Onko se häirintää ts. voiko syyttää jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elliida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elliida

Vieras
...haluaa vain keskustella henkilön kanssa? Siis jos tämä henkilö X ei vastaa viesteihin ja puhelimeen ja menet sitten hänen ovelleen että saisit juttuyhteyden. Voiko hän syyttää häirinnästä?
Ja siis ei missään mielessä uhkaavalla asenteella, vain keskustellakseen rauhallisesti ja asiallisesti.

Toistuva kieltäytyminen ja jos sulla ei ole pakottavaa tarvetta (esim allekirjoituksen haku eksältä lapsen papereihin) niin kyllä voi olla häirintää.

Ja mun mielestä onkin. Mikä niin pakottava tarve on rauhalliseen ja asialliseen keskusteluun ettei toista kiinnosta lainkaan?! :o

Mutta jos tämä henkilö X ei ole kieltänyt yhteydenottoja. Ei siis koskaan sanonut mitään tyyliin "jätä rauhaan, en halua puhua" vaan vain välttelee.
Eikai se rikos ole pimpottaa toisen ovikelloa tai mennä juttelemaan yleisellä paikalla. Siis ilman uhkaavaa ilmapiiriä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja IceQueen:
no miks ei vois ?

Siis se on häirintää jos menee toiselle puhumaan?

kyllä

toistuva kontakti ilman toisen osapuolen myötävaikutusta.

Et kai säkään vastaavasta ilahtuisi..?!

No en. Mutta siis saan syytteen jos menen juttelemaan tälle vaikka kadulla?
Siis tilannehan on eri, jos tämä X sanoo siinä kadulla että en keskustele ja lähtee pois ja jos rupeen sitten seuraamaan tai jotain.
Muttta ei kai keskustelun avaus ole vielä rikollista...

Yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta
1 §
Kotirauhan rikkominen
Joka oikeudettomasti

1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka

2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla, on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000531

Ei ole jos ei ole sanonut ettei halua nähdä,keskustella tai muutakaan.
Siihen tarvitaan ensin se että kieltää yhteydenotot.
muuten voit mennä juttelemaan sitä ei mikään laki kiellä.
Mistä asiassa on kyse?

Eipä tuohon hirmuisen paljoa lisää tarvita kun voi olla harkinnassa lähestymiskieltokin. Mä ainakin alkaisin väsäämään todisteita kasaan jos muhun kohdistuisi :kieh:

Jos tää X on sun exä joka on dumpannut sut mitään selittämättä niin mä ymmärrän, että haluat mennä ovelle juttelemaan. Jos hän ei ole ilmaissut selkeästi, että haluaa sun pysyvän poissa niin ei minusta tuo ovella käynti täytä mitään häirintää. Jos menet ja hän siinä ilmaisee, ettei halua olla tekemisissä ja vetää oven kiinni edestäsi niin itse kyllä jo luovuttaisin...voithan kirjoittaa vaikka kirjeen omista aatoksistasi ja jättää muuten tuon kyseisen X:n harkinnan varaan haluaako vastata.
Itse olisin varmaankin luovuttanut jo ekasta tai tokasta 'vastaamattomasta viestistä'.

Alkuperäinen kirjoittaja IceQueen:
mä voisin tuos tilanteessa vetää sielä kadulla pultit jos oon tehnyt selväksi että kiitos ei tai muuten vaan taustoista tietämättä kokisin oloni ahdistuneeksi tai nurkkaan ajetuksi

Ap:n mukaan X ei ole tehnyt selväksi, ettei halua olla missään tekemisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Eipä tuohon hirmuisen paljoa lisää tarvita kun voi olla harkinnassa lähestymiskieltokin. Mä ainakin alkaisin väsäämään todisteita kasaan jos muhun kohdistuisi :kieh:

Ai tekstareiden lähettely ja soittaminen?

ekassa viestissä annetaan ymmärtää että niitä on enemmän kuin 2 tai 3, joten vastaus on kyllä. Jos todellinen määrä on vaikka jossain 20+ niin mulla palaisi käpy.

ekassa viestissä annetaan ymmärtää että niitä on enemmän kuin 2 tai 3, joten vastaus on kyllä. Jos todellinen määrä on vaikka jossain 20+ niin mulla palaisi käpy.

Siis 20 tekstaria ja toinen ei ole laittanut vastaustekstaria, että LOPETA SE VIESTITTELY....tätä mä en ymmärrä. Jos ei halua viestejä toiselta niin kai se pitää sille toiselle kertoa????

Oisko niin helvetin vaikea vastata sille kaverille jo siihen ekaan viestiin, et jätä mut rauhaan, ei kiinnosta? Ihme nössöjä täällä.

Siis 20 tekstaria ja toinen ei ole laittanut vastaustekstaria, että LOPETA SE VIESTITTELY....tätä mä en ymmärrä. Jos ei halua viestejä toiselta niin kai se pitää sille toiselle kertoa????

Jos mä laittaisin jollekin 20 viestiä ja se ei vastaisi niihin kertaakaan, kyllä mä olisin ymmärtänyt lopettaa jossain 7-10 paikkeilla, etenkään jos puheluihinkaan ei vastata ja kauttarantain utelusta selviäisi että on hengissä. Kuten ap tietää jos kerran juttusille aikoo IRL.

No kai nyt pöljempikin tajuaa, että jos ei puheluihin ja tekstareihin vastaa niin EI KIINNOSTA.

Yhteistyössä