Onko täällä kaksospoikien äitejä - kummalliset tuntemukset mietityttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nipsuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nipsuli"

Vieras
Ajattelin nyt suoraan lähestyä "kohderyhmääni", toivon todella että joku oikeasti kaksospoikien äiti lukee tämän ja viitsii vastata. Tämä EI ole provo.

Satuin lukemaan jenkkiläisen tiedelehden jutun, jossa oli havaittu että kaksosia synnyttävät naiset elävät erityisen pitkään ja ovat yleensä erityisen ns. elinvoimaisia. Koska erityisesti kahden kaksosPOJAN synnyttäminen ja kantaminen kohdussa vaatii suurimmat resurssit, on näissä äideissä jotain erityistä "elinvoimaisuutta". Toki siis samalla logiikalla kolmospoikien äidit ovat täten kaikkein suurimmilla resursseilla varusteltuja. Kysyn kuitenkin kaksosten äideiltä koska heitä lienee enemmän.

Olen nyt kehitellyt itselleni piilotajuisesti suuren alemmuuskompleksin kyseisestä asiasta. Minulla on serkku, jonka esikoispojan kummi olen ja sitten serkkuni sai kaksospojat. Tunnen aina kun olemme yhteydessä, jotenkin valtavaa "huonommuuden tunnetta" ja ajattelen että serkkuni varmaan säälii minua ja pitää minua "maan matosena". Minulla on kolme lasta, tytär ja kaksi poikaa. Ajattelen että aina kun käymme, hän varmaan näkee kuinka hän on vahvempi ja pitää minua alempanaan. Mietin myös, miten hän sen teki - miten hän osasi asettua elämän yläpuolelle jotenkin niin luottavaisesti ja suurella itseluottamuksella, että sai kehonsa vastaanottamaan kaksi pojanalkua.

Tiedän, tämä on typerää. Mutta haluaisin tietää miten te itse koette itseluottamuksenne ja koetteko olevanne kaikkien yläpuolella, jotenkin että arjen huolet eivät teitä paina?

Olen aina ollut kilpailuhenkinen ja tämä on nyt siirtynyt tähän. Ei siis kilpailuna vaan suruna ja häpeänä siitä, etten ole kyennyt samaan.

Ja siis tiedoksi vielä, että kaksosethan vaativat siis äidiltä ne kaksi munasolua ja siten kaksosten syntyminen ei johdu isän elinvoimaisuudesta. Äiti siis todella on se, joka ne kaksoset saa aikaan. Ja on näyttöä siitä, että poikia suosii äidin keho, jossa on paljon mielihyvähormonia ja vähän stressihormonia.

Kaksospoikien äiti olen. En kyllä ikinä ole ajatellut, että olisin jotenkin "parempi". Toi mitä tuntemuksista kirjoitat... kuulostaa kyllä todella... Jos olet noin kateellinen/huono itsetunto niin kannattaisi yrittää tehdä asialle jotain. Pilaat muuten elämäsi.

[QUOTE="Nipsuli";28772058]Ja siis tiedoksi vielä, että kaksosethan vaativat siis äidiltä ne kaksi munasolua ja siten kaksosten syntyminen ei johdu isän elinvoimaisuudesta. [/QUOTE]

Luepa tuolta jotain munasolujen määrästä: Monisikiöisyys :: Terveyskirjasto

Noin muuten suosittelen juttelemista lääkärin tai psykologin kanssa ongelmastasi.

Kolme kuukautta sitten synnytin kaksospojat ja pidän niitä erityisenä lahjana, jota ei kaikille suoda :)

Itseäni en pidä sen kummoisempana kuin muutkaan äidit. Elinvoima on välillä hieman hakusessa, kun pojat valvoo yöllä vuorotellen :D Eli uskon, että minulla on vain käynyt hyvä (tai jonkun mielestä huono) tuuri!

Jossain luki, että hyvä ravitsemustila voi edesauttaa kaksosuutta. Eli rupea syömään terveellisesti, niin voit ajatella eläväsi sitä myöten yhtälailla pitkän elämän. Ja mistäs sitä tietää vaikka sulta irtoaisi silloin tällöin useampi munasolu kerrallaan? Et vaan ole yrittänyt raskautta niiden kiertojen aikaan..

Siis jos tosian oikeasti pyörittelee päässään tuollaista, kielii se jonkin sortin itsetunto trmv.ongelmasta...Kuulostaatosiaan siltä,että olisi hyvä jutella ammattiihmiselle...mikäli tää nyt on tosi..

Olet vissiin aiemminkin kirjoittanut samasta asiasta täällä?? Juttu on niin höperö, että on kyllä jäänyt mieleen... Keskity omaan elämääsi ja mieti vähemmän muita ja heidän elinvoimaansa! Jessus...

Kolme kuukautta sitten synnytin kaksospojat ja pidän niitä erityisenä lahjana, jota ei kaikille suoda :)

Itseäni en pidä sen kummoisempana kuin muutkaan äidit. Elinvoima on välillä hieman hakusessa, kun pojat valvoo yöllä vuorotellen :D Eli uskon, että minulla on vain käynyt hyvä (tai jonkun mielestä huono) tuuri!

Jossain luki, että hyvä ravitsemustila voi edesauttaa kaksosuutta. Eli rupea syömään terveellisesti, niin voit ajatella eläväsi sitä myöten yhtälailla pitkän elämän. Ja mistäs sitä tietää vaikka sulta irtoaisi silloin tällöin useampi munasolu kerrallaan? Et vaan ole yrittänyt raskautta niiden kiertojen aikaan..

Kiitos. Onko Sulla koskaan huolia ja murheita, stressaatko mistään? Koetko väsymyksestä huolimatta - jo ennen lapsia siis - että kaikki sujuu ja et märehdi mitään? Pahoitatko mieltäsi mistään?

Hahaha :D Ootsä tosissas?

Jep. Parempia ja hienompia ihmisiä kaikki kaksosten vanhemmat kaikki tyynni :D
Mutta hei, lähes kaikilla kaksosilla, jotka tiedän, on mt-ongelmia, mistähän seki johtuu!? Joskus miettinyt, mutta eiköhän tuo ihan sattumaa ole.

Täällä on yksi kaksospoikien äiti. Kaksosemme ovat isän puolelta periytyneet identtiset, joten minulla ei sinällään ollut osaa eikä arpaa siihen, että heitä kaksi tuli. Toki ruumiini heidät kantoi ja kasvatti, mutta en koe itseäni sen tiimoilta muita kummemmaksi.
Vauva- ja pikkulapsiaika olivat raskaita, vietimme lähes 8 kuukautta nukkumalla vain tunnin-parin pätkiä ja siitä selviytyminen vahvisti - nyt tuntuu, että selviän mistä vain eikä pienet asiat juurikaan hetkauta, mutta tässäkin tämän "vahvuuden" aikaansaamiseen olisi varmasti riittänyt mikä tahansa riittävä kuormitus, ei siihen kaksosvauvoja välttämättä olisi tarvinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja kaksosten äiti myös;28772771:
Täällä on yksi kaksospoikien äiti. Kaksosemme ovat isän puolelta periytyneet identtiset, joten minulla ei sinällään ollut osaa eikä arpaa siihen, että heitä kaksi tuli. Toki ruumiini heidät kantoi ja kasvatti, mutta en koe itseäni sen tiimoilta muita kummemmaksi.
Vauva- ja pikkulapsiaika olivat raskaita, vietimme lähes 8 kuukautta nukkumalla vain tunnin-parin pätkiä ja siitä selviytyminen vahvisti - nyt tuntuu, että selviän mistä vain eikä pienet asiat juurikaan hetkauta, mutta tässäkin tämän "vahvuuden" aikaansaamiseen olisi varmasti riittänyt mikä tahansa riittävä kuormitus, ei siihen kaksosvauvoja välttämättä olisi tarvinnut.

Isän puolelta periytyneet identtiset kaksoset? O_o

Alkuperäinen kirjoittaja kaksosten äiti myös;28772771:

Identtinen kaksosuus ei periydy, se on tuurista kiinni eli sattumanvaraista. Äidillä voi olla kyky luovuttaa kaksi munasolua yhtäaikaa, tämä periytyy äidiltä tyttärelle. Tällöin siis syntyy ditsygoottiset eli epäidenttiset kaksoset. Näin asia meille selitettiin monikkovalmennuksessa Kätilöopistolla.

Olen ollut siinä käsityksessä, ettei identtinen kaksosuus ole nykytiedon mukaan perinnöllistä vaan sattumanvaraista.

Tiede ei ole pystynyt vielä toistaiseksi selittämään identtisten kaksosten syntymekanismia, mutta se tunnustetaan, että on olemassa sukuja, joissa esiintyy huomattavasti keskivertoa enemmän identtisiä kaksospareja ja näissä suvuissa ominaisuus näyttäisi tulevan nimenomaan isän puolelta. Eli isän siittiön geeneissä on joku tekijä, joka saa hedelmöittyneen alkion jakaantumaan. Mieheni suvussa on tällä hetkellä 7 elossa olevat identtiset kaksoset, joista siis poikamme ovat yhdet. Appeni on esim. myös identtinen kaksospuolikas jne. Jossain päin etelä-Eurooppaa näitä sukuja on paljonkin, meillä harvinaisempia.

Alkuperäinen kirjoittaja kaksosten äiti myös;28772868:
Tiede ei ole pystynyt vielä toistaiseksi selittämään identtisten kaksosten syntymekanismia, mutta se tunnustetaan, että on olemassa sukuja, joissa esiintyy huomattavasti keskivertoa enemmän identtisiä kaksospareja ja näissä suvuissa ominaisuus näyttäisi tulevan nimenomaan isän puolelta. Eli isän siittiön geeneissä on joku tekijä, joka saa hedelmöittyneen alkion jakaantumaan. Mieheni suvussa on tällä hetkellä 7 elossa olevat identtiset kaksoset, joista siis poikamme ovat yhdet. Appeni on esim. myös identtinen kaksospuolikas jne. Jossain päin etelä-Eurooppaa näitä sukuja on paljonkin, meillä harvinaisempia.

Ok :) Tämä oli minulle uutta tietoa. Mielenkiintoinen ilmiö :)

[QUOTE="vieras";28772842]Identtinen kaksosuus ei periydy, se on tuurista kiinni eli sattumanvaraista. Äidillä voi olla kyky luovuttaa kaksi munasolua yhtäaikaa, tämä periytyy äidiltä tyttärelle. Tällöin siis syntyy ditsygoottiset eli epäidenttiset kaksoset. Näin asia meille selitettiin monikkovalmennuksessa Kätilöopistolla.[/QUOTE]

No minulla on erimunaiset kaksoset, joihin taipumuksen olen kyllä perinyt isäni puolen suvusta. Siellä on kaksosia runsaasti, äitini suvussa ei taida olla ainoitakaan, ainakaan muutamaan viimeiseen sukupolveen.

Alkuperäinen kirjoittaja ei pidä paikkaansa;28772883:
No minulla on erimunaiset kaksoset, joihin taipumuksen olen kyllä perinyt isäni puolen suvusta. Siellä on kaksosia runsaasti, äitini suvussa ei taida olla ainoitakaan, ainakaan muutamaan viimeiseen sukupolveen.

Kaksosia syntyy myös ilman perintötekijöitä.

Yhteistyössä