Onko mun mies ihan suunnattoman laiska?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mun mies on lomautettuna ollut joulusta ja sai kuulla, että lomautus jatkuu syksyllä. Mä olen äitiyslomalla. Meillä on kaksi lasta. Nyt kun ollaan kumpikin kotona, on alkanut todella ärsyttää koko mies.

Mä oon aina tehny kotihommat pääsääntösesti, myös pihahommat (nurmikonleikkuu jne). Mies ei oma aloittteisesti tee tiskikoneen täyttöä kummempaa arkihommaa ja jos pyytää jotain, on se "passuuttamista" ja sit se ei ainakaa tee, kun "ei kukko käskien laula". On siis luisuttu siihen, että teen ite kun en jaksa kattella sen kiukuttelua.

Nyt kun se on työtön, se ei koskaan herää ennen kymmentä. Katsoo leffoja yökaudet (ja se ei oo masentunut: jos se sais valita, sen elämä olis just tossa rytmissä, on sen sanonu ja oon sen nähny). Sen mielestä mun kuuluu hoitaa lapset ja koti, kun olen äitiyslomalla. Jos valitan väsymystä, se alkaa kertoa leskimummostaan, jolla oli 8 lasta, eikä sekään valittanu, se sanoo, että mä olen "paperia", jos väsyn kahden kanssa.

Meen töihin kahden viikon päästä. Esikolla alkaa kesäloma kohta, joten se on kotona ja vauva jää isänsä kanssa kotiin. Sinänsä ihan hienoa, tosin siitäkin mies on sanonu, että sen pää hajoaa lasten kanssa kotona...

Ollaan tunnettu 15 vuotta ja nyt tuntuu, että vihdoin silmät on auennu:mieshän on ihan patalaiska! oon jotenkin vaan aatellu, että se tekee työnsä kodin ulkopuolella, ja on siitä niin väsyny, että kotihommat on mun pääasiassa, kun teen kevyempää työtä ammatikseni, mut eihän tää näin voi mennä, eihän? Mitä tekisit/sanoisit, jos oisit mä?

Nostaisin kissan pöydälle. Sanoisin, että jos ollaan molemmat kotona, tehtävien on jakauduttava tasapuolisesti. Jos mies ei jakoon suostu, menisin lakkoon hänen osaltaan eli hänen vaatteensa jäisivät likaisiksi, ruokaa ei tippuisi (eikä muutakaan) jne.

Kaikki perustehtävät listaisin paperille. Sitten niistä voitaisiin keskustella, että kumpikin saisi edes osan niistä tehtävistä, joita parhaiten osaa. Esim. jos sinä tykkäät silittämisestä ja ukko kestää paremmin saunan pesemisen ja ruohonleikkuun, jakaisitte ne niin (kaksi työtä ukolle, koska noita ei tehdä yhtä usein kuin silitys). Lappu vaikka jääkaapin oveen. Ja voishan sitä sopia jonkun yhteisen "palkkapäivän". Kun viikon työt on tehty, ois yks lepopäivä ja vois vaikka herkutella tms.

Mä epäilen, että meillä kävis samoten, jos mies jäis työttömäksi. Tai jos tietokone ja töllö nakattas kartanolle, niin ehkä hän jotain sais aikaan!! :)
Mut mä taitasin ottaa luulot pois ja antaa shokkihoitoa... lähtisin yksin jonnekin yöreissulle pariksi yöksi ;) Sais mies kokeilla miten tulee toimeen kolmen muksun kanssa :D
Mun hermo kans kyllä palais, jos täysihoitolaa joutuisin yksin pitämään, mies hommatkoon ittelleen vaikka vanhainkotipaikan tai vastaavan, jos ei aikusiksi mitään sais ;)

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mä epäilen, että meillä kävis samoten, jos mies jäis työttömäksi. Tai jos tietokone ja töllö nakattas kartanolle, niin ehkä hän jotain sais aikaan!! :)
Mut mä taitasin ottaa luulot pois ja antaa shokkihoitoa... lähtisin yksin jonnekin yöreissulle pariksi yöksi ;) Sais mies kokeilla miten tulee toimeen kolmen muksun kanssa :D
Mun hermo kans kyllä palais, jos täysihoitolaa joutuisin yksin pitämään, mies hommatkoon ittelleen vaikka vanhainkotipaikan tai vastaavan, jos ei aikusiksi mitään sais ;)

meilläkin tietokone ja "säädöt" vie useita tunteja päivässä mieheltä... kai mun pitäis kattoo, miten tuo mun töihinmeno vaikuttaa. että hoituuko tää elämä täällä. jos sama meno jatkuu ja mun on töitten jälkeen tehtävä kaikki, täytyy kai miettiä oikeesti, haluanko elättää tollasta....

Mun miehen hymy hyytyi, kun hän vaati, että hän haluaa olla koti-isänä. No mä sanoin, että mikäs siinä :) Mut kun mä tuun töistä, niin ruoka on oltava valmiina, pyykit pestynä, pedit koottuna, lapset päiväkamppeissa ja ulkoilutettuna ja viikkosiivous on sun tehtävänäs... Nuo jututhan mäkin kotona ollessa teen. Arvatkaas miten kävi.. ;) Mä taidan jatkaa kuitenkin töissä, tuumi mies!!!

Meillä mies kyllä siivoaa ihan oma-alotteisesti aina. Mä oon meillä varmaanki se laiskempi kun pieni epäjärjestys ei haittaa minua mutta miestä kylläkin. Ja koti-isänäkin se on ollu kun mä menin töihin eikä koskaan oo ollu sen kans ongelmia että pitäis mua minään kodinhoitajana..

Alkuperäinen kirjoittaja TÄRÄHTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Aksu81:
Alkuperäinen kirjoittaja Aksu81:
On näin miehenkin näkökulmasta laiska.

OLET AIVAN OKEASSA AP ON LAISKA

No en mä ap:stä puhunut? Onko sulla kaikki kunnossa?

ON KAIKKI KUNNOSSA, MUTTA EN SIEDÄ SITÄ JOS MIEHIÄ TAHALLISESTI SYYTETÄÄN AIHEETTA LAISKOIKSI

Tarkoittaako tuo nimimerkki TÄRÄHTI, että ap:n tarina osui ja upposi... taidat olla laiskanpullea mies?!? ;) :p

mun mies on työttömänä ja meillä neljä lasta. ja kyllä se on niin että olen sen hyvälle opettanu eli nytkin pari viikkoa sitten kun lapset, kaikki paitsi nuorin, oli poissa, ei mulla lomaa ollu kun ukolle tartti tehdä ruokaa. ja monesti hän odottaa, että passaan aamupalan yms ja jos sitä en tee niin aina sillä on seuraus (eli hän ei ymmärrä miksi en tee) mies tekee itse spontaanisti juttuja käy lasten kaa pihalla ja siivoo kun haluaa ,tiskikone on jääny mun töihin paria poikkeusta lukuunottamatta ja pyykit yms. tekstiileihin liittyvä on mun kontolla. mut sit pihatöitä hän tekee, autojen huolto, yleinen korjaus, takan/saunan(satunnaisesti) lämmitys yms.. kuuluu hänelle. juttu on sillei vaikea että jos sanon että mä teen enemm'n hän on eri mieltä vaikka mä hoidan ruuat,tiskit, siivouksen lukuunottamatta imurointia silloin tällöin,mankeloinnin, pyykit,kaikki lasten kouluun/kerhoon liittyvät asiat ja hoidan raha-asiat. ja käynkaupassa yms...tää on meillä vääntöä aiheuttava jos siitä puhun olen vain sit aatellu että aiemmin olin kolmen lapsen yh joten kaikki mitä toinen tekee on plussaa! ja typerää olisi jotain listoja kirjoitella en itsekkään joka päivä pyykkää vaan silloin kun katson sen aiheellisesksi ja sit enemmän...
toi on ihme toi aatos miehillä että tottakai heille tehään aamiainen jos pyydetään ja että naisen tulisi hemmotella heitä. ja niin se on että mies pelaa tai lojaa telkkaa katsellen kolmekertaa enemmän kuin mä näin se vain on...

AP:LLÄ ON ASENNEVAMMA, KOSKA NÄKEE MIEHESSÄÄN OMAN LAISKUUTENSA JA NÄIN SYYLLISTÄÄ UKKOANSA OMASTA LAISKUUDESTAAN.

VOI JUMA....

aijaa.. niin kai sitten. eli on ihan oikein, että mies ei tee mitään, on ihan kirjaimellisesti "työtön"... hommaa olis kyllä oikeesti, monenmoista.

en ole puhunut lasiskotteluhalustani mitään, mutta mun laiskottelu tarkkoittaisi sitä, että yhtenä aamuna, sanotaan nyt vaikka kuussa, saisin nukkua yhdeksään. ja luksusta olis, jos pääsis joskus aamup...skalle yksin, eikä tarttis samalla vahtia 8-kuista...

ja ps. älä huuda

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä "normaalit miehet" tekee kotona? Oon niin kauan kattellu tätä, etten edes tiedä...

No silloin, kun asuin vielä exän kans yhdessä niin kyllä mä töiden jälkeen tai vapaapäivinä siivosin ja hoidin tiskikoneen. Exälle sitten jäi pyykit ja ruonlaitto, kun oli niissä asioissa parempi. Lastenhoitohan on itsestäänselvyys molemmille. Vapaapäivinä uimaan, leikkipuistoon tms. pojan kanssa.

Juu kyllä mun mies ihan itse ilman käskyttämistä tyhjentää ja täyttää tiskarin, siivoaa keittiön, jollen ole ehtinyt...Pyykit jää tosin aina mulle.Sängyn se petaa ilman sanomista. vaatteet se jättää pitkin poikin lojumaan. olen silti täysin tyytyväinen :)

moni mies elää tosiaan kotonaan aivan kuten eli äitinsa luona aikanaan. ja vaimot sallii tämän passaamalla ja olettamalla, että jos käy töissä, ei tartte kotona evää lotkauttaa. onneksi mun mies on asunut yksin vuosia, joten hän osaa omatoimisesti tehdä kotihommia. nytkin hän on vaihtamassa mun autoon renkaita, otti vielä uhmaikäisen mukaan. monelle naisellahan ei muuten miehen tyyli tehdä erilailla hommia edes kelpaa. kasvattakaa pojistanne omatoimisia ja opettakaa, että kotona kaikki tekee kotihommia ja nehän on nykyään niin mukaviakin kun on koneet ja vermeet.

Mulla omakohtaista kokemusta lähes vastaavasta tilanteesta ja viime yönä sitten käytiin asiat lopullisesti läpi.

Meillä mies töissä, minä äitiyslomalla lasten kanssa kotona. Alusta saakka oli selvää että mun tehtäviin kuuluu lasten, ei kodin hoito sinä aikana kun mies on sen 8h päivässä töissä ja mä lasten kanssa kotona.

Toki teen kotona aina kaikkea (mm. pyykit hoidan lähes kokonaan itse, astianpesukoneen pyöritän liki päivittäin, korjaan muksujen leluja ja hoidan niille sapuskat naaman eteen, yleensä minä hoidan kaupassakäynnit jne.) siinä lastenhoidon ohella mutta ideana oli siis se, että kotityöt tehdään 50-50.

Hiljalleen mies on vähentänyt kotitöiden teon ihan minimiin. Astianpesukonetta kyllä pyörittelee ja voi heittää pyykit koneesta kuivuriin, mutta minä olen aina se joka pyykit esim. viikkaa, mies vaan kasaa ne isoksi keoksi.
Imurointia hältä pyysin, sain odottaa viikon jotta imuroi 2 huonetta ja jätti homman kesken koska tuli kiirus töihin. Seuraavana tai sitäkään seuraavana päivänä ei hommaansa jatkanut.

Lopulta mulla palo kiinni.

Sanoin etten rupea passaamaan aikuista ihmistä joka on täysin kykeneväinen hoitamaan oman osuutensa kodinhoidosta. Ilmoitin miehelle, että mielestäni hän on laiska enkä voi käsittää miksi hän antaisi lastensa hukkua paskaan tai teetättäisi vaimollaan kaikki kotityöt mieluummin kuin tarttuisi imurinvarteen kiinni.
Muutama viikko sitten pyysin saada palkata siivoojan mutta sekään ei herralle käynyt. Vaadin tähänkin selvennystä sillä jos mies ei itse siivoa, enkä saa siivoojaa palkata niin eikö se silloin tarkoita sitä että koska jonkun on pakko siivota niin se olen sitten minä?

Se ei mulle sovi!

Käskin miestä muuttamaan pois vedoten siihen etten tosiaan ajatellut elää sellaisen ihmisen kanssa saman katon alla joka ei vaimoansa arvosta sen vertaa että auttaa tätä YHTEISISSÄ hommissa vaan kaataa koko potaskan vaimon niskaan.

Mies ei ottanut tuota kaiketi tosissaan mutta ymmärsi sitten eilen että olen tosissani kun otin tuon poismuuton uudelleen keskustelunaiheeksi ilman mitään nalkutusta, asiallisen viileästi.

Mies on vedonnut koko ajan siihen että hän vaan ei jotenkin saa hommia aloitettua mutta mulle se ei ole riittävä syy, sillä jos minäkään en saisi hommia aloitettua niin hukkuisimme sitten paskaan.

Eilen sitten mies tosiaan otti aivokapasiteettinsä käyttöön ja ymmärsi tosiaan mistä on kyse. Sovimme yhteiset pelisäännöt joita noudatamme jatkossa siivouksen suhteen (oikeastaan samat säännöt kuin aikanaan sovimme) jotta voisimme saman katon alla jatkaa.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että mies tosiaan tekee jatkossa taas sen minkä teki ennenkin ja minkä nyt lupasi sillä eilen hän ikäänkuin koki jonkinmoisen AHAA-elämyksen ja ymmärsi tosiaan mistä on kyse.

Olin ehkä todella julma ja kylmä kun ilmoitin että saa etsiä uuden kodin itselleen, mutta mielestäni pelkkä päänsilittely ei tuota tuloksia. Mies kohtelee vaimoaan siten miten vaimo miehen kohdella itseään antaa ja jos vaimo ei ole tyytyväinen saamaansa kohteluun, niin pitää laittaa kova kovaa vasten.

Nyt siis rauha maassa ja muutaman tunnin kuluttua imuri miehen kädessä =)

Yhteistyössä