Onko oikein että isä jää hoitamaan n. 6 kk ikäistä ja äiti menee töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaavi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Olet uskomaton:
Älä Ap lässytä ja selitä työhönlähtöäsi. Tuo syyllisyyspotaska on kyllä niin paksua, että harvoin kuulee! Ja et voi olla niin tollo, ettet itsekin tietäisi tutkimuksia ja niiden tuloksia koskien äidin ja lapsen varhaista vuorovaikutusta! Haloo!!!

Hei, sinä yh. Joillakin lapsilla on isäkin.

Meillä kakkonen täytti 4kk (ja esikoinen 1,5v) kun palasin viikko sitten töihin. Toistaiseksi ainakin kaikki sujunut hyvin. Ennen töihin paluutani mies teki kotoa käsin reilun kuukauden töitä ja lapset tottui hyvin, että isi on paljon läsnä, joten koen, että lapsille näin oli pehmeämpi lasku kuin jos olisi kerralla rooleja vaihdettu. Hieman oon joutunut "selittelemään" mutta tämä ratkaisu on tällä hetkellä meidän perheelle se kaikista parhain vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja ö.:
Älä Ap lässytä ja selitä työhönlähtöäsi. Tuo syyllisyyspotaska on kyllä niin paksua, että harvoin kuulee! Ja et voi olla niin tollo, ettet itsekin tietäisi tutkimuksia ja niiden tuloksia koskien äidin ja lapsen varhaista vuorovaikutusta! Haloo!!!

Hei, sinä yh. Joillakin lapsilla on isäkin.

Voi ystävä kallis; Minulla on kolme lasta ja heillä on isä, joka on aviomieheni!!!

mun mielestä ihan hyvä suunnitelma, mut ota sellainen asia huomioon, et voi olla että et sitt haluakkaan palata tyoelämään 6 kk jälkeen kun vauva on syntynyt, mut katotte asiaa sit kun EHKÄ saatte sen vauvan, koska sekään ei ole ihan itsestään selvyys!

Tottakai se on ok tehdä noin jos oikeasti haluaa. Onhan se perheenkin kannalta järkevää jos toinen olisi joka tapauksessa kotona. Ongelmaksi voi tosin muodostua se ettet ehkä haluakaan lähteä töihin vielä siinä vaiheessa. ;)

Älä tosiaan ole liian tunnollinen työntekijä. Sulla on laillinen oikeus pitää ä-loma, ja vanhempainvapaata ja hoitovapaata jos haluat. Miehelläkin on siihen oikeus (paitsi ä-lomaan tietysti). Ymmärään kyllä tilanteen siinä mielessä että näinä aikoina on vaikea saada töitä etkä haluaisi hyvästä työpaikasta luopua. Muista kuitenkin että jo raskausaika kestää 9 kk, ja siinä ajassa talous ja muu ehtii muuttua vielä moneen kertaan.

Tehkää rohkeasti ratkaisunne niinkuin teille parhaaksi sopii. Äläkä missään tapauksessa ota paineita näistä "etkö tiedä mitä tuhoja teet lapsellesi jollet pidä sitä kiinni itsessäsi ja mieluiten tissillä 24/7 kouluikään asti". Ole ylpeä siitä että sinulla on mies joka todella haluaa hoitaa lastaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eipä paljon välitä lapsestaan sellainen "äiti" joka menee töihin vauvan ollessa noin pieni:(

tää nyt on ihan asiaton kommentti, ei sillä ole väliä kumpi lasta hoitaa jos vanhempi haluaa joitaa, joskus työssäkäyvä on parempi kuin kotona oleva!

Kyllä musta ihan oikeesti tuntuu (tällä hetkellä) siltä, että olisi syyllinen olo.
Mutta voi toki ollakin, että jos raskautuisin, niin ajatukset muuttuisivat.

Mutta tarkoitus olisi, että jos isä jäisi lapsen kanssa kotiin, pyrkisin tekemään töitä mahdollisimman paljon kotoa käsin (eri asia kuinka hyvin se sitten onnistuisi...) ja pitämään työpäivät mahdollisimman lyhyinä, niin mahdollista kuin se näiden mun ylipitkien työmatkojen takia olisikaan. Lisäksi niin paljon lomia ja vapaita kuin laki sallii.

Periaatteessa uhkakuvana on, jos olisin vuositolkulla töistä pois, tekisin useita lapsia joista aina hoitovapaalla, minut todettaisiin työpaikalla tarpeettomaksi ja fudut...
Ala kun on sellainen, jossa työt pikkuhiljaa vähenee, ja eläkkeelle jäävien tilalle ei todennäköisesti palkata uusia työntekijöitä.

Millä minä ne lapset elättäisin?

No eipä paljon välitä lapsestaan sellainen "äiti" joka menee töihin vauvan ollessa noin pieni:(

Aika syväluotaavan analyysin teet ihmisestä pelkästään sillä perusteella, koska aikoo mahdollisesti palata synnytyksen jälkeen työelämään :flower:

Tosin mä kyllä rakastan ihan kaikkia lapsiani ihan tasapuolisesti enemmän kuin mitään muuta.
Ja olen äiti ihan ilman lainausmerkkejä, vaikka osan kohdalla olen aloittanut tai aion aloittaa työt aikaisemmin, kuin ehkä normaalisti on käytäntönä.

Jaa-a.. Mistähän noin päättelet? Ihan yhtä hyvin se isäkin hoitaa lastaan kuin äitikin.

Täytyy vaan hyväksyä se, etteivät kaikki ole lapsiinsa "takertujia" eikä se suinkaan tarkoita, etteikö lastaan rakastaisi ja välittäisi.

Voihan olla myös nimenomaan lapsen etu, että isä hoitaa, esim. jos äidillä on synnytyksen jälkeinen masennus eikä kestä olla kotona "neljän seinän sisällä" vaan äiti saa työelämästä/aikuiskontakteista virtaa myös lasten kanssa touhuamiseen. Kyllä tuo minusta parempi vaihtoehto lapsen kannalta on, jos vaihtoehtona olisi esim. masentunut äiti.

Sitä siis tarkoitin, että kuinka työnteko kotona onnistuu, jos on vauva?

Mutta periaatteessa mulla olis sellainen mahdollisuus, että 3 tai max. 4 pvä/vko pitkät työpvät ja sitten 2 päivää etänä kotoa käsin.

Vauvalle tissi suuhun ja läppäri mammalle eteen??? :D :D

6 kk ikäinen on ehtinyt jo muodostaa tiiviin suhteen isäänsä, jos ja kun isä on paljon läsnä ja osallistuu lapsenhoitoon. Eli siinä, että äiti palaa töihin ja isä jää lapsen kanssa kotiin, ei todellakaan ole mitään pahaa.

Jaa-a.. Mistähän noin päättelet? Ihan yhtä hyvin se isäkin hoitaa lastaan kuin äitikin.

Täytyy vaan hyväksyä se, etteivät kaikki ole lapsiinsa "takertujia" eikä se suinkaan tarkoita, etteikö lastaan rakastaisi ja välittäisi.

Voihan olla myös nimenomaan lapsen etu, että isä hoitaa, esim. jos äidillä on synnytyksen jälkeinen masennus eikä kestä olla kotona "neljän seinän sisällä" vaan äiti saa työelämästä/aikuiskontakteista virtaa myös lasten kanssa touhuamiseen. Kyllä tuo minusta parempi vaihtoehto lapsen kannalta on, jos vaihtoehtona olisi esim. masentunut äiti.

Minä en siis menis töihin, jos ei olisi "pakko". Reilu 5 v. melko kovaa työelämää ja pitkiä päiviä. Vuoden loma olisi kiva :)

Mutta pitää yrittää turvata tulevaisuus jotenkin.

:wave:

Ja muuten ennakkoon sovittiin miehen kanssa että hän käyttää vanhempainvapaata ja on myös kotona tai lasta ei sitten edes hankita. Jos mies ei kotiin ole valmis jäämään, ei hän ole valmis vanhemmuuteen. Lapsella on kaksi vanhempaa ja yleensä vähintään toinen niistä on töissä rahaa ansaitsemassa.

Mä en edes ymmärrä mikä tekee minusta paremman kotonaolijan kuin tuosta ukosta. Imettää voi ihan hyvin töissäkäydessä ja yli 6kk ei ole täysin rintaruokinnan varassa. Lasten on tarkoituskin syödä kiinteitä.

Ja kyllä olin ihan valmis töihin siinä vaiheessa. Miehelle kokemus oli myös kullan arvoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta periaatteessa mulla olis sellainen mahdollisuus, että 3 tai max. 4 pvä/vko pitkät työpvät ja sitten 2 päivää etänä kotoa käsin.

Ei voi tietää. Voi mennä tosi hyvin tai sitten ei onnistu millään. Vaativan vauvan kanssa saattaa olla hankalaa, ainakin jos tarvitset pitkiä yhtäjaksoisia aikoja jolloin keskityt. Helppo vauva taas vaan nukkuu ja silloin tällöin syö ja killittelee jumppamatolla eikä työnteko ole mikään ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei voi tietää. Voi mennä tosi hyvin tai sitten ei onnistu millään. Vaativan vauvan kanssa saattaa olla hankalaa, ainakin jos tarvitset pitkiä yhtäjaksoisia aikoja jolloin keskityt. Helppo vauva taas vaan nukkuu ja silloin tällöin syö ja killittelee jumppamatolla eikä työnteko ole mikään ongelma.

Niin ja siis tällöin isäkin olisi todennäköisesti kotona jos on työttömänä, vaikka minä tekisinkin kotoa etänä töitä :)

Yhteistyössä