sostoimistoon ja ihan omalla nimelläni asiasta keskustelin, eli en tehnyt nimetöntä ilmoitusta tms. Pallo on nyt siellä.

Hyvä juttu.

Sulla on ollut paljon pidempi pinna kuin meillä muilla (itseni mukaanlukien) ja toivotaan että se lapsi saisi nyt lisää tarvitsemaansa erityistukea ja huoltajat lisää ohjausta tai lisää työkaluja lapsen kasvun tukemiseen.

Hyvää juhannusta aapeelle :flower: :heart:

Mä häipäsisin kotoa vähin äänin tai pitäisin ovet ja ikkunat kiinni muutaman päivän. En vastais puhelimeen, eiköhän jossain vaiheessa touhu lopuis, kun ei tiedä koska ollaan kotona ja koska ei. Saattaisinpa jopa vakoilla, että mitä tapahtuu, kun ollaan "pois"

no mitäs he sosiaalitoimistossa sanoivat? veikkaan että juttelee kerran perheen kanssa koska on pakko ja juttu jää siihen.

Voi olla, että se jää siihen ja voi olla, että tilanne ei muutu miksikään. Mutta ainakin nyt on yritetty jotain ulkopuolista apua. Ehkä siellä perheessä herätään siihen, että tämä kotonaoleva huoltaja ei pärjää näin, vaan tarvitaan joko se hoitopaikka tai kotiin hoitaja kesäksi.

Siitä puhelusta, en oikein tiedä että mitä mä siitä kertoisin ilman etten tulisi vahingossa paljastaneeksi perheestä jotain sellaista, että joku tunnistaa. Mutta kyllä ne oli sitä mieltä, että ihan syystä sinne soitin. Vaikka en mä tiedä, että sanooko ne kaikille niin, en ole koskaan ennen soittanut. Mistään aikatauluista en tajunnut kysyä, enkä kyllä tiedä olisko ne mulle niistä mitään kertoneetkaan, kun eihän se mulle kuulu.

Me lähdetään omien muksujen kanssa nyt puistoon ja kaupungille, kiitos keskustelijoille!

• Tykkää
Reactions: hapisikatakamura
minun käy todella sääli lasta ja ap:ta :(((((... olet oikeasti tehnyt hienon homman pitäessäsi huolta lapsesta, joka ei ole sinun :heart:, olet voinut olla jopa ainoa välittävä ihminen tälle lapselle,joten hatunnosto sinulle!!! tee ihmeessä ilmoitus,sillä ei tiedä millaset olot lapsella on siellä sukulaisten luona ,kun kerran on näköjään vain "riesaksi".... sinun ei tarvitse hoitaa toisten lapsia, mutta tee se ilmoitus.

Eilinen päivä meni taas näin: lapsi tulee meidän ovelle ensimmäisen kerran aamulla, sanoin "meille ei tulla leikkimään sisälle, ja meillä on tänään muuta ohjelmaa". Lapsi lähtee kotiin. En tiedä kävikö meillä sillä välillä, kun emme olleet kotona. Puolen päivän aikaan kun omista lapsistani nuorimmat olivat päiväunilla, joku alkoi renkuttaa ovikelloa oikein kunnolla. Juoksin ovelle, tämä lapsihan siellä oli. Sanoin, että kukaan ei tule nyt meille, eikä lapset tule ulos, meillä nukutaan päiväunia ja on annettava päiväunirauha (myös tuon lapsen kaveri nukkui). Otin ovikellosta virrat pois. Meni noin 10 minuuttia, kun tuo lapsi oli hakkaamassa nyrkillä meidän ovea. Sanoin taas samat asiat, meille ei tulla, lapset nukkuvat, sinun täytyy nyt ymmärtää että meillä on päiväunirauha. Älä tule hakemaan meidän lapsia, he tulevat hakemaan sinua jos haluavat vielä tänään leikkiä.

Tunnin kuluttua hän oli taas meidän oven takana. Sanoin samat asiat, ja että meillä syödään nyt välipalaa, et voi tulla, lapset hakevat sinua jos haluavat tänään leikkiä ulkona. Meni tunti, ja hän oli taas meidän oven takana. Ilmoitin, että ei edelleenkään sovi, sain huudot että meille ei IKINÄ pääse leikkimään. Sanoin, että nyt meidät lapset lähtee harrastuksiin, ei meille voi tulla. Ilmoitti, että hän jää meille odottamaan siksi aikaa. Käännytin kotiin.

Mua stressaa jo nyt valmiiksi, että koska taas tulee oven taakse. Tää on tätä samaa joka päivä.

Tiedätkö mitä? Minä soittaisin varmaan jo poliisille, tuohan on kotirauhan rikkomista, vaikkakin lapsen aiheuttamaa. Sitä kautta varmaan lastensuojelukin ottaisi hanakammin asian käsittelyyn.

Yhteistyössä