Onko mielestänne väärin...Synttäri asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Esikoiseni täyttää 6v viikonloppuna ja hän pitää "tyttö" synttärit.Esikon parhaan kaverin äiti soitti ja kysyi voiko veli(4v) tulla myös, koska hän odottaa myös synttäreille pääsyä ja hänelle tulee "paha mieli", jos ei pääse.(Tällä perheellä on ollut tapana aina ostaa kummallekkin lapselle lahja synttäreillä, kun "tulee paha mieli" muuten ja yleensä veli on päässyt mukaan, kun sisko on kutsuttu, ettei tulis "paha mieli"...Puhuin tyttärelleni asiasta ja hän sanoi varovasti ja sanoi "äiti, haluan vain (olkoon vaikka maija)maijan synttäreille, en velejeä, koska tyttö synttärit...
Kunnioitan esikon toivetta ja laitoin viestiä ja ilmoitin asiasta kauniisti ja uskon, että he ymmärtävät...Mutta ihmettelen sitä, että miksi ihmeessä aikuiset ei tänä päivänä kestä lapsen pahaa mieltä tms vaan juuri tuo tapa, että ostetaan toiselle myös lahjoja tai toisenkin pitää päästä, jos toinen pääsee, ettei lapsi pahoita mieltään.
Kuuluisa lastenpsykiatri sinkkonen on aina sanonut, että "aikuisen tärkein tehtävä on aiheuttaa lapselle frustraatioita".
Olen puhunut

Nooh, jos meillä näin ois et toinen kutsuttu, niin en kyllä kysyis pääsiskö sisaruskin... Eri juttu jos olisivat kaikki kavereita keskenään, mut ap:n tilanteessa en ees kysyis. Selittäisin pienemmälle, että sitten kun hänen kaverillaan on synttärit, ei sisko tule mukaan. :)

Lainasit just niitä Sinkkosen sanoja, jotka mulle on jääny mieleen, aikuisen tehtävä on aiheuttaa lapselle pettymyksiä... :whistle: Niin kamalalle kuin se kuullostaakin... :o

No ei ole väärin.
Kummallista touhua tossa perheessä.Niin ja tää nyt vaan on sit mun mielipide siis.Kukin taplaa tyylillään tietysti.
mulla on neljä lasta ja jokaisella on oma syntymäpäivänsä.Kukaan ei ole tähän mennessä pahoittanut mieltään kenenkään synttäri päivänä.Vanhimmilla on omia synttäri menoja ollut,enkä ole toista laittanut kylkiäisenä.

Ihan oikein teit, jos tytöt on kavereita niin tottakai veli jää kotiin silloin. Mut esim. meillä on sisko ja veli ja naapurissa vaan tyttöjä. "pakotan" välillä tyttäreni ottamaan veljenkin leikkeihin mukaan, ettei veljelle tule paha mieli.... eli kasvatan varmaan lapset väärin...

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Kuuluisa lastenpsykiatri sinkkonen on aina sanonut, että "aikuisen tärkein tehtävä on aiheuttaa lapselle frustraatioita".
Olen puhunut

Se on minusta älyttömän ärsyttävästi sanottu :D

Mikä siinä ärsyttää? :)

Olen tässä kohtaa tosikko, en varmasti halua, että tärkein tehtäväni äitinä olisi frustraatioiden tuottaminen :D Mutta ymmärrän kyllä mitä tuon ajatuksen takana on.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Olen puhunut

Se on minusta älyttömän ärsyttävästi sanottu :D

Mikä siinä ärsyttää? :)

Olen tässä kohtaa tosikko, en varmasti halua, että tärkein tehtäväni äitinä olisi frustraatioiden tuottaminen :D Mutta ymmärrän kyllä mitä tuon ajatuksen takana on.

Arvasin, että juuri se tärkein-sana oli se ärsytyksen aihe :D

Meillä kanssa oli pienemmän hoitokaverin synttäreille kutsuttu molemmat pojat. Pienempi kertoi kotona että sankari oli sanonut ettei olisi halunnut kutsua isompaa, mutta äiti halusi kutsua.
Päätimme lasten kanssa niin että vain pienempi menee, koska tämä oli sankarin toive.

Arvasin, että juuri se tärkein-sana oli se ärsytyksen aihe :D

Sepä juuri :D Yhtä paljon ärsyynnyn siitä hokemasta, että jokainen äiti on se maailman paras äiti omille lapsilleen. Kuinka epätotta liiankin usein.

Tismalleen samaa mieltä. En vain ole kehdannut kovin tuoda sitä ilmi niissä keskusteluissa. Olen tainnut tähän asti passata lähes kaikki tämän kaltaiset julkiset keskustelut :D

Ihan oikein teit. En ymmärrä miksi kaikki pitäisi aina antaa lapselle periksi. Kaikkea ei vaan voi aina saada. Nuo lapset ovat pulassa sitten kun ovat omillaan eikä ole enää äitiä pitämässä pumpulissa pettymysten varalta.

No tyttösynttäreillä sitten KAIKKI miespuoliset ulos talosta ;0) Ei asiaa muillakaan, jos ei yksi pikku nappulakaan mukaan mahdu. Minä olisin ehdottomasti päästänyt pienen juhlian mukaan. En sanoisi koskaan kenellekkään, joka vartavasten pyytää, että et voi meidän juhliin tulla. Tottakai olisi ollut tervetullut!

Vähän asian vierestä, mutta kumminkin. Naapurissa asuu saman ikäinen tyttö, kuin omanikin on. Hällä veli, joka kolme vuotta vanhempi. Joskus tekisi mieli kutsua tyttö meille leikkimään, mutta en voi, koska veljen on tultava myös. Äiti ei tykkää että yhtä syrjitään. Isompi ei osaa leikkiä tyttöjen kanssa nätisti, vaan haluaisi leikkiä tyttöni tavaroilla yksin. Eihän se onnistu, kun kaksi pienempää sotkee heti leikit. Hirveä kitinä ja valitus pojalla tästä. Sitten alkaa terrorisoimaan tyttöjen leikkejä, tekee tahallaan kiusaa ja on tosi ärsyttävä, ei usko mitään.
En ole sitten kutsunut näitä lapsia meille, koska minun täytyy vain koko ajan komentaa poikaa, joka ei usko mitään ja narisee, kun ei voi leikkiä rauhassa.

No, tämä ei liittynyt asiaan, mutta vuodatinpa kuitenkin.

vähän aiheesta, mutta vierestä: jos äiti ja isä ei tee lapselleen koskaan pahaa mieltä, miten ihmeessä lapsi aikuistuaan kestää elämän pettymykset? ei varmaan mitenkään, pumpuli-pullamössöjä ovat he.

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
vähän aiheesta, mutta vierestä: jos äiti ja isä ei tee lapselleen koskaan pahaa mieltä, miten ihmeessä lapsi aikuistuaan kestää elämän pettymykset? ei varmaan mitenkään, pumpuli-pullamössöjä ovat he.

Et varmaan kuitenkaan tarkoita, että tekemällä tehtäisiin niitä pettymyksiä? Kyllähän se elämä tarjoilee niitä jo lapselle muutenkin. Vaikka tämä synttäriasia, siinähän se on klassinen pettymys, mutta jos se tehdään lapselle vain sen takia, että saapahan pettyä, niin eikö se ole vähän hölmöä? =)

heh, kyllä toi on minusta ihan oikein, ettei poikaa kutsuta. olkoon tahallinen tai tahaton, aivan sama. en minä tahallani tee pettymyksiä lapsilleni, mutta kas kummaa kun elämä vaan niitä järkkää.

Näen silti asiassa jotain positiivista eli sen että äiti sentään kysyi että voiko poikakin tulla synttäreille.Eikä vain tuonut poikaa sinne ja sanonut että tämäkin halusi tulla.Itse olisin toivottanut pojankin tervetulleeksi,mutta jokainenhan tekee niinkuin itse haluaa.Kyllä elämä tuottaa pettymyksiä kaikkille (myös lapsille)ilman että niitä tarvitsee aikuisen järjestää.

Yhteistyössä