Onko noloa jos on vanhat lastenvaunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaunuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tämä on asia, joka mua hävettää meidän sukupolvessa. Suuret ikäluokat ahneita ja heillä pitää olla mammonaa tilillä ja oikein mikää ei riitä.

Mutta tämä näyttämisen halu ja lapsen varustaminen on jotain sairasta suomessa lasten vanhemmissa. Mitä olen ulkomailla käynyt, en ole havainnut samaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mutta joku muu voi ajatella satsaavansa lapseensa, koska käyttää kirpputorivaatteita tai vaunuja. Tai vähintään kaikkien lasten tulevaisuuteen maapallolla. Kun oikeasti tuo tavaran valmistaminen ja kuljetus saastuttaa järvet, meret. pohjaveden jne

En mä tuotakaan tarkoittanut :D. Mun mielestä kun se kirppisvaatteiden ostaminen jne on myös lapseen satsaamista.

Tarkoitin sitä, että jos joku näkee toisella upouudet vaunut joissa istuu muotitamineisiin puettu tenava, niin hän ehkä tekee sellaisen johtopäätöksen, että noille on materia tärkeää, ja toteaa että heille on onneksi muut seikat tärkeämpiä kuin materia.

Kun taas se upouusissa vaunuissa lastaan kärräävä voi ajatella vanhoissa vaunuissa ja kirppisvaatteissa kulkevaa lasta ajatellessaan, että hitto kun toiset eivät viitsi lapseensa panostaa: jos eivät panosta tarvikkeisiin niin mahtavatko panostaa mihinkään muuhunkaan.

Eli tehdään vääränlaisia johtopäätöksiä perustuen niinkin pieneen tiedonmuruseen kuin vaunujen vuosimalliin. Se on outoa. Eihän sen perusteella voi tietää, miten paljon kukin lapsiinsa panostaa, mitä seikkoja pitää tärkeänä, millaisia arvoja haluaa opettaa, jne.

Mitä kirppisvaatteisiin tulee, niin meillä on niitä paljon :) ja toivottavasti tulee jatkossakin olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Käytetyt vaunut on vaunuista ihan parhaita: yritäpä uusilla kärryillä heijata samalla tavalla pientä uneen, kuin mihin vanhoilla pystyy. Nimittäin kyllä noi uudet on tehty niin jäykiksi rungoiltaan... :/

No mutta: koska mä olen vähän tarkka, lähinnä väri ja kuviointiasioissa, meillä on aina olleet uudet vaunut. Mutta toisaalta myös vanhat, 80 luvun alusta, ja mietinkin ottavani ne 80luvun kärryt nyt kesäksi ihan käyttöön uloskin, eikä vain parvekevaunuiksi.

Onhan se upeaa, että on edes uusin väri vaunuissa, jos on elämä muuten sekaisin kuin seinäkello.

Kyllä meitä ihmisiä on erilaisia. Ja kyllä on ihmisillä erilaisia käsityksiä, mitä ne lapset tarvii.

Mulla on kahdet vaunut. Suunnilleen samanmalliset kun nuo ap:n mutta erimerkkiset. Minusta ne on kivat, nätit ja KÄYTÄNNÖLLISET. Sitte mulla on ne brassailuvaunut. Nimittäin viiskyt-luvun Orakset :D
Kuka mitenkin, ei huolta kanneta toisten vaunuista ja lykitään omia rinta rottingilla kun on niin täydellinen sisältö! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy myöntää että jos näen jollain vanhat vaunut niin ajattelen heti että onkohan se köyhä.

Ainakin meillä tuo on pääsyy vanhojen vaunujen käyttöön. Tai en nyt ihan sanoisi että köyhiä ollaan, mutta pienituloisia, täytyy miettiä tarkkaan mihin ne vähät rahat laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täytyy myöntää että jos näen jollain vanhat vaunut niin ajattelen heti että onkohan se köyhä.

Ainakin meillä tuo on pääsyy vanhojen vaunujen käyttöön. Tai en nyt ihan sanoisi että köyhiä ollaan, mutta pienituloisia, täytyy miettiä tarkkaan mihin ne vähät rahat laittaa.

Auuuu, meillä ei ole syynä tulot... ei mitään kroisoksia olla mutta en vaan katsonut tarpeelliseksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Merili:
Mulla on kahdet vaunut. Suunnilleen samanmalliset kun nuo ap:n mutta erimerkkiset. Minusta ne on kivat, nätit ja KÄYTÄNNÖLLISET. Sitte mulla on ne brassailuvaunut. Nimittäin viiskyt-luvun Orakset :D
Kuka mitenkin, ei huolta kanneta toisten vaunuista ja lykitään omia rinta rottingilla kun on niin täydellinen sisältö! :heart:

Ai hitsi kun löytäisikin jostain ihan aidot, vanhat retrovaunut!! Anopilla oli miehen vanhat vaunut varastossa yli 30 v., mutta ne tuhoutuivat kun joku pyromaani poltti varaston..:-(

Meille ostettiin aikoinaan jo esikoiselle käytetyt vaunut ja käytettiin niitä sitten kaikilla viidellä lapsella. Sitten nakkasin menemään.
Nyt sitten oon taas raskaana ja ostettiin kutoselle käytetyt vaunut, eihän tässä(kään) vaiheessa kannata enää uusia ostaa.
Jos jotain vaivaa toisten käytetyt vaunut, niin se on sitten ongelma.

Itse hyvinkin varakkaana ihmisenä pidän ihan kummallisena ajatusta, että ostaisin maailman kalleimmat vaunut, koska rahaa riittää. En tosiaan jotain hankintaa tehdessäni mieti tipan tippaa, että tilillä on nyt X määrä rahaa, joten ostan tietyn hintaiset esim. vaunut. Rahaa on, mutta sitä ei ole kaikkea pakko käyttää kulutukseen. Itselleni tärkeitä arvoja ovat ekologisuus, kierrätys, kestävä kehitys ja ylipäänsä henkiset arvot, ja tällaiset konkreettiset valintani heijastavat omaa arvomaailmaani.

Jätän toisenlaisen arvomaailman omaavat kisaamaan ihan keskenään lastentarvikevarustelussa, ja mielessäni hieman paheksun, että niin paljon tuhlataan luonnonvaroja ja saastutetaan planeettaamme turhalla kulutuksella.

Vanhat vaunut on ihan jees, onhan ne melkein retroa B) Vihreät vaunut (se 90-luvun sävy) on kuitenkin miun mielestä ehkä kamalinta ikinä :x Mutta jos ite tykkää niin eihän sillä ole merkitystä, mitä muut ajattelee.

Itse arvostan kierrätystä ja mielestäni on fiksua ostaa lapselle käytettyä koska esim. vaatteet jäävät pieneksi nopeasti. Säästyneen rahan voi sitten käyttää johonkin perheen yhteiseen kivaan. Tiedän kyllä äitejä jotka arvostavat uusinta uutta, eivätkä kehtaakaan käyttää lapsellaan mitään käytettyä. Välillä mietin katsooko joku pitkään kun esim. lapseni ulkoilupuvut ovat usein vanhaa mallia ja väriä. Tosin en kyllä tykkääkään esim. Reiman uusimmista, tyylikkäistä ja hillityistä väreistä, mielestäni lapsella saakin olla värikästä. Vaunut ja rattaat ovat niinikään olleet aina käytettyjä. Tärkeintä on se mitä itse arvostaa! Esim. halpoja ulkoilupukuja voi ostaa useamman, sitten ei ole niin väliä vaikka hajoavat ja sotkuvat leikeissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Merili:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Auuuu, meillä ei ole syynä tulot... ei mitään kroisoksia olla mutta en vaan katsonut tarpeelliseksi...

Sama juttu meillä, ei johdu rahanpuutteesta että ei olla ostettu viimeisintä mallia olevia kärryjä, vaan siksi että se ei mielestämme olísi ollut järkevää. Käytetyt 10v Emmaljungat on toimineet loistavasti, enkä ole ennen tätä ymmärtänyt että niitä pitäisi jotenkin hävetä :)

Meilläkin on vanhemman malliset emmaljungat sisaristuimella.. Eikä mua haittaa pätkääkään minkä vuosimallin ne on, kuhan ne toimivat ja eivät ole homeessa. Nää on meille just passelit ja hyvin tomineet. Ihan sama mitä muut ajattelee, jos se jotain häiritsee saa niitä uusia vaunuja ilmaseks tulla tarjoamaan. Katsotaan kelpaako :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kapteeni Jack Sparrow:
vanhoista vaunuista tuli mieleen..
Löysin eräältä kirppikseltä 1700-luvun lastenvaunut.
että sormet syyhyää saada ne itselle ja entisöidä!!
hinta vaan oli liian kova, ymmärrettävästi.

:p :p :p

No jokainenhan käyttää rahansa mihin haluaa. Mä halusin tälle meidän esikoiselle uudet mieleiset vaunut, en tosiaan ois halunnut mitään 10v vanhoja. Niistä vaunuista tulee itselle kiva fiilis kun työntelee, en mä niitä muita varten ostanut..

Mutta mä ajelen vanhalla Renaultilla, eikä se haittaa mua yhtään. Mun mies taas ajaa uudella Volvolla, mutta ois voinu ottaa vaikka 15v. vanhat vaunut, eikä ois huomannut mitään eroa muitten vaunuihin..

Kierrätys ok, mutta sellaiset ruudulliset 80-90- luvun vaunut on KARSEITA, ja todellakin katson pitkään jos joku niitä työntelee.
Meille oli kyllä selvä juttu että uusinta mallia ostetaan, vaikka nekin käytetyt.

Itse tahtoisin esim. tällaiset, minusta nämä ovat ihanat! Mutta makuasioista ei voi kiistellä, joku tykkää uudesta, joku vanhasta. =)
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=105816716

Täytyy olla huono itsetunto jos tarvitsee lapsen tarvikkeilla brassailla! Ehkä joku tykkää niistä 80-90-luvun ruudullisista vaunuista, tuliko mieleesi että nämä ovat makuasioita? Eihän tietysti rajoittuneeseen ja suvaitsemattomaan mieleen voi sellainen juolahtaa...Ok, jos joku haluaa kalliit vaunut, jos vaan ei sillä perusteella ala luokitella muita ihmisiä ja heidän valintojaan, tätä tarkoitan brassailulla!

Oikein huvittaa tuo "todellakin katson pitkään jos joku niitä työntelee". Haloo - maa kutsuu junttia! Vain todella rajoittunut ihminen käyttäytyy tuolla tavalla, tyyliin: kaikki minulle vieras on kiellettyä. Hah hah!

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Meilläkin oli yksinä vaunuina aikanaan sellaiset 60-70-luvun ruskeat, tooooodella isot vaunut. Ylpeitä oltiin! Ei tosiaan ole noloa jos on vähän vanhemmat vaunut.

Wau, sellaiset vaunut tahtoo myös!! :p

Juu ne oli ihanat! :D Joku oli lykännyt ne roskiskatokseen kun kakkosta odotin, otin ne sieltä, puhdistin, vaihdoin pohjan, tein patjan jne jne.. No, sitten meidänkin piti kyllä heittää ne lopulta pois.. :/

Yhteistyössä