Onko nykyään kaikilla lapsilla joku diagnoosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gluteus maximus

Vieras
mietin vaan kun kyllä minä pystyn omat 2,5v ja 4v jättämään hetkeksi kahdestaan kun käyn suihkussa, koiraa pissattamassa tai postilaatikolla. Voin jättää heidät hetkeksi keskenään leikkimään pihalle kun vaihdan sisällä vaatteita. Ymmärrän kyllä, että jos on ylivilkkautta jne. niin tätä ei voi tehdä tai sitten olen vaan täysin vastuuton.

Kyllä erityislasten määrä on lisääntynyt. Sekä siksi, että asioista tiedetään enemmän, että maailmanmeno on muuttunut aika lailla. Mikäs siinä oli vilkkaan lapsen pelmuta sisarusjoukkonsa kanssa maalla koko päivä pellonpientareilla ja metsissä, kun nykyaikana nököttää kerrostalokämpässä yhden sisaruksen kanssa johon monta vuotta ikäeroa. Elämä muutenkin on kiireisempää ja ylivirikkeistä. Ei voi hakea ruokaa kellarista vaan se pitää hakea hehtaarihallista. Myös ravinnon laatu on muuttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
En mä kyl tunne kun kaksi diagnoosilasta ja heistä näkee jokainen että ovat erityislapsia.
Kaikistapa se ei päällepäin näykään.

Ei konkreettisesti. Mut kyl sen huomaa usein muuten jos on jokin häiriö. Meinasin vaan tuota alottajan yleistystä että kaikilla jokin.

Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:
Kyllä erityislasten määrä on lisääntynyt. Sekä siksi, että asioista tiedetään enemmän, että maailmanmeno on muuttunut aika lailla. Mikäs siinä oli vilkkaan lapsen pelmuta sisarusjoukkonsa kanssa maalla koko päivä pellonpientareilla ja metsissä, kun nykyaikana nököttää kerrostalokämpässä yhden sisaruksen kanssa johon monta vuotta ikäeroa. Elämä muutenkin on kiireisempää ja ylivirikkeistä. Ei voi hakea ruokaa kellarista vaan se pitää hakea hehtaarihallista. Myös ravinnon laatu on muuttunut.

:flower: eikä menny ollenkaan asian vierestä vaan osuit asian ytimeen tällä kirjotuksella.

meinaan tuo ravinnon laatu varmasti vaikuttaa tosi paljon siihen että yleensäkin on esim. asperger tai adhd lisääntyneet. ei ne kaikenmaailman lisäaineet voi olla vaikuttamatta.

se on sitten tietysti asia erikseen jos on periytyvää sairautta (enkä kyllä tiiä että mitkä ns. neurologiset sairaudet periytyy joten en osaa antaa esimerkkiä tästä).

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
En mä kyl tunne kun kaksi diagnoosilasta ja heistä näkee jokainen että ovat erityislapsia.
Kaikistapa se ei päällepäin näykään.

Ei konkreettisesti. Mut kyl sen huomaa usein muuten jos on jokin häiriö. Meinasin vaan tuota alottajan yleistystä että kaikilla jokin.

saako kysyä jos annat esimerkin?

Meillä ei oo diagnooseja. Kaksi tervettä ja hyvinkäyttäytyvää lasta. Toinen on rauhallinen ja kiltti luonteeltaan, toinen haastavampi tapaus eli temperamenttia riittää. Kyllä tää haastavampi tapauskin on hyvät käytöstavat oppinut ja tuo temperamenttikin on jo hyvin hallinassa. Ikää lapsilla on 6- ja 4-vuotta. Nuorempi on se vaikeampi tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
mietin vaan kun kyllä minä pystyn omat 2,5v ja 4v jättämään hetkeksi kahdestaan kun käyn suihkussa, koiraa pissattamassa tai postilaatikolla. Voin jättää heidät hetkeksi keskenään leikkimään pihalle kun vaihdan sisällä vaatteita. Ymmärrän kyllä, että jos on ylivilkkautta jne. niin tätä ei voi tehdä tai sitten olen vaan täysin vastuuton.

Miten se diagnoosi liittyy siihen että sun lapsesi pysyvät hiekkalaatikolla tai eivät kiipeä kirjahyllyn päälle jos poistut huoneesta? Vai yrititkö nyt jotenkin vihjata että vilkkaat lapset ovat huonosti kasvatettuja, ja heille haetaan diagnooseja ettei tarvitsekaan kasvattaa?

Tuntuu kyllä siltä. Kaikilla vilkkailla on mukaman adhd,sitten on näitä indigoja ja mitähän vielä..erikseen tietysti ne joilla on tutkimalla todettu joku sairaus,mutta enimmäkseen tuntuu että nykyvanhemmat yrittävät silotella lapsensa luonne"vikoja" vetoamalla johonkin huuhaadiagnoosiin. Lapset on niin erilaisia,en ihan heti alkaisi ylivilkkaan lapsen kohdalla miettiä että onko nyt joku vikana kun niin paljon riippuu kotioloista ja lapsen temperamentista.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Miten se diagnoosi liittyy siihen että sun lapsesi pysyvät hiekkalaatikolla tai eivät kiipeä kirjahyllyn päälle jos poistut huoneesta? Vai yrititkö nyt jotenkin vihjata että vilkkaat lapset ovat huonosti kasvatettuja, ja heille haetaan diagnooseja ettei tarvitsekaan kasvattaa?

ei, vaan tuntuu, että normaalaista asioista tehdään niin vaikeita. Kyllä varmasti kaikkien lapset on vilkkaita, nehän on lapsia, mutta kyllä (terveen ) lapsen voi minuutiksi yksin jättää.

Mulla ja mun kahdella lapsella on periytyvä neurologinen sairaus, tosin ei tällähetkellä haittaa elämää mitenkään.
Eikä tosin näy päällekkään päin. Ehkä sitten jos on toinen joka sairaudesta jotain tietää niin osaa arvailla, mutta sekin mahdollisuus tulisi tälle toiselle henkilölle esim suihkussa/saunassa..

Ei ole diagnooseja, toinen on sellainen ylivilkas kauhee säätäjä, toinen rauhallinen mutta sitäki itsepäisempi (ja itsenäisempi tekemisissään). En voi jättää yksin keskenään pitkäksi aikaa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

ei, vaan tuntuu, että normaalaista asioista tehdään niin vaikeita. Kyllä varmasti kaikkien lapset on vilkkaita, nehän on lapsia, mutta kyllä (terveen ) lapsen voi minuutiksi yksin jättää.

Aika kärjistettyä.
Ei kaikkia lapsia voi tosiaankaan jättää edes minuutiksi yksin, vaikkei mitään "muoti"diagnoosia olisikaan.
Esim tuo meidän 2v karkaa autotielle samantien kun silmä välttää ja siihen riittää pienempikin aika kun se minuutti.
Tai sitten kiipeilee keittiöntuolilla niin että putoaa ja saa otsaansa ison kuhmun, mustelman ja mustat silmätkin.
Tai onnistuu kaatumaan lelulaatikossa istuessaan niin että lyö takaraivonsa johonkin leluun.
3-vuotiaan voi jo toki laittaa tuohon etupihalle muutamaks minuutiks odottamaan että saa pienemmälle vaatteet päälle, mutta lähinnä siksi että likka pelkää autoja sen verran ettei lähde ovelta mihinkään.

En tarkoita sitä että lapsen vieressä pitäisi vahtia 24/7, vaan sitä että tässäkään tapauksessa yleistys ei toimi.
Jotkut lapset on vaan yksinkertaisesti tapaturma-alttiimpia kun toiset ja tuntuu että itsesuojeluvaisto on ihan totaalisen hukassa pitkäänkin.
Ei siihen mitään diagnooseja tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja tähdenlento09:
Aika kärjistettyä.
Ei kaikkia lapsia voi tosiaankaan jättää edes minuutiksi yksin, vaikkei mitään "muoti"diagnoosia olisikaan.
Esim tuo meidän 2v karkaa autotielle samantien kun silmä välttää ja siihen riittää pienempikin aika kun se minuutti.
Tai sitten kiipeilee keittiöntuolilla niin että putoaa ja saa otsaansa ison kuhmun, mustelman ja mustat silmätkin.
Tai onnistuu kaatumaan lelulaatikossa istuessaan niin että lyö takaraivonsa johonkin leluun.
Eipä 2-vuotiasta voi vielä diagnosoidakaan (paitsi vakavissa kehityshäiriöissä) mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka 3 vuoden päästä pikkuisellenne pitäisi jo alkaa jotain diagnoosia miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuskin erityislapsia on sen enempää kuin ennenkään, mutta nyky-yhteiskunta vaatii diagnooseja, jotta erilaiset tukitoimet olisivat mahdollisia

no kyllä niitä diagnooseja tehään aivan liian usein ja liian helposti. mutta kun kukaan ei haluu ottaa vastuuta. helpompaa sanoa että näin on eikä muuksi muutu.

Yhteistyössä