Onko oikeus suuttua? Lapsen kummin käytöksestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piupaupou"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piupaupou"

Vieras
Onko mielestänne minulla oikeus suuttua tällaisesta käytöksestä?

Lyhyesti: Pyysin talvella syntyneelle tyttärellemme yhdeksi kummiksi henkilöä, jota luulin hyväksi ystäväkseni. Hän oli aluksi ihan ystävällinen ja kiinnostunut vauvasta, vaikkei raskausaikana juuri mitään odotuksestani kysellytkään. Arvelin, ettei häntä vaan kiinnosta, kun itse oli tuolloin vielä sinkkunainen.

Ristiäisissä antoi lahjaksi kauniin kummilahjan, jonka kuitenkin sanoi kaiverruttavansa myöhemmin. Ihmettelin tuolloin, ettei hän ollut lahjaa kaiverruttanut etukäteen, vaikka tiesi esim. lapsemme tulevan nimenkin. No, kesällä hän tapasi miehen ja sen jälkeen hänestä ei ole kuulunut paljon mitään. Olen yrittänyt pitää yhteyttä, mutta ei. Kaikki aika menee miehen kanssa, jonka perässä hän muutti toiseen kaupunkiin äskettäin. Tuo kummilahja on yhä saamatta. Kesän aikana yritin ehdottaa tapaamista, mutta ei käynyt koskaan, kun kaikki viikonloput menivät tuon miehen kanssa. Emme ole siis nähneet puoleen vuoteen. Tyttärestäni ei kysele mitään, ellen itse laita esim. meiliä.

No, nyt yritin jo useampi viikko sitten tiedustella joulusuunnitelmia ja kysyin, ehtisimmekö silloin tavata, voisimmeko tulla heille esim. kylään (meillä asuu sukulaisia samassa kaupungissa kuin mihin hän muutti miehen luo). Lopulta ilmeni, että joulusuunnitelmamme menevät päällekkäin, mutta hän ehdotti, että esim. jonain ILTANA voisi nähdä esim. baarissa tai kahvilla. Sanoin, ettei se käy pienen tyttäremme rytmin suhteen kovin hyvin. Joulun jälkeen hän ja tämä mies ovat reissussa, joten silloinkaan ei sovi tavata.

Tiedustelin, voisiko hän laittaa viimein tuon kummilahjan ja lapsen mahdollisen joululahjan postitse, voisin maksaa lähetyksen. En ole saanut vieläkään vastausta. Huomenna on joulu, eikä tyttärelläni ole tältä kummiltaan lahjaa enkä ole saanut mitään vastausta tiedusteluihini.

Olen hyvin loukkaantunut tämän "ystäväni" käytöksestä. En niinkään tuosta lahjasta, minusta kun kummi ei ole mikään lahja-automaatti, vaan enemmän yleisesti siitä miten millään ei ole enää mitään väliä kun mies menee kaiken edelle. HHarmittaa, että pyysin häntä kummiksi! Mitä tekisitte, jos olisitte samassa tilanteessa?

Lopettaisin stressaamisen. Mihin ihmeeseen niitä kummeja muutenkaan tarvitaan?

Varmaan kannattais muistella minkälaista itsellä oli rakkauden ensihuumassa. Varmaan vielä tasoittuu tuokin ja ehditte nähdä..

• Tykkää
Reactions: Pinki
Täh! Onko kummi laittamassa lapsellesi joululahjaa, kun olet ehdottamassa, että voit maksaa postimaksut???? Kurjaa ettei kummius kiinnosta, muttetvoi lahjoja vaatia.

ssdsds, kummi sanoi ostaneensa lahjan, mutta ei ole vastannut mitään noihin ehdotuksiini siitä että voisimme tavata eikä siihen, kun ehdotin että laittaisi sen postissa ja voisin maksaa, jos se on ongelma.

En myös kummilahjaa viitsisi kysellä. Hoitaa jos hoitaa. Itse annoin vuoden jälkeen kaiverrukset kummilusikkaan, en vaan saanut aikaiseksi ennen. Kummityttö silti tosi tärkeä.

ssdsds, kummi sanoi ostaneensa lahjan, mutta ei ole vastannut mitään noihin ehdotuksiini siitä että voisimme tavata eikä siihen, kun ehdotin että laittaisi sen postissa ja voisin maksaa, jos se on ongelma.

Ei ole sinun ongelma, miten lapsi saa lahjan. Tökeröä kysellä lahjan perään! Ota tilalle toinen kummi, jos muita kummeja ei ole, jotka haluavat olla läsnä lapsen elämässä.

Lapsettomalla kummilla on elämässään muuta, eikä hän selvästi ymmärrä, mitä häneltä odotetaan. Siksi toiseksi, vaikuttat ahdistavalle ja nipottavalle perheenäidille.

Kuten sanoin, enemmän minua harmittaa käytös yleisesti, eivät lahjat ole pääasia todellakaan. Mielestäni kummin köytös osoittaa, ettei lapsi ole tärkeä, kuten en myöskään minä enää.

Hän ehdotti tapaamista ja sinulle ei käynyt. Sinun elämäsi pyörii lapsesi ympärillä, ystäväsi elämä uuden suhteen ympärillä. Näin tällä kertaa. Ja lahjojen kinuaminen on todella moukkamaista. Vuoden ikäinen lapsesi ei niistä vielä mitään ymmärrä, joten hellitä jo.

Lapsesi on vielä niin pieni, ettei edes tajua mitään lahjoista tai kummista tai siitä, saako mitään lahjoja. Sinkku tai vastarakastunut ei varmaankaan viitsi olla jatkuvasti kuulumisia kyselemässä :)

Kummi ehdotti tapaamista baarissa tai kahvilassa illalla, heille kotiin ei jostain syystä voisi tulla. Kahvila olisi ok, kivakin, tosin ilta on huonosti järjestettävissä. Baariin en todellakaan alle yksivuotiasta vie, siksi se ei sovi tapaamispaikaksi.

Lapsella on kaksi muuta kummia, joita lapsen asiat onneksi kiinnostavat. Tai siis pariskunta kummeina.

Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita. Kannattais varmaan harjoittaa hieman ymmärrystä toisten elämäntilanteita kohtaan. Kuullostaa siltä, että sä et nyt oikein ymmärrä, että jokainen voi olla kummi omalla tavallaan. Teidän oletukset ei nyt vaan kohtaa.

Jos lapsella on jo kaksi aktiivista kummia, niin en mä ymmärrä mikä tässä on nyt niin hankalaa? Eihän se lapsi ilman huomiota jää.

Siis ihmettelen vaan, että miksi ap vieläkin yrittää pitää kummiudesta kiinni? Itselläni sana kummi tarkoittaa sitä, että kummi on paljon tekemisessä kummilapsen kanssa, esim mekkipäivinä on läsnä. Ja myöskin toimii tietyissä asioissa(esim. tavoissa) esimerkkillisenä. Ap:n kyseinen kummi on kyllä aika kaukana noista periaatteistani, kirjaimellisesti.

Miksi se lapsi pitaa valttamatta raahata mukaan? Ei sen ikainen ymmarra tuontaivaallista mistaan kummeista. Varsinkin jos naette harvoin mielellani tapaisin ilman lasta, lapsi vie kaiken huomion eika voisi rauhassa jutella ja vaihtaa kuulumisia. Meille rytmit ei ole ikina sopinu, Lapsi on kulkenut meidan ehdoilla jokapaikkaan, baarissakin ollaan kayty, kunhan ensin olen kysyny baarin henksulta sopiiko HEILLE.

Yritän pitää kummiudesta kiinni, koska tämä ystävä oli/on minulle tärkeä, ihan siis kummiuden ulkopuolella. Luulin, että olemme hyviä ystäviä, mutta hän on muuttunut paljon miehensä tavattuaan. Siksi tietysti voisin tuon kummiuden ohittaa olankohautuksella, mutta en haluaisi, että meidän ystävyytemme loppuisi. Siksi olen yrittänyt pitää yhteyttä, ja myös kysyä hänen kuulumisiaan. Yhteydenottoni siis eivät todellakaan pyöri vain lapseni ympärillä, vaan olen tiedustellut paljonkin hänen kuulumisistaan yms. Harmittaa siis, etten näemmä ole enää ystävyyden arvoinen.

Asian voi nähdä myös toisin: hän ehdotti tapaamista, josta sinä kieltäydyit. Miksi lapsen kanssa ei voi käydä illalla istumassa jossain kahvilassa? Tätä en oikein ymmärtänyt. Sanoit, että et välitä lahjoista, mutta puolet viestistäsi on nimenomaan valitusta lahjoista, joita ei ole saatu. Kummilla on ollut juuri iso muutos elämässään - muutto toiselle paikkakunnalle ja uusi mies, kyllä meistä jokaisella olisi tuollaisessa tilanteessa kiire. Odota rauhassa ja katso mihin suuntaana siat lähtevät menemään.

• Tykkää
Reactions: MIRKAMÖRKÖ
Kummi ehdotti tapaamista baarissa tai kahvilassa illalla, heille kotiin ei jostain syystä voisi tulla. Kahvila olisi ok, kivakin, tosin ilta on huonosti järjestettävissä. Baariin en todellakaan alle yksivuotiasta vie, siksi se ei sovi tapaamispaikaksi.
Jätä lapsi jollekulle hoitoon siksi aikaa kun käytte kummin kanssa kahvilla tai baarissa, tekisi hyvää sullekin käydä ilman lasta välillä jossain jos vauvan rytmit noin paljon kiristää...

Tälle kummille lapsesi ei ole maailman napa. Hänellä on täysin erilainen elämäntilanne,joten koetapa ymmärtää häntäkin. Koska lapsellasi on jo 2 muuta kummia, miksi nipotat tästä yhdestä jota aivan selvästi ei vaan enää/tässä vaiheessa kiinnosta? En muutenkaan ymmärrä mikä virka kummeilla nykyään on...

no jospa tilanne vielä muuttuu. Lapselle varmaan tärkeempää, et kummi on läsnä elämässä, kun lapsi on itse vähän isompi. Nyt ei kuitenkaa muistais vielä kummin kanssa vietettyä aikaa! Eihän ne lahjat oo se kummiuden pointti!

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Ei se kummius tarkoita sitä että ristiäisten jälkeen sen elämän pitäisi pyöriä sen kummilapsen ympärillä ja vanhempien ja kummien välinen yhteydenpito ja näkeminen liittyy aina vaan siihen lapseen.
Miksi et mene tapaamaan sitä kaveriasi yksin, vaikka sinne baariiin ilta-aikaan? Käytte omat kuulumisenne läpi ja pyydät kaveriasi sitten tulemaan katsomaan lastasi päiväsaikaan.
Äläkä painosta kaveriasi "kummiuden pyhällä valalla", sama kaveri se on eikä lapsettomat osaa välttämättä olla niin lapsikeskeisiä mitä monet vanhemmat toivoisivat.
Jos tuo tuntuu jommalle kummalle pakkopullalle niin lisäät lapsellesi jonkun toisen kummin.