Ä
Äiti
Vieras
Tai me kyllä pyritään yhdessä päättämään siitä miten lapsia kasvatetaan mutta välillä, varsinkin oikein kinkkisissä tilanteissa, sitä huomaa että suhtaudutaan asioihin hyvinkin eri tavalla.
Esimerkkinä voisi sanoa mm. sen että minä pyrin siihen että asiat perustellaan lapsille. Eli hommat tehdään niin kuin vanhemmat sanoo mutta vanhempien TÄYTYY pystyä perustelemaan asia lapsille eikä pelkästään vaatia.
Mies sitten taas enemmänkin vaatii lapsia toimimaan haluamallaan/pyytämällään tavalla koska on isä ja isää totellaan.
Osasinkohan selittää asiaa ymmärrettävästi?
Meillä minä ainakin olen huomannut että tuolle 5½ vuotiaalle voi jo hirveän paljon perustella ja selittää asioita niin että hommat tulee hoidetuksi yhteisymmärryksessä ilman taistelua.
Esim.
Äiti : "Siivotaanpa nyt nämä piirustusvälineet pois ja ruvetaan iltatouhuihin"
Lapsi : "Miksi jo nyt? En minä jaksa/viitsi"
Äiti : "Siksi että aamulla täytyy lähteä kerhoon ja ennen yöunille menoa on siivottava tavarat pois jotta ne löytyy huomennakin omilta paikoiltaan. Ja ennen nukkumaan menoa on vielä pestävä hampaat ja luettava unisatu. Jos ei nyt rupea ripeästi hommiin niin aamulla ei jaksa herätä ajoissa"
Ja lapsi rupeaa siivoamaan ilman mitään nitinöitä.
Tilanne isän kanssa menisi näin
Isä : "Nyt siivoamaan nämä tavarat omille paikoille"
Isä : "Siksi koska on ilta ja minä sanon niin"
Lapsi joko istuu paikoillaan tekemättä mitään. Tai sitten jäkättää ja viskoo tavarat paikoilleen samalla.
Toinen tilanne voisi olla esim. ruokailu.
Lapsi on syönyt lusikallisen ruokaa ja sanoo kiitos ja on nousemassa pöydästä.
Äiti : "3 kuormaa pitää vielä syödä ennen kuin saat nousta"
Lapsi : "Miksi? En minä."
Äiti : "Siksi koska olet syönyt vasta yhden lusikallisen ja sen voimalla ei jaksa odottaa välipalaa/iltapalaa ja rupeaa kiukuttamaan kun on nälkä sitten jo ihan pian"
Lapsi ottaa ne 3 lusikallista ( usein enemmänkin omasta tahdostaan ), kiittää ja nousee pöydästä.
Isän kanssa tilanne menisi jotensakin näin.
Isä : "3 kuormaa vielä on syötävä"
Lapsi : "Miksi? En minä"
Isä : "Siksi koska minä sanon niin!!!"
Ja lapsi suu mutrussa hämmentää sitä apettaan siinä lautasella aikansa. Närkkii lusikan kärjestä kolme kertaa ja poistuu pöydästä.
Kaikkea ei tietenkään tarvitse perustella, eikä aina pystykään
Mutta minusta pitää pyrkiä siihen että lapselle selitetään miksi joku asia pitää tehdä niin kuin pyydetään.
Eikä vain vaatia ja kiristään "Et saa karkkia jos et tottele" "Et pääse kaverille kylään jos et tottele" "jos meinaat mennä/päästä/saada niin...".
Esimerkkinä voisi sanoa mm. sen että minä pyrin siihen että asiat perustellaan lapsille. Eli hommat tehdään niin kuin vanhemmat sanoo mutta vanhempien TÄYTYY pystyä perustelemaan asia lapsille eikä pelkästään vaatia.
Mies sitten taas enemmänkin vaatii lapsia toimimaan haluamallaan/pyytämällään tavalla koska on isä ja isää totellaan.
Osasinkohan selittää asiaa ymmärrettävästi?
Meillä minä ainakin olen huomannut että tuolle 5½ vuotiaalle voi jo hirveän paljon perustella ja selittää asioita niin että hommat tulee hoidetuksi yhteisymmärryksessä ilman taistelua.
Esim.
Äiti : "Siivotaanpa nyt nämä piirustusvälineet pois ja ruvetaan iltatouhuihin"
Äiti : "Siksi että aamulla täytyy lähteä kerhoon ja ennen yöunille menoa on siivottava tavarat pois jotta ne löytyy huomennakin omilta paikoiltaan. Ja ennen nukkumaan menoa on vielä pestävä hampaat ja luettava unisatu. Jos ei nyt rupea ripeästi hommiin niin aamulla ei jaksa herätä ajoissa"
Ja lapsi rupeaa siivoamaan ilman mitään nitinöitä.
Tilanne isän kanssa menisi näin
Isä : "Nyt siivoamaan nämä tavarat omille paikoille"
Isä : "Siksi koska on ilta ja minä sanon niin"
Lapsi joko istuu paikoillaan tekemättä mitään. Tai sitten jäkättää ja viskoo tavarat paikoilleen samalla.
Toinen tilanne voisi olla esim. ruokailu.
Äiti : "3 kuormaa pitää vielä syödä ennen kuin saat nousta"
Lapsi : "Miksi? En minä."
Äiti : "Siksi koska olet syönyt vasta yhden lusikallisen ja sen voimalla ei jaksa odottaa välipalaa/iltapalaa ja rupeaa kiukuttamaan kun on nälkä sitten jo ihan pian"
Lapsi ottaa ne 3 lusikallista ( usein enemmänkin omasta tahdostaan ), kiittää ja nousee pöydästä.
Isän kanssa tilanne menisi jotensakin näin.
Isä : "3 kuormaa vielä on syötävä"
Lapsi : "Miksi? En minä"
Isä : "Siksi koska minä sanon niin!!!"
Ja lapsi suu mutrussa hämmentää sitä apettaan siinä lautasella aikansa. Närkkii lusikan kärjestä kolme kertaa ja poistuu pöydästä.
Kaikkea ei tietenkään tarvitse perustella, eikä aina pystykään
Mutta minusta pitää pyrkiä siihen että lapselle selitetään miksi joku asia pitää tehdä niin kuin pyydetään.
Eikä vain vaatia ja kiristään "Et saa karkkia jos et tottele" "Et pääse kaverille kylään jos et tottele" "jos meinaat mennä/päästä/saada niin...".