Onko siellä ulkomailla nyt niin erikoista? Emme lomaile ja sekös rassaa veljeni vaimoa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei matkahaluja.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli selvästi naljailee kun me emme lomaile ulkomailla. Ei vaan kiinnosta, ei ole koskaan kiinnostanut. Miestä ei voisi myöskään vähempää kiinnostaa. Meillä on pieni lapsi, nyt etenkään en tahdo minnekään tautien keskelle mennä. Meiltä on 500km Helsingin lentokentälle, eli tosi pitkä autossa istuminen jo ennen lentokoneessa istumista.

Veljeni vaimo on jotenkin niin olevinaan. On asunut ulkomailla jotain vuosia, sekin on niin erikoista. Kokoajan vaan puhuu että olisipa kiva päästä jonnekin, miten on harmaata ja sinne ja tonne ja tuonnekin jos pääsisi. Veljeni tykkää matkustaa, ovatkin käyneet jollain kaupunkilomilla (joo ei kiinnosta mitkään museot) ja lastensa kanssa etelänlomilla. Ovat meitäkin pyytäneet mukaan, mutta ei vaan kiinnosta. Viihdyn kotona, luen ja nautin lapsen kanssa olemisesta. Nyt ovat lähdössä Intiaan talvella ja jankuttaa että miksei lähdetä mukaan.

Onko täällä muita keitä ei vaan kiinnosta matkailu? En vaan ymmärrä mitä erikoista siinä on, muuttaisi sitten sinne missä on kivempaa ettei tarvi rankuttaa kokoajan miten kaipaa jonnekin.
Heilläkin on jo neljä lasta, miltäköhän heistäkin tuntuu kun äiti vaan hokee miten tahtoisi jonnekin pois.

"Happamia", sanoi kettu pihlajanmarjoista.

mie haluaisin matkustella, mutta se ei oo nyt mahdollista. Tytölle lupasin, että sitten kun täytän 30 lähetään ulkomaille. Toivottavasti saan rahat siihen mennessä kerättyä

[QUOTE="vieras";22450562]En lukenut ketjua sen kummemmin, mutta kyllä minusta oli hieman erilaista olla Auschwitz-Birkenaussa kuin katsella sitä kuvista. [/QUOTE]

Näinpä. Ja kyllä musta suoraan sanottuna on hiukan junttia, jos ei edes halua käydä ulkomailla. Ja niille, jotka väittävät, ettei lapsen kanssa lomailu ole lomailua, niin kyllä vaan se voi olla. :)

siis että miksi liikuttaa se, että toiset jotka kehtaavat tuhlata omaan perseeseensä lastensa viimeisiä mahdollisuuksia elää tällä planeetalla ja sen lisäksi vielä tulevat kertomaan, että toiset jotka eivät näin tee ovat jotenkin vähemmän sivistyneitä. Kun minusta asia on täysin päinvastoin. Matkailusta ei ole mitään sivistystä kukaan saanut sen jälkeen kun matkustaminen aloitettiin lentämällä, junamatkailu voisikin olla vähän toista.

Ensinnäkin pitäisi miettiä miten kulttuurissamme määritellään sivistys, ja sen jälkeen alkaa määrittää kuinka hyvin tämä määritelmä sopii eri ihmisiin. Itse uskon että matkustelevissa ihmisissä on sivistyneitä, ja sitten on sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole. Samoin ihmisissä jotka eivät ole, on molempia ryhmiä.

Sitä ei voi kuitenkaan kieltää etteikö matkustelulla voi saavuttaa sivistäviä kokemuksia. Itse matkustan ihan puhtaasti huvin vuoksi, mutta olen saanut siinä samalla ihan mielettömiä kokemuksia ja lisännyt tietoani monista eri asioista. Miten nämä kokemukset ja tiedot olisivat sinulta pois mitenkään? Pikemminkin jokainen yksilötasolla hankittu tieto hyödyttää koko yhteiskuntaa.

Älä huoli, minä en tule kerskumaan matkoillani sinulle mitenkään. Ennemminkin yritän pitää sitä yleensä salassa juuri kateellisten ihmisten vuoksi.

Näistä tämän palstan mammoista ei varmaan suurin osa edes tiedä mistä puhut. Siis nuo MoMA:t sun muut ;)
Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;22451740:
No otetaanpa rautalanka käyttöön.

Eli eiköhän joka maassa ole ne omimmat ruokakulttuurit, omanlaiset museonsa (verrataan nyt vaikka Kansallismuseota, Atskia, Lontoon National Gallerya, Nyc:n Museum of Modern Art:ia, Van Gogh:in museota Damissa) tai teatteritarjontansa (Lontoon Shafterbury Avenuen eri musikaalit, Broadway tai vaikka Itä-Lontoon pikku teatterit) verrattuna mitä Suomessa esim. musikaaleista on tarjontaa) yms. Jokaisella omat vivahteensa, erikoisuutensa.

Ei kai kukaan ajattele että jos on käynyt Kansallismuseossa Suomessa, ei muiden maiden tai muiden kaupunkien museoilla ole mitään annettavaa?

Sama pätee ruokakulttuuriin. On varmaan eri asia syödä Intiassa intialaista ruokaa, kuin käydä Helsingissä "intialaisessa" syömässä. Toki monet ei eksy sinne intialaiseen Suomessakaan.

Ainahan se ihmistä rassaa jos lähipiiri ei elä samalla tapaa ja samaa unelmaa kuin itse. Kauhea uhkahan se toisenlaisuus ja toiset tavat ja unelmat on.
Voi miehen veljen vaimoparkaa, voi voi.

Ja niille, jotka väittävät, ettei lapsen kanssa lomailu ole lomailua, niin kyllä vaan se voi olla. :)

Itse en ois esikoisen kanssa voinut kuvitellakaan matkustelevani ulkomaille, kun taas kakkosen ja kolmosen kanssa oltiin etelän lämmössä jo parikuisena. Joillekin lentomatka vauvan/taaperon kanssa on niin hermoon käypää hommaa, että pelkkä ajatuskin saa tuskanhien nousemaan pintaan. Toisilla taas menee useampikin mukula siinä sivussa eikä tee edes tiukkaa.. Ihmisiä on erilaisia. Jotkut haluaa asua koko elämänsä yhdessä samassa osoitteessa, kun taas toinen haluaa vaihtaa paikkakuntaa useampaan otteeseen.. Esim. tuttavani oli ihan hermona koko loman ajan yhden vauvan kanssa ja hänestä loma oli hirveän stressaava ja huokasi helpotuksesta päästyään kotiin. Minä taas puolestani nautin ja rentoudun lomalla lapsien kanssa. Ja pienin heistä on vielä tissivauva:)

Kukin tehköön niinkuin tykkää. Mielestäni ulkomailla on erilaista, mutta en sanoisi että erikoista. Olen matkustellut eri puolilla maailmaa, mutta en pidä kokemusta mitenkään merkittävänä. Onhan se hienoa, että voi kertoa nähneensä sen ja sen paikan, mutta onko se kuitenkaan sen kaiken vaivan arvoista. Telkkarista näkee nähtävyydet paljon helpommalla :) Kieltämättä paikan päällä nähtävyydet ovat näyttävämpiä, mutta silti en viitsisi vaivautua toiselle puolelle maapalloa. Veljeni ei ole matkustanut Ruotsia kauemmaksi. Mielestäni se on ok eikä tulisi mieleenikään patistaa häntä lähtemään nähtävyyksiä katselemaan tai Kanarialle tai Thaimaahan lomailemaan, koska tiedän, ettei se ole sitä, mitä hän kaipaa.

kun alkoi himottamaan joku reissu. Harmi ettei ole juuri nyt taloudellisesti mahdollista. Tosin halvallahan sitä nykyisin pääsee matkustamaan, etenkin lentäen. Ekologisestihan se ei ole oikein, mutta jospa sitä kuitenkin kurkkaisi mitä esim. Ryanin setä tarjoa..
Edinburgh olisi vielä näkemättä, lapsetkin tykkäisi kun pääsisivat Potter-junalla ajelemaan..

Ketjua lukematta vastaan vaan aloitukseen. Minä olen saanut lapsesta asti matkustaa ja kyllä se on avartanut. Maailmassa on paljon unohtumattomia paikkoja ja koen kyllä, että olisin jäänyt paljosta paitsi kotimaassa. Toki jos ei ole missään käynyt, niin ei välttämättä osaa mihinkään kaivatakaan. Ja kyllähän kohteesta huolimatta kotiin on aina ihana tulla<3.
Mutta ilman muuta omatkin lapset saavat/joutuvat matkustamaan pienestä pitäen.

Minusta ap. voi sanoa kyselijälle, että emme ole kiinnostuneet matkustamisesta, meitä ei kannata kysyä mukaan. Ihan turha siitä on jankuttaa, kenenkään ei ole pakko matkustaa.

Itse olen matkustanut muutamassa kymmenessä maassa lähinnä silloin, kun ei vielä ollut lapsia. Olen nähnyt ne paikat maailmasta, jotka kaikkein eniten olen halunnut nähdä, ja suurin hinku matkustaa on jo hävinnyt.

Mutta kieltämättä edelleen minusta on hienoa vaikka kuljeskella itäberliiniläisessä betonilähiössä tai Venäjän syrjäkylillä tai Pekingin vanhoissa kortteleissa ja kysellä mitä ihmiset siellä elämästään ajattelevat. Olen kyllä ihan eri ihminen kuin jos olisin ilman matkojani maailmalle.

Minä luulen, että Suomesta löytyy aika liuta ihmisiä, joille tekisi hyvää tutustua edes omaan maahansa. Mitä tekee nippelitiedoilla "Phuketin hotellialueelta", jos ei tiedä missä on vaikkapa "Joensuu"... ;)

Mä olen matkustellut loppujen lopuksi aika vähän... Suomessakaan en ole käynyt esim. Lapissa tai Vaasassakaan kertaakaan, en monessa muussakaan paikassa. Mutta jos tilaisuus matkusteluun (olipa kotimaassa tai ulkomailla) järjestyy, niin toki lähden heti reissuun. Se virkistää kummasti, kun pääsee edes hetkeksi irti arjesta. Keväällä käytiin Kanarialla ja kyllä nautin siitä vaikka matkan pääidea olikin lapsen kanssa hotellialueella oleilu ja "suomibaarissa" ruokailu iltaisin. On se erilaista kuin kotona. Tykkään toki myös ns. kulttuurimatkoista, olen käynyt mm. Roomassa tutkimassa antiikinaikaista kaupunkia ja Pariisissa taidemuseoissa... mutta myös "löhölomalla" siellä Kanarialla ja Thaimaassa. Kaikesta tykkään. :) Matkakuume on jatkuva, lämmön kaipuu varsinkin talvisin suunnaton, mutta valitettavasti ulkomaan lomalle pääsee vain tosi harvoin, ehkä kerran 3-5 vuodessa. :( ON SIELLÄ NIIN ERILAISTA, että sitä odottaa innolla!

Mä matkustelisin mieluiten kotimaassa. Työn puolesta täytyy ulkomaanmatkaillakin, eikä sen pakollisen lisäksi tee mieli kulkea. Ja täältä matka Helsinkiin maksaa jo saman kuin mitä Helsingistä ympäri Eurooppaa.

[QUOTE="äitix3";22452245]Itse en ois esikoisen kanssa voinut kuvitellakaan matkustelevani ulkomaille, kun taas kakkosen ja kolmosen kanssa oltiin etelän lämmössä jo parikuisena. Joillekin lentomatka vauvan/taaperon kanssa on niin hermoon käypää hommaa, että pelkkä ajatuskin saa tuskanhien nousemaan pintaan. Toisilla taas menee useampikin mukula siinä sivussa eikä tee edes tiukkaa.. Ihmisiä on erilaisia. Jotkut haluaa asua koko elämänsä yhdessä samassa osoitteessa, kun taas toinen haluaa vaihtaa paikkakuntaa useampaan otteeseen.. Esim. tuttavani oli ihan hermona koko loman ajan yhden vauvan kanssa ja hänestä loma oli hirveän stressaava ja huokasi helpotuksesta päästyään kotiin. Minä taas puolestani nautin ja rentoudun lomalla lapsien kanssa. Ja pienin heistä on vielä tissivauva:)[/QUOTE]

Tätä minäkin tuolla kommentillani tarkoitin: joillekin lomailu voi olla oikeaa lomaa myös lapsen kanssa, joillekin ei. :)

En ymmärrä miksi jotkut ei mene kotikyläänsä pidemmälle. Itse olen asunut useamman vuoden ulkomailla ja matkustan niin usein kun pystyn kun on niin monta paikkaa mitä haluan nähdä. :)

Aika jännä.

Mulla ei ole mitään, kertakaikkiaan minkäänlaista intoa lähteä kotikylää pidemmälle. Mitä nyt kaupassa täytyy välillä käydä kirkonkylällä, ja töissä naapurikylällä.
Vaikka se matkailu niin avartaa ja sivistää, olen ilmeisesti melkoisen paljon avarakatseisempi kuin moni mielellään matkustava täällä. Koska mä kyllä ymmärrän vallan hyvin, että sinä ja moni muu haluatte matkustaa.
Miksi on niin vaikea ymmärtää, että minä ja jokunen muu emme halua?

Minusta siellä "ulkomaassa" on mukavinta se, että siellä on lämpimämpää kuin Suomessa ja kun lomalla ollaan, ei ole kotihommiakaan paitsi vähän ruuanlaittoa ja tiskausta. Huomattava ero tavalliseen arkeeni :)

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;22451740:
No otetaanpa rautalanka käyttöön.

Eli eiköhän joka maassa ole ne omimmat ruokakulttuurit, omanlaiset museonsa (verrataan nyt vaikka Kansallismuseota, Atskia, Lontoon National Gallerya, Nyc:n Museum of Modern Art:ia, Van Gogh:in museota Damissa) tai teatteritarjontansa (Lontoon Shafterbury Avenuen eri musikaalit, Broadway tai vaikka Itä-Lontoon pikku teatterit) verrattuna mitä Suomessa esim. musikaaleista on tarjontaa) yms. Jokaisella omat vivahteensa, erikoisuutensa.

Ei kai kukaan ajattele että jos on käynyt Kansallismuseossa Suomessa, ei muiden maiden tai muiden kaupunkien museoilla ole mitään annettavaa?

Sama pätee ruokakulttuuriin. On varmaan eri asia syödä Intiassa intialaista ruokaa, kuin käydä Helsingissä "intialaisessa" syömässä. Toki monet ei eksy sinne intialaiseen Suomessakaan.

jaa. Kyllä suomeen tulee balettia venäjältä ja musikaaleja muista maista, ja van goghiin voi tutustua kirjoista jos haluaa.
ei korkeakulttuuri tee ihmisestä sivistyneempää. ei ollenkaan.

Oopperassa ja momassa kävijä voi silti olla helvetin tyhmä ja suvaitsematon.
Koskaan ihmiset eivät ole enemmän matkustelleet. Ja ikinä ei ole näin suvatisematonta käytös olla. Esim. tupakoijia lynkataan lähes lainsäädännön voimin ja ihmisten toimesta(huom, itse en ole koskaan polttanut)

Muutaman vuoden päästä suurin osa maapallosta voi olla tulvavesien alla, miten kukaan KEHTAA tässä tilanteessa kehua olevansa sivistynyt koska lentomatkustaa? Tuhlaava ihminen on aina huonompi ihminen ja sivistymättömämpi kuin vähällä toimeen tuleva.

Näinpä. Ja kyllä musta suoraan sanottuna on hiukan junttia, jos ei edes halua käydä ulkomailla. Ja niille, jotka väittävät, ettei lapsen kanssa lomailu ole lomailua, niin kyllä vaan se voi olla. :)

Ja joku toinen on sitä mieltä että on junttia jos ei taidenäyttelyt, elokuvat, hienot ravintolat tms. kiinnosta. Tässäkin kyse on jokaisen ihmisen omista kiinnostuksen kohteista, eikä kaikkia kiinnosta samat asiat. Miksi juuri ulkomaan matkailu olisi sellainen asia että kaikkien olisi sitä harrastettava?

Minun on paljon helpompi käydä museoissa ja konserteissa ihan kotoa käsin kuin lähteä niiden takia reissuun. En siis matkusta sivistääkseni itseäni vaan ihan vaan lomaillakseni ja pitääkseni hauskaa.

*ja ihan sama vaikka sukulaiset ja työkaverit pitävät junttina*

No, mä en tiedä olenko jotenkin erilainen, mutta mä en oo yhtään rasisti. Ja sen lisäksi, siellä missä opiskelin ulkomailla, en kokenut kertaakaan mitenkään nihkeää suhtautumista tai syrjintää tms. En mä koe maailmaa kovin rasistisena. Rasisimi on jotenkin kamalan ahdasmielistä. :(
Riippuu varmaan paikasta. Esikoinen oli viime kesänä 2,5 kk Pohjois-Meksikossa ja paikalliset eivät erityisemmin pidä gringoista, joilta me suomalaisetkin näytämme. Jos kerroit syntyperäsi, suhtautuminen oli hieman positiivisempaa, mutta muussa tapauksessa olit kyllä jatkuvan väkivallan uhan alainen. Hotelleissa asuviin turisteihin suhtauduttiin kyllä suht ok, mutta jos et selkeästi ollut turisti vaan asuit maassa kuten paikallisetkin, niin tilanne oli ihan toinen.

Kyl hä ulkomail on vaik mitä erikoista, niinku on Suomeski. Ei tarvihe ku ajaa poikki Suomen niin johan on kummasteltavaa. Mä en ole erityysemmi matkustellu, mitä nyt Ruottis ja Italias käyny. Mut kyl tää Suomen reissaus on jääny liian vähälle. En oo päässy tutkimaan ajataanko toisel puolel Suome paskarinki perjantai iltasi traktorilla ja millääsis kutehis sitä emännät menöö kauppaha.

Ainaha sitä voi virtuaalimatkaalla tietokoneella ja kirjojen ääres jos ei tuo matkustelu innosta. Tai sit erikoistua tähä Suome maahan, vaik aluks voiski tuntua tylsältä ajatukselta.. se ei ole sitä. Mut sit tiivistetty vastaus ulukomaalla on erikoosta, mut niin on Suomeski. Asenne vaan mukaan ja ilkikurine mieli.

[QUOTE="vieras";22456413]Kyl hä ulkomail on vaik mitä erikoista, niinku on Suomeski. Ei tarvihe ku ajaa poikki Suomen niin johan on kummasteltavaa. Mä en ole erityysemmi matkustellu, mitä nyt Ruottis ja Italias käyny. Mut kyl tää Suomen reissaus on jääny liian vähälle. En oo päässy tutkimaan ajataanko toisel puolel Suome paskarinki perjantai iltasi traktorilla ja millääsis kutehis sitä emännät menöö kauppaha.

Ainaha sitä voi virtuaalimatkaalla tietokoneella ja kirjojen ääres jos ei tuo matkustelu innosta. Tai sit erikoistua tähä Suome maahan, vaik aluks voiski tuntua tylsältä ajatukselta.. se ei ole sitä. Mut sit tiivistetty vastaus ulukomaalla on erikoosta, mut niin on Suomeski. Asenne vaan mukaan ja ilkikurine mieli.[/QUOTE]

Ihana :)

Yhteistyössä