Onko mitään mahiksia päästä opiskelemaan huonolla todistuksella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heippaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heippaa

Vieras
Mulla kun oli yläasteella vähän vaikeaa itseni kanssa ja todistus on SURKEA.
Töissä olen ollut sen jälkeen kokoajan, ja nyt äippäloman jälkeen haluaisin lähteä opiskelemaan lähi tai sairaanhoitajaksi.
Miten koko kouluun voi päästä, jos todistus on ihan pohjasakkaa? :(

joo hae ihmeessä, ei se todistus sitä kato. Ensin lähihoitajaksi. On valintoakoe.
Mulla taas harmittaa kun ei ottanut koulua tosissaan niin tippunut matikassa kärryiltä ja nyt epäilen ettei mulla ole toivoa korkeakouluun vaikka sinne aion hakea.

Siis tuota lähihoitajaa lähinnä tarkoitinkin, sairaanhoitajaksihan voi jatkaa siitä myöhemmin?? Vai?

Muakin vähän tuo matikka ja lääkelaskut pelottaa, kun ei tosiaan ole kun viimeks yläasteella matikkaa laskenut, niin voinko mitenkään pärjätä siellä ? :o

Tietty niille vähemmän suosituille linjoille pääsee. Siinä voi sitten ehkä olla paikkakunnan vaihto kyllä edessä, jos tokari on todella huono ja suosittu opiskelukaupunki. Peruskoulun tokarilla voi sitten hakea vain lähihoitajaksi.

Yksi vaihtoehto voisi tietty olla aikuislukio ja siitä sairaanhoitajaksi:) Ei huono sekään. Jos ei nykyisellä todistuksella paikkaa aukea.

Siis tuota lähihoitajaa lähinnä tarkoitinkin, sairaanhoitajaksihan voi jatkaa siitä myöhemmin?? Vai?

Muakin vähän tuo matikka ja lääkelaskut pelottaa, kun ei tosiaan ole kun viimeks yläasteella matikkaa laskenut, niin voinko mitenkään pärjätä siellä ? :o

Kyllä, lähihoitajakoulun jälkeen voit hakea vielä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, joka kestää 3,5 vuotta.

Kyllä siellä opetetaan nuo lääkelaskut hyvin, jos motivaatiota riittää pärjäät varmasti!

Mä opiskelen lähihoitsuksi, eikä se mitään rakettitiedettä ole, joten hakemaan vaan! Googleta lääkelaskut/lääkelaskuja, niin saat käsityksen niistä, ei nekään vaikeita ole. Ja tukiopetusta ainakin meidän koulussa saa niin paljon kuin tarvitsee.

[QUOTE="vieras";22893580]Amis = ammattikoulu, jossa voit opiskella lähihoitajaksi. AMK = ammattikorkeakoulu, johon voit hakea amiksen tai lukion papereilla.[/QUOTE]

ja amikseen voit siis hakea ihan peruskoulun papereilla, niihinkin on nykyään kyllä kai jotkut pisterajat että millä pääsee valintakokeeseen ja sit tietysti se koe pitää läpäistä mut tuskin on mitään ihan mahdoton. Ammattikorkeakoulussa voit sitten käydä opiskelemassa sairaanhoitajaksi kun olet lähihoitajaksi valmistunut, kannattaa muuten sitten panostaa siihen opiskeluun niin niillä amiksen papereilla on sitten helpompi miettiä myöhemmin jatko-opintoja jos eivät ole ihan surkeat.

Siis amikseen en halua, kun nimenomaan hoitajaksi. Ikinä en ole tiennyt miksi haluaisin, ja nyt on tuo lähihoitaja ollu mielessä jo pari vuotta.

Siis lukioon et halua vaan amikseen, lähihoitajaksi ilmeisestikin.

Täällä meillä päin lähihoitajaksi on paljon hakijoita ja oisko joku 2/3 saa opiskelupaikan. Pari vuotta sitten kaikki alalle pyrkivät pääsivät soveltuvuuskokeeseen, mutta kuulemma ei enää pääse kaikki edes kokeeseen. Itse hain 6,7 keskiarvolla, soveltuvuuskokeesta sain arvosanan 7 ja kaiken kaikkinaan pisteitä sain just rimaa hipoen sen mitä tarvittiin jotta pääs opiskelemaan. Ja mulla tuli myös työvuosista muutama lisäpiste.

Että en mitenkään ihan helpolla päässyt. Mutta sitten esim. työkkäri järjestää sellaisia soveltuvuuskokeeseen, joilla työllistyminen on kiinni siitä uuden alan opiskelusta. Eli katsotaan että opiskelu lisäisi työn saanti mahdollisuuksia. Mutta nämä henkilöt ovat usein ensin työttöminä työnhakijoina.

Onko sinulla joku muu ammatti jo ennestään?

Niin ja lääkelaskuista vielä. Meillä opettajat lohduttaa että kenelläkään ei ole jäänyt valmistuminen kiinni lääkelaskuista! Itseasiassa minäkin entinen tarkkailuluokan oppilas ja mm. matikan numero 6 päättötodistuksessa. Oon vetänyt lääkelaskut tosta vaan (ovat oikeasti loppujen lopuks ihan peruslaskuja, niillä vaan aina pelotellaan) ja matikasta kursseista oon saanut kiitettävän aina.

Riippuu siitä missä asut, eli kuinka monta oppilaitosta siinä on potentiaalisen matkan päässä. Jos vain yksi niin mahdollisuutesi ovat melko heikot. Jos taas asut pk-seudulla on sinulla paljonkin vaihtoehtoja, netistä voit etsiä ne joihin on vähiten hakijoita eli helpoin päästä sisään.

Jos todistus on huono ja matikkakin ehkä vähän pelottaa, niin mikset korottaisi ainakin sitä matikan arvosanaa? Tulisi kerrattua matikka ja paremmin muistissa opitut asiat kuin jos edellisistä matikan opinnoista on jo aikaa. Googleta vaikka "peruskoulun arvosanojen korottaminen", niin selviää, missä ja miten opintoja voi suorittaa.

Hae ihmeessä. Täytät yhteisvalinnassa hakupaperit. Sitten tulee kutsu pääsykokeisiin. Siellä se päivä vierähtää. On haastattelua ja koekysymyksiä laajalta alueelta. Äidinkielestä matikkaan. Matikka on tosi yksinkertaista ja pelkällä päättelyllä pääset jo aika pitkälle. Lääkkelaskut tyyliä jos sinulla on 100 mg tbl. niin miten saat siitä 50 mg. Eli puolittamalla. Koulussa on matikkaa ja opettajat opettavat tosi hyvin. Kyllä sinä pärjäät.

Yhteistyössä