Loukkasin lapsena kaveriani ja hän kirjoitti minulle, että anteeksi voin antaa mutten unohtaa

Itse olen huomannut saman, joskus annan anteeksi mutten unhoda.
Toisinaan annan anteeksi vaikka ei pitäisi ja unohdan.
Yleensä minulla on helppo antaa anteeksi.
Edelleen olen samaa mieltä mitä mummuni minulle kerran sanoi.
hän sanoi Luojan paras lahja ihmiselle on unohtaminen, sillä jos muistaisimme kaiken mitä koemme tulisimme varmasti hulluksi.
Eli minusta ei aina tarvitse ns antaa anteeksi vaan käsitellä ja jatkaa elämää ja unohtaa.
siinä on se pointti, että unohtaminen on tavallaan osa anteeksi antoa.
ja jos asia palautuu joskus mieleen, voi hyvillä mielillä sanoa itselleen, että tämä on läpi käyty, jatketaas elämää.
valitettavasti monista asioista mitä emme pysty antamaan kasvaa siemenestä okapuu ja katkeroidumme ja viha täyttää sydämen.
ehkä siksi olisi tärkeää yrittää kaikkensa antamaan anteeksi.
Lapsuudessa koetut asiat olisi hyvä antaa anteeksi, koska niitä asioita ei voi mitenkään muuttaa. omaa oloa helpottaa käydä asia kunnolla läpi anteeksi antoa ainakin itselleen antaen ja jatkaa elämää tässä päivässä.
Joskus kun on joku asia ollut olen kirjoittanut pitkiäkin kirjeitä sille joka on minua satuttanut. raapustanut niitä kyyneleet silmissä kaiken mitä olen halunnut sanoa.
sen jälkeen kun kirje on ollut valmis ja siinä on kaikki mitä olen ajatellut asiasta niin olen polttanut kirjeen. hassua mutta monet asiat katoavat ja tunnen helpotusta. ehkä se on terapeuttista läpi käymistä.
Mutta hengellisellä puolella tämä asia ratkeaa rukoilemalla, se apu ei tule heti saman tien, mutta se joka apua pyytää myös sen saa. Jumala pystyy auttamaan meitä antamaan anteeksi jos oikein sitä tahdomme. Kun asia tulee mieleen niin silloin kannataa antaa asia Jumalalle käsiteltäväksi. Ja jonain päivänä huomaamme, että olemme antaneet anteeksi vaikeankin asian.