Onko mun pakko antaa lasta isälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puun ja kuoren välissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puun ja kuoren välissä

Vieras
Olen kyllä soittamassa maanantina lastenvalvojalle, mutta kysyn kuitenkin... Olen saanut yksinhuoltajuuden ja isällä kuitenkin lainmukaiset tapaamiset sen mukaan mitä itse halusi / vaati ( joka toinen vkl ).
Mutta, isä narsisti ja käyttäytyy sen mukaan, eli tekee kaikkea kiusaa, haukkuu, uhkailee, pitää lasta pelinappulana. Järjestää mm. tikusta riidan edellisenä iltana ja uhkailee ettei ole kotona, kun olen menossa viemään lasta. Viimeksi tällä viikolla kehitteli tarinan, että on muka saanut tietoonsa, että olisin häntä pettäny vuosia vuosia sitten ( mitä ei todellakaan ole tapahtunut milloinkaan ) eikä halua nähdä naamaani. Käski sen takia mun mm. jättää lapsen ( 3v ) pihaan ja hän päästää sitten siitä lapsen sisälle, koska mulla ei ole kuulemma asiaa hänen kämpilleen! Siinä vaiheessa kilahti ja kun luin vähän "lakia" sano, että no jätä eteiseen... Ei jumalauta!! Vein sitten kuitenkin lapsen, joka tietysti sai hirveen itkukohtauksen kun ei haluaisi isälle... Isää ei näkyny missään vaan oikeesti oli keittiössä "piilossa"! No, aattelin, että jätän lapsen isälle kuitenkin, sillä menen aamulla töihin ja mulla ei ole lapselle hoitopaikkaa sillon, kun on isällään. Ja kun vielä ei ole kuitenkaan uhkaillut mitenkään lapsen henkeä, vaikka itsellä aina sellainen pelko onkin, että mitäs jos se kostaa lapselle meen riidat... Jouduin kivahtamaan isälle, että tulee "piilostaan" ottamaan sen itkevän lapsen. Tuli kyllä, mutta heitti mut ensin ulos aika kovakouraisesti. Ja lapsi näki taas tilanteen... Ja nyt on koko helvetin illan haukkunu mua tekstarein, kun menin sitten soittamaan perään, että lakkasko lapsi itkemästä ja miten menee...
Onko mun siis pakko viedä lasta enää tollaselle kusipäälle? Ja kun lapsikin sanoo, ettei halua isälle? Olen koittanut lapselta saada selville, että onko siellä tapahtunut jotakin, vai miksi se ei halua sinne, mutta en saa tytöstä muuta irti, kun että siellä on tylsää ja isi on vaan tietokoneella, eikä leiki hänen kanssaan...
Kuinka kovat selvitykset joudun tekemään, että mun ei tarvi sitä enää isälleen antaa? Tosin siitäkin uhkas, että jos sen teen, tappaa meidät molemmat... Mä en oikeesti jaksa sen pelleilyjä ja aina on epävarmaa, että ottaako isä lapsen ja jos tekee oharit, niin mihin sitten lapsen laitan, kun olen itse töissä. Senkin olen sille selittäny, mut ei ymmärrä ei, vaan tekee kaikkensa, että mun elämä olis vaikeeta. En haluais viedä lapselta isää lapsen takia, mutta kun isä ei ole oikein syin tässä hommassa mukana, eikä lapsikaan halua isälleen...

• Tykkää
Reactions: mangi
On pakko. Tai no voit tietenkin olla viemättä niin on vaara että mies tekee siitä oikeusjutun. Muutokset tapaamisoikeuksiin menee lastenvalvojan/pahimmillaan oikeuden kautta. Käytännössä uskon että on hyvin hankalaa että saa lapselle valvotut tapaamiset/jätettyä tapaamiset kokonaan pois.

Jos on kerran tapaamiset sovittu paperille niin se on sakon uhalla anettava tai jos et anna ja isä tekee siitä ilmoituksen että et ole antanut eikä ole näyttöä miksi et halua antaa on narsisti tai ei niin pitää olla dokumenttia silti peperilla.

sakko on 1000e

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Jos on kerran tapaamiset sovittu paperille niin se on sakon uhalla anettava tai jos et anna ja isä tekee siitä ilmoituksen että et ole antanut eikä ole näyttöä miksi et halua antaa on narsisti tai ei niin pitää olla dokumenttia silti peperilla.

sakko on 1000e

Tää on toisaalta niin väärin. :( Mun tehtävä on suojella lasta, mutta vaikka on vaara, että lapselle saattaa tapahtua jotakin, jos en suostu isän pompoteluun ja suorastaan lainvastaisiin vaatimuksiin ( mistä mä sen tiedän olisko se esim. päästäny nyt lasta koskaan sisälle, jos olisin sen siihen pihaan jättäny ja sitten MÄ olisin ollu syytteessä heitteillejätöstä... ), niin silti mun on sakon uhalla laitettava lapsi alttiiksi vaaralle...

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Ottaako isä itse yhteyttä lapsen tulon tiimoilta? Vai vaan haukkuakseen sinua tms?
Jos olet jotain uhkaavia viestejä saanut, olethan säästänyt?

Harvemmin... Tai saattaa se kysyä, että olenko iltavuorossa perjantaina ja tarviiko hakea päiväkodista vai tuonko minä, ellen ole sitä jo ehtinyt sanoa ensin.
Ei uhkaile tekstarein, sillä tietää, että säästän ne mahdollista myöhempää käyttöä varten, mutta haukkuu kyllä.

ja olisko mahdollista, että isä hakisi lapsen aina viikonlopuksi luokseen tarhasta? Ja palauttaisi hänet itse sunnuntaina ovellesi?
Näin välttyis lapsi ja sinä ikäviltä välikohtauksilta ja lapsikin menisi paremmalla mielin isälleen.

Onko sulla uutta miestä? Jos on, niin käske exän hakea lapsi uudelta mieheltäsi, tuskin alkaa vittuilemaan miehen aikana.
Älä vie enää lasta, koska ei ole asiallista että lapsi näkee kuinka äitiin käydään käsiksi.
Mies hakekoot lapsen ja jos ei hae niin oma vika, jos ei noudata tapaamissopimusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ottaako isä itse yhteyttä lapsen tulon tiimoilta? Vai vaan haukkuakseen sinua tms?

Harvemmin... Tai saattaa se kysyä, että olenko iltavuorossa perjantaina ja tarviiko hakea päiväkodista vai tuonko minä, ellen ole sitä jo ehtinyt sanoa ensin.
Ei uhkaile tekstarein, sillä tietää, että säästän ne mahdollista myöhempää käyttöä varten, mutta haukkuu kyllä.

No ne haukkumisviestit kannattaa ainakin säästää ja näyttää sitten viranomaisille. Lapsen "vaihto" voidaan toki järjestää valvotuissa olosuhteissa esim. päiväkodissa, turvakodissa tai sosiaalitoimiston/perheneuvolan tiloissa, jos ette pysty olemaan tekemisissä.

Jos sun toiveena on, ettei lapsi enää isälleen enää menis, niin hoitajahan sun on hommattava joka tapauksessa.
Sen kun olet hommannut, et ole enää riippuvainen lapsen isästä.
Sun ei ole mikään pakko soitella sille lapsen tuloista tms, saa itse ottaa sen asian tiimoilta yhteyttä jos haluaa. Sun ei myöskään ole mikään pakko puhua tämän tyypin kanssa lainkaan, voit ilmoittaa, että yhteydenpito hoidetaan viestien kautta. Aina kun viet ja haet lapsen, otat jonkun kaverin mukaan, jotta sulla on todistaja, jos se ukko jotain tyhmää tekee.

jos suhun käydään viedessä/hakiessa käsiks on mahdollista järjestää vaikka viranomainen saatto hommiin. ääritapauksissa tulee ne valvotut tapaamiset, mutta niissä pitää yleensä olla jo todella pahoista asioista kyse. ja tapaamisoikeuksia tuskin kokonaan kielletään, tai en tiedä jos etävanhempi sitten sattuu olemaan sen surullisen kuuluisan pedari jutun tapainen monsteri, mutta tuskin muutoin.
mutta soita ihmeessä sinne lastenvalvojalle! hän osaa varmasti paremmin neuvoa. voimia! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja voisko:
ja olisko mahdollista, että isä hakisi lapsen aina viikonlopuksi luokseen tarhasta? Ja palauttaisi hänet itse sunnuntaina ovellesi?
Näin välttyis lapsi ja sinä ikäviltä välikohtauksilta ja lapsikin menisi paremmalla mielin isälleen.

Mä teen vuorotöitä, joten ei onnistu. Enkä halua häntä tännekään, koska on koko ajan olemassa vaara, että käy kimppuun ( olen siis myös uhkarohkea viedessäni lasta isän luo ). Nytkin yritin, että luovutukset tapahtuisi "yleisellä paikalla", mutta ei...

Alkuperäinen kirjoittaja voisko:

Mä teen vuorotöitä, joten ei onnistu. Enkä halua häntä tännekään, koska on koko ajan olemassa vaara, että käy kimppuun ( olen siis myös uhkarohkea viedessäni lasta isän luo ). Nytkin yritin, että luovutukset tapahtuisi "yleisellä paikalla", mutta ei...

Ota mukaan joka kerta joku kolmas ihminen niihin vienti- ja hakureissuihin.

Kirjoitin tuossa aikasemmin että sakon uhalla on anettava.
Olen myös vastaanlaisessa tilanteessa kun aapee.
Meillä poika on 11v ja on tavannut siää joka toinen viikonloppu jo 10vuotta.
Isä on narsisti ja on saanut myös pojan päätä käännettyä hiukan minua _ äitiä vastaan _

Mies kiusasi mua minkä kerkes, henkistä väkivaltaa käyttää paljon ja on käyttänyt tuon 11vuotta.
En ole pojan isää nähny nyt 2vuoteen sillä poika menee bussilla asemalle kotoa ja sitten asemalta isä hakee.

Itselläni on päätösvalta tehtävänjako määräyksellä jonka oikeuden kautta sain.

tiedän että narsitiset ihmiset osaavat pelta hyvin sekä käyttää
valttikortteja oikein.

Tsemiä sulle aapee. En osaa mitenkään muuten sua auttaa.

Jos sun toiveena on, ettei lapsi enää isälleen enää menis, niin hoitajahan sun on hommattava joka tapauksessa.
Sen kun olet hommannut, et ole enää riippuvainen lapsen isästä.
Sun ei ole mikään pakko soitella sille lapsen tuloista tms, saa itse ottaa sen asian tiimoilta yhteyttä jos haluaa. Sun ei myöskään ole mikään pakko puhua tämän tyypin kanssa lainkaan, voit ilmoittaa, että yhteydenpito hoidetaan viestien kautta. Aina kun viet ja haet lapsen, otat jonkun kaverin mukaan, jotta sulla on todistaja, jos se ukko jotain tyhmää tekee.

Ei lapsen hoito muuten ole ongelma, mutta jos olen päiväkotiin ilmoittanut hoitovuorot ja että lapsi ei tule tiettynä viikonloppuna - oletuksena, että lapsi todellakin menee isälle, niin sillon mulla ei ole kunnallista hoitopaikkaa ( joka muuten löytyy viikonloppuisin, jos olen töissä ja työvuorot etukäteen ilmoittanut ).

Tuo oli hyvä neuvo, että mukana on joku kolmas osapuoli, kun viet tai haet lapsen.

Lastenvalvojan avulla voisit yrittää sopia tapaamisten harventamista kerran kuukaudessa tai 3 viikon välein tapahtuvaksi ja perusteluksi nämä käsiksi käymiset, lapsen viihtymättömyys, ja voit sepitellä että lapsi on hyvin levoton, ahdistunut ja itkuinen tapaamisten jälkeen.

Meillä nimittäin tapaamisten jälkeiset levottomuudeet loppuivat ja lapset rauhoittui, kun tapaamisia harvennettiin kerran kuussa tapahtuvaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Tuo oli hyvä neuvo, että mukana on joku kolmas osapuoli, kun viet tai haet lapsen.

Lastenvalvojan avulla voisit yrittää sopia tapaamisten harventamista kerran kuukaudessa tai 3 viikon välein tapahtuvaksi ja perusteluksi nämä käsiksi käymiset, lapsen viihtymättömyys, ja voit sepitellä että lapsi on hyvin levoton, ahdistunut ja itkuinen tapaamisten jälkeen.

Meillä nimittäin tapaamisten jälkeiset levottomuudeet loppuivat ja lapset rauhoittui, kun tapaamisia harvennettiin kerran kuussa tapahtuvaksi.

No ei oikeestaan tarvi edes sepitellä, sillä tuollaista on ollutkin.

Siis nyt ihan ekaksi, eihän sun ole mikään pakko sitä lasta viedä sinne isän kotiin!
Siis vaikkei edes kävis käsiksi! Missä sopimuksessa näin velvoitetaan? Saati sun ei ole pakko häntä omaan kotiis päästää. Nyt ma heti soitat sinne valvojalle...

Yhteistyössä