ONKO SINUN 5VUOTIAS ILKEÄ? SIIS TAHALLAAN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
esim.näet että hän meinaa heittää jollain esineellä tahalleen päin sinua/jotakuta. sanot älä heitä, mitä tekee lapsi? meidän 5v heittää silti(saattaa vieläpä nauraa päälle,vaikka tietää että jäähy seuraa ja aikuinen ärtyy/suuttuu/ei hyväksy sitä ja lelu lähtee jos lelulla heittää).

äsken vessassa oltiin kaikki pesulla, minä pidin suihkua pikkusiskolle kylvystä ylöspäin (tykkää koskettaa sitä vettä) vahingossa meni mun naamalle tämä 5vuotias nauraa, ottaa suihkusta kii ja suihkuttaa naamalle, minä ärjyn lopeta heti ja yritän ottaa suihkua pois(kun vauvaa piti samalla pitää ja silmät täynnä vettä) niin tää suihkuttaa uudelleen ja nauraa vaan päälle mitä vihasempi olen(lähdettiin sieltä pois siellähän on sitten yksin(kuulen kyllä ja näenkin mitä touhuaa).

-joka asiassa sama juttu!! jos mä sanon ei, niin tää tekee silti(oli seuraus mikä hyvänsä rikotusta säännöstä niin ei kosketa tätä lasta ei lopeta, ei kuuntele).

sama mitä sanon niin mitään ei tapahdu mitä käskee(vaikka kädestä pitäen silti joutuu tekemään asian)

mikään toiminta ei lopu sanomalla tarvitsee hillitä fyysisesti sen käytöstä(esi. pitämällä sylissä,jäähyllä, tai taluttamalla kädestä pitäen että asioita tapahtuu)

sama juttu päiväkodissa. jos joku tietää mitä tää on niin kertokaa.

Niinköhän tuo hakisi huomiota, ihan sama minkälaatuista se on, kunhan sitä saa.
Provosoi sinua ja saa sinut provosoitumaan, entäs jos et milläänlailla kummemmin regoisi, ihan vaan lukisti, vaikka vaatiikin hermoja ja pitkää pinnaa.

Saako tämä 5v riittävästi omaa aikaa ja huomiota.
Meillä oli niin, että kun huomasivat, etten pysty esim puhumaan (äntä ei tullut ollenkaan reiluun kolmeen vuorokauteen) alkoivat tekemään ihan mitä sattuu, kun kuvittelivat, etten pysty kieltämään, no se loppui kun "raahasin" mukulat pois luvattomuuksista.
Kokeilivat heti, pystyykö tekemään omiaan, kun olin ikäänkuin pois pelistä, vähän kuten sinä kun sulla on se pienempi siinä hoidettavana.

Vähän samaa vikaa meidän pojassa, hän on nyt 6, ei jatkuvasti kuitenkaan.
Olen pistänyt iän piikkiin ja siihen, että kun ei hänellä ole mitä pelätä. Kaikki rangaistukset loppuu aikanaan ja kaikkea sietää jonkin aikaa.
On kuitenkin mukava ja peruskilttikin poika.
En usko, että sinänsä jää käytösmallina moinen, kun vaan jaksetaan tätä sen aikaa kun kestää.
Pilalle hyysättyjä nämä meidän lapsen nykyään :)

Meillä samanlaista käytöstä 2v:llä ei enää onneksi 5v.llä Luulen että ap:n 5v. on mustasukkainen vauvalle ja käyttäytyy siksi tuollai, myös päiväkodissa. Kiinnostaisi tietää kuinka kauan käytös on ollut tuollaista, onko muuttunut vauvan syntymän jälkeen vai onko lapsi aina suhtutunut aikuisen kieltoon noin?

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Meillä samanlaista käytöstä 2v:llä ei enää onneksi 5v.llä Luulen että ap:n 5v. on mustasukkainen vauvalle ja käyttäytyy siksi tuollai, myös päiväkodissa. Kiinnostaisi tietää kuinka kauan käytös on ollut tuollaista, onko muuttunut vauvan syntymän jälkeen vai onko lapsi aina suhtutunut aikuisen kieltoon noin?

aina ollut hankala,muistan yhdenkin päivän kun hän keksi että hän hyppää sohvan selkänojalta(tämä tapahtui lapsen ollessa n.3v) minä kielsin(sanoin että sinua sattuu, älä hyppää) yritti silti,estin hyppäämisen, uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan(varmasti meni pari tuntia siinä ennenku usko sanomisesta että ei saa hypätä sieltä lattialle).

muutenkin ihan älyttömiä päähän pistoja verrattuna tuttavien lapsiin. mutta ehkä viimeiset pari vuotta on ollut enempi tällästä tahalleen ilkeyksien tekoa. aiemminkin oli esim.sitä ongelmaa että nyrkillä huitaisi jos suuttui tai puri tms. mutta nykyään tekee selvästi kiusallaan ilkeyksiä, ei siis siksi että suuttuisi vaan harkiten, huijaakin usein jos luulee että en ole nähnyt jotakin ja minä en käsitä että mistä se on edes oppinut sellasta!! viimeisen pari vuotta on myös ollut hoidossa(sekä minulla uusi mies, mutta vanhemman lapsen isän kanssa emme ole asuneet yhdessä)

päiväkodissa on jatkanut tosiaan sopeutumis ongelmien vuoksi.

Yhteistyössä