onko meillä normaali 4vuotias?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen äiti

Vieras
siis jos kielletään jotain. em.hän kysyy saako kattoo piirrettyjä ja jos hänelle vastataan ei alkaa poika uhkailemaan: tyyliin: sitten mä lyön sua! mä sanon että et saa lyödä lyö silti tai uhkaa tehdä muuta em.purra tai potkia. tai saattaa sanoa että sitten mä potkasen sua niin kovaa että kuolet. jos satuttaa mua vien jäähypenkille(joka on ollut n.1v 8kk ajan käytössä), nykyään alkaa jäähylle joutuessa tekemään vaikka mitä-> päädyn pitämään lapsesta kiinni ja samalla sanon että hänen täytyy istua jäähyllä 2minuuttia koska satutti minua.. poika ei rauhotu, alkaa lyömään ja potkii ja koettaa purra.. sitä voi jatkua 15minuuttiakin, ja se on ni mahdoton ku alottaa sen että saan just ja just pidettyä sen.

lisäksi saattaa käydä lyömässä tms ihan tosta noin vaan,ilman että olisi mitenkään kiukkunen tms. esim.eilen isi teki lennokkia pojalle, poika meni isin selän taakse ja pamautti nyrkillä! :o ja mä en jaksa enään tota ton käytöstä!!! en yhtään, alkaa katoo kaikki positiiviset tunteet tota kohtaan kun yksikään päivä ei suju nätisti. lisäksi tuhoaa juttuja. kiipeää hakemaan kiellettyjä asioita, rikkoo tahallaan tavaroita. ja oikein uhkaa tehdä niin. viha on kohta ainoa tunne mitä mulla on jäljellä :(

mitä siis teen? hänelle kyllä on selitetty monta kertaa miksi ei saa jotain tehdä, aina on täytynyt pyytää anteeksi kun satuttaa- aina on ollut seuraus jos ei sanaa kuuntele. saa huomiota yms.

onneksi on päiväkodissa arkisin muuten mä olisin jo luovuttanut. nii ja uhmakas käytös on alkanut jo 1v 4kk iässä, välillä on ollut viikko kaks seesteistä aikaa.. mutta suurinosa vaikeaa ja iän myötä vaan pahentunut käytös! eikä kyse ole ymmärryksen puutteesta, tuo puhuu ihan yhtä selkeästi kuin minäkin(osaa siis ilmaista itseään puheella), ymmärtää hurjasti asioita ja muistaa hyvin kaikki selitetyt asiat . joten onko tää vaan normaalia käytöstö vai onko kyseessa joku uhmakkuushäiriö ta ylivilkkaushäiriö tms. aina hää on menossa ja menossa

Poika on turvaton ja hakee huomiota väärällä tavalla. Se on pomo siellä.
En usko että on mikään häiriö ollenkaan.
Sún täytyy nyt ottaa ohjat käsiisi. 4v tajuaa jo syy ja seuraukset. Ota siltä lelut pois. Joka kerta kun tekee tuhmia niin otat jonkun pois. Sitä mukaan kun on kiltti niin saa takaisin.
Jos ei tepsi niin otat KAIKKI lelut pois. Lelut on lapsen valuuttaa. Jos on kiltti niin saa jos on tuhma niin ei.
Tepsii !

Meidän 4 vuotias tyttö on uhannut lyödä isäänsä puuha peten jakoavaimella kun ei totellut. :whistle: Ei kuitenkaan mitenkään raivoissaan sitä sanonut ja pelästy jo heti sanottuaan että mitähän tuli suustaan päästettyä mutta kyseessä taisi olla juurikin tuo että saako katsoa lastenohjelmia vai ei. Ja kun isänsä kielsi niin uhkaili sitten.
Joskus on myös läpsinyt suutuspäissään.

Ja tuon jakoavain episodin jälkeen lähti kaikessa sovussa leikkimään peilin eteen sillä samaisella muovisella Puuha Peten jakoavaimella ja kohta kuului eteisestä että "minä tapan teidät tällä jakoavaimella" :o
Kysyin että mitä tapahtuu jos tappaa ni ei tiennyt sitä, kysyin että tietääkö pimu sen että jos jonkun tappaa niin se kuolee eikä tule enää koskaan takaisin, eikä tiennyt sitäkään.

Sen jälkeen ei olla lyöty eikä uhkailtu, eli toistaiseksi kai päästy aika vähällä kun pelkkä keskustelu riittää. Voisikohan teidän pojalla toimia esim. ( telkkariohjelmasta napattu idea ;) ) että ostatte läpinäkyvän purkin ja sinne marmorikuulia tms. ja joka kerta kun satuttaa niin yksi kuula lähtee pois ( esim. purkkiin missä niitä ei näy )? Ja jos osaa näyttää suuttumustaan toisin keinoin, kertoa vaikka että harmittaa, polkea jalkaa lattiaan tai mennä vaikka yksin mököttämään niin voisi kuulan ehkä antaa takaisin?

Ei tuo ap:n lapsi miltään friikiltä kuulosta, ei tarvitse pelotella ap:ta! MUtta lapsi pitäisi saada purkamaan tunteensa toisin, esim. puhumalla. Jos hän puhuu, niin kuunnelkaa oikeasti. Meillä käy noin kuin ap kuvaili jos lapsi yrittää sanoa, yrittää uudelleen sanoa - ja ei saa vastakaikua. Esim. jos minä syötän vauvaa ja isä laittaa ruokaa. Nyt yritetään herkästi ottaa esikoisen asia kuulolle, niin vältytään isolta draamalta.

mitä jos kokeilisit jotain toista tekniikkaa tossa jäähy jutussa? menet itse esim vessaa rauhoittumaan ja olet siellä jonkin aikaa ja kun tulet takaisin älä huomaa lasta ollenkaan vaikka siinä pelleilisi ja hetken kuluttua ehdotat jotain yhteistä touhua ja jätät huomioimatta sen asian mistä sen jäähylle olisit laittanut. minusta lapsi hakee huomiota ja on huomannut että ilkeilyllä sitä ainakin saa.

tota kyllä aika tyypillistä noi uhkailut ja pullistelut ton ikäiselle 4v pojalle kuulostaa uhmalta..voit pitää jäähyllä 4minuuttia(min per ikävuosi) ja jaksa vai olla tiukkana puutu tilanteisiin heti jäähylle ensin sit keskustelu sen jälkeen älä salli vastaansanomisia/keskusteluja jäähyn aikana tai siis älä kommentoi kyllä se siitä tasottuu toi on van rajojen kokeilua ja noi jää toivottavsti pois kurilla!mut jos jatkuu pitkään eikä mikään tehoa kysy sit neuvolasta neuvoa...ei kuulosta et perheneuvolaa tarttisit mun kaikki kolme on uhmanneet ton ikäisenä noin ja pureneet ja lyöneet kunnes olen tehny topin...aika ajoin nytkin toistuu ei tietty vanhimmalla(12v) mut nelivuotiaalla ja seitsemänvuotiaalla..sitä se on ...aina on jollakin uhmaa/niskoittelua:)ja muista kehua kun poika on kiltti ja pusuja/haleja....meillä sit palkitaan myös hyvästä käytöksestä tehään jotain kivaa tai herkkuja saa syödä(meillä ei ole karkkipäivää) ..toi on varmasti myös huomionhakua tee lapsen kanssa juttuja ehkä näillä jutuilla meneeohi älä vielä huolestu :hug:

Hmm..meillä se menee siihen että tyttö alkaa murjottamaan ja polkee jalkaansa...ilmeisesti saan olla onnellinen, kun lapsi on niin kiltti. Saa hän joskus raivareita..varmaan kerran kuussa..niitä "kovia" mutta nekin menee ohi puhumalla.

meilläkin on saman tapaista mutta ei ihan noin rajua, jäähypenkki on myös käytössä ja lapsi istuu siinä kolme minuuttia kun on 3-v. aluksi huusi jäähypenkillä mutta nykyään tietää että kun sinne joutuu niin huuto ei auta. ja jätän hänet sinne yksin enkä mene sinnene ennen kuin aika on täynnä, selitän miksi sinne joutuu ja kun päästän hänet pois niin silloin pyytää anteeksi käytostään. mutta ota asia puheeksi neuvolassa. voimia sulle.

Kyllä minäkin ottaisin yhteyttä neuvolaan ja keskustelisin päiväkodissa. Meillä tyttö on kohta 4v ja hiukan samanlaisia oireita on ollut, kun tässä on avioero menossa ja monta asiaa muuttunut...
Kun aloin nukkumaanmenon yhteydessä illalla sanoa tytölle joka ilta, että äiti rakastaa sinua, eikä jätä ikinä, hän on rauhoittunut kummasti. Ja se auttaa, kun otan joskus pienemmälle vahdin ja lähden tytön kanssa kahdestaan käymään vaikka uimahallissa, tai askarrellaan jotain yhdessä, niin ettei pikkuveli pääse ''osallistumaan''.
Kyllä kai se jostain perusturvallisuuden puutteesta kumpuaa tuollainen agressiivinen huomionhaku.... Kyllä sen muistaa omasta murrosiästä, kuinka pihalla sitä välillä oli, kun kasvoi. Ihan samaahan nää uhmaiätkin on, pienemmässä mittakaavassa vaan. Ainakin meillä auttoi, kun otin vaan tosiaan ihan aikaa tytölle ja korostin ja kehuin positiivisia asioita, joita hän osaa tehdä hienosti, petasin sitä hyväksytyksitulemisen tunnetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkkiä:
aika perheneuvolaan, tai soitto omaan neuvolaan ja sitä kautta. Ei ole normaalia. Voimia sinulle paljon, sekä rohkeutta! Hae teille apuja!

pakko kysyy onko sulla eka lapsi?perheneuvolaan mennään paljon vakavimmissa jutuissa....

minun vanhin oli todella kiltti lapsi, mutta kun tuli 7-vuotis ikään niin silloin hänellä oli todella raju uhma aika saattoi mennä parikuukautta kun joka päivä sellaiset 2 tunti huusi ja paiski tavaroita eikä auttanut mikään se otti loppujen lopuksi voimille, mutta kyllä se siitä kun vain sai asiasta puhua ja kyselin neuvvoja. ja nyt hänellä häämöttää se ihana murkku ikä.

kiitos vastauksistanne.

niin kyllä mä häntä kehun aina ku pystyy. ja kerron että rakastan. ja pidän kiinni siitä jos jotain kielletään tai jos jotain luvataan.

tilanne on vaan menny siihen että tuntuu ettei mulla ole pinnaa yhtään jäljellä, senverta kauan tuo on koetellut

Meillä pian 4v tytölle pelaa paremmin nykyään toi uhkaus että otetaan takavarikkoon. Eli meillä on videot se joka pelaa. Ellei esim. jäähyllä istu nätisti videot on päivän takavarikossa. Varmasti teilläkin pojalla on joku tärkeä juttu mistä ei tosiaankaan haluta luopua. Jäähy tulee pienistä rikkomuksista ja jos on tosiaan syytä niin varotuksen jälkeen tulee videot peliin.

Alkuperäinen kirjoittaja ire:
aika perheneuvolaan, tai soitto omaan neuvolaan ja sitä kautta. Ei ole normaalia. Voimia sinulle paljon, sekä rohkeutta! Hae teille apuja!

pakko kysyy onko sulla eka lapsi?perheneuvolaan mennään paljon vakavimmissa jutuissa....

Ei ole, sen takia tuommoinen kuullostaakin aikas rajulta pieneltä lapselta. Sitä paitsi, perheneuvola EI ole vain jotain tooosi vakavaa varten, mitä aikaisemmin sinne menee, sen parempi. Kaikille.
Itse ollaan yhden lapsen kanssa käyty siellä puolisen vuotta muusta syystä kuin ap ja voin suositella lämpöisesti kaikille.

Tuossa ap;n tapauksessa mielummin hakee "turhaan" apua kuin liian myöhään. Sanoihan hän myös että on lopussa, siinä on riittävä syy.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti:
kiitos vastauksistanne.

niin kyllä mä häntä kehun aina ku pystyy. ja kerron että rakastan. ja pidän kiinni siitä jos jotain kielletään tai jos jotain luvataan.

tilanne on vaan menny siihen että tuntuu ettei mulla ole pinnaa yhtään jäljellä, senverta kauan tuo on koetellut

Juuri tuo sinun oma väsymyksesi on hyvä syy hakea sitä auttajaa. Monella on hirvittävän väärä käsitys perheneuvolasta. Rohkeasti nyt vain soitat neuvolaanne tai etsit teidän alueen perheneuvolan numeron ja soitat sinne.
Edelleen voimalähetys täältä!

Alkuperäinen kirjoittaja ire:

Ei ole, sen takia tuommoinen kuullostaakin aikas rajulta pieneltä lapselta. Sitä paitsi, perheneuvola EI ole vain jotain tooosi vakavaa varten, mitä aikaisemmin sinne menee, sen parempi. Kaikille.
Itse ollaan yhden lapsen kanssa käyty siellä puolisen vuotta muusta syystä kuin ap ja voin suositella lämpöisesti kaikille.

Tuossa ap;n tapauksessa mielummin hakee "turhaan" apua kuin liian myöhään. Sanoihan hän myös että on lopussa, siinä on riittävä syy.
Olen samaa mieltä, jos on uupunut, niin hakee apua. Minusta vaan ap:n avun haun syy on ap:n jaksaminen, lapsi vaikuttaa ihan normaalilta näin tällä kuvauksella, mikä nyt on saatu. Olen itsekin käynyt puhumassa nla-psykologille, juuri uupumuksesta ja myös esikoisen uhmasta. Auttoi.

Meillä on kans temperamenttinen samanikäinen lapsonen. Ja nämä uhkailut ja raivoamiset on tuttua juttua meidänkin perheessä. Nykyään ei enää auta, että varoitan ja seuraavasta kerrasta joutuu jäähylle vaan hän jatkaa niin pitkään että joutuu jäähylle. (Meillä 4min keittiön tuolilla.) Ja harvoin jää siihen suosiolla enää nykyään vaan aikaa pitää pidentää ja lopulta monta kertaa mennä siihen pitämään häntä kiinni tai ottaa syliin ja pitää lujasti kiinni tuo aika, kunnes on valmis menemään pyytämään anteeksi ja rauhoittuu. Ja IHAN koko ajan tuntuu, että on häiritsemässä muiden leikkiä ja jotenkin tuntuu, että nyt on pinna lapsellakin niin lopussa, että hermostuu heti kun leikit ei sisarusten välillä menekään niin kuin HÄN haluaisi. Mutta kyllä minä tätä normaalina kuitenkin pitäisin. Onpahan vain hyvä uhma päällä temperamenttisella lapsella. Raskastahan tämä on, tiedän ja jos vain siltä tuntuu niin voithan kysyä myös tuolta perheneuvolasta tukea ja uutta näkökulmaa tilanteeseen jos haluat. :hug:

magister: no kyllähän tuolle on puhuttu ja puhuttu ja puhuttu mutta kun ei mee jakeluun/muutu käytös silti.

eikä mun väsymykseen mikään keskustelu auta, mä en jaksa elää kauaa tollasen lapsen kanssa jos ei mikään muutu/helpotu.

Yhteistyössä