Onko täällä vanhempia joilla yksi lapsi jo on ja lisää ei ole toiveissa edes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "noh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nykyaikana erittäin järkevä päätös, että vain yksi lapsi. Tuleva mahdollinen lama, työttömyys, jne sekä lasten levottomuus ja käytöshäiriöt.... Jotenkin uhkarohkeaa tehdä lisää ja lisää lapsia...
Yhdelle riittää aikaa ja rahaa. Monet perheet rikkoutuvat, lapset kärsivät... Minusta asiaa kannattaa miettiä hieman laajemmasta näkövinkkelistä,kuin pelkästään siitä että HALUAAKO itse taas vauvan (tai on kova vauvakuume).

Meillä myös aihe ajankohtainen. Esikoinen on 7kk.

Mietin ja mietin ja mietin... ensimmäisestäkään ei ollut vauvakuumetta tulisiko toisestakaan? Pitäisikö päätös tehdä vain järjellä? Mitkä olisi perustelut toiseen lapseen? Pitäisikö sitä edes perustella?

Järjestään jokainen sukulainen ja tuttava kyselee joko tulee toinen. Kai te nyt ensimmäiselle kaverin teette jne... En tiedä haluanko enempää. Miehellänikään ei ole aiheesta tiettyä mielipidettä.

Tuleeko yhdestä lapsesta hemmoteltu tai epäsosiaalinen? Nämä kaksi asiaa yleensä nostetaan esille jos perheessä vain yksi lapsi. Osaisiko joku kertoa päätöksestään pysyä yhden lapsen perheenä hyvät ja huonot puolet?

Meil poika 3v3kk ja enempää emme halua. Lellitty lapsi ei ole vaikka ainoa onkin. Meil kesti niin kauan saada tuokin yksi että hän kyllä täyttää meidän perheen lapsilukutoiveet. Myöskään hirveää synnytystä ja vauva-aikaa en kaipaa.

Mulla on 6-vuotias lapsi ja tulee olemaan ainoa. Välillä tyttö kysyi miks hänellä ei oo siskoa ja hän haluais pikkusiskon, mutta se vaihe on mennyt. Luulen, että lapsellekin on parempi olla ainoa lapsi, kuin se että hänellä ois äiti joka ei jaksa hoitaa sen takia että pitää olla useampi lapsi

[QUOTE="Kerttu";23165764]Meillä myös aihe ajankohtainen. Esikoinen on 7kk.

Mietin ja mietin ja mietin... ensimmäisestäkään ei ollut vauvakuumetta tulisiko toisestakaan? Pitäisikö päätös tehdä vain järjellä? Mitkä olisi perustelut toiseen lapseen? Pitäisikö sitä edes perustella?

Järjestään jokainen sukulainen ja tuttava kyselee joko tulee toinen. Kai te nyt ensimmäiselle kaverin teette jne... En tiedä haluanko enempää. Miehellänikään ei ole aiheesta tiettyä mielipidettä.

Tuleeko yhdestä lapsesta hemmoteltu tai epäsosiaalinen? Nämä kaksi asiaa yleensä nostetaan esille jos perheessä vain yksi lapsi. Osaisiko joku kertoa päätöksestään pysyä yhden lapsen perheenä hyvät ja huonot puolet?[/QUOTE]

No ei tuo hemmottelu ja epäsosiaalisuus oo mitään semmosia vakiojuttuja ainokaisten perheissä. Ja sellasta näkee myös sisarusperheissä. Miun 3v on sosiaalinen, osaa jakaa lelujaan jne...ei oo lellitty.
Hyvänä puolena ei oo sisarustappeluja, yhden kanssa pärjää taloudellisesti paremmin...
Lapsi osaa leikkiä yksinkin joten seuranpitoakaan ei kokoajan tarvita. Minusta nämä asiat on kunkin kohdallaan mietittävä montako haluaa. Ei sitä voi perustella silleen ja sanoa että kannattaa sitä tai tätä. Toiselle se on täyttymys että saa lapsen, toiselle tärkeää on useampi sellainen.

Meillä oli ajatuksissa kaks lasta, nyt kuitenkin haikailen sen kolmannen perään . Yksi oli täysin pois suljettu lapsimäärä...sikäli että sen sai itse päättää, ainahan lapsia ei välttämättä edes saa, meilläkin ensimmäinen oli pitkän yrityksen tulos...ja kaksi oli ensin sopiva, sillä olimme todella väsyneitä vauva-aikaan. Nyt kuitenkin toivon kolmatta ja syy on vähän sama kuin se miksi en ainakaan vain yhtä olisi toivonut, eli se lapsen tulevaisuus. Minusta sisarukset ovat rikkaus. Olen seurannut vierestä kaverini elämää, joka on siis ainut lapsi. Hänellä ei nyt aikuiena ole sisaruksista seuraa, ei oikein serkkujakaan eikä paljon muutakaan sukua. Toinen vanhemmista on kuollut, toinen hyvin vanha. Hän on itsekin sanonut että on todella yksinäinen, vaikka kavereita sinänsä on jonkun verran. Tämä siis yksi iso tekijä miksi en haluaisi olla ainoa lapsi tai että minulla olisi vain yksi lapsi. Muiden mielipiteitä en arvostele, jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Yhteistyössä