onko tää sinusta kohtuullista vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mökömaija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mökömaija

Vieras
mun 5v pojalla on puheenkehitys jäänyt jälkeen ja nyt suositellaan neuvolasta lapsen laittamista päiväkotiin ja mielellään ainakin 6-7 tuntia päivässä ja mielellään ainakin 4 päivää viikossa, jos ei kaikki 5kin päivää. Eihän siinä mitään mutta kun mä oon pienemmän pojan kanssa kotona ja jos toi isompi laitetaan p'iväkotiin niin multa menee kuntalisä pois. Millä mä sit sen päivähoitomaksun hoidan? Ja vaikka se päivähoito ois tulojen mukaan ilmainenkin, niin kuntalisän poistumisen myötä se maksais kuitenkin tavallaan sen kuntalisän verran eli 250e. täällä kun ei siis kuntalisää makseta jos yksikin lapsi on kunnallisessa hoidossa, oli syy mikä tahansa. vaikka kuntoutuksellinenkin. kaiken lisäksi meiltä on lähimpään päiväkotiin matkaa 22km, että sitä pitäs sitten ajella aamuisin ja iltapäivisin edes takaisin kuskaamassa. lapsen etu on aina se tärkein juu, mutta kun puheterapia toimii kerran viikossa tuossa neuvolan tiloissa 10 km päässä, niin onks se jotenkin kohtuullista, että sen puheen takia pitää maksaa noin paljon ja ajaa pienemmän sisaruksen kanssa aamuin illoin edes takas päiväkotiin ja kotiin. mies ei voi osallistua kuljetuksiin, koska ajaa rekkaa ja lähtee töihin aina aamuyöstä ja tulee illalla kun pk on jo kiinni. sekään ei ole vaihtoehto että veisin molemmat pojat hoitoon, koska minulla ei ole itsellä työpaikkaa enkä halua tätä 1v nuortamiestä pk laittaa vielä. isompi poika käy kerhossa 2 kertaa viikossa ja muskarissa ja perhekerhossa kerran viikossa. on sosiaalinen ja muuten ihan normaalisti kehittynyt. mielipiteitä?

Hei, eihän teitä pakoteta mihinkään. Lapsen etua se neuvola ajattelee. Itsehän teette ratkaisunne. Kannattaa ainakin nyt kotona panostaa siihen puheen kehittämiseen, lukea lapselle paljon ym.

Hmm. ajatkusena lienee sosiaalisuus ja monipuolinen kieliympäristö? Kysy, miski päiväkotiympäristöä suositellaan, ja etsi muita keinoja saavuttaa tuo. voisitko esim. tarjoutua ottamaan teille jonkun toisen lapsen hoitoon? Tai voisitteko vierailla enemmän kerhoissa jne? Vaivalloista toki sekin, mutta ehkä hyödyt voisi yhdistää?

En mä tuota päiväkotia välttämättömänä puheen kehityksen vuoksi pitäisi...Itse pyytäisin tuossa tapauksessa mm. maksusitoumusta puheterapeutille. Meillä on vajaa 6v vuotias poika jolla myös puheenkehitys viivästynyt jonkin verran. Päiväkodissa on ollut parisen vuotta. Aika vähän ne pojan puheeseen sielä on puuttuneet (tuskin edes ehtisivät kovin yksilöllisesti paneutuun). Nyt on muutama käynti puheterapeutille ja harjotusohjeita kotiin. Kyseessä ei mikään paha puhevika ole. Joitakin äänteitä/kirjaimia puuttuu.

Jos sinulta lähtee kuntalisä 250e pois niin eikö miehesi (olettaen että miehesi on myös vanhemman lapsen isä) voi hoitaa hoitomaksuja?
Tai mitä jos hakisit molemmille sen hoitopaikan ja hakisit joko kouluun (kurssille) tai töihin?

Minulla nousee aina ihokarvat pystyyn jos tavallista päiväkotiryhmää suositellaan yhdellekään lapselle kuntoutuksellisista syistä. Edes neuvolassa ei tiedetä raadollisesta arkipäivästä, kun vielä eletään joidenkin ihanteiden mukaan. Lapset ovat nyt niin isoissa ryhmissä, että siitä on jokaiselle lapselle enemmänkin stressiä kuin hyötyä.

Erityislastentarhanopettajat ja johtajat ovat syrjässä käytännön ongelmista, joten heilläkin saattaa olla kuvitelmia siitä, kuinka tavallinen päiväkotiryhmä kehittää lasta. On surullista, että lähes jokaisessa ryhmässä on useita lapsia, jotka tarivitsisivat täysin muuta kuin päiväkodin isoa ryhmää. Heidän takiaan myös muuten hyvinvoivat ja pärjäävät lapset kärsivät. Mutta minkäs teet.

Ei lapsesi saa siellä päiväkodissa mitään erityisempää tukea puheeseen. Tukena on varmasti ajateltu muita lapsia. Päivästä kuluu osa myös päiväuniin jolloin ei puhuta eli todellinen 'tukiaika' ei ole suurempi kuin kerhoissa käymisenne.

Minä jalkaisin kerhoissa käymistä joissa tuen puheenkehitykseen muilta lapsilta, lukisin kotona paljon ja leikkiin lorutellen/riimitellen. Lisäksi pyytäisin lähetteen puheterapiaan.

[QUOTE="Lastenhoitaja";26067071]Ei lapsesi saa siellä päiväkodissa mitään erityisempää tukea puheeseen. Tukena on varmasti ajateltu muita lapsia. Päivästä kuluu osa myös päiväuniin jolloin ei puhuta eli todellinen 'tukiaika' ei ole suurempi kuin kerhoissa käymisenne.

Minä jalkaisin kerhoissa käymistä joissa tuen puheenkehitykseen muilta lapsilta, lukisin kotona paljon ja leikkiin lorutellen/riimitellen. Lisäksi pyytäisin lähetteen puheterapiaan.[/QUOTE]

Allekirjoitan tämän.

Musta teillä on jo aika hyvin noita kerhoja ja muskareita, joissa poika tapaa ikäisiään lapsia. Kotona vielä lisää puheharjoituksia ja just noita loruja ja riimittelyjä. Kutsutte mahdollisimman usein lapsikavereita kylään.

Yhteistyössä