V
"vieras"
Vieras
minulla siis ystävä, jolla diagnosoitu vaikea masennus.. Enne kuin sairaus dignosoitiin, ystävällä meni aika lujaa, opiskeli, kävi osa-aikatöissä, tapasi ystäviään, harrasti monenlaista.. Kun sitten lopulta stoppi tuli, niin se todella pysäytti hänet ihan totaalisesti.. Opiskelun joutui keskeyttämään, töistä jäi sairaslomalle (lopulta lopetti ne kokonaan), harrastuksetkin vähitellen jäivät.. Aloitettiin melko raskas lääkitys, eikä ystävästä enää ollut yhtään mihinkään, muuta kuin surkuttelemaan omaa kohtaloaan.. Minä olen ollut jatkuvasti tukena, olen mennyt hänen luokseen aina kun hän on tarvinnut kuuntelijaa, olen sanonut, että meillekin saa aina tulla, olen puhelimessa puhunut lukuisat tunnit hänen kanssaan, olen valvonut öitä, koska pelännyt, että hän taas koittaa itselleen jotain tehdä, olen pelännyt, rukoillut ja kaikkea mitä vaan olen voinut.. Ammattipua hän saa, käy säännöllisesti lääkärissä ja hoitajan luona keskustelemassa.. Minä olen nyt väsynyt.. Ja ikinen kerta, kun ollaan yhteydessä, hän jauhaa, kuinka hän ei jaksa mitään, hän ei jaksa siivota, ei harrastaa, ei laittaa ruokaa, ei laittaa joulua, ei mitään.. En ole kertaakaan sanonut, etten jaksa kuunnella, vaan aina kuunnellut ja auttanut, tehnyt kaikkeni, jotta hän jaksaisi.. Nyt hän on huomattavasti vähentänyt yhteydenpitoa, ei ota yhteyttä ellen minä hänelle soita/laita viestiä.. En tiedä syytä, ja hävettää sanoa näin, mutta minulla on ollut paljon parempi nyt olla, kun en joka päivä joudu moneen kertaan tsemppaamaan häntä, koska se vie mehut minusta itsestänikin.. Itselläkin ollut nyt vaikeaa, raskaus loppuvaiheessa, eikä ole ollut helppo raskaus, joten on ollut tosi raskasta itsellenikin, kaikkinensa.. Nyt minä vain mietin, että olenko ihan paska, kun en enää jaksa jatkuvasti ottaa häneen yhteyttä, kerran hän ei itsekään ota.. Tietysti kyselen sillon tällöin kuulumisia, mutte joka päivä, koska en jaksa sitä katkeruuden ja väsyneisyyden tulvaa, joka sieltä tulee vastaan.. Olen niin väsynyt siihenkin, että mikään hänen kanssaan sovittu ei koskaan pidä paikkaansa, hän peruu kaiken sovitun ja jotenkin onnistuu senkin saamaan minun syykseni.. kai minullakin on oikeus nyt levätä?? Kiitos kun sain purkaa..