Onko minulla oikeus elareihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sulla on täysi oikeus elareihin vaikka laps on viikko-viikko-periaatteella. Etävanhempi saa siitä alennusta noin 50e/kk. ( voi vaihdella paikkakunnittain )

Tottakai haet sitä jos se helpottaa sun taloudellista tilannetta. Isä voi sitten halutessaan koittaa hakea sitä huoltajuutta mut huoltajuutta ei niin vaan vaihdeta lennosta. Isällä täytyy olla HYVÄT perusteet. Pelkkä työttömyys ei ole peruste jos lapsella on kaikki mitä hän tarvitsee ja muutoin hyvä olla.

Laps on sen verran pieni että toi muutto ei varmastikkaan vaikuta niin paljoa kuin esim. koululaisen jolta vaaditaan paljon enemmän sopeutumista. ( mun mielestä! )

Mun mielestä sulla on oikeus muuttaa sinne missä sulle on töitä ja näin ollen saat paremman elintason. Tapaamiset varmasti saadaan sovittua mutta vaikuttaa et isä tekee asioista sulle tuplaten hankalaa.

Ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan ja keskustelisin hänen kanssaan.

Sokea taluttaa rampaa.

Mun mielestä sulla on oikeus muuttaa sinne missä sulle on töitä ja näin ollen saat paremman elintason. Tapaamiset varmasti saadaan sovittua mutta vaikuttaa et isä tekee asioista sulle tuplaten hankalaa.

Onneksi suomen lakikin on edes joissain asioissa etävanhemman puolella ja täten etävanhempi voi estää lapsen muuton muualle. Äidin muuttoa ei voi estää mutta lasta ei noin vain oteta mukaan, jos oikeudessa aletaan taistelemana.

Tähän kun ei aina riitä se, "että mun mielestä sulla on oikeus muuttaa".

Kun tässä ei ole kyse sun mielipiteestä vaan laista.

Ja kumpi sun mielestä on tuplaten hankalampi
a) äiti joka muuttaa toiselle paikkakunnalle ja tekee lapsi-isä suhteesta välimatkan myötä mahdottoman
b) isä joka ei suostu maksamaan elareita

Onneksi suomen lakikin on edes joissain asioissa etävanhemman puolella ja täten etävanhempi voi estää lapsen muuton muualle. Äidin muuttoa ei voi estää mutta lasta ei noin vain oteta mukaan, jos oikeudessa aletaan taistelemana.

Tähän kun ei aina riitä se, "että mun mielestä sulla on oikeus muuttaa".

Kun tässä ei ole kyse sun mielipiteestä vaan laista.

Ja kumpi sun mielestä on tuplaten hankalampi
a) äiti joka muuttaa toiselle paikkakunnalle ja tekee lapsi-isä suhteesta välimatkan myötä mahdottoman
b) isä joka ei suostu maksamaan elareita

ja tässä ei tullut ilmi et kuinka kaukana se toinen paikkakunta on? Tässä on toinen paikkakunta 10km pääs. onko kyse sadoista kilometreistä?

ja vaikka sanoin et "mun mielestä on oikeus" oli mun mielipide enkä perustanu sitä mihinkään lakipykälään. Siksi laitoin et soittaa lastenvalvojalle joka on varmasti enenmmän perillä siitä mihin on kenelläkin lainmukainen oikeus.

vanhemmat eroaa kun ei tule toimeen keskenään ja yhteishuoltajuudessa ei ole mitään järkeä jos välit eivät ole hyvät tai jopa loistavat. Kuinka vanhemmat voivat päättää yhdessä eron jälkeen lasten asioista jos eivät voi edes istua saman pöydän ääreen ja päättää elatuksesta ja lapsen edusta? Onneksi itse sain yksinhuoltajuuden ja tällä hetkellä meillä on isän kanssa erittäin hyvät välit, mutta erotessa olimme niin riitasia etten olis koskaan suostunut yhteishuoltajuuteen.

Ei ole, vaan lähivanhemmalla. Asia riippuu aivan siitä kumpi on merkitty lähivanhemmaksi eli kummalle tulee lapsilisät. Tuossa tilanteessa isä voisi olla parempi lähivanhempi.

Mistä tiedät? Siksikö isä olisi parempi lähivanhempi, koska hänellä on vakituinen työ ja suku paikkakunnalla? Entäs äiti? Jos saisi töitä muualta, niin hieno juttu, mutta silti isä olisi parempi. Entä, kun äiti mitä ilmeisimmin on jättänyt omat "juurensa" ja muuttanut miehen kotipaikkakunnalle, näin menettäen oman tukiverkostonsa. Sekö tekee taas isästä paremman lähivanhemman? Meistä kukaan ei voi tietää, kumpi olisi se parempi lähivanhempi, mutta olettamuksena, koska isällä on töitä (varaa elättää lapsensa) plus suku lähellä, voihan hemmetti! Entäs se lapsen paras? Lapsen etu? Eikö se ole se määräävä tekijä, ja siitähän meikllä ei ole tietoa, eli emme voi vetää johtopäätöksiä paremmasta lähivanhemmasta!

[QUOTE="vieras";28063967]vanhemmat eroaa kun ei tule toimeen keskenään ja yhteishuoltajuudessa ei ole mitään järkeä jos välit eivät ole hyvät tai jopa loistavat. Kuinka vanhemmat voivat päättää yhdessä eron jälkeen lasten asioista jos eivät voi edes istua saman pöydän ääreen ja päättää elatuksesta ja lapsen edusta? Onneksi itse sain yksinhuoltajuuden ja tällä hetkellä meillä on isän kanssa erittäin hyvät välit, mutta erotessa olimme niin riitasia etten olis koskaan suostunut yhteishuoltajuuteen.[/QUOTE]

Ilmoitin että en missään tapauksessa suostu yhteishuoltajuuteen vaan lasten huoltajuus tulee joko määrätä minulle tai isälle. Olin myös täysin valmis etä-äidiksi.

Palstalla oltiin aivan eri mieltä minun osaltani. Eikä lähivanhempikaan saa muuttaa lapsia toiselle paikkakunnalle ilman toisen vanhemman suostumusta yhteishuoltajuudessa. Monet kyllä vievät lapset laittomasti ja sitten vetoavat olojen vakiintumiseen jälkikäteen. Lain mukaan esimerkiksi koulun vaihtoon tarvitaan molempien huoltajien suostumus.

Mun exä yritti mua estää muuttamasta lasten kanssa kun erottiin ja lasensuojelussa sanottiin että mä saan muuttaa lasten kanssa vapaasti suomen rajojen sisäpuolella eikä exä voi sitä estää ja meillä on yhteishuoltajuus.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28063974:
Oikeusministeriö - Justitieministeriet - Etusivu

Tässä oikeaa tietoa, nämä kun eivät ole mielipideasioita.

Sosiaaliportti - Lapsen elatus

Arvasin että tämä linkki tulee tänne jossain vaiheessa.

Mutta tätä nyt ei voi soveltaa laisinkaan tilanteisiin, joissa on 50/50 luonapito tai lähellä sitä. esim. 40/60. Koska kyseisissä tilanteissa molemmilla vanhemmilla täytyy olla lapsille tietyt perustarpeet, joita ovat ehkä oma huone lapsille/samankokoinen asunto molemmilla, sängyt, turvaistuimet, koulupöydät jne. Eli toisin sanottuna asumista ei voida ottaa kyseisissä kuvioissa huomioon.

Vai olisiko se sun mielestä reilua, että toinen saisi 50 euroa luonapitovähennystä, vaikka joutuu ottamaan esim. kolmion yksiön sijasta (sanotaan että hintaero asunnoilla on vaikkapa kuukaudessa 400 euroa) ja siihen päälle sängyt, yms tarpeelliset sekä myöskin osuus sähköstä, ruoasta, vedestä jne.

Etä kyseiset laskelmat eivät sovi käytännössä muuta kuin ns. "viikonloppuisille/äideille".

[QUOTE="akka";28063996]Mun exä yritti mua estää muuttamasta lasten kanssa kun erottiin ja lasensuojelussa sanottiin että mä saan muuttaa lasten kanssa vapaasti suomen rajojen sisäpuolella eikä exä voi sitä estää ja meillä on yhteishuoltajuus.[/QUOTE]

Olisko lasten isä saanut tehdä saman?

[QUOTE="akka";28063996]Mun exä yritti mua estää muuttamasta lasten kanssa kun erottiin ja lasensuojelussa sanottiin että mä saan muuttaa lasten kanssa vapaasti suomen rajojen sisäpuolella eikä exä voi sitä estää ja meillä on yhteishuoltajuus.[/QUOTE]

lastensuojelu (miksi olette sellaisen asiakkaana?) on ollut väärässä. tämä lukee ihan suomen laissakin

Tässä sulle vielä lakia luettavaksi:
Eli kuten huomaat, Sossusi on toiminut väärin. Kuten maistraatti, jos on muuttosi hyväksynyt ilman isän suostumusta.

...
Lapsen huoltajia ovat hänen vanhempansa tai henkilöt joille lapsen huolto on uskottu.
...

...
Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista.
...

...
Lapsen huoltajat vastaavat yhdessä lapsen huoltoon kuuluvista tehtävistä ja tekevät yhdessä lasta koskevat päätökset, jollei toisin ole säädetty tai määrätty.
...

Lastensuojelu on toiminut laittomasti tuossa jos he ovat sanoneet että lapset muuttavat mukanasi. Jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa, mutta lasten asuinpaikka on eri asia.

Ja missä on sitten isän oikeudet? Kumma kun täällä kaikki pitävät itseisarvona, että äiti on aina ensisijainen huoltaja.

Tätä minäkin aina täällä ihmettelen. Miksi isän saa riistää lapselta ja isältä lapsen? Onko isien ikävä lapsiinsa pienempi paha, kuin se, että äiti alkaisi viikonloppuvanhemmaksi?

Toivottavasti tähän tulee Suomessa muutos ASAP, ei voi olla itsestäänselvyys, että lapsi useimmissa tapauksissa jää äidilleen asumaan.

Arvasin että tämä linkki tulee tänne jossain vaiheessa.

Mutta tätä nyt ei voi soveltaa laisinkaan tilanteisiin, joissa on 50/50 luonapito tai lähellä sitä. esim. 40/60. Koska kyseisissä tilanteissa molemmilla vanhemmilla täytyy olla lapsille tietyt perustarpeet, joita ovat ehkä oma huone lapsille/samankokoinen asunto molemmilla, sängyt, turvaistuimet, koulupöydät jne. Eli toisin sanottuna asumista ei voida ottaa kyseisissä kuvioissa huomioon.

Vai olisiko se sun mielestä reilua, että toinen saisi 50 euroa luonapitovähennystä, vaikka joutuu ottamaan esim. kolmion yksiön sijasta (sanotaan että hintaero asunnoilla on vaikkapa kuukaudessa 400 euroa) ja siihen päälle sängyt, yms tarpeelliset sekä myöskin osuus sähköstä, ruoasta, vedestä jne.

Etä kyseiset laskelmat eivät sovi käytännössä muuta kuin ns. "viikonloppuisille/äideille".

Asumisen osuutta voidaan tietysti ottaa huomioon molemmilta, mutta varmaan harvemmin puoliksi ostetaan lääkkeet, vaatteet, päivähoitokulut yms
Eli toinen on ns. lähivanhempi, ja vastuussa lapsen laskuista ja lasketaan elatusmaksut luonapitovähennyksellä. Voihan se lähiksi luettava olla isompituloinen , jolloin maksettavaa ei tule, mutta ostovastuu on silti hänellä. Lapsen oikeuksia tässä turvataan, ei vanhempien.

Öööö.. Tota... Kuten ap huomaat, on parempi, että menet ihan sinne lastenvalvojalle pohtimaan asiaa, koska tämän keskustelun kissan hännän vedosta ei tunnu tulevan yhtään mitään... Sillä on siellä ne laskukaavat ja lakipykälät, jonka mukaan tämäkin asia ratkaistaan.

Mä vain jäin pohtimaan sitä, kun täällä takerrutaan, nyt siihen, että kun isällä on samalla paikkakunnalla se suku ja tukuverkosto jne., niin mitäs sitten, jos äiti muuttaiskin omien tukiverkkojensa luo töihin? Häviääkö ne äidin mahdollisuudet lasten mukaan ottamiseen silloinkin? Eikö äiti silloin olis ihan samassa asemassa, kuin isäkin?

Lastensuojelu on toiminut laittomasti tuossa jos he ovat sanoneet että lapset muuttavat mukanasi. Jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa, mutta lasten asuinpaikka on eri asia.

Ei ole. Lastensuojeluviranomaisilla on oikeus valehdella isälle jos katsovat että se on lapsen edun mukaista. Isä on tyhmä jos uskoo lastenvalvojan puheita. Asiaan perehtynut lakimies on kullanarvoinen apu.

[QUOTE="vieras";28064195]Ei ole. Lastensuojeluviranomaisilla on oikeus valehdella isälle jos katsovat että se on lapsen edun mukaista. Isä on tyhmä jos uskoo lastenvalvojan puheita. Asiaan perehtynut lakimies on kullanarvoinen apu.[/QUOTE]

Oi, minäkin tahdon viran, jossa minulla on oikeus valehdella!

[QUOTE="sasa";28064108]Tätä minäkin aina täällä ihmettelen. Miksi isän saa riistää lapselta ja isältä lapsen? Onko isien ikävä lapsiinsa pienempi paha, kuin se, että äiti alkaisi viikonloppuvanhemmaksi?

Toivottavasti tähän tulee Suomessa muutos ASAP, ei voi olla itsestäänselvyys, että lapsi useimmissa tapauksissa jää äidilleen asumaan.[/QUOTE]

Kuinka kauan äiti piti äitiyslomaa, jos oli vain esim 1 vuoden, on isällä paremmat mahdollisuudet lähi-isäksi. Jos taas äiti oli kotona esim 3- vuotta ja näin urakehitys oli katkolla, on minusta äidillä täysi oikeus lähiäidiksi. Minusta ennen kaikkea lähivahempana kuuluu sen henkilön toimia joka on enemmän ollut lasten kanssa ja tehnyt näin kompromisseja lasten hyväksi siis riippumatta siitä onko nainen vai mies. Usein nainen vaan on ollut kotona ja laittanut uran katkolle.

Yhteistyössä