Onko mitään (laillista tai laitonta!) konstia välttää pakkoruotsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei pakolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minde88:
Mä en ymmärrä mistä syystä se ruotsin oppimine ois nii pahasta... ehkäpä on vaa tarve kapinoida jotai vastaan ja ruotsin kielen oppiminen on tällä hetkellä kohteena. Uskoisin kuitenki että toisen kotimaisen oppimisesta on enemmä hyötyä kuin haittaa.

Ruotsin oppiminen VALINNAISENA aineena on ihan hyvästä. Ei tässä kukaan ruotsia vastaan olekaan hyökkäämässä. Kyllä ihan mitä tahansa muutakin kieltä vastuttaisiin, jos se olisi pakollinen eikä pakollisuudelle ole mitään perusteita.

"Toinen kotimainen" ei ole mikään peruste pakolle, se on vain poliittinen termi. Ruotsissa on enemmän suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä. Ei siellä ole mitään ongelmaa, vaikka eivät ruotsalaiset suomea kaikki pakolla opiskelekaan. Suomen kieli elää Ruotsissa niillä alueilla, missä suomenkielisiä asuu. Ihan samalla tavalla ruotsi eläisi Suomessa ruotsinkielisillä alueilla ilman koko kansan pakkoruotsia. Mikä tässä on ongelma?

Minusta piti tulla ruotsinope, opinnot olivat jo siis kesken, kun tulin siihen tulokseen etten ikimaailmassa halua yrittää vääntää pakolla teinipojille substanttiivin määräistä ja epämääräistä muotoa. Asennevammojen kohtaaminen, samoin kun opettajan ammatin "arvostus" oppilaiden puolelta on jotain sellaista, että vaihdoin kokonaan alaa.

Itse olen lukenut englantia, ruotsia, saksaa, ranskaa, venäjää ja espanjaa ja ihan oikeasti, ruotsi on helpoimmasta päästä ehdottomasti! Englanti on varmaankin helpoin kieli, koska siihen törmää joka paikassa, tosin yliopistotasolla englanti vaikeutuu kyllä.

Mutta minusta pakkoruotsi voisi olla vapaaehtoista. Itse kuitenkin pidän ruotsista ja Ruotsista todella paljon. Sinänsä minua oikeasti harmittaa tämä asennevamma, mikä täälläkin tuntuu olevan vallalla. Toisaalta eihän se minulta ole pois, joten antaa palaa...

Kyllä koululaitoksessa on kuitenkin tänä päivänä PALJON suurempiakin ongelmia kuin pakkoruotsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei pakolla:
Eli onko mitään konsteja kiertää pakkoruotsia? Olen kuullut jotain "legendoja", että merkitsemällä lapsen äidinkieleksi joku muu kuin suomi tai ruotsi, niin välttyisi ruotsilta. Ja jossain maksullisessa ns. eurooppakoulussa (Suomessa siis) ei tarvitse ilmeisesti opiskella ruotsia, vaan voi lukea jotain oikeasti tarpeellista kieltä sen tilalla.

Mitä muita konsteja tulisi mieleen?

Itä-Suomen koulussa ei ole pakkoruotsia, mutta siitä ei paljon iloa ole esim. lahtelaisille tai oululaisille.
Laajamittainen kansalaistottelemattomuus ja politiikan muuttaminen kansalaisaktivismin kautta on ainoa keino: LAKKO!

Pakkoruotsi on nimenomaan suomalaisille kehitetty simputusmenetelmä,
koska muulla kuin suomen kielellä koulusivistyksen saaneet vapautetaan esim.yliopistoissa pakkoruotsin osaamisesta ilman eri hakemusta.

Ei ihme, että jo lastentarhoissa kakarat kiusaavat toisiaan, kun valtiokin kiusaa kansalaisiaan järjestelmällisesti. (YLEn tuore uutinen)

Ruotsin oppiminen VALINNAISENA aineena on ihan hyvästä. Ei tässä kukaan ruotsia vastaan olekaan hyökkäämässä. Kyllä ihan mitä tahansa muutakin kieltä vastuttaisiin, jos se olisi pakollinen eikä pakollisuudelle ole mitään perusteita.

"Toinen kotimainen" ei ole mikään peruste pakolle, se on vain poliittinen termi. Ruotsissa on enemmän suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä. Ei siellä ole mitään ongelmaa, vaikka eivät ruotsalaiset suomea kaikki pakolla opiskelekaan. Suomen kieli elää Ruotsissa niillä alueilla, missä suomenkielisiä asuu. Ihan samalla tavalla ruotsi eläisi Suomessa ruotsinkielisillä alueilla ilman koko kansan pakkoruotsia. Mikä tässä on ongelma?[/quote]

JUURI NÄIN, valinnainen ruotsi OK, pakkoruotsi on p-eestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Paras keino välttää PAKKOruotsi on asennoitua siihen niin ettei se ole pakollista vaan lisäpääomaa :xmas:

Mutta kun se ei ole LISÄpääomaa, vaan laskee sijoitetun pääoman tuottoa.
Sen sanoo jo EK:kin, google "EK koulutusjohtaja"

EK:n koulutusjohtaja:
"On ymmärrettävää, että lähes kaikki haluavat lukea englantia, sillä sitä myös maailman kielenä työelämässä vaaditaan. Mutta kaikille pakollisesta toisen kotimaisen kielen opiskelusta on käytännössä tullut tulppa monipuolisemman kielitaidon hankkimiselle, sillä ani harva kykenee peruskoulussa kolmen vieraan kielen yhtäaikaiseen opiskeluun."

Alkuperäinen kirjoittaja Simputuksen uhri:
Itä-Suomen koulussa ei ole pakkoruotsia, mutta siitä ei paljon iloa ole esim. lahtelaisille tai oululaisille.
Laajamittainen kansalaistottelemattomuus ja politiikan muuttaminen kansalaisaktivismin kautta on ainoa keino: LAKKO!

koska muulla kuin suomen kielellä koulusivistyksen saaneet vapautetaan esim.yliopistoissa pakkoruotsin osaamisesta ilman eri hakemusta.

Ei ihme, että jo lastentarhoissa kakarat kiusaavat toisiaan, kun valtiokin kiusaa kansalaisiaan järjestelmällisesti. (YLEn tuore uutinen)

Onhan Itä-Suomessakin pakkoruotsi kouluissa, ehkä jossain yksittäisessä koulussa ei ole, muistan, että tällainen kokeilu menossa, mutta 99 %:sti on kyllä Itä-Suomen kouluissakin tuo pakkoruotsi.

ja jos hakee valtion tai kunnan virkoja, voi ruotsinkielen taito olla ehdoton vaatimus. Jos haluaa ehdottomasti vanhempana päättää, että lapseni tulee toimimaan siistijänä suomenkielisessa kunnassa, niin ei kai sillä sitten ole väliä. Lapsiparka.

[/quote]

Monet kaupungit ja valtion laitokset ovat höllentäneet pakkoruotsin osaamisvaatimuksia, kun muuten ei saada töihin kuin epäpäteviä, mutta ruotsia osaavia hakijoita. Viimeksi Turku, sitä ennen Vaasa.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Simputuksen uhri:

Onhan Itä-Suomessakin pakkoruotsi kouluissa, ehkä jossain yksittäisessä koulussa ei ole, muistan, että tällainen kokeilu menossa, mutta 99 %:sti on kyllä Itä-Suomen kouluissakin tuo pakkoruotsi.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/03/venajankieliseen_opetukseen_hakijatulva_ita-suomessa_1519438.html

Joo, valitettavasti ei vielä ole kuin tuo yksi koulu,
nimeltään Itä-Suomen koulu..
Helsingissä on pakkoruotsiton Eurooppa-koulu, mutta todellakin,
suurin osa suomalaisista on vielä simputuksen kohteena.

Alkuperäinen kirjoittaja Pois pakkoruotsi!:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Paras keino välttää PAKKOruotsi on asennoitua siihen niin ettei se ole pakollista vaan lisäpääomaa :xmas:

Mutta kun se ei ole LISÄpääomaa, vaan laskee sijoitetun pääoman tuottoa.
Sen sanoo jo EK:kin, google "EK koulutusjohtaja"

EK:n koulutusjohtaja:
"On ymmärrettävää, että lähes kaikki haluavat lukea englantia, sillä sitä myös maailman kielenä työelämässä vaaditaan. Mutta kaikille pakollisesta toisen kotimaisen kielen opiskelusta on käytännössä tullut tulppa monipuolisemman kielitaidon hankkimiselle, sillä ani harva kykenee peruskoulussa kolmen vieraan kielen yhtäaikaiseen opiskeluun."

http://www.ek.fi/www/fi/index.php?we_objectID=11011

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Lukiossa oli pakkoruotsi
ammattikoulussa oli pakkoruotsi
korkeakoulussa oli pakkoruotsi...
Olen pakolla opiskellut 7 lk.lta PAKKOruotsia ja olen vakaasti pitänyt pääni, etten käytä ruotsia normaali/työelämässä.
Jos joku tulee solkaan mulle ruotsia, puhun vain englantia/ranskaa tai suomea. Jos ei toinen niitä osaa niin hankkikoon tulkin!!!!

No, tuolla asenteella voit sitten samalla rajata aika suuren osan suuryrityksistä pois työnantajalistaltasi. Mutta sähän sen itse päätät mitä haluat..

[/quote]
Kuten mitkä yritykset?
[/quote]

Miksi lasteni on pakko oppia suomea?
Haluan pakko suomen pois ruotsinkielisistä kouluista!

Ruotsinkielisiä on enemmän pohjoismaissa ja ympäri maailmaa.
Suomenkieliset ovat häviävän pieni kamelin hilse maapallolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No voi viddu- se on vaan yks kieli!

Iso osa ihmisistä muodostaa siitä jonkun elämää suuremman ongelman :headwall:
Mun mielestä oppiaineen nimestä tarttis poistaa se pakko sanana, itse ruotsi saa vallan hyvin jäädä aineitten joukkoon.

Eikä tarvii sit palstallakaan kysellä mitä tarkoittaa mikäkin, että saa edes nettikaupasta jotain tilattua..... :saint:

Se ON elämää suurempi ongelma!

Suomi pärjäsi ilman kaikkien kansalaisten pakkoruotsittamista yli 50 vuotta..
Sitten RKP onnistui heikkojen suomalaisten poliitikkojen lipsahduksesta saamaan sen peruskoulun oppimäärään 1970..
Eli suomalaisten orjuuttamisessa otettiin askel takaisin kohti
1700-lukua ja Ruotsin vallan aikaa...

Mutta, kansa kyllä tietää: Ruotsia ei haluta opiskella, ei opiskella eikä osata.
Se on poliittinen pakkoaine, ja
elinkeinoelämäkin sanoutuu jo irti pakosta-
Miksi kokoomus ei kuuntele elinkeinoelämää ?

Alkuperäinen kirjoittaja Ebba:

Anna mennä vaan, olen samoilla linjoilla kanssasi
Kerro asia edunvalvojapuolueellesi RKP:lle.
Miksi RKP ei kuuntele elinekeinoelämän ääntä ?

Pakkosuomi poistuu samalla, kun pakkoruotsi poistuu,
ilman perustuslain muutosta.
Kerro kantasi RKP:lle.

Kyllä se pakkosuomikin voitaisiin poistaa. =) Siinäpähän sitten elelisitte maassa, jossa 95 % puhuu kieltä, jota ette osaa.

En vieläkään ymmärrä joidenkin suurta intoa puolustaa pakkoruotsia. Jos vaihtoehtoina ovat "pakkoruotsi" ja "valinnainen ruotsi", niin mikä ihmeen masokisti kannattaa pakkoruotsia? Kun se oma piltti voisi kuitenkin valita sen ruotsin, jos vanhemmat niin käskevät? Miksi ei voisi antaa muille mahdollisuutta opiskella jotain muuta kieltä? Miten se on teiltä pois?

Vai onko kyse siitä, että ette osaa lapsillenne perustella, miksi ruotsi kannattaisi valita? Siksi vaaditte pakkoa, koska muuten itse joutuisitte asiaa ihan omilla aivoilla ajattelemaan ja lapsen kanssa pohtimaan?

Lukiossa oli pakkoruotsi
Olen pakolla opiskellut 7 lk.lta PAKKOruotsia ja olen vakaasti pitänyt pääni, etten käytä ruotsia normaali/työelämässä.
Jos joku tulee solkaan mulle ruotsia, puhun vain englantia/ranskaa tai suomea. Jos ei toinen niitä osaa niin hankkikoon tulkin!!!!

No, tuolla asenteella voit sitten samalla rajata aika suuren osan suuryrityksistä pois työnantajalistaltasi. Mutta sähän sen itse päätät mitä haluat..
Kuten mitkä yritykset?
[/quote]

http://www.ek.fi/www/fi/index.php?we_objectID=11011[/quote]

Lainaus linkistä:

"Ennakkotiedot EK:n koulutus- ja henkilöstötiedustelusta kertovat venäjän kielen merkityksen kasvusta, mutta talouden kansainvälistyessä elinkeinoelämässä tarvitaan myös saksan, ranskan, espanjan ja kiinan osaajia. Riittävän hyvän kielitaidon saavuttaminen edellyttää, että näitä kieliä on voitava opiskella jo peruskoulussa. "

Kyllä se pakkosuomikin voitaisiin poistaa. =) Siinäpähän sitten elelisitte maassa, jossa 95 % puhuu kieltä, jota ette osaa.

Suomenruotsalaiset voivat minunkin puolesta jättää opiskelematta suomea. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Suomenruotsalaiset voivat minunkin puolesta jättää opiskelematta suomea. =)

Jos luulevat pärjäävänsä pelkällä ruotsilla niin siitä vaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että rannikkoalueiden kaksikielisiä alueita lukuunottamatta kunnilla ei ole mitään velvollisuutta ruotsinkieliseen palveluun. Yrityksillä ei ole minkäänlaista velvoitetta ruotsinkieliseen palveluun edes kaksikielisillä alueilla. Että jos näillä reunaehdoilla ei suomen kielen opinnot siltikään kiinnosta, niin antaa olla opiskelematta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lukiossa oli pakkoruotsi

Kuten mitkä yritykset?

http://www.ek.fi/www/fi/index.php?we_objectID=11011[/quote]

Lainaus linkistä:

"Ennakkotiedot EK:n koulutus- ja henkilöstötiedustelusta kertovat venäjän kielen merkityksen kasvusta, mutta talouden kansainvälistyessä elinkeinoelämässä tarvitaan myös saksan, ranskan, espanjan ja kiinan osaajia. Riittävän hyvän kielitaidon saavuttaminen edellyttää, että näitä kieliä on voitava opiskella jo peruskoulussa. "

[/quote]

EK:n mielipidettä vois joku pakkoruotsiin fanittaja kommentoida.

Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:
Sitä vaan en ymmärrä, että millä oikeudella ap(?) päättää lapsensa puolesta mitä tämä opiskelee. Ei ap voi varmasti tietää sitä, että ruotsia ei n.10 vuoden päästä tarvita esimerkiksi tiettyihin ammatteihin haettaessa/työelämässä. Siinä voi vaan katkerana syyttää omaa äitiään.

Millä perusteella valtio päättää, mitä kieliä lapset opiskelee?

Ja päättäähän vanhemmat sen, että aloittaako esim. A-kielenä jotain muuta kuin englantia. Miksi vanhemmat saa päättää tämän, mutta ei sitä, että opiskeleeko ruotsin tilalla jotain muuta?

Ja ruotsihan on kaikkien mielestä niin helppo kieli, että senhän voi opiskella vaikka kansalaisopistossa, jos joskus sitä tarvitsee. Ja jos on opiskellut saksaa, niin senhän oppii sitten vieläkin helpommin, eikö vaan?

Ymmärrän, että lasten puolesta on monesti päätettävä isojakin asioita. Mutta siihen, että ruotsia suomessa tarvitaan työelämässä/opiskeluissa, ei voi valitettavasti yksi ihminen vaikuttaa. Itse ainakin toivoisin, että lapsella olisi kaikki mahdollisuudet avoinna tulevaisuudessa.

Ruotsia tarvitaan vain siellä missä laki sitä tällä hetkellä määrää. Todellinen tarve opiskeluissa on 0 ja työelämässä kaksikielisten kuntien ja valtion virkamiehiä lukuunottamatta hyvin vähäinen.

Mutta miten voit taata sen, että tulevaisuudessa lapsesi ei halua lääkäriksi tai muuhun ammattiin, jossa jo kouluun sisään pääseminen hankaloituu ilman ruotsin osaamista? Et voi tietää miten paljon sitä ruotsia tulevaisuudessa tarvitaan, eikö silloin kannattaisi ottaa varman päälle?

Eikö ruotsia voi opiskella aikuisena?

Itse asiassa vaikka opiskelisit ruotsia jossai kansalaisopistossa 10 vuotta niin sepä ei sinua lääkiksen lähtöpisteitä laskettaessa auta pätkääkään. Lähtöpisteet määräytyvät nimittäin korkeakouluihin haettaessa ylioppilaskirjoitusten ja/tai päättötodistuksen arvosanojen perusteella.

ja jos hakee valtion tai kunnan virkoja, voi ruotsinkielen taito olla ehdoton vaatimus. Jos haluaa ehdottomasti vanhempana päättää, että lapseni tulee toimimaan siistijänä suomenkielisessa kunnassa, niin ei kai sillä sitten ole väliä. Lapsiparka.

Monet kaupungit ja valtion laitokset ovat höllentäneet pakkoruotsin osaamisvaatimuksia, kun muuten ei saada töihin kuin epäpäteviä, mutta ruotsia osaavia hakijoita. Viimeksi Turku, sitä ennen Vaasa.[/quote]

No sitä suuremmalla syyllä palstalaisten kannattaisi kannustaa lapsiaan hankkimaan hyvä ruotsin kielen taito! Näitten mammojen muksuilla kun ei taida älynlahjat tuohon muun pätevyyden hankkimiseen riittää... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja eee:
Itse asiassa vaikka opiskelisit ruotsia jossai kansalaisopistossa 10 vuotta niin sepä ei sinua lääkiksen lähtöpisteitä laskettaessa auta pätkääkään. Lähtöpisteet määräytyvät nimittäin korkeakouluihin haettaessa ylioppilaskirjoitusten ja/tai päättötodistuksen arvosanojen perusteella.

Ei kai täällä nyt oikeesti joku pidä jotain lääkiksen lähtöpisteitä pakkoruotsin perusteena? Useimmilla aloilla ruotsista ei saa sen enempää lähtöpisteitä kuin muistakaan kielistä. Olisiko ehkä syytä kyseenalaista tämä lääkiksen käytäntö, eikä käyttää sitä perusteena pakkoruotsille?

Yhteistyössä