Onko muita, jotka vie toisen lapsen eskariin ja toisen lapsen päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynytväsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynytväsynyt

Vieras
Vähän stressaa jo etukäteen kun ens syksystä pitää viedä ensin toinen lapsi eskariin ja sitten toinen lapsi eri paikassa olevaan päiväkotiin. Miten siitä ruljanssista selviää? Ja jotenkin vaikeaa miettiä etukäteen kuinka paljon aikaa menee aina yhden lapsen viemiseen ja voisko toinen lapsi odottaa autossa kun toista vien/tuon? Onneks se on vain tuo yksi vuosi ja koululainen sitten hoitelee toivon mukaan itsensä kouluun ja takaisin. TAI sitten mun pitää hakea koululainen vielä pari vuotta iltapäiväkerhosta... huoh...

Tuskin se nyt kovin aikaavievää on jos kerta auto on kerta käytössä. Isomman voisin jättää autoon jos auton sais ihan päiväkodin pihaan. Mihinkään kauas kadunvarteen en jättäis.

Alkuperäinen kirjoittaja vjfköz;28609986:
Eikö ole mahdollista saada samaan paikkaan molempia lapsia?

Meidän paikkakunnalla eskareita ei ole päiväkotien yhteydessä vaan joko koulun yhteydessä tai toinen vaihtoehto on erillinen esikoulu. Tän toisen esikoulun vieressä on kyllä päiväkoti, mutta se on vain vuorohoitoa tarvitseville.

Itsellä oli viime vuonna sama tilanne. Ei se ollut niin raskasta kuin etukäteen ajattelin. Vein ensin päiväkotiin pienemmän, eskarilainen odotti autossa ja töistä tullessa hain ensin eskarilaisen, joka sai valita, odottaako autossa vai tuleeko mukaan hakemaan pikkuveljeä. Joskus toki oli tilanteita, että oli jo kiire hakemaan pienempää ja eskarilainen tuntui oikein hidastelevan pukemisen kanssa. Onneksi näitä oli harvoin, koska normaalisti olivat jo iltapäiväulkoilussa, kun menin hakemaan.

[QUOTE="Vieras";28609996]Tuskin se nyt kovin aikaavievää on jos kerta auto on kerta käytössä. Isomman voisin jättää autoon jos auton sais ihan päiväkodin pihaan. Mihinkään kauas kadunvarteen en jättäis.[/QUOTE]

Ajattelin kyllä pienemmän jättää autoon kun ensin pitää isompi heittää eskariin. Toivon mukaan eskarilaisen voi vain "heittää sisään" ;) eikä tarvitse odottaa, että lapsi riisuu ulkovaatteet ja pesee kädet...? Oikeasti se olisi iso vaiva irrottaa pienempikin autosta ja ottaa mukaan eskarin eteiseen katsomaan miten isosisko jää eskariin ja sit viedä takas autoon ja laitella turvaistuimeen.

Toinen asia mikä tässä tulevassa ahdistaa on se, että kuinka tarkasti eskarissa/päiväkodissa mahdetaan katsoa tuonko lapset silloin kun olen ilmoittanut vai esim. 10 minuuttia myöhemmin. Edellisessä päiväkodissa kun naputettiin siitä, että olin varannut hoitoajan alkavaksi klo.7.30 ja oltiin monesti päiväkodilla vasta 7.45-7.55. Mun olis kuulemma pitänyt vaihtaa varaus alkavaksi klo.7.45. (No, en vaihtanut eikä siitä onneksi enää kyselty perään. Mutta siitä jäi jotenkin kauhea ahdistus, että lapset pitää tuoda ja viedä minuutilleen sillon kun on ilmoittanut. Itse olin ajatellut, että tärkeintä, että ei vie aikaisemmin kun on ilmoittanut eikä hae myöhemmin kun on ilmoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytväsynyt;28610025:
Ajattelin kyllä pienemmän jättää autoon kun ensin pitää isompi heittää eskariin. Toivon mukaan eskarilaisen voi vain "heittää sisään" ;) eikä tarvitse odottaa, että lapsi riisuu ulkovaatteet ja pesee kädet...? Oikeasti se olisi iso vaiva irrottaa pienempikin autosta ja ottaa mukaan eskarin eteiseen katsomaan miten isosisko jää eskariin ja sit viedä takas autoon ja laitella turvaistuimeen.

Meidän eskarissa piti kyllä odottaa, että lapsi riisuu ja pesee kädet, ja viedä sitten hoitajan/open luo toiseen huoneeseen. Jos joskus kiireessä jätti lapsen eteiseen, siitä huomautettiin heti, että hoitajat haluavat vanhemman luovuttavan lapsen heille. Mutta ehkä kaikkialla ei ole niin.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytväsynyt;28610037:
Toinen asia mikä tässä tulevassa ahdistaa on se, että kuinka tarkasti eskarissa/päiväkodissa mahdetaan katsoa tuonko lapset silloin kun olen ilmoittanut vai esim. 10 minuuttia myöhemmin. Edellisessä päiväkodissa kun naputettiin siitä, että olin varannut hoitoajan alkavaksi klo.7.30 ja oltiin monesti päiväkodilla vasta 7.45-7.55. Mun olis kuulemma pitänyt vaihtaa varaus alkavaksi klo.7.45. (No, en vaihtanut eikä siitä onneksi enää kyselty perään. Mutta siitä jäi jotenkin kauhea ahdistus, että lapset pitää tuoda ja viedä minuutilleen sillon kun on ilmoittanut. Itse olin ajatellut, että tärkeintä, että ei vie aikaisemmin kun on ilmoittanut eikä hae myöhemmin kun on ilmoittanut.

Aamuisin tuo voi kyllä häiritä, jos on jatkuvaa. Todennäköisesti sinne tuli hoitaja ihan vain teitä varten, ja sitten lapset ei tulleetkaan hoitoon joten hoitaja olisi voinut tulla 15-30 minuuttia myöhemmin töihin. Ja olla iltapäivästä taas sen verran pidempään, joka on merkittävä aika kun on kaikki pukemiset yms siellä iltapäivästä taas ja käsipareja tarvitaan.

koko edellisen koulukauden tuota tein, pienempi pph:lle ja isompi eskarille. Toinen ootti autossa sen ajan. Ei se matkaan vienyt kun 5 minuuttia enempi, kun auto käytössä. Hyvällä systeemillä selvittiin joka aamu =) Ja homma jatkuu edelleen vielä heinäkuulle, että pienempi on pph:lla ja poika eskarilla kesähoidossa. Syksy mua jännittää kun ekaluokkalaisen on selvittävä YKSIN kouluun, kun muut on jo lähteneet...

[QUOTE="vieras";28610049]Aamuisin tuo voi kyllä häiritä, jos on jatkuvaa. Todennäköisesti sinne tuli hoitaja ihan vain teitä varten, ja sitten lapset ei tulleetkaan hoitoon joten hoitaja olisi voinut tulla 15-30 minuuttia myöhemmin töihin. Ja olla iltapäivästä taas sen verran pidempään, joka on merkittävä aika kun on kaikki pukemiset yms siellä iltapäivästä taas ja käsipareja tarvitaan.[/QUOTE]

En usko, että minään aamuna tuli hoitaja pelkästään meitä varten. Ensimmäiset lapset tulivat päiväkotiin klo.7 ja 7.30 jo useampi lisää. Me tultiin yleensä 7.45. Musta puolen tunnin tarkkuudella tuonnit ja viennit pitäis olla ihan ok, kunhan tosiaan vie ja hakee niiden aikojen sisällä jotka on ilmoittanut. Muu on lapsiperheiden simputusta.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytväsynyt;28610080:
Ei toi muiden vanhempien reippaus vie pois sitä tosiasiaa, että mua jo nyt ahdistaa ja stressaaa tuleva syksy vaikka pitäis vaan kesästä nauttia.

No sitten ei auta kuin miettiä ja ahdistua entisestään, eikä vahingossakaan ottaa asennetta että kaikesta selviää. Fakta nyt vaan on se että ei ole taikuutta se että lähtee kotoa klo x, tipauttaa lapsen paikkaan y ja vie toisen lapsen paikkaan ä ja ajaa töihin.

Mä vien iltaisin hyvin usein ensin kolme eri paikasta haettua tyttöä paikkaan x, sitten palaan takaisin hakeakseni pojan jonka tipautan paikkaan ö, jonka jälkeen jatkan viemään miehen paikkään ä, kunhan ensin olen koukannut hakemaan tytöt pois paikasta x. Miehen vietyäni tiputtelen tytöt koteihinsa jonka jälkeen kiiruhdan hakemaan poikaa. Pojan kotiin vietyäni haen vielä miehen. Tämä oli nyt esimerkki torstaista joka on viikon pahin päivä, muut päivät ovat hieman helpompia mutta pointti on se että asiat ovat juuri niin vaikeita kuin niistä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytväsynyt;28610105:
En usko, että minään aamuna tuli hoitaja pelkästään meitä varten. Ensimmäiset lapset tulivat päiväkotiin klo.7 ja 7.30 jo useampi lisää. Me tultiin yleensä 7.45. Musta puolen tunnin tarkkuudella tuonnit ja viennit pitäis olla ihan ok, kunhan tosiaan vie ja hakee niiden aikojen sisällä jotka on ilmoittanut. Muu on lapsiperheiden simputusta.

Sulla mahtaa sitten työ joustaa aika paljon jos kerran voit jopa puoli tuntia viivyttää aamua. Monien on vaan pakko ehtiä tiettyyn aikaan, ole onnellinen että sinulla sitä joustoa näköjään on. Sekin jo helpottaa hommaasi.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytväsynyt;28610006:
Meidän paikkakunnalla eskareita ei ole päiväkotien yhteydessä vaan joko koulun yhteydessä tai toinen vaihtoehto on erillinen esikoulu. Tän toisen esikoulun vieressä on kyllä päiväkoti, mutta se on vain vuorohoitoa tarvitseville.

Meillä taas vuorohoidon tarpeen vuoksi joudutaan kuskaamaan nuorempi toiselle puolen kylää, eskarin vieressä olisi päiväkoti johon nuoremmankin haluaisin jos se vaan voisi olla mahdollista, mutta ei näillä työajoilla :/
Ottaahan se joskus päähän, mutta ei se nyt mikään mahdoton ruljanssi ole kuitenkaan ;)

On ollu tilanne et oon vienyt eri paikkoihin ja hyvin selviää. Toki pitää aikaa varata ja aina saa ilmotella aikataulut kahteen paikkaan, niin kysyyhän se ajattelua ja suunnittelua kenet vien eka jne. mut selviää kyllä. ajoissa vaan lähtee viemää. eikai se niin minuuttipeliä voi olla. Toki kannattaa yrittää täsmälliseksi ja noudattaa aikoja. Tääläpäin ei onneks nipoteta, jos nyt vartti sinne tai tänne menee.

eihän se udkon asia ole. Lapsia saa olla tietty määrä per hoitaja, ja jos menee yksikin yli niin on yhden hoitajan tultava töihin silloin kun sen lapsen hoito on merkitty alkavaksi. Ei mulle ainakaan ole yhden tekevää saavunko töihin klo. 7.30 vai 7.45, eikä ole mun työnantajallekkaan.

Eikä se ole simputusta, se on yhdessä tehty sopimus ja päiväkoti varaa työntekijät niiden sopimusten mukaan. Ei kukaan kassakaan mee töihin 30 minuuttia aikasemmin tyhjänpantiksi, etenkin jos sitä työntekijää tarvitaan enempi iltapäivästä

Meillä oli eskari ja päiväkoti samassa rakennuksessa, joten siitä en osaa sanoa, mutta eskarilainen jätettiin ovesta sisään ja alhaalla (ryhmän tilat oli yläkerrassa) oli ohjaaja vastaanottamassa lapset. Jos tuli myöhässä niin sitten piti viedä ylös asti ryhmään.

Meille napistiin yhdessä vaiheessa siitä milloin pienempi pitää hakea ja tuoda... siis viidestä minuutista vaikka "hoitoaikaa" oli vielä reilusti jäljellä. Kun otettiin yhdessä palaverissa tämä esiin et on hankalaa jos pienempi pitäs hakea aina 30min aikasemmin kun isomman eskari loppuu ja et näillä ajoilla mistä meille napistiin ei hoitoaika tule täyteen, niin ryhmän lastentarhanopettaja ei ollut edes tietoinen näistä napinoista ja sanoi et tottakai lapsi voi tulla 2min "etuajassa" ja saa olla koko hoitoajan... kummasti kukaan hoitajistakaan ei maininnut enää tämänjälkeen tästä...

Meidän lapsen hoitoaika alkoi kuitenkin reilusti myöhemmin kuin muilla ryhmän lapsilla ja loppui aiemmin, eli kyse ei ollut siitä että ei olisi henkilökuntaa paikalla.

Mä olen jo pari vuotta kuskannut lapset eri paikkoihin aamuisin enkä sitä mitenkään ihmeellisenä pidä. Meneehän siihen aikaa aamusta noin 20 minuuttia enemmän, mutta siitä selviää kun lähtee 20 min aiemmin liikkeelle. :)

Meillä siis oli myös nuorempi pph:lla kun isompi siirtyi eskariin, ja koulun alettua vein lapsen aamuisin mummolaan ja toisen hoitoon.

Saa kai sitä valittaa, eiks tää palsta oo just sitä varten? Ehkä oon laiska, ehkä haluisin päästä vähemmällä... eiks sitä sais ääneen kertoa?

Ja ei, mulla ei ole joustavaa työaikaa. Mutta yritän olla töissä reilusti ennenkuin varsinainen työaikani alkaa. Joskus se onnistuu ja joskus olen vasta puoli tuntia ennen aikojani työpaikalla. Et silleen.

Ja hei ihan oikeasti, viettekö ja haetteko te kaikki muut lapsenne minuutilleen kun olette ilmottaneet??? EN USKO!

Yhteistyössä