Onko pakko imettää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Vauva on n. 2kk. Imetys alkaa viedä multa iteltä totaalisesti voimat. Vauva roikkuu tissillä koko ajan. En itse pysty edes syömään tai tekemään mitään. Mies on reissuhommissa, hänestäkään ei siis ole apua. Imetys vie suurimman osan mun ajasta, minnekään ei pääse kun vauva alkaa itkeä tissiä. Tutti ei oikein kelpaa, sieltä kun ei tule mitään. Itseäni imetys jo hermostuttaa todella ja se on mennyt itkuksi ja hampaiden kiristelyksi enkä nauti puuhasta yhtään.

Maitoa kyllä tulee todella runsaasti. Olenkin muutamaan otteeseen pumpannut ja antanut vauvalle pullosta ja hän syö hyvin niin eikä kitise enää tissin perään vaan nukkuu hyvin.

Imetys on ollut mulle tärkeä juttu ja olen ollut tyytyväinen kun maitoa tulee hyvin mutta nyt tuntuu että olen ihan lopussa. Olisiko paha juttu jos siirtyisin pumppaamaan maitoa ja antaisin silloin tällöin pullosta?

En sinuna vielä luovuttaisi. Ihan juuri imetys alkaa helpottaa, tasaantua, usko pois. Tuossa vaiheessa on vielä raskasta, kun vauva kasvattaa maitomäärää imemällä "koko ajan".

Ei ole pakko. Sinuna kuitenkin vielä hetken yrittäisin jaksaa, se homma nimittäin tuppaa helpottamaan reippaasti kun ekoista kuukausista on selvitty :) Pumppaa toki välillä, jos tuntuu että vauva saa sillä tavalla mahansa paremmin täyteen.

no voisitkos nyt aatella lasta ja imettää sitä, ei tuo aika kauan kestä. kyllä se helpottaa piankin, imetys paras alku elämälle eikä mikää muovinen tuttipullo..........

Olen ajatellutkin lasta ja siksi jatkanut, mutta voisin myös ajatella itseäni - kyllä, olen itsekäs myös. Nytkin on silmät itkusta turvonneet kun lähes kellonympäryksen olen imettänyt vähän väliä, välillä saanut nukkua mutta syöminen on jäänyt kun ei vaan ole aikaa. Vauva nukkuu n. tunnin kerrallaan ja itsekin haluan sen ajan nukkua että jaksaisin.

Mitä kauheaa on siinä jos annan omaa maitoa pullosta jos vauva sillä nukkuu paremmin?

itse päätät,ei kukaan voi pakottaa. Mulla työläs imetys helpottui n.2kk jälkeen,aiemmin imetys kesti 1-2h kerta ja sitten 20-30min.,mikä tuntuikin jo helpolta...jos koittaisit jatkaa vielä 1-2 vko et helpottuisiko. Tylsää pelata pullojen kanssa.

Siirry ihmeessä osittaiseen pulloiluun jos se kaikkia helpottaa. Mulla pulloon siirtyminen ei vaikuttanut lapsen syömisväleihin. Ja muista, ettei pumppaaminen pidä maidontuotantoa yhtä hyvin yllä kuin imetys. Mulla ainakin alkoi hupeneen ja 3kk jälkeen loppui maito vaikka yhä osittain myös imetin.

mitenköhän kehitysmaissa ja jossain sademetsissä elävät naiset osaavat imettää kun se on niin helskatin hankalaa rikkaiden länsimaiden ihmisille? missään muualla ei tietääkseni tehdä asiasta näin vaikeaa. suuri osa suomalaisiista äideistä lopettaa hyvin pian imetyksen, koska se nyt vaan oli liian rankkaa.
mutta tee kuten tykkäät, tää ol mun mielipide

Eiks se ole kuitenkin helpompaa jos imetät?
Ei tarvitse pumpata, lämmittää maitoa , pestä pulloja , "eväs" aina mukana sopivan lämpöisenä.
Kyllä tää tissikausi menee yleensä ohi ja sitten on taas helpompaa , paljon helpompaa kuin niillä jotka puljaa pullojen , pumppaamisen ja korvikkeiden kanssa.

mulle maison pumppaaminen oli tuskaa, siinä meni aikaa ja ei meinannu paljoo tulla. en olis ikipäivinä jaksanu ensin pumpata ja sit juottaa. vain pakkotilantees, jos jouduin jättää vauvan miehen hoitoo

Ihan hyvin voit antaa silloin tällöin pullosta! Jos siirryt pelkkään lypsämiseen, maidon tulo saattaa nopeastikin lopahtaa - vauvan imu auttaa maitoa erittymään lisää. Mutta itsekin lypsin ja annoin n. kerran päivässä pullosta maidon, eikä sillä ollut meillä mitään heikentävää vaikutusta.

Minua ärsyttää kun usein suhtautuminen on niin mustavalkoista; joko pitää imettää 24/7/365 tai ei ollenkaan. Joustavuus on aina hyvä lisä elämään.

mitenköhän kehitysmaissa ja jossain sademetsissä elävät naiset osaavat imettää kun se on niin helskatin hankalaa rikkaiden länsimaiden ihmisille? missään muualla ei tietääkseni tehdä asiasta näin vaikeaa. suuri osa suomalaisiista äideistä lopettaa hyvin pian imetyksen, koska se nyt vaan oli liian rankkaa.
mutta tee kuten tykkäät, tää ol mun mielipide

Kato kun länsimaissa lapsi ei saisi sitoa yhtään. Halutaan se lasta edeltävä oma aika heti takaisin. ;)

Pakko ei ole imettää, kun kerran vaihtoehtojakin on. Ihmettelen vaan, kun tikustakin keksitään syy olla imettämättä. Mutta äidin paras ensin kai sitten.

Ihan normaalia tuo lapsen asuminen rinnalla, se menee kyllä ohi, usko tai älä. Toiset kaipaa läheisyyttä enemmän kuin toiset jo pienestä pitäen. Et sä voi pullolla lasta erottaa itsestäsi kauemmaksi.

Ei ole ollenkaan pahasta siirtyä osittain pulloon. Olit sitä jo kokeillutkin ja sanoit, että vauva oli sen jälkeen tyytyväinen, eikä kitissyt. Eikö se silloin ole hyvä tilanne molemmille, sekä äidille, että vauvalle?
Tiedän, että toiset paasaa siitä imettämisen tärkeydestä, mutta jos omat voimat alkaa hupenemaan ja vauva kitisee kokoajan, niin mitä hyötyä on siitä väkisin tissittelystä kenellekään? Vaikka olet äiti, ei sinun tarvitse olla 24/7 tuttina vauvalle.
Siirry siis antamaan osa maidosta pullosta ja katso miten homma etenee. Äläkä soimaa itseäsi, vaikka muut sanoisi mitä. Tärkeintä tässä on, että vauva voi hyvin, saa ravintoa masun täyteen ja on tyytyväinen ja että äitikin saa tarpeeksi lepoa ja välillä esim. rauhan syödä yksin (ilman, että vauva silloinkin roikkuu tissillä), niin sitten jaksaa taas. Tsempityksiä kovasti! :)

[QUOTE="mä";23401201]Kato kun länsimaissa lapsi ei saisi sitoa yhtään. Halutaan se lasta edeltävä oma aika heti takaisin. ;)[/QUOTE]

Länsimaissa myös vaatimukset ja yhteisön tuki on niin mahtavaa, että kyllä täällä kaiken jaksaa vaikka hammasta purren.

Et sä voi pullolla lasta erottaa itsestäsi kauemmaksi. totta!
mut korvikkeeseen tieteskin jos siirtyis niin sillä muksu nukkuu pidempää kun rintamaito sulaa nopeemmin-eli tulee nälkä nopeammin. viis siitä et siinä ei oo niitä suojaavia ainesosia...