Onko normaalia, että 2v puhuu "höpöjä" esim. että isä tai äiti on lyönyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, juttelee just tollasia ja vanhempanakin ovat tuollaisia jutelleet. Mm päiväkodissa sanoi poika, että äiti potki. Vaikka lapset ei oo ikinä edes luunappia tai tukka pöllyä saaneet. Ääliöhokema "lapsen suusta kuulee totuuden" olisi saanut mut luulemaan ennen omia lapsia, että tuollaisia puhuvia lapsia kotona lyödään. Mut nyt tiedän, että lasten suusta voi kuulla siis ihan mitä tahansa. Ja normaalia tuntuu olevan.

Meillä myös 2,5 vee on oikea draamakuningas. Milloin huutaa että " äiti, älä taas jätä, aina sä jätät" milloin pikkuveli " löi, töni, jne" muuten hyvä, mutta poikaa ei ole ikinä mihinkään " jätetty" ja pikkuvelikin on 3kk joten tuskin lyö, tönii yms. Myös isä kuulemma aina lyö, myös silloin kun itse seison vieressä ja nään ettei niin tosiaankaan tapahdu.
Keksinyt mös syyttää mummoa kaikista tempauksistaan tai asioista joista kielletään " mummo opetti" esim. kaivamaan nenää :) ja myös toisen vanhemman kiellon jälkeen alkaa " isi/äiti lupas" mankuminen , että kyllä ne jo nuorena tuon hallitsee.

Olen pienten lasten lyömispuheitten takia rikostutkinnassa ja odotan sydän syrjällään, mitä psykologin lausunto tulee sisältämään. Tämän ketjun perusteella ei mitään, mutta ne puheet, ne puheet.. Jos 5-vuotias puhuu, että äiti on lyönyt ja on mahdollista, että lapsen isä (eroperhe) on näitä asioita kertonut lapselle manipuloidakseen (kuten on tapahtunut, lapsi on kertonut) ja 5v. menee psykologille sanomaan, että äiti lyö ja on lyönyt muitakin sisaruksia. Olen kyllä tähän asti pelännyt olevani ihan kusessa, sosiaalityöntekijät nimittäin ottivat kovin tosissaan lapsen puheet ja suorastaan ovat yrittäneet saada minua tunnustamaan, että olisin syyllistynyt pahoinpitelyyn. Moni muu ammattilainen kyllä on sanonut, että lapsesta näkee ettei ole pahoinpidelty, mutta ne sostätit tuntuivat olevan eri mieltä.

Yhteistyössä