Täälläkin pakkoruotsin käynyt ja kertaakaan en ole kieltä tarvinnut. =)
Norjassa, Tanskassa eikä edes välttämättä Ruotsissa pärjää pakkoruotsilla. Jo Etelä-Ruotsissa on niin erilainen ja nopea murre, että hankaluuksia on ymmärtää kieltä. Ruotsalaisten TV-kanavien tanskalaisissa ja norjalaisissa TV-ohjelmissa on ruotsinkielinen tekstitys. :xmas:
Minusta on JÄRKYTTÄVÄÄ, että Suomessa edelleenkin pakotetaan lapset opiskelemaan ruotsin kieltä. Suomen kieli on maailmanlaajuisesti pieni ja hyödytön, samoin on ruotsin kieli. Eli marginaalikielen puhujat pakotetaan opiskelemaan toista marginaalikieltä.
Te, jotka väitätte, että normaalioppilas oppii noin vaan 3-4 vierasta kieltä niin tervemenoa yläasteelle katsomaan miten asiat on. Minun aikanani kävi ihan sääliksi kun osa oppilaista ei millään tahtonut oppia vieraita kieliä, ravasivat tukiopetuksissa niin englannin kuin ruotsin kielissäkin. Ja minä, jolla oli ysiluokan todistuksessa ruotsi 10, en ole kertaakaan kieltä tarvinnut ja kieli täysin ruostunut. Kiitos pakkoruotsin, en myöskään koskaan oppinut muuta vierasta kieltä hyvin kuin englantia.
Suomalaisissa lukioissa on jo suurena ongelmana se, että oppilaat valitsevat kielten kursseja, käyvät pari kurssia, lopettavat, aloittavat uuden kielen, lopettavat jne. Väitän, että osaltaan johtuu pakkoruotsista. Esimerkiksi omassa koulussani kielivaihtoehdot menivät näin:
3 lk: englanti tai saksa
5 lk: englanti tai saksa
Kolmannella oli pakko valita kieli, 5. luokan kieli oli vapaaehtoinen.
7 lk tuli ruotsi, 8 lk olisi ollut valinnaiskieliä (ranska, saksa, venäjä), mutta vain ranska toteutui. Lukiossa oli ranska, saksa, venäjä.
Minä olen opiskellut ranskaa ja saksaa ruotsin ja englannin lisäksi ja tosiaan osaan vaan englantia. Ruotsi on niin hyödytön kieli, että sen taito on ruostunut kun ei kyseistä kieltä tarvitse koskaan. Saksan ja ranskan aloitin niin myöhään, että oppiminen ja omaksuminen huomatavasti hankalampaa ja opiskeluaikakin jäi lyhyeksi.
Ihmettelen suuresti miten edelleen löytyy pakollisuuden kannattamista. Onko se tosiaan teiltä pois JOS lapsilla olisi mahdollista valita kielet mitä opiskelee? 3. luokalla (vai 2. luokallako nykyään alkaa) alkaisi yksi kieli ja 7. luokalla toinen. Kielivaihtoehtoina pystyisi suurin osa kouluista varmasti tarjoamaan englantia, ruotsia, saksaa, ranskaa ja venäjää. Lasten kielitaito monipuolistuisi ja lapsi voisi valita kielet, josta kokee hyötyvänsä.
Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että jos lapsia saan niin he eivät joudu pakkoruotsituksen uhreiksi. =) Meillä mies on ulkomaalainen ja jo sillä perusteella saavat vapautuksen ruotsista, meidänkin koulussa oli aikanaan tällaisia oppilaita. Lapset tulevat todennäköisesti kasvamaan miehen maassa, mutta vaikka asuisimme Suomessa niin heillä ei tätä pakkoa ole, saavat toki opiskella ruotsia jos haluavat tai sitten valita toisen kielen.
Lisäksi mua ärsyttää nuo "ruotsi helpottaa muiden kielten opiskelua" -mantran jankuttajat.

Jos haluaa opiskella saksaa niin silloin kannattaa opiskella saksaa eikä ensin ruotsia ja sitten saksaa. Kyllä vähän vaikuttaa yksinkertaisilta, jos ihannoi sitä, että oppiakseen saksan reitti olisi ruotsi + saksa.