onko moraalisesti oikein hankkia lisää lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Mun mielestä Kaikilla on oikeus lapsiin riippumatta siitä kuinka paljon rahaa on!

Minusta kaikilla on _velvollisuus_ elättää itse itsensä ja perheensä. Maailma ei perustu pelkkiin oikeuksiin!

Maailma hukkuu paskaan, jos esim. kaikki kiinalaiset ja intialaiset pitävät oikeutenaan lisääntyä niin paljon kuin sielu sietää.

no jokaisella kyllä on oikeus lisääntyä niin kuin sielu sietää. olkoot sitten ne paskan kammoajat tekemättä lapsia, eipähän tuo ajattelu malli ainakana periydy. ja ihan vain tiedoksi, perhemalli EI periydy! se on vain kuvitelma. ja sen periytyminen on aivan itsestä kiinni. juuri siitä onko vanhempi itse kotona opettamassa lasta vai aina töissä tienaamassa jolloin lapsi on jo yksinäisyyden takia hoidossa, vaikka kuin olisi hampaat oiottu ja aknet parannettu!

Alkuperäinen kirjoittaja n:
no jokaisella kyllä on oikeus lisääntyä niin kuin sielu sietää. olkoot sitten ne paskan kammoajat tekemättä lapsia, eipähän tuo ajattelu malli ainakana periydy. ja ihan vain tiedoksi, perhemalli EI periydy! se on vain kuvitelma. ja sen periytyminen on aivan itsestä kiinni. juuri siitä onko vanhempi itse kotona opettamassa lasta vai aina töissä tienaamassa jolloin lapsi on jo yksinäisyyden takia hoidossa, vaikka kuin olisi hampaat oiottu ja aknet parannettu!

Oisko sulla tästä jotain tutkimustietoa?

ei mutta seuraappa ympäristöäsi :) ei se mene ihan kuin streotypia sanoo

Mä en yhtään piittaa stereotypioista, mä tarvitsen tutkimustietoa. Puolueetonta tutkimustietoa, tarpeeksi suurella otannalla.

Otsikkoon vastaus. Ei ole oikein.

Niin kauan kun on ylikansoitusta ja adopioon mahdollisuus, niin ei ole oikein hankkia lapsia. Lasten hankkiminen on itsekästä. Mutta syöhän moni lihaa ja ajelee autoilla, joten...

Väärässä olet. Periytyminen on sikäli väärä sana, ettei sossutoimiston asiakkuussuhde periydy sen enempää kuin maisterin paperitkaan, mutta arvot, asenteet ja raha perityvät. Ja _tutkimustiedon_ mukaan hyvä- ja huono-osaisuus ovat hyvinkin pitkälti sukupolvelta toiselle siirtyviä asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja kultalusikka:
Väärässä olet. Periytyminen on sikäli väärä sana, ettei sossutoimiston asiakkuussuhde periydy sen enempää kuin maisterin paperitkaan, mutta arvot, asenteet ja raha perityvät. Ja _tutkimustiedon_ mukaan hyvä- ja huono-osaisuus ovat hyvinkin pitkälti sukupolvelta toiselle siirtyviä asioita.

Aivan siksi köyhiä on turha enää lyödä lisää. Näin taantumassa tuo vain korostuu.

Mitä kukaan on sanomaan saako joku tehdä lapsia vai ei? Tilanteet vaihtelee. Nyt voitte olla työttömiä mutta samoin ei ole välttämättä esim vuoden päästä.Miten se että on tällä hetkllä töissä antaa oikeuden siihen että saa tehdä lapsia?Ei se että sulla on maisterin paperit takaa yhtään mitään. Olet nyt töissä..huomenna et..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kultalusikka:

Aivan siksi köyhiä on turha enää lyödä lisää. Näin taantumassa tuo vain korostuu.

Tästä on tehty tutkimuksia jo useamman vuosikymmenen ajan. Yhdysvalloissa 1960-70-luvuilla keskityttiin erään köyhän alueen lapsiin. Teiniäitien lapsia, kouluttamattomat vanhemmat, työttömyyttä, päihteitä jne. Lapsille suunnattiin kehitysohjelma pienestä pitäen; varhaiskasvatusta, jos niin haluaa sanoa. Ohjelmassa mukana olleet lapset menestyivät paljon paremmin kuin saattaisi olettaa ja paremmin kuin sisaruksensa, jotka eivät olleet ohjelmassa mukana.

Itse olen sitä mieltä, että ainoa keino katkaista syrjäytymisen ja köyhyyden kierre niin meillä kuin muuallakin on koulutus. Se voi kuulostaa helpolta ratkaisulta, mutta kun motivaatio oppimiseen puuttuu, eikä perhe arvosta koulutusta, niin vaikeaksihan se kenenkään väkisin kouluttaminen menee.

En itsekään ole rikas, enkä usko suunnattoman omaisuuden tuovan onnea mukanaan. Kuitenkin pärjäämme omillamme ja vaihtoehtoja on enemmän kuin, jos olisin kouluttautumaton yh lasten kanssa kotona työttömänä.

Alkuperäinen kirjoittaja somebody:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No, mä ajattelen, että lähtökohtaisesti jokaisen tulisi itse kyetä elättämään oma perheensä. Itse en tuohon tilanteeseen tekisi lasta.

I agree...

so do I! =)

ja täsmennys, en tarkoita, etteikö jokaiselle ihmiselle voi joskus osua huono hetki elämästä, mutta että jo valmiiksi sossun pitkäaikaisena asiakkaana niin... ei...

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
Alkuperäinen kirjoittaja somebody:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No, mä ajattelen, että lähtökohtaisesti jokaisen tulisi itse kyetä elättämään oma perheensä. Itse en tuohon tilanteeseen tekisi lasta.

I agree...

so do I! =)

ja täsmennys, en tarkoita, etteikö jokaiselle ihmiselle voi joskus osua huono hetki elämästä, mutta että jo valmiiksi sossun pitkäaikaisena asiakkaana niin... ei...

Peesi! Joskus sen oman itsekkään halun voi laittaa syrjäänkin ja miettiä oikeesti sen lapsen parasta. Miksi ihmeessä tehdä lisää sossun elättejä, jos ei edes entisiä pysty elättään :o

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Jos pystytte tarjoamaan lapselle kaikkea mitä pitää eli terveellistä ruokaa joka päivälle,ehjät puhtaat vaatteet,harrastukset,huvipuistot/muu virkistyminen eikä koskaan tarvii sanoo että ei ole rahaa siihen ja siihen niin kyllä musta sitten...... ette ole ainoa perhe joka toisilla elämän maksaa niin miksipä sitten teidän pitäs luopua unelmista kun muutkaan ei luovu...

Jaa, että lapselle pitää tarjota nykyään huvipuistojakin...Jo on aikoihin eletty..Vai mitä sitten tarkottanee tuo muu virkistäytyminen?!

Olen sitä mieltä, että jos vahingossa raskaaksi tulee, niin syli auki vain lapselle.

Jos taas suunnittelee raskautuvansa tilanteessa, jossa ei tiedä kuukautta eteenpäin taloudellista tilannetta, niin ei kannata asettaa itseään ja muuta perhettä sellaisen henkisen ahdistuksen eteen jo tiukassa raossa ollessaan.

Voihan olla, että teitä ei paina työttömyys ja tulottomuus, mutta en usko siihen, kun kuitenkin tässä itse pohdit tätä valintaa.

Tiedostat itsekin, että vauva ei ratkaise mitään olemassaolevaa vaan tuo lisää jännitteitä, vaikka myös rakkautta.

Yhteistyössä