onko niin ***** vaikeaa pitää hetken ovea auki, tai edes väistää sivuun!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkuinen kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25176905]Mun mielestä se, että ei kiitä, on yhtä törppöä kuin olla pitämättä ovea auki. Jos sanoo, että "ei olisi tarvinut" on yhtä tökerö kuin ihmiset, jotka tunkevat välistä...[/QUOTE]

No näin on!

[QUOTE="sia";25176891]Minä sanon tällaisissa tapauksissa selvällä ja kuuluvalla äänellä, että "Naiset ensin!". Ja hymyilen kauniisti päälle :)

Joskus ymmärtävät, joskus eivät.[/QUOTE]

:O

Minusta toki ovien avaaminen naisille on herttaista ja kiitän aina, mutta toi vaikuttaa jo oudolta. Onko se siis joku velvollisuus että miesten pitää pitää ovea aukki kaikille vieraille naisille??

:O

Minusta toki ovien avaaminen naisille on herttaista ja kiitän aina, mutta toi vaikuttaa jo oudolta. Onko se siis joku velvollisuus että miesten pitää pitää ovea aukki kaikille vieraille naisille??

Eiköhän tarkoituksena ole vain saada röyhkeät ihmiset tajuamaan, että ovat törppöjä. Ja lähes poikkeuksetta ne ovat miehiä. "Naiset ensin" on yleinen sanonta ja helppo rekisteröidä. Tosin "naiset ja lapset ensin" olisi vielä parempi :D .

Ei ollut helppoa kulkea ovista edes yhden rattaissa istuvan/niiden vieressä kävelevän lapsen kanssa. Silti mua vituttaa niiiin paljon melkein kaikki äidit niiden rattaidensa kanssa kun ei muilla väliä kunhan vaan "minäminäminä ja mun lapset" pääsee kulkemaan. Eikä muuten varmasti väistetä ketään.

[QUOTE="vieras";25176986]Eiköhän tarkoituksena ole vain saada röyhkeät ihmiset tajuamaan, että ovat törppöjä. Ja lähes poikkeuksetta ne ovat miehiä. "Naiset ensin" on yleinen sanonta ja helppo rekisteröidä. Tosin "naiset ja lapset ensin" olisi vielä parempi :D .[/QUOTE]

Niin, mutta siis onko kaikki miehet röyhkeitä kaikissa tilanteissa jos he eivät pidä ovea aukki vieraille naisille.

Jos itse olisin mies, niin mahdollisesti näyttäisin keskaria tollaselle huutelijalle...

Ja olen siis itse sellanen joka pidän ovea aukki vanhuksille ym (silloin kun tajuan, joskus olen ihan omissa mietteissäni enkä huomaa muita, sori).
En välttämättä kuitenkaan vihaisille äideille :D On paljon viihdyttävämpää lukea heidän kiukutteluitaan täältä palstalta kuin kattoa heidän yrmeitä naamoja minkään kaupan ovilla.

Ei ollut helppoa kulkea ovista edes yhden rattaissa istuvan/niiden vieressä kävelevän lapsen kanssa. Silti mua vituttaa niiiin paljon melkein kaikki äidit niiden rattaidensa kanssa kun ei muilla väliä kunhan vaan "minäminäminä ja mun lapset" pääsee kulkemaan. Eikä muuten varmasti väistetä ketään.

Mä väistin ennen vaunujen kanssa muita ihmisiä, mutta kun tajusin, että vastaantulevien kävelijöiden ja pyöräilijöiden on paljon helpompaa koukata sivulle, niin lopetin väistämisen silloin. Välillä tulee happamia ilmeitä vastaan :D . Edessä kulkevia en töki takaapäin vaan väistän ohittaessa.

Vinkki KAIKILLE: ahtaat paikat eivät ole niin ongelmallisia, jos jää vähän kauemmaksi odottamaan, että toiset pääsevät niistä ensin ;) . Siihen pitää tosin opetella.

[QUOTE="vieras";25177121]Vinkki KAIKILLE: ahtaat paikat eivät ole niin ongelmallisia, jos jää vähän kauemmaksi odottamaan, että toiset pääsevät niistä ensin ;) . Siihen pitää tosin opetella.[/QUOTE]

Tämä on niin totta. Mutta aina sen ei tarvi olla se toinen jonka on pakko väistää. Välillä se MINÄMINÄMINÄ voi kans väistää, se on kohteliasta myös noin toisinpäin. Vaikka joillekkin se kyllä vaikuttaa olevan niiin heeeelvetin hankalaa, pitää tulla marisemaan siitä miten joku toinen kehtas mennä edeltä, voi herran jumala mikä sika!!!1

mä meen vaan ihan normi vaunujen kanssa, mutta oon huomannu saman kun ap. välillä joistain ovista on tosi vaikee päästä sisään/ulos, ja harvemmin tullaan auttamaan..
kerran kun oltiin miehen kanssa asioita hoitamassa, ja tultiin (tai yritettiin) hissistä pois, niin joku nuori akka jonkun klopin kanssa käveli siis ihan suoraan mun edestä sinne hissiin, vaikka näki, kun mä yritin päästä niiden vaunujen kanssa sieltä pois. sanoin sitten niille että "anteeksi, voisitteko väistää, että pääsen näiden vaunujen kans täältä ensin pihalle, ennen kun te tulette sisälle?" nii molemmat katto päästä varpaisiin vittuuntuneen näköisinä ja päästi mut siitä.. just ja just väisti. todella törkeää mielestäni.
Bussissa oli kans kerran yks nainen, joka seiso siinä vaunuille tarkoitetulla paikalla (vaikka istuunki ois mahtunu vaikka mihin, eikä poistunu bussista kuitenkaan) ja katto niin murhaavasti mua kun vaan voi, kun tuuppasin ne vaunut siihen vaunupaikan viereen, ja kysyin voiko siirtyä, että pääsen tähän vaunuille tarkoitettuun kohtaan. en oo ennen semmosta katsetta saanu. ja monesti bussissa muutenkin, kun on vähän ruuhkaista, muutamia istumapaikkoja bussista löytyy, muttakun ei uskalleta mennä ihmisten viereen istumaan, niin sitten se keskiosa, joka on vaunuille ja pyörätuoleille tarkoitettu, on ihmisiä täynnä, eikä ne tajua väistää, kun sieltä yrittää päästä vaunujen kanssa pois tai vaunujen kans sisälle. joutuu miljoona kertaa huuteleen siellä että "anteeksi, voitko vähän väistää?" mutta eeeei, ku siirrytään semmonen sentti jonnekki päin, ja kuvitellaan, että sieltä mahtuu vaunujen kans pihalle -.-
mutta kyllä näitä ihaniakin ihmisiä löytyy, jotka tulee auttamaan kun näkee, jos on vaikeaa päästä ovista kulkemaan. harvemmin, mutta niitäkin kuitenkin löytyy..

No kyllä voisivat vaunujen/rattaiden kanssakin liikkuvat tarkistaa omia tapojaan, ainakin jos on kaksi äitiä vaunuineen liikenteessä, niin vierekkäin mennään ja tukitaan kevyen liikenteen väylät. Ja jos yrittää ohi, seuraa mulkoilua takaisin. Olen siis postinkantaja, ja työn tekeminen/kulkeminen toisinaan aika hankalaa lenkkeilevien vaunuilioiden takia. Ja minulla on myös omia lapsia. Joustavuutta puolin ja toisin, niin kaikki sujuu.

• Tykkää
Reactions: mamacita_
Onhan kiitos kiva, mutta en minä sen vuoksi ovia avaa tai muutenkaan auta- minä autan, koska se kuuluu minun arvostamiin tapoihin. Jos joku jättäisi kiittämättä, niin tuskinpa se kenenkään muun syy olisi.

Ja olen itse saanut ihan hämmästyttävän paljon apua, niin ovissa kuin muuallakin.Maailma on onneksi täynnä sekä hyvätapaisia että huomaavaisia ihmisiä.

No kyllä voisivat vaunujen/rattaiden kanssakin liikkuvat tarkistaa omia tapojaan, ainakin jos on kaksi äitiä vaunuineen liikenteessä, niin vierekkäin mennään ja tukitaan kevyen liikenteen väylät. Ja jos yrittää ohi, seuraa mulkoilua takaisin. Olen siis postinkantaja, ja työn tekeminen/kulkeminen toisinaan aika hankalaa lenkkeilevien vaunuilioiden takia. Ja minulla on myös omia lapsia. Joustavuutta puolin ja toisin, niin kaikki sujuu.

No peräkkäinkö pitäis kulkea jos yhdessä on lenkille lähdetty?? Sulla on varmasti kello siinä pyörässäs, soita sitä!!

[QUOTE="mmmm";25182684]toki soitankin, ja silloin sitä mulkoilua saankin:)[/QUOTE]

Mut väistävät, eikö niin? Luulen et se mulkoilu on ihan kuule sun omassa päässäs.. ;))

No herrantähden!!! oletko koskaan vilkaissut sellasta postifillaria niiden sivulaukkujen kanssa??? sillä ei paljoa penkkaan väistellä kymmenien kilojen lastin kanssa...sunko mielestä rinnakkain kulkeminen on joku vaunuilijoiden erikois oikeus jossakin kevyenliikenteen väylällä?

Kyllä muakin ärsyttää todella paljon kun kaksi tai vaikka jopa kolme naista rattaineen kulkee vierekkäin kapealla jalkakäytävällä niin ettei mahdu ohi ja jos siitä haluaa ohi niin ne ei siitä ihan hetkessä väisty.

Jos mä lähtisin kahden kissani kanssa kauppoihin kuljetuskoppiensa kanssa, en odottaisi että muut aukovat/väistävät minulle ovia. Mitäs läksin!
Kun lähden kaupoille, ihan vaikka ilman lapsiakin, niin odotan ihmisiltä yleisesti käytöstapoja kuten ovien aukomista ja kiittämistä koska toimin niin itsekin.

Avaan siis oven aina jos siitä on samaan aikaan tulossa toinen henkilö ja vastaavasti kiitän kun minulle pidetään ovea auki.
Ilmeisesti Keski-Suomi on vielä säästänyt osan sivistyksestään, sillä tämä on ihan jokapäiväistä täällä ja yleisempää on että ovi aukaistaan toiselle, kun että siitä tungetaan itse ensin. Sitäkin tapahtuu mutta ei kovin paljoa.

Mulla on sen verran ärsyttävä tapa, että jos pidän ovea jollekkin auki tmv, eikä toinen katso asiakseen edes pientä kiitosta huikata, varsin kuuluvasti sanon perään, että juu ole hyvä vaan!
Monasti on mennyt vinkki perille, joskus vaan katsotaan silmät pyöreinä.

Muistan tuon ihanan kohteliaisuus puutteen siltä ajalta kun liikoin kaksosten kanssa vaunuilla tai kantaen kahta kaukaloa...

Nykyään liikun monesti ilman vaunuja, kun minusta 20m matkan lapset kyllä voi ihan hyvin kävellä. Mutta ongelma onkin nämä ihmiset, jotka kyllä väistävät jotta lapset (2x2v ja 4v) pääsevät ulos (johtuu ehkä siitä, että tukin tahallani osan kulkutiestä selvästi, jottei kukaan kaataisi lapsia epähuomiosssa), mutta rynnivät heti sisälle ja estävät minun pääsyn ulos lasten perään !! Siis olettavat, että kun kerta jaksoivat odottaa lasten ulos pääsemistä, niin nyt on sitten minun vuoro odottaa. Monta kertaa olen joutunut anteeksi pyydellen tönimään ihmisiä edestä, kun on pitänyt päästä lasten perään ennenkuin yksikään juoksee tielle. Ja miksi en sitten ensin menisi minä ja lapset sitten, kun ne ei sekään onnistu. Silloin ne ihmiset rynnii lasten päälle.

Ja kyllä joskus jään lasten kanssa odottamaan sivummalle, että pahin ryysis kulkee ovesta. Mutta tiedättehän te miten pitkä pinna 2v:llä on odottaa kiltisti paikoillaan. Varsinkin kun huomaa, että äidillä on käsissä ostoksia ja kaksosveli vie osan huomiosta... Ei huvittas montaa kertaa hakea lapsia takaisin kaupan puolelta...

Yhteistyössä