Onko paikalla laihdutusleikattuja pikkulasten äitejä!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "salaisuus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"salaisuus"

Vieras
Olisin kysellyt, miten lastenhoito järjestyi? Etenkin kiinnostaa kotiäitien tilanne... mulla useampi alle kouluikäinen (nuorin 1v) lapsi ja leikkaus keväällä edessä... jännittää miten lasten kanssa sujuu leikkauksenjälkeiset viikot kun mies on töissä?!

Mä oon jonossa. Eli vastikään kävin lääkäris "hakemas" lähetteen. Mulla lapset 7, 5, kohta 3v. ja 7kk. Mielelläni myöskin kuulisin muiden kokemuksia. Olen yhden laihdutusleikatun kanssa jutellut aikasemmin (hänellä oli yksi lapsi) ja oli erittäin tyytyväinen leikkaukseen. Ei katunut mitään. Myös yksi kaverini kävi ihan vasta (hänellä kaksi lasta) hänen kuulumisiaan vasta seuraillaan. Leikkaus oli mennyt hyvin ja jo seuraavana päivänä oli halunnut jo kotiin.

Mä oon jonossa. Eli vastikään kävin lääkäris "hakemas" lähetteen. Mulla lapset 7, 5, kohta 3v. ja 7kk. Mielelläni myöskin kuulisin muiden kokemuksia. Olen yhden laihdutusleikatun kanssa jutellut aikasemmin (hänellä oli yksi lapsi) ja oli erittäin tyytyväinen leikkaukseen. Ei katunut mitään. Myös yksi kaverini kävi ihan vasta (hänellä kaksi lasta) hänen kuulumisiaan vasta seuraillaan. Leikkaus oli mennyt hyvin ja jo seuraavana päivänä oli halunnut jo kotiin.

Kiva kuulla että on muitakin! Minulla on hyvä ystävä menossa maaliskuussa leikkaukseen, mutta hänellä ei ole lapsia. Olen myös paljon lueskellut ja jutellut aiheesta keskutelupalstalla joka liittyy pelkästään laihdutusleikkauksiin mutta tämä lapsiajuttu on taka-alalle jäänyt siellä. Eniten jännittää se, että miten selviän kotona pienten kanssa jos ei osu miehen loma-aikoja lähelle leikkausta. Onneksi nuorinkin täytti loppuvuodesta 1v niin ei ole ihan mini jos/kun leikkaus tulee. Mulla on lähete mennyt tosiaan jo eteenpäin ja tutkimusaikoja varattuna tälle kuulle, asia siis etenee.

Missäpäin asut?

En meinannut enää löytää tätä viestiketjua... :/ Mä olen Lahdest ja painoo oli tammikuun ekapäivä komiat 169,4kiloo. (BMI 57) Nyt siit on jo onneks tippunu 6kg. Leikkaukseen pääsee jos BMI on vähintään 40 tai 35+jokin liitännäissairaus esim. diabetes. Lisäksi pitää olla laihdutustaustaa ammattilaisen seurannassa. Eli esim. ravitsemusterapeutilla käyntejä ja sairaanhoitajan luona painoseuranta. Ite oon käyny esim. terveyskeskuksen painonpudotusryhmissä. Ja tällä hetkellä vedän siskoni kanssa Facebookis painonpudotusryhmää. Laihdutusleikkaukselle voi olla myös esteitä. Esim. syömishäiriö.
Itse olen pitkään harkinnut tuota laihdutusleikkausta. Taisi olla kaksi vuotta sitten kun lääkäri olisi halunnut kirjottaa minulle lähetteen leikkauksen, mutten silloin ollut valmis ja sanoin että yritän vielä kerran itse laihduttaa. Nyt olen harkinnut tarpeeksi ja HALUAN ehdottomasti siihen. Kun ylipainoa on 100kiloa, niin urakka on aika mahdoton itse pudotettavaksi. 20kiloa pystyykin ehkä pudottamaan, mutta sitten kun motivaatio heikkenee, niin ne hiipii takaisin plussien kera ja taas olisi aloitettava alusta.
Sitten tuosta lapsiaiheesta. Luotan siihen että joku tulee auttamaan sitten leikkauksen aikaan tänne. Mies on silloin kun leikkaus tulee niin töissä, eikä pysty pitämään kesäisin lomaa. Vanhempani varmasti auttavat lastenhoidossa. Äiti oli kovin iloinen kun kuuli että kävin lääkärissä hakemassa lähetteen. Kannattaa kysellä kaveripiiristä josko löytyisi auttajia. Varmasti ihmiset auttaa kun tietää kuinka tärkeästä asiasta on kyse! :) Ite selvisin sektion jälkeenkin melkein yksin viime kesäkuussa. Muutamana päivänä viikossa kävi kotihoidon perhetyö jeesimässä. Ei ehkä ollut kaikkein järkevintä rehkiä niin paljon itse, mutta oli pakko. Onneksi nuo leikkaushaavat paranee nopsaan. Viikon päästä on jo aika kivuton olo. Tietysti pitää edelleen ottaa varovasti.
Leikkaus ei maksa leikattavalle kuin poliklinikkamaksut joita tulee tutkimuksista ja sitten leikkauksen aikaan tulee sairaalapäivistä maksu. Mitähän se PHKS:ssa olikaan, jotain 30€ hujakoilla per päivä. Eli ei siis juuri mitään. Yhteiskunnalle luin jostain sen maksavan 4500€, mutta maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa vähentyneinä terveyskuluina. Itsekin käytän verenpainelääkettä, josta KELA korvaa joka kuukausi osan. Eli tulevaisuudessa se verenpainelääke jää sitten toivottavasti pois. :)

Miten paljon pitää syödä, että painaa noin paljon? En kysy pahalla, olen asiaa pitkään ihmetellyt. Syöttekö paljon pizzaa, hamppareita, karkkia, suklaata jne. Onko teillä ruoka-aikoja.

Normaalipainoisena syön 5 ateriaa päivässä, annokset kohtuullisia, yksi herkkupäivä viikossa.

Yhteistyössä