Saako 4 vuotias lapsi jättää aamupalan kesken? miehen kanssa erimielisyys asiasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruokailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole ap, mutta veikkaanpa, että jos meillä mies käyttäytyisi yhtä huonosti ruokailutilanteessa kuin mitä lapset monesti käyttäytyvät, niin auringon lämmittämien juustonsiivujen syönti voisi olla siitä ihan kohtuullisen seuraamus.
Kummastelen ap:n kodin ylläpitoa jos aamupalariippeet jää tunneiksi pöytään. Vai onko normi tapa säilyttää roskat pöydällä?

Todennäköisempää on että loppu oli väritystä sympatian toivossa.

1. Pakkosyöttö on henkistä ja fyysistä väkivaltaa PISTE ja varmasti ap:n miehen toiminta ei ole hyväksyttävää...
2...Mami ei ole läheskään aina se joka sitä paskaa lapselle syöttää. Useinmiten äiti joutuu antamaan periksi lapsen isälle,...
3...Vanhemmilla valitettavasti on oikeus päättää mitä jälkikasvu syö ja saako traumoja.

1. Onneksi mies ei kuitenkaan ole sulta tässä mitään kysyny.
2. Molempien näkemyksiä lienee mahdotonta täysin samanaikaisesti toteuttaa, ellei samaa mieltä olla. Onko sukupuolella sinusta väliä, kun päätetään kumpi antaa periksi?
3. Mitä valitettavaa siinä on? Haluaisitko sinä, että minä tulisin teille kertomaan mitä ja miten ravinnonsaanti toteutetaan? Ehkä joku viranomaistaho? Lähtökohtaisesti hiukan ongelmallista, että vanhempien päätösvalta annettaisiin joillekin perheen ulkopuolisille ihmisille.. ?!

Olen jostakin sun kanssas samaakin mieltä, mutta hiukan huvittaa tuo taistosi asiassa. Himmaa nyt vähän sitä elintasokrapulaasi.

Kyllä meillä on sääntöjä ruokailuissa ja pääsääntöisesti itse otettu tai itse pyydetty ruokamäärä pitää syödä loppuun. Samoin täytyy salaattia tms. kasvista syödä kohtuuannos ruokailujen yhteydessä, vaikka lapsi itse jättäisi kasvispuolen kokonaan väliin, jos saisi päättää. Tai aamu-, väli-, tai iltapaloilla on usein hedelmää tai marjoja, niitäkin pitää joskus "määrätä" syömään.

Lautasen tyhjäksi syöminen ei ole pakollista, jos joku muu on annostellut turhan suuren annoksen ruokaa. Ja siitä joustetaan myös silloin, jos lapselle on selkeästi sattunut arviointivirhe ja on jo syönyt hyvän määrän ruokaa ennen kuin alkaa valittamaan, ettei jaksa enempää. Puolikas leipä ei kuitenkaan voi täyttää vatsaa niin ääriään myöten, etteikö sitä toista itse toivottua toistakin puolikasta jaksaisi syödä, joten kyllä meilläkin 4-vuotias saisi leipänsä syödä loppuun. Päällisiä ei välttämättä, jos niitä ei itse olisi halunnut. Ne nyt ei minusta ole niin terveellisiä, että olisi ravitsemuksen kannalta olennaisia, ainakaan jos lapsi juo lasin maitoa leivän kanssa. Sen sijaan jotain hedelmää tai kasvista pitäisi pääsääntöisesti lisäksi olla, mutta ei toki välttämättä siinä leivän päällä.

Ei meillä tämä "pakottaminen" kuitenkaan mihinkään itkuun ja huutoon päädy. Onhan sitä lapselle muitakin sääntöjä ja kun ei kohtuuttomia vaadi, niin kyllähän lapsi traumoitta ja itkuitta tottelee, korkeintaan joskus vähän kiukutellen. Lautasen tyhjäksi syömistä on painotettu myös päivähoidossa ja lapsi tekeekin sen lähes poikkeuksetta ihan oma-aloitteisesti, lähinnä kasvisten riittävän määrän turvaamiseksi pitää syömisiin puuttua. Ja toki myös herkkujen syömistä rajoittaa.

Noissa leivänpäällisasioissa pitää mennä pitkällä aikavälillä. Eli välillä laitetaan vastahakoisen lapsen leivälle juustoa/lihaleikkelettä, välillä ei.

Otanta ei ole mulla iso, mutta mun ja kaverini muksut ovat välillä saaneet kokeilla syödä leipää ilman leikkelettä. Mun muksut eivät sen jälkeen huolineet mitään leivälleen ja palasin siihen juusto/kinkkusiivun laittamiseen, ja mun kaverin muksu ei sit millään syö muuta kuin leipää.

Eli välillä lapselle lomaa asiasta ettei asiasta tule liian iso lapsen pään sisällä, sit taas laitan leivän päälle tavaraa iloisesti.

Vähän sama ruuan kanssa tarjottavan salaatin kohdalla:sallin poikkeusaikoja, mutta sit pitää palata salaatin lisäämiseen.

En yhtään enää ihmettele ,että syömishäiriö on niin yleinen kun lukee näitä "kaikkea on pakko syödä"keskusteluja! Esim. Päiväkodissa kaikkea tarjotaan,mutta mitään ei ole pakko syödä.Sama pitäisi olla kotona jotta suhde ruokaan pysyisi terveenä.Luuletteko oikeasti,että sillä väkisin syötetyllä porkkanalla on joku merkitys lapsen ravitsemus tilaan?Kun lapselle tarjotaan ravitsevaa ruokaa päivittäin niin lapsi omilla valinnoillaan kyllä pitää huolen riittävästä ravitsemuksesta.

En yhtään enää ihmettele ,että syömishäiriö on niin yleinen kun lukee näitä "kaikkea on pakko syödä"keskusteluja! Esim. Päiväkodissa kaikkea tarjotaan,mutta mitään ei ole pakko syödä.Sama pitäisi olla kotona jotta suhde ruokaan pysyisi terveenä.Luuletteko oikeasti,että sillä väkisin syötetyllä porkkanalla on joku merkitys lapsen ravitsemus tilaan?Kun lapselle tarjotaan ravitsevaa ruokaa päivittäin niin lapsi omilla valinnoillaan kyllä pitää huolen riittävästä ravitsemuksesta.

Kyllä meidän päiväkodissa on ainakin pakko maistaa kaikkea ja lisäksi juoda koko maitolasillinen. Ja pelkällä näkkärillä ei saa täyttää mahaa.

Ja niin varmaan joo lapsi ihan itsenäisesti syö monipuolisesti. Aivan samalla lailla kuin se aivan itsenäisesti oppii hyvät käytöstavatkin jne....

• Tykkää
Reactions: Echo
Liika lihavuus ja syömishäiriöt johtuu siitä että lasten annetaan päättää mitä syövät ja miten paljon. Kyllä sillä "porkkanalla" on todellakin väliä jos ja kun lapsi haluukin syödä tyylin pelkää makaroonia ja ketsuppia. Kun lapselle ei ole opetettu miksi sitä "porkkanaa" pitäisi syödä, niin miksi vitussa se sitä söisi? Kun on " pahaa" ja vanhemmat ei halua aiheuttaa traumoja. Tällä saadaan niitä ylilihavia ja aliravittuja kersoja.

Syömishäiriöt ( anoreksiat ym) taas johtuu siitä että mammat diettaa ja kitisee peilin edessä lasten aikaan kuinka läski mä oon. Mammat itsekään ei syö kunnolla, niin mitä lapsi voi oppia? Vähintään se ettei kelpaa....

Kun lapselle tarjotaan ravitsevaa ruokaa päivittäin niin lapsi omilla valinnoillaan kyllä pitää huolen riittävästä ravitsemuksesta.

En kyllä luottaisi lapsiin, että "lapsi omilla valinnoillaan pitää huolen riittävästä ravitsemuksesta". Siis kyllähän moni lapsi jotain syö, mutta syökö monipuolisesti?
Ja vaikka mulla olisi pöydässä 10 erilaista salaattia ja 5 kalaruokaa niin mun muksut ottaisivat vaan liharuokaa, jos ei kasviksiin/kalaan heitä ohjaisi.

Eli ei mitään pakkoja, mutta pientä ohjaamista, ujuttamista ja patistamista. Se ei riitä että tuodaan eri ruokalajit pöytään ja lapsi saa aina olla valitsematta kasviksia/kalaa/leivänpäällisiä, whatever.

Viimeksi muokattu:
Kyllä meidän päiväkodissa on ainakin pakko maistaa kaikkea ja lisäksi juoda koko maitolasillinen. Ja pelkällä näkkärillä ei saa täyttää mahaa.

Ja niin varmaan joo lapsi ihan itsenäisesti syö monipuolisesti. Aivan samalla lailla kuin se aivan itsenäisesti oppii hyvät käytöstavatkin jne....
Kappas taas kerran päiväkoti pilaa lapset. Mitenkäs musta tuntuu että ne vanhemmat on kuitenkin kaiken alku ja juuri. Mutta siiretään toki vastuu päiväkodille. Pääasia että vanhemmat ei ota vastuuta, aseta rajoja, opeta esim syömään monipuolisesti. Lapsellehan saattaisi tulla paha mieli.

Ja mitä tabletteja sä syöt? Ettäkö lapset itse oppii syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Salli mun nauraa.

Kappas taas kerran päiväkoti pilaa lapset. Mitenkäs musta tuntuu että ne vanhemmat on kuitenkin kaiken alku ja juuri. Mutta siiretään toki vastuu päiväkodille. Pääasia että vanhemmat ei ota vastuuta, aseta rajoja, opeta esim syömään monipuolisesti. Lapsellehan saattaisi tulla paha mieli.

Ja mitä tabletteja sä syöt? Ettäkö lapset itse oppii syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Salli mun nauraa.

Et näemmä edes lukenut viestiäni ennen kuin vastasit siihen. Sisälukutaidossa puutteita?

Niin siis vaikka syö makkarakeitosta pelkät makkarat tai täyttää mahansa näkkärillä (ilman päällysiä) koska ei halua maistaa uusia ruokia? Siihen se "traumavapaa" kasvatus johtaa.
Lapset on kuules erilaisia. Meillä kaksi täysin samoin metodein kasvatettua neitiä, eli syömään ei pakoteta, mutta tietävät, että mitään välipaloja ei tule, vaan pitää odottaa seuraavaa ruokakertaa, vaikka olisi miten nälkä. Maistatetaan kyllä eri ruokia/ruoka-aineita, mutta se riittää. Esikoinen on krantumpi, eikä ole ikinä tykännyt esim. marjoista (vauvanakaan) tai kasviksista. Maistaa kyllä, kun pyydetään, mutta ei edelleenkään tykkää ja yökkii suutuntumalle, niin en ala oksennuttamaankaan, että saisin jotain vallantunnetta itselleni.

Nuorempi neiti sen sijaan maistelee ennakkoluulottomammin kaikkea, syö jopa salaattia ja jotain kasviksia sekä rakastaa marjoja, puolukoista lähtien. On niillä lapsilla jonkinlaiset luontaisetkin mieltymykset eri makuihin ja toki niitä voi ja pitää harjoittaa, mutta pakottaminen on väärä tie. Itse oksentaisin ja saisin entistä pahemman kammon aikaan, jos joku pakottaisi minut syömään osteria. Olen maistanut kyllä, mutta se koostumus.. :/

Noh, mies suuttui minulle ja häipyi kun yritin jutella asiasta. Lapsi oli jättänyt juustot ja makkarat pois leivän päältä ja syönyt leivän. Kotia takaisin tullessa mies huomasi asian ja lapsi istuu taas ruokapöydässä syömässä aurinkossa sulaneita juusto ja makkara palasia...

Ja sinä annat miehen kohdella lasta noin? Mistä näitä selkärangattomia tossunaisia löytyy?? Löydä nyt hyvä jumala jostakin vähän munaa, nainen.

Yhteistyössä