Onko tämä normaalia 3 v käytöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaarina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaarina

Vieras
Käytiin kylässä eräällä sukulaisella jolla on 3 v tyttölapsi. Mulla itselläni on 4 v tyttö ja kohta 2 v poika. Vilkkaita lapsia on meilläkin ja joskus riitelevät, tönivät yms. mutta jäi vähän vaivaamaan sen 3 v tytön käytös. Tyttö jatkuvasti, siis koko ajan töni meidän lapsia (varsinkin pienempää) ja heitteli leluja heitä kohti ja ympäri seiniä. Järjestään IHAN JOKAINEN lelu minkä poika otti käteensä, niin tämä tyttö kävi kiskaisemaan pois. Mä yritin kieltää mutta siihen käytökseen olisi pitänyt puuttua niin kovalla kädellä jo että ei mulla pokka riittänyt vieraassa paikassa. Tyttö myös repi meidän muksuja tukasta niin kauan että itku pääsi ja löi.

Onko tuollainen agressiivisuus ihan normaalia käytöstä jos vanhemmat ei hirveästi asiaan viitsi puuttua vai onko kyse jo ihan jostain käytöshäiriöstä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tollaseen käytökseen olis äidin pitänyt puuttua.

Olisi joo mutta ei kumpikaan vanhempi juurikaan puuttunut. Nimenomaan tuohon agressiivisuuteen, muuten on lapsella tiukat säännöt, esim. sohvalla ei saa istua. Mutta toisia saa repiä tukasta ihan rauhassa.

tuo töniminen.Mutta näihin kaikkiin tekosiin täytyy lapsen vanhemman ehdottomasti puuttua heti.Lapsi ei opi millään oikeaa käyttäytymistä jos saa jatkaa tätä.minä olisin varmaan tuossa tilanteessa ottanut lapset ja lähtenyt kotiin.Hirveä äiti ellei puutu tollaseen!Meillä ei ole lapset ikinä tönineet ketään,eikä heitelleet meille tulleita lapsia leluilla.Toisiaan kylläkin on paiskottu vaikka millä kiukkupäissään!

Äiti totesi jotain että "X nyt on vähän tuollainen, ei osaa olla muitten lapsien kanssa kun näkee niitä niin vähän." Mä olin kyllä ihan huuli pyöreänä kun tosiaan lapsella on muuten tiukka kuri mutta tuohon agressiivisuuteen ei puututa mitenkään.

Mä ymmärtäisin (en silti hyväksyisi) jos jotain tuollaista tekisi kiukuspäissään mutta ei se ollut sitä. Ihan järjestelmällistä "reviirin puolustamista" vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaarina:
Äiti totesi jotain että "X nyt on vähän tuollainen, ei osaa olla muitten lapsien kanssa kun näkee niitä niin vähän." Mä olin kyllä ihan huuli pyöreänä kun tosiaan lapsella on muuten tiukka kuri mutta tuohon agressiivisuuteen ei puututa mitenkään.

tyypillistä selittelyä.

Ehkä sitten tuon tytön käytös on normaalin lapsen käytöstä kun rajoja ei aseteta. Mua alkoi oikeasti jo epäillyttää onko joku käytöshäiriö kyseessä.

Onneksi asutaan sen verran kaukana näistä sukulaisista ettei usein olla tekemisissä... tuo 4 v lähtiessä sanoi autossa että "eihän me mennä enää ikinä tuonne kylään".

Mikset kieltänyt topakasti tätä lasta repimästä sun lastesi hiuksia, jos kerran vanhemmilla ei aivokapasiteetti tähän riittänyt? En mä ainakaan tuollaista peliä hyväksyisi keltään. Olen ottanutkin vierasta lasta tiukasti kädestä ja kieltänyt lyömästä vauvaa, kun lapsen äiti vaan hymisi taustalla. Jolloin lapsi sitten purskahti itkuun, koska vieras täti oli niin tyhmä, että kielsi.

Enkä mäkään enää tuollaiseen paikkaan veisi lapsiani uudestaan.

Osittain kuuluu ikäänkin tuo. Meidän 3-vee on pikkuveljensä kimpussa herkeämättä. Puutun usein leikkiin ja keskustelen tytön kanssa rauhallisesti asian läpi. Mietitään, mitä tapahtui ja miksi pikkuveli itkee. Kysyn, saako niin tehdä, ja tyttö vastaa, että ei saa. Pyytä pikkuveljeltään anteeksi, halaa oikein katuvasti. Mutta kuin leikit jatkuvat, on taas pian pikkuveljeä tönäisty tai lelu revitty kädestä... Tuntuu, että tuolla touhottajalla vaan niissä leikeissään se oma juttu ja juoni tempaa niin mukaansa, että nuo säännöt taas unohtuvat silmänräpäyksessä. Ja uskon myös, ettei hän ainakaan aina kyllä pahallakaan toista loukkaa...

Toisaalta huomaan myös muiden lasten käyttävän tuota meidän tytön touhukkuutta hyväksi. Itkupillit alkavat itkeä ja vaatia aikuisten huomiota jo kun tyttö ihan ystävällisesti haluaa aloittaa yhteistä leikkiä. Peräänkuuluttaisin näiden itkupillien vanhemmiltakin pieneen sietokykyyn ohjaamista. Meitä on niin monenlaisia ja monen luonteisia. Paras lopputulos saavutettaisiin, jos molemmat osapuolet tulisivat puolimatkaan vastaan.

Ehkä sitten tuon tytön käytös on normaalin lapsen käytöstä kun rajoja ei aseteta. Mua alkoi oikeasti jo epäillyttää onko joku käytöshäiriö kyseessä.

Onneksi asutaan sen verran kaukana näistä sukulaisista ettei usein olla tekemisissä... tuo 4 v lähtiessä sanoi autossa että "eihän me mennä enää ikinä tuonne kylään".

Meidän 3-vuotias poika osaa olla joskus ärsyttävän omistava lelujaan kohtaan, ja satunnaisesti yrittää joskus mätkäistä/tönäistä leikkikaveriaan.
Joskus leikit sujuu tosi hyvin eikä edes haittaa vaikka hänen lelujaan lainataan.
Mutta me puutumme aina noihin tilanteisiin, jos meillä kaveri kylässä täytyy leluja lainata ja ei koskaan saa lyödä/repiä/töniä ketään.
Kai tämä koulutus joskus uppoaa tarpeeksi syvälle..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikset kieltänyt topakasti tätä lasta repimästä sun lastesi hiuksia, jos kerran vanhemmilla ei aivokapasiteetti tähän riittänyt? En mä ainakaan tuollaista peliä hyväksyisi keltään. Olen ottanutkin vierasta lasta tiukasti kädestä ja kieltänyt lyömästä vauvaa, kun lapsen äiti vaan hymisi taustalla. Jolloin lapsi sitten purskahti itkuun, koska vieras täti oli niin tyhmä, että kielsi.

Enkä mäkään enää tuollaiseen paikkaan veisi lapsiani uudestaan.

Mä kielsin aina kun väliin ehdin, mutta kuten sanoin tuo olisi vaatinut niin kovalla kädellä puuttumista ettei pelkistä jatkuvista (tiukistakaan) kielloista mitään hyötyä ollut kun tyttö ei kuitenkaan niitä totellut. Jäähylle tms. olisi pitänyt viedä tai pois leikkitilanteesta ja selittää tytölle miten käyttäydytään, mutta en kehdannut itse alkaa kun molemmat vanhemmat katsoa tapitti vieressä eikä tehneet mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Osittain kuuluu ikäänkin tuo. Meidän 3-vee on pikkuveljensä kimpussa herkeämättä. Puutun usein leikkiin ja keskustelen tytön kanssa rauhallisesti asian läpi. Mietitään, mitä tapahtui ja miksi pikkuveli itkee. Kysyn, saako niin tehdä, ja tyttö vastaa, että ei saa. Pyytä pikkuveljeltään anteeksi, halaa oikein katuvasti. Mutta kuin leikit jatkuvat, on taas pian pikkuveljeä tönäisty tai lelu revitty kädestä... Tuntuu, että tuolla touhottajalla vaan niissä leikeissään se oma juttu ja juoni tempaa niin mukaansa, että nuo säännöt taas unohtuvat silmänräpäyksessä. Ja uskon myös, ettei hän ainakaan aina kyllä pahallakaan toista loukkaa...

Toisaalta huomaan myös muiden lasten käyttävän tuota meidän tytön touhukkuutta hyväksi. Itkupillit alkavat itkeä ja vaatia aikuisten huomiota jo kun tyttö ihan ystävällisesti haluaa aloittaa yhteistä leikkiä. Peräänkuuluttaisin näiden itkupillien vanhemmiltakin pieneen sietokykyyn ohjaamista. Meitä on niin monenlaisia ja monen luonteisia. Paras lopputulos saavutettaisiin, jos molemmat osapuolet tulisivat puolimatkaan vastaan.

Mä ymmärrän tämänkin täysin. Omatkin muksut on niitä ns. rämäpäitä jotka helposti innostuessaan tönivät yms. Ja samoin meillä, ne herkemmät lapset tahtovat jäädä jalkoihin. Mutta mä puutun aina tahalliseen kiusantekoon ja rauhoitan myös menoa kun se alkaa mennä pienimmille/herkimmille liian villiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Meidän 3-vuotias poika osaa olla joskus ärsyttävän omistava lelujaan kohtaan, ja satunnaisesti yrittää joskus mätkäistä/tönäistä leikkikaveriaan.
Joskus leikit sujuu tosi hyvin eikä edes haittaa vaikka hänen lelujaan lainataan.
Mutta me puutumme aina noihin tilanteisiin, jos meillä kaveri kylässä täytyy leluja lainata ja ei koskaan saa lyödä/repiä/töniä ketään.
Kai tämä koulutus joskus uppoaa tarpeeksi syvälle..

Tuo kuulostaa ihan normaalilta 3 v käytökseltä eikä siinä mitään, jos liialliseen tönimiseen puututaan. :)

Yhteistyössä