Onko noloa jos on vanhat lastenvaunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaunuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
No minä taidan olla sitten aika snobi, mutta en kehtaisi vanhoilla vaunuilla ihmisten ilmoille mennä. Lapsen tavarat on kuitenkin se ykkönen, mihin satsaan.

Onnea valitsemallasi tiellä. Riittää peltoa kynnettäväksi, kun herrantertulle vain parasta.

Peesi! Meillä satsataan lapsessa muuhun kuin tavaraan...
Meidän esikoisen kiesit on nyt 8v vanhat ja taatusti ottaisin käyttöön mikäli tarvetta tulisi :) Aivan sama mitä muut ajattelee -vaunujen käyttöikä on kuitenkin niin lyhyt, että turhaa monia satasia niihin pistää jos vaihtoehtona täysin moitteettomat mutta vanhat ;)

Niin, jokainen satsaa vähän eri asioihin, meilläkin panostetaan enemmän muuhun kuin tavaraan, ja kirppishulluina ollaan ihan innoissamme, jos löydetään hyväkuntoista käyttötavaraa edullisesti.

Tietty jos olisi paljon rahaa käytössä, varmaan ostaisin uudet vaunut..:-)

Mun täytyy nyt myöntää että mä myös sen verran katselen ihmisten vaunuja että jos jollain on oikein tosi hienot niin tunnen pientä myötähäpeää. Esimerkiksi meidän talon rappukäytävässä on vaunut joissa on kromatut pölykapselit :D :D :D

Tosin ymmärrän etteivät kaikki ole itse vaunujaan valinneet, ovathan ne voineet olla vaikka lahja isovanhemmilta.

Käytännössä kuitenkin vaunujen käyttöikä on niin lyhyt, ja meillä käytetään paljon myös kantoreppua ja -liinaa, joten ei oikein kannata montaa sataa vaunuihin investoida. Parempi ostaa sitten hyvät rattaat.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Esimerkiksi meidän talon rappukäytävässä on vaunut joissa on kromatut pölykapselit :D :D :D

Koska vaunuissa on alettu pölykapseleita käyttää? :o
Tai no, olenkin varmaan jo pudonnut tästä vaunutouhusta :D

Minä saatan katsoa pitkään, siksi että on kiva nähdä etten ole ainoa, jonka rattaat eivät olleet ihan uudet :D Nykyisin meillä on kyllä uudemmat rattaat, koska vanhat oli rungosta jo liian huonokuntoiset jatkuvaan käyttöön.

Ja toiseksi saatan katsoa siksikin, että ihmettelen miten monella on todella hyväkuntoisina säilyneitä 10 vuotta vanhoja vaunuja :o Meillä haalistui kuomu ainakin niin pahasti, että kankaat piti vaihtaa. Toisilla näytti olevan samanikäisiä vaunuja ihan priimakunnossa :|

Semmosta vaan, että vaikka satsaisi tosissaan myös vaunuihin yms lasten tarvikkeisiin, niin silti voi satsata ihan yhtä täysillä myös niihin ei-materialistisiin, tärkeämpiin seikkoihin. Ja päinvastoin; jotkut eivät satsaa mihinkään, mikä liittyy lapseen.

ei minusta, mutta joidenkin mielestä on tärkeintä, että laittaa pieneenkin lapseen (joka ei tarvitse mitään muuta kuin rakkautta ja huolenpitoa ja vähän ruokaa) hirvittävät summat rahaa.

Minä olen säästäväinen, ja muutamat eka vuodet lapsille ostin vaan vaippoja ja ruokaa. (vaatteita saa serkuilta jos kelpaa tosi vanhat, joista ei myytäessä saa mitään)

On sitten varaa kustantaa lapsille mitä haluavat, kun osaavat itse jotain pyytää (harrastukset, joihin menee satasia kuukaudessa, jne). ja pystyy yhden palkalla maksaa taloa ym. kun säästää etukäteen siinä, mikä ei ole tarpeellista tai edes lapselle hyväksi (varmasti nuo uudet kankaat ja vaatteet päästävät enemmän kemikaaleja ja myrkkyjä kuin valmiiksi pestyt)

Nyt ostan ihka uudet vaunut. Aikanaan, kymmenen vuotta suitten lykin esikoista vanhoissa kärryissä, kun meillä ei nuorina vanhempina ollut rahaa laittaa kiinni uusiin menopeleihin.

Nyt ostan siis hyvällä omalla tunnolla juuri sellaiset vaunut, kuin silmää miellyttää, hinnasta viis :D.

Ja kyllä, katselen useinkin vastaantulevien menopelejä, mutta en nyt sanoisi, että on noloa kulkea kaupungilla vanhoja lastenvaunuja lykkien. Jollei ole rahaa, parempi kai vanhat on, kuin ei vaunuja ollenkaan.

joillekin on tärkeää näyttää hyvältä, että ei vaan kukaan luule köyhäksi ja kipeäksi. Ja toisille on ihan sama, mitä muut heidän rahatilanteesta ajattelevat?

Alkuperäinen kirjoittaja Olisiko luonnekysymys:
joillekin on tärkeää näyttää hyvältä, että ei vaan kukaan luule köyhäksi ja kipeäksi. Ja toisille on ihan sama, mitä muut heidän rahatilanteesta ajattelevat?

Toki vaatii kovaa itsetuntoa tehdä kuin itse näkee oikeaksi. Suurin osa ostaa tai ostattaa isovanhemmillaan uudet tuliterät menopelit.

Alkuperäinen kirjoittaja Olisiko luonnekysymys:

Juuri näin. Ja ihan kuin se vaunujen vuosimalli mitään varakkuudesta kertoisi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ei minusta, mutta joidenkin mielestä on tärkeintä, että laittaa pieneenkin lapseen (joka ei tarvitse mitään muuta kuin rakkautta ja huolenpitoa ja vähän ruokaa) hirvittävät summat rahaa.

Minä olen säästäväinen, ja muutamat eka vuodet lapsille ostin vaan vaippoja ja ruokaa. (vaatteita saa serkuilta jos kelpaa tosi vanhat, joista ei myytäessä saa mitään)

On sitten varaa kustantaa lapsille mitä haluavat, kun osaavat itse jotain pyytää (harrastukset, joihin menee satasia kuukaudessa, jne). ja pystyy yhden palkalla maksaa taloa ym. kun säästää etukäteen siinä, mikä ei ole tarpeellista tai edes lapselle hyväksi (varmasti nuo uudet kankaat ja vaatteet päästävät enemmän kemikaaleja ja myrkkyjä kuin valmiiksi pestyt)
Tää on hyvä puheenvuoro ja tosi hyviä kommentteja. Järkevä taloudenpito tuo turvallisuutta koko perheelle, ja mieluummin laitan säästöön ne muutamat sataset jotka voisin laittaa vaunuihin. Silloin yllättävät kulut eivät horjuta perusarkea, niinkuin tällä palstalla monella tuntuu käyvän.

Lisäksi on hyvä että lapset oppivat järkevää rahankäyttöä ja tottuvat siihen ettei kaiken tarvitse olla yhtä hienoa ja uutta kuin kaikilla muilla. Se helpottaa ihan huomattavasti elämää sitten itsenäistymisen jälkeen kun on jo lapsuudesta asenteet kohdallaan.

Ja Åboriginaalin kommenttiin siitä että jotkut ihmiset eivät tunnu laittavan lapsiinsa paljon mitään rahaa. Minun huomioni on että nämä samat ihmiset eivät myöskään tuhlaa itseensä, vaan investoivat rahansa jotenkin muuten.

Ja Åboriginaalin kommenttiin siitä että jotkut ihmiset eivät tunnu laittavan lapsiinsa paljon mitään rahaa. Minun huomioni on että nämä samat ihmiset eivät myöskään tuhlaa itseensä, vaan investoivat rahansa jotenkin muuten.

Missä kohtaa minä noin kommentoin? :o

ei todellakaan ole noloa!! mä ainakin katon jos joku tulee vanhemmilla vaunuilla vastaan, ihan vaan tosin sitä miten hyvin on säilyny ja miten kivat ja erilaiset kankaat on :)

ite just kaverilta ostin vanhat emmaljungat kakkoselle, ei tulis mieleenkään ostaa uusia kalliita vaunuja kun miettii kuinka vähän niitä loppupeleissä tulee käytettyä :D ja vielä sekin ettei sitten oo takuuvarmaa meneekö ne kaupaksi kun myyt eteenpäin, niinkun mulle kävi yksien vaunujen kanssa.

Minusta se ei ole ollenkaan, ei missään määrin noloa. Itse harvoin kiinnitän tuollaiseen huomiota, mutta jos kiinnittäisin, niin se olisi nimenomaan positiivista huomiota, että tosi mahtavaa, että käytetään kelpo kunnossa olevia vanhempia vaunuja, eikä mennä kulutushysteriaan mukaan.

Tunnustan, että halveksivampi katseeni saattaa kohdistua sellaiseen kokonaisuuteen, jossa kaikki on vimpan päälle yhteensopivaa ja viimeistä huutoa. "Halveksiva" on ehkä liioitteleva sana, mutta sellaista en tosiaan ainakaan mitenkään ihaillen katsele.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
No minä taidan olla sitten aika snobi, mutta en kehtaisi vanhoilla vaunuilla ihmisten ilmoille mennä. Lapsen tavarat on kuitenkin se ykkönen, mihin satsaan.

Minäkin satsaan lapseen, mutta en koe, että tavarat (ja niiden oleminen viimeistä huutoa) olisi tärkein asia.

Isännällä on exän kans yhteinen lapsi ja mulle ja isännälle on nyt tulossa yhteinen lapsi. Isäntä ja exä sopivat äskettäin että lapsen tavarat voidaan jakaa. Lapsi ei niitä enää tarvi ja isäntä osallistunut niiden hankintaan kuitenkin isolla rahalla. Exälle tämä oli ok. Kunnes sitten kuuli, että meille on tulossa vauva.

Sen jälkeen haukkui minut, että minä olen tyhmä ämmä, kun minulle kelpaa jonkun käytetty tavara. Että hänelle ei ikinä kelpais kenenkään käytetty tavara.

Ja kyllähän mulle kelpaa. Onhan mulla nykyään tuo isäntäkin käytössä, ja käytettynähän (ja valmiiksi koulutettuna) olen hänet saanut. Kiitos exän ;)

Ps. Isännän ja exän lapsellä näkee usein käytettyjä vaatteita. Niissä just lukee tyyliin "Aada" tai "Milla" - eli tietää että jonkun vanhojahan ne on. Ei tosin mene minun logiikkaan, että mikä minusta tekee tyhmän, kun suostun käyttämään hänen lapsella (ja lapseni siskopuolella) olleita lastenrattaita, mutta exä ei ole tyhmä, kun ostaa käytettyjä vaatteita lapselleen.

Osaako joku vastata?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Semmosta vaan, että vaikka satsaisi tosissaan myös vaunuihin yms lasten tarvikkeisiin, niin silti voi satsata ihan yhtä täysillä myös niihin ei-materialistisiin, tärkeämpiin seikkoihin. Ja päinvastoin; jotkut eivät satsaa mihinkään, mikä liittyy lapseen.
Siis tätä meinasin, että jotkut eivät satsaa mihinkään mikä liittyy lapseen. Mun mielestä yleensä nämä ihmiset eivät sitten satsaa kovin paljon itseensäkään.

Noh, paitsi jos nyt on tosiaan asenneongelma.

Käytetyt vaunut on vaunuista ihan parhaita: yritäpä uusilla kärryillä heijata samalla tavalla pientä uneen, kuin mihin vanhoilla pystyy. Nimittäin kyllä noi uudet on tehty niin jäykiksi rungoiltaan... :/

No mutta: koska mä olen vähän tarkka, lähinnä väri ja kuviointiasioissa, meillä on aina olleet uudet vaunut. Mutta toisaalta myös vanhat, 80 luvun alusta, ja mietinkin ottavani ne 80luvun kärryt nyt kesäksi ihan käyttöön uloskin, eikä vain parvekevaunuiksi.

Siis tätä meinasin, että jotkut eivät satsaa mihinkään mikä liittyy lapseen. Mun mielestä yleensä nämä ihmiset eivät sitten satsaa kovin paljon itseensäkään.

Tarkoitin ihan koko pakettia: vaatteet, tarvikkeet, harrastukset, ravinto, henkinen hyvinvointi...Jotkut eivät viitsi satsata mihinkään näistä lastensa kohdalla, jotkut taas kaikkeen. Ja sitä ei kyllä voi päätellä siitä, onko lapsella uudet vaunut vai perintövaunut :)
...siis kun joku toteaa että "satsaamme muunlaisiin asioihin kuin vaunuihin" ja katsoo oudosti sellaisia joilla on viimeisimmän vaunumuodin mukaiset kiesit. Tai kun joku sanoo satsaavansa lapseensa ja olettaa ettei vanhemmilla vaunuilla kulkevaan lapseen muka satsattaisi. Jos kukaan nyt ymmärtää mitä ajan takaa sillä, etteivät nämä asiat ole toisiaan poissulkevia :D

Tarkoitin ihan koko pakettia: vaatteet, tarvikkeet, harrastukset, ravinto, henkinen hyvinvointi...Jotkut eivät viitsi satsata mihinkään näistä lastensa kohdalla, jotkut taas kaikkeen. Ja sitä ei kyllä voi päätellä siitä, onko lapsella uudet vaunut vai perintövaunut :)
...siis kun joku toteaa että "satsaamme muunlaisiin asioihin kuin vaunuihin" ja katsoo oudosti sellaisia joilla on viimeisimmän vaunumuodin mukaiset kiesit. Tai kun joku sanoo satsaavansa lapseensa ja olettaa ettei vanhemmilla vaunuilla kulkevaan lapseen muka satsattaisi. Jos kukaan nyt ymmärtää mitä ajan takaa sillä, etteivät nämä asiat ole toisiaan poissulkevia :D

Mutta joku muu voi ajatella satsaavansa lapseensa, koska käyttää kirpputorivaatteita tai vaunuja. Tai vähintään kaikkien lasten tulevaisuuteen maapallolla. Kun oikeasti tuo tavaran valmistaminen ja kuljetus saastuttaa järvet, meret. pohjaveden jne

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy myöntää että jos näen jollain vanhat vaunut niin ajattelen heti että onkohan se köyhä.

jaa :D mä ainakin ajattelen että ompa fiksu ihminen kun kelpaa muutkin kun suoraan pakasta olevat menopelit. ja ei mekään olla köyhiä, vaikka nyt ostinkin kaverilta ne vanhat emmaljungat :D

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Mutta joku muu voi ajatella satsaavansa lapseensa, koska käyttää kirpputorivaatteita tai vaunuja. Tai vähintään kaikkien lasten tulevaisuuteen maapallolla. Kun oikeasti tuo tavaran valmistaminen ja kuljetus saastuttaa järvet, meret. pohjaveden jne

lisäksi metalli ym. luonnonvarat alkavat olla vähissä. Eli yhtä hyvin voi ajatella, että sellainen joka käyttää vanhaa, satsaa oikeasti lapseen, ja jolla kaikki uutta, ajattelee vaan omaa napaa (että häntä kohdellaan hyvin kun kukaan ei epäile köyhäksi ja kipeäksi)

Yhteistyössä