Onko tämä paljon lainaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velkainenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tossa tiukassa budjetissa ei ole mielestäni huomioitu sitä, että lapsiin menee kasvaessaan koko ajan enemmän rahaa. Koululaisen menot ovat ihan eri luokkaa, kun päiväkotilapsen.

Yli sataprosenttisia lainoja! :O

Ei tarvitse ihmetellä mistä nykyinen talouskriisi on saanut alkunsa.

AP hei. Asunnon arvoon vaikuttaa eniten sijainti. Jos teidän talo sijaitsee jossain jumalan selän takana perämettässä, niin eipä se remppaaminen pahemmin nosta sen arvoa.

Mua kiinnostaa ainoastaan se että mitä ap tarkoittaa "kohta on rahaa kuin roskaa", onko siihen tullut selitystä? Mä en nimittäin millään saa noilla tuloilla ja laskelmilla mitkä ap on laittanut, että rahaa olisi vaikka muille jakaa missään vaiheessa. Sitäkö ap tarkoitti että kolmen vuoden päästä on pari pikkulainaa maksettuna ja siitä "säästetty" raha on sitten sitä "rahaa kuin roskaa"-rahaa?

Kiitos vielä kaikille ja erityisesti tsemppareille. Illan mittaan tuli tässä puhetta miehenk kanssa, että kyllä sitä vois vaikka vähän katkeroitua, jos alkais miettiä kaikkia omalle kohdalle osuneita juttuja ja omaa tyhmyyttään tehtyjä päätöksiä. Kun ei voi monesti ymmärtääkään kaikkea etukäteen.

Jos vois kääntää kelloa taaksepäin, niin...

1. En ottais surutta opintolainaa 7 vuoden ajan ja jois niitä kaikkia kurkusta alas. Hyvä puoli, tuli ainakin elettyä - jos sitä bilettämistä voi siksi sanoa. Ei tarvi enää ainakaan haikailla..

2. Miehen edelliseen elettyyn elämään en voisi edes ottaa kantaa, siihen en voi vaikuttaa.

3. Yrityksen perustamista en varsinaisesti voi katua. Se olisi ehkä kannattanutkin parin vuoden päästä jo tuolloin ihan kunnolla, idea oli hyvä ja toimi alusta saakka. En voinut ymmärtää, paljonko lopettaminen maksoi. Tarkoitus oli mennä äitiyslomalta yritykseen heti töihin. Kun vastasyntynyt makaa vieressä vuoteella, ei siinä voi kuin ottaa puhelin käteen ja pyytää työntekijöitä lopettamaan. Lapsivuodeaikana, äitiyslomalla lopetin elinkeinoni ja sain samalla hirvittävän määrän lisää velkaa niskaan, en edes tiedä, paljonko, mutta vielä jäljellä 5 t euroa. Veikkaisin, että velkaa jäi yhtäkkiä n. 20 000 e. Tänä päivänä haikailisin, että pitäis perustaa oma yritys, nyt ei tarvi sen perään enää koskaan miettiä. Tästä uskaltamisesta perheeni ja minä maksamme vielä kolme vuotta.

4. Talon ostoon on vaikea miettiä oikeaa ratkaisua. Meillä ei ole ollut sellaista mahdollisuutta. Jos mahdollista, tarjoaisin tästä talosta 20-50 tuhatta vähemmän nyt, mitä silloin. Pyyntihinta oli tuolloin 149 t euroa ja maksoimme 133 tuhatta. Taloon oli tehty katto ja ikkunat sekä uusittu kaukolämpö. Tiedossa oli kylppäriremontti, salaojat ja putkiremontti. Tyhmänä ja sokeana ensiasunnon ostajana emme osanneet ajatella muita mahdollisia remontteja. Edes 80-luvulla remontoitu keittiö ei saanut minua ajattelemaan keittiöremontin mahdollisuutta. Enkä koskaan voinut kuvitella, kuinka paljon vanhan talon remontoiminen oikeasti maksaa. Olemme laittaneet talon remonttiin rahaa sen verran, että olisimme voineet rakentaa uuden talon muutaman vuoden päästä tällä rahalla. Mutta tuolloin ei ollut varaa. Olisimme kuitenkin maksaneet vuokraa n. 60 000 euroa. No, olisihan meillä sitten uusi talo. Mutta mikä on oikein? Onko uuden talon omistaja ihmisenä onnellisempi, kuin vanhan talon omistaja? En tiedä.

Mietimme äsken myös sitä vaihtoehtoa, että myisimme pois. Nyt emme saisi sitä, mitä tähän on laitettu, sillä en voisi myydä tätä siten, että puoli taloa on korjattu ja vielä puolet pitäisi. En saisi tästä sitä summaa, mikä taloon on nyt mennyt. Enkä halua jättää mitään kertomatta ostajille, en nukkuisi viiteen vuoteen. Mietimme, että kun ollaan remontoitu koko talo, voimme pyytää tästä sen verran, mitä tähän on mennyt. Se on realistista. Tästä tulee oikeasti hieno - ainakin minun mielestä. Ja kunnossa oleva, tyylikäs, pihat laitettu ja kaikki ok, hyvällä paikalla jne. En tiedä, saisimmeko tästä sitä, mitä tähän on laitettu, mutta pyytää kehtaa kyllä. Sitten joskus.

No, mitä sitten tapahtuisi? Olisimme jo lähes 40-vuotiaita. Kodittomia, taas asuttais vuokralla, mutta olis talolaina maksettu. Kaikki lainat. Kannattaako rakentaa uusi talo 40-vuotiaana, ottaa jälleen iso laina ja maksaa sitä pois? Mielestäni ei.

Ei tässä ole siis mitään oikeaa vaihtoehtoa. Tässä asutaan, eikä muuta voida. Rakennetaan ja remontoidaan välillä katkeran suloisilla kyynelillä, välillä pelkillä kyynelillä ja välillä ehkä jopa asiasta ylpeyttä tuntien. Tää on kuitenkin joskus meidän. Vaikka olis maksanut mitä. Ja vaikka oltais oltu kuinka tyhmiä. Ja vaikka muut olis tehnyt mitä.

Jos saan sanoa, toivon, että lapseni ovat terveitä ja itse pysyn terveenä näkemään heidän kasvunsa, ja toivon, että perheemme pysyy yhdessä kaiken tämän keskellä. Kolme vuotta vielä, kolme vuotta ja joskus helpottaa. Kun vaan muistaa, että elämä koostuu niistä pienistä iloista, eikä vaivu katkeruuteen. Lapset ovat elämän tarkoitus enkä heistä luopuisi vaikka saisin 100 ilmaista uutta taloa ja tuhat ulkomaan matkaa. Kolmeen lapseen ei ole varaa ja nämä kaksi ovat siunaus. Jos olemme muiden silmissä tehneet paljon virheitä, niin olkoon niin. Kukaan ei voi sanoa, että toisen elämän ratkaisut ovat niitä oikeita tai vääriä, ihmisen täytyy muistaa yrittää olla onnellinen ihan niistä arkisista asioista.

Lupaan olla tuomitsematta uuden talon omistajia tästä lähtien. Olen aina ajatellut, että onneksi me ei olla tuossa velkahelvetissä. Ilmeisesti ollaan osan uuden talon omistajan kanssa samassa kusessa, mutta suuremmassa vaan. Ei sitä voi tietää. Joku on tuominnut minut siitä, että olen niin ahne kun asun vanhassa halvassa talossa mutta menen silti töihin, kuinka tuo ihminen voi hylätä lapsensa? Kun ei tiedä, paljonko sitä velkaa on ja mistä se on tullut. Uuden talon ostaja, joka menee töihin ja vie lapsensa hoitoon, on ainakin ollut ehkä järkevämpi kuin minä. Lapselle voi jäädä jotain konkreettista joskus perinnöksikin.

Jokainen tekee elämässään siis omat ratkaisunsa. Oli ne oikeita tai vääriä, eikä kaikkeen voi vaikuttaa. Tässäpä tämä.

<3 tsemppiä, voimia ja siunausta <3

[QUOTE="vieras";27111348]Mua kiinnostaa ainoastaan se että mitä ap tarkoittaa "kohta on rahaa kuin roskaa", onko siihen tullut selitystä? Mä en nimittäin millään saa noilla tuloilla ja laskelmilla mitkä ap on laittanut, että rahaa olisi vaikka muille jakaa missään vaiheessa. Sitäkö ap tarkoitti että kolmen vuoden päästä on pari pikkulainaa maksettuna ja siitä "säästetty" raha on sitten sitä "rahaa kuin roskaa"-rahaa?[/QUOTE]

koska vaikka nyt rahatilanne on kuin on, silloin kun nää ylimääräiset velat ovat pois alta niin jää enemmän rahaa EI pakolliseen menoihin (saa sitten ostaa vaatteitä, matkustella jne)

[QUOTE="vieras";27111322]Yli sataprosenttisia lainoja! :O

Ei tarvitse ihmetellä mistä nykyinen talouskriisi on saanut alkunsa.

AP hei. Asunnon arvoon vaikuttaa eniten sijainti. Jos teidän talo sijaitsee jossain jumalan selän takana perämettässä, niin eipä se remppaaminen pahemmin nosta sen arvoa.[/QUOTE]

jos olisit lukenut kunnolla niin tietäisit, että heidän talo on hyvällä paikalla, hyvä sijainti siis!

Optimismi on ihan hyvä ja varmasti monessa tilanteessa välttämätön, silti on monia tilanteita joissa realismi on vielä parempi tapa ajatella. Pienillä tuloillakin voi pärjätä ja hyvä niin. Mitään sädekehää kitkuttelu ei valitettavasti kenellekään tuo, vaikka itsetunto voikin parantua kun ja jos vaikeasta tilanteesta selvitään. Valitettavasti sekin vaihtoehto on olemassa että tullaan alas kovaa ja korkealta, se taas ei kenenkään itsetuntoa lisää vaan päinvastoin.

Huomentapäivää kaikille. :)

Joku kysyi, mitä tarkoitin, että on kohta rahaa kuin roskaa. Se oli ihan sarkasmia. :) Ei meillä tule vuosiin niin olemaan, jos luit aikaisemmat kirjoitukset, niin kerroin vasta ehkä alkavanai haaveilla ulkomaanmatkoista n. 10-15 vuoden kuluttua. Tai siitä, että on rahaa johonkin todella ylimääräiseen.

Yön nukuttuani ja asiaa mietittyäni toivon vain, että elämä ei hirveästi enempää meitä kolhisi, tässä on tullut omasta tyhmyydestä kärsittyä sekä myös ihan ilman omaa syytään jonkin verran myös. Asuntoa ostaessamme emme osanneet kyseenalaistaa kaikkea, paljon on tullut vastaan josta ollaan ajateltu, että ne on vain vanhan talon ongelmia. Mutta ei ne auta muutenkaan kuin vain hoitaa pois.

Oli ihan hyvä fiilis herätä. Olen haaveillut uudesta talosta. Tuo eräs tekstini sai minut heräämään. Mitä minä sillä uudella talolla teen? Haluan päästä velkataakasta eroon, en uutta taloa. Koska se ei tekisi minua tai meistä ketään onnellisemmaksi. Lapseni on joskus kuullut, kun on heitetty ilmaan, että ostaisko tän joku. Hän sanoi heti, että minun kotiin ei saa kukaan muu tulla.

Eli ei ne uudet neliöt, vaan se, mitä siellä sisällä on.

Ja tsemppiä todella tarvitaan. En ole huolissani äitiyslomani ajalta vaan ajasta sen jälkeen. On raskasta, jos joutuu toisen lapsen viemään niin pienenä hoitoon, mitä esikoisen kohdalla jouduin tehdä. Ajattelin, että nyt en haluaisi niin käyvän. Vaikka ei siitä mitään pahaa ole seurannut, päin vastoin. Itselle se oli vaan jotain ihan hirveää ja sai vielä päälle ylimääräisiä syytöksiä huonosta äitiydestä. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, jotka koskevat sitä perhettä siinä tilanteessa. Kun jouduin viedä lapseni vauvana päiväkotiin, mikään muu ei saanut minua masentumaan, ennen kuin se. Taloudellinen tilanne ja huoli tottakai oli taustalla, mutta se oli ns. viimeinen niitti, josta huono omatunto seurasi mua joka päivä.

Kyllähän menot menevät äitiyslomallakin nyt aika lailla +-0 ja todella tiukkaa tulee tekemään myöhemmin, äitiysloman jälkeen. Katsotaan rauhassa, kuinka tästä selvitään... Jos alkaa maalailla piruja seinille, ei huomisesta selviä. Jatkuvasti laskemalla ja budjettia seuraamalla, vyötä kiristämällä tästä selviää. Ja kolmen vuoden päästä, kun "rahaa on kuin roskaa" (Eli n. 150-300 euroa enemmän kuussa), se tuntuu siis niiiiin isolta summalta. Meillä on tähänkin asti mennyt ylimääräisiin lainoihin 430 e/kk, mutta ollaan selvitty ihan hyvin.

Mutta positiivisesti ajateltuna ja ympärilleni katsomalla huomaan, että multa ei puutu mitään.

Ja uusi talo on siis nyt se, josta en tule enää koskaan haaveilemaan. Meillä ei ole siihen koskaan ollut rahaa eikä tule olemaan. Tai tulee, mutta niin kuin sanoin, tärkeintä on, että pääsee veloistaan joskus eroon, ja niin tapahtuu ainoastaan asumalla tässä meidän talossa.

Kaikki taloudellinen liikkumavara kulutettu remontteihin? Muista, että remontointi on yleensä kulutusta ei investointi. Esimerkiksi Suomenkin kaikkein terävimmät aivot vuosikymmenestä toiseen koettavat kaikella tarmollaan ja panoksillaan kehittää energiaremontti-investointitapoja jotka olisivat aidosti tuottavia. Ja niitä ei vain yksinkertaisesti synny! Peukalosääntönä kannattaa remontoida vain sellaista joka uhkaa henkeä tai terveyttä. Tai omaisuuden arvoa kriittisella tavalla. Tässäkin tapauskohtaisia eroja toisessa kohteessa edes vesiputken rikkoutuminen ei tapahdu siten, että sitä ei voisi huoletta saneerata vasta sitten kun putket lahoavat rikki.

"Vieras": Ollaan asuttu tässä talossa 5 vuotta. Yhtään ainoaa nurkkaa ei olla remontoitu ns. tarpeettomasti. Kun muutettiin tänne, asuttiin ekat 2 vuotta tekemättä mitään, käytännössä pommin päällä (alkuperäiset putket). Kylpyhuone oli melkein alkuperäisessä kunnossa, lähes 40 vuotta vanha. (Yhdesti päälle laatoitettu 30 vuotta aiemmin). Emme edes tätä aikoneet remontoida, mutta mulle tuli sellainen olo, että kun asutaan vanhassa talossa remontoimatta, jotain voi tapahtua.

Talon myyjät olivat jättäneet paljon asioita kertomatta meille. Ensimmäisenä keväänä lumien sulaessa jäin lastenvaunuilla kiinni meidän pihatielle. Oli pakko laittaa soraa tielle ja salaojat. (Salaojien huono kunto/puute oli taloa ostettaessa meillä tiedossa, mutta pihatiestä ja sen kunnostuksesta ei ollut mitään puhetta). Putki oli rikkoutunut tien vierestä, alkoi olla jo ympäristöongelma. (Hajun huomasi vasta lumien sulaessa, talon myyjät eivät olleet korjanneet asiaa). Viemärintuuletus päästää tietyllä matalapaineella ja ilmavirtauksilla erinäisiä hajuja silloin tällöin pihalle, tämä osattiin korjata vasta nyt. (Mies korjasi muutama kuukausi sitten ja hajut ovat poissa toistaiseksi). Meille kaunisteltiin talon ilmanvaihto ja paineistus. Sanottiin, että talo toimii kokonaisuudessaan niin. Tosiasiassa ainoastaan pesuhuone ja vierashuone toimivat siten, että ilma vaihtuu näissä "paineisesti" ja muuten vain liesituulettimen kautta ja tuulettamalla. Tämän totesi rakennustarkastaja. Alkuperäiset käyttövesiputket oli varaa vaihtaa vasta 2009. Sen jälkeen oltiinkin remonteissa ja muussa ihan hissuksiin ja tehtiin ainoastaan ne, jotka oli talon eliniän vuoksi pakko tehdä. Ai niin joo! Kodinkoneet oli pakko uusia keittiöön ja meidän oli pakko ostaa pesukone tuolloin, kun oli pieni vauva syntymässä. Talossahan oli katto ja ikkunat uusittu ja vedetty kaukolämpöön, vaikutti ostopäätökseen paljon. 2007 vuonna talojen hinnat olivat ikävä kyllä korkeammat.

Täällä on ollut sisustus alkuperäistä. Yhtään ainoaa huonekalua emme ole ostaneet. Yhtään ainoaa uutta mattoa. Koska ystäväni asuu 60-luvulla tehdyssä talossa, josta löytyi kosteusvaurio, aloin pelätä, mitä meiltä löytyy. Mielenrauhaa en saanut ennenkuin vedettiin seinä auki tammikuussa.

Kuntotarkastusraportissa ei koskaan ollut mitään kummallista. Avattiin talon nurkka ja mietittiin, että jos mitään ei löydy, pistetään seinä kiinni ja jatketaan elämistä. Talosta löytyi 70-luvulle tyypillinen rakennusvirhe, joka ei tarkemmilla tutkimuksilla eri asiantuntijoita käyttäen luojan kiitos viittaa homeongelmaan. Kyseessä oli siis piilevä rakennusvirhe, jota ei olisi kuntotarkastuksessakaan havaittu. Mutta olisi hyvä korjata pikimmiten kuitenkin. Samalla mitattiin kylpyhuoneesta kosteusarvot ja asiantuntija antoi elinikää kylppärille 2 vuotta. (Käytännössä heti, kun vain on rahaa uusia).

Näitä asioita varten käytiin pankissa. Kerrottiin tilanne ja pyydettiin lainaa. Saatiin 60% siitä, mitä pyydettiin. Loput oli pakko laittaa tilipusseista säästöön tammikuusta tähän päivään. Laskin, että tiukille vetää, tarvetta vielä 2000 euroa saada jostain. Noin 5000 euroa saatiin laitettua lisää rahaa remonttiin, voitte kuvitella, kuinka tiukilla ollaan eletty. Varsinkin, kun mies joutui remontin aikana 2 kertaa työttömäksi, minä jäin nyt äitiyslomalle ja rahahanat ovat kiinni määräämättömän ajan. Mutta isommassakin hädässä on joskus oltu, mies on saanut uuden työn viikon sisään, mutta toki tulee niitä aikoja, kun rahaa ei tule mistään kun omavastuukin painaa päälle. (Mulla viimeisin viikko nyt taas ilman rahaa mistään, tänään alkoi virallisesti äitiysloma).

Jos luet koko ketjun, huomaat, että olen kirjoittanut meidän asuvan varsin vaatimattomasti. Toinen puoli talosta on kalustettu keittiön pöydällä (se ostettiin viime jouluna, kun edellisen vuodet tulivat täyteen ja tuli liian pieneksi), olohuoneen vanhalla sohvalla, 90-luvulla hankitulla kirjahyllyllä (miehen sinkkuboksista sekin) ja televisiolla. Vessassa on pönttö ja lavuaari sekä alkuperäinen peilikaappi 80-luvulta, sisältäen hammasharjat. (Loput vessan tavarat veimme uuteen kylppäriin, siellä on huomattavasti mukavampi asioida). Olen vitsaillut, että on aika helppo siivota kun ei ole turhaa krääsää tiellä. Eikö minimalismi oo tällä hetkellä ihan in?

Mies tuumasi, että matot pitäisi ostaa ja verhot olkkariin. Olen sitä mieltä, että jos emme saa niitä jostain ennen tehtävää remonttia, olemme ilman.

Tämmöistä meillä. :) Ei sinänsä harmita, mutta on sitä ennenkin ihmiset eläneet melko pienesti ja vaatimattomasti. :) Pääasia on, että lapsilta ei koskaan puutu mitään ja että ruokaa on riittävästi kaapissa aina.

Pitääkin lähteä laatimaan kauppalista perjantaihin asti. Ruoasta pitää nyt yrittää pihistää vielä 100 e/kk. Onnistunee, kun jättää muutamat reseptit kokeilematta.

[QUOTE="vierailija";27111533]jos olisit lukenut kunnolla niin tietäisit, että heidän talo on hyvällä paikalla, hyvä sijainti siis![/QUOTE]

Jos talo on hyvällä paikalla Kälviällä niin se ei ole hyvä sijainti...

Ei ole Kälviällä, vaan ihan oikeassa kaupungissa Suomen mittapuun mukaan, (asukkaita n. 60 000) keskustan tuntumassa. Päiväkotiin matkaa n. 200 metriä, puisto vieressä. Kouluun matkaa 200 metriä (1-3 luokat). Oma tontti, aika lailla oma rauha. Tästä ostaa paljon lapsiperheet taloja oman budjettinsa mukaan.

Voi että ku taas saa vääntää rautalangasta, kun jotkut on nopeampia vastaamaan eivätkä viitsi lukea koko ketjua. Oliko koulussakin pakko viitata, ennen kuin kuunteli kysymyksen loppuun??? :)

Helsingissä asuva voi pitää ihan pikkukaupunkina, taloa paskalla paikalla eikä ikinä muuttais tänne landelle, jossa on vaan 60 000 asukasta. Täällä on kuitenkin jonkin verran työpaikkoja eikä kunta ole riippuvainen yhdestä isosta työnantajasta.

Siksi myöskään talomme ei ollut KUIN 133 tuhatta ostettaessa. Jos ostat isommasta kaupungista vastaavaa, niin saat pulittaa 2-3 kertaisen hinnan ja edessä juurikin samat remontit vielä.

On myös sellainen tosiasia olemassa, jota kaikki eivät ole osanneet ottaa huomioon. Vanhojen talojen arvo pysyy kutakuinkin aina samana suhdanteista huolimatta. Esim. 70-80-luvun talojen hinnat ovat laskeneet 4%. Tämä juuri siitä syystä, että ihmisen pitää jossain asua. Ja kaikilla ei ole varaa siihen uuteen taloon tai halua rakentaa.

Jos sulla on uusi talo, varsinkin itse rakennettu, jonka haluat myydä, siitähän saa myydessä voittoa. JOS sen saa myytyä. Suhdanteet vaikuttavat paljon enemmän uusien talojen myyntiin ja uusien talojen arvoon.

Paljon useammalla on varaa ostaa vanha talo kuin uusi, josta pyydetään (täällä päin) hinnat alkaen 250 000 - 280 000 e vähintään. Samat neliöt kuin meillä vaikkapa. Meillä ei olisi ollut IKINÄ varaa laittaa tämän hintaista taloa, vaikka se on aika lailla normaali, uuden n. 140 neliöisen talon hinta.

No, kun ihmisillä ei ole varaa ostaa niitä uusia taloja, niin vanhat menevät kaupaksi yleensä paremmin, kun on juurikin tätä lama-aikaa ja laskusuhdanteita, Kreikkaa ja taantumaa.

Jaksatteko edes lukea vai ymmärrättekö asian pointin? On niin paljon juttuja tässä mulla tullut...

Kyhyesti vielä: Pankki ei vittuillut ottaessamme lainaa v. 2007. Lainaa oli yhteensä tuolloin 177 000 euroa. (Velkaannuin lisää yllättäen muutaman kk:n päästä 10 000 e). Miehen tulot nettona 1800 e/kk ja mun 1250 e/kk. Yhteensä meidän nettotulot olivat v. 2007: 3050 e/kk.

Koskaan ei olla velvollisuuksia laiminlyöty.

Viimeksi hakiessamme lisää lainaa tammikuussa remonttiin, meillä oli velkaa 157 000 euroa yhteensä. Eli 20 000 euroa vähemmän. Miehen tulot 2000 e/kk nettona, minun 1700 e/kk. Nettona yhteiset tulot 3700 e/kk, eli 650 e/kk enemmän, kuin vuonna 2007 (toki rahan arvo on muuttunut, mutta...)

Pankki alkoi vittuilla, että meillä on liikaa lainaa. Eikä voinut myöntää täyttä, mitä pyydettiin. Kaikki säästöt siis menivät (meillä oli 5000 euroa säästössä, jonka jouduimme laittaa remonttiin kiinni).

Ymmärrättekö yhtälön?

Pankin kannalta katsottuna ette ole saaneet sitä lainaa lyhenemään riittävän paljon, vaan aina on otettu uutta lainaa kun entistä on maksettu. Vaikuttaa siltä että nämä lisälainat eivät pankin mielestä ole menneet sellaisiin tarkoituksiin jotka lisäisivät talonne vakuusarvoa. Remontti voi olla pakollinen mutta se ei välttämättä lisää talon arvoa vaan pitää sen ennallaan eli esim. kosteusvauriota edeltäneessä tilanteessa.

Vanhaa taloa remontoidessa kannattaa pitää mielessä että vaikka sitä kuinka remppaa se ei silti muutu uudeksi. Jos ostajalla on mahdollisuus valita samanhintainen ja samankokoinen uusi talo niin melkein aina tulee se uusi talo valituksi.

En mä miettisi hetkeäkään ostaisinko remontoidun 70-luvun omakotitalon vaiko ihan uuden talon jos hinta on sama.

Ai niin, tuli mieleen tästä pankista (kun se oli niinku tämän keskustelun alkuperäinen avainasia), että tämä kyseinen pankki soitti miehelleni v. 2010, että HALUAMMEKO LISÄÄ LAINAA REMONTTEIHIN TAI MUUHUN esim?? Tuli tästä puhetta, ja hän muisti tämän asian. Kun naurettiin silloin puhelun jälkeen, että pankki huomaa, että meillä on rahaa säästössä sekä omalla että lapsen tilillä jonkin verran (ennen auton hankintaa, pyörien ostoa ja muita investointeja) ja voi kamala, nuohan ovatkin ihan hyvin hoitaneet asiansa jne, äkkiä lisää lainaa niille, että saadaan lisää korkotuloja. :)

Siis tämä kummastutti.

Joka tapauksessa, kyllä pankki ihan ok:sti ilmeisesti on meitä kohdellut. Kuitenkin, talo on vielä pankinkin omistuksessa tietysti, joten en ymmärtänyt tuolloin, miksi lainasumma kusi 5 e/kk. Kun talo on pakko kunnostaa ja ei se ole heidänkään etu, että jätetään rakennusvirhe korjaamatta.

Mystisiä kysymyksiä. Luultavasti ei ollut tarpeeksi uudet vaatteet päällä pankkiin mentäessä... :)

Ei vaan, näillä mennään ja sillä hyvä. Olen ihan tyytyväinen tilanteeseen joka tapauksessa. :)

Ei ole Kälviällä, vaan ihan oikeassa kaupungissa Suomen mittapuun mukaan, (asukkaita n. 60 000) keskustan tuntumassa. Päiväkotiin matkaa n. 200 metriä, puisto vieressä. Kouluun matkaa 200 metriä (1-3 luokat). Oma tontti, aika lailla oma rauha. Tästä ostaa paljon lapsiperheet taloja oman budjettinsa mukaan.

Voi että ku taas saa vääntää rautalangasta, kun jotkut on nopeampia vastaamaan eivätkä viitsi lukea koko ketjua. Oliko koulussakin pakko viitata, ennen kuin kuunteli kysymyksen loppuun??? :)

Helsingissä asuva voi pitää ihan pikkukaupunkina, taloa paskalla paikalla eikä ikinä muuttais tänne landelle, jossa on vaan 60 000 asukasta. Täällä on kuitenkin jonkin verran työpaikkoja eikä kunta ole riippuvainen yhdestä isosta työnantajasta.

Siksi myöskään talomme ei ollut KUIN 133 tuhatta ostettaessa. Jos ostat isommasta kaupungista vastaavaa, niin saat pulittaa 2-3 kertaisen hinnan ja edessä juurikin samat remontit vielä.

On myös sellainen tosiasia olemassa, jota kaikki eivät ole osanneet ottaa huomioon. Vanhojen talojen arvo pysyy kutakuinkin aina samana suhdanteista huolimatta. Esim. 70-80-luvun talojen hinnat ovat laskeneet 4%. Tämä juuri siitä syystä, että ihmisen pitää jossain asua. Ja kaikilla ei ole varaa siihen uuteen taloon tai halua rakentaa.

Jos sulla on uusi talo, varsinkin itse rakennettu, jonka haluat myydä, siitähän saa myydessä voittoa. JOS sen saa myytyä. Suhdanteet vaikuttavat paljon enemmän uusien talojen myyntiin ja uusien talojen arvoon.

Paljon useammalla on varaa ostaa vanha talo kuin uusi, josta pyydetään (täällä päin) hinnat alkaen 250 000 - 280 000 e vähintään. Samat neliöt kuin meillä vaikkapa. Meillä ei olisi ollut IKINÄ varaa laittaa tämän hintaista taloa, vaikka se on aika lailla normaali, uuden n. 140 neliöisen talon hinta.

No, kun ihmisillä ei ole varaa ostaa niitä uusia taloja, niin vanhat menevät kaupaksi yleensä paremmin, kun on juurikin tätä lama-aikaa ja laskusuhdanteita, Kreikkaa ja taantumaa.

Eri mieltä siitä että vanhat talot menisivät paremmin kaupaksi taantumassa. Jos tulee taantuma, sellaista mikä on vaikea myydä ei osta kukaan. Hinnat laskee kaikkialla, mutta varmimmin asunnon saa myytyä suurten kaupunkien keskustoista tai niiden lähistöltä. Uudenkin talon saa myytyä, jos hintaa pudottaa hieman. Vanhaa taloa joka vaatii remontteja ei välttämättä saa myytyä ollenkaan, jos sen sijainti ei ole erityisen loistava.

Nyt on näkyvillä muutos kun suuret ikäluokat ovat jääneet eläkkeelle. He ovat vielä noin 10 vuotta tms hyväkuntoisia ja voivat asua omakotitaloissaan, mutta sitten tulee vääjäämättä muutos kun eivät enää jaksa hoitaa omakotitalojaan. Iso määrä 70-80-luvulla myytyjä omakotitaloja tulee myyntiin. Riittääkö nykyisessä suhdannetilanteessa niille kaikille nuoria perheitä ostajiksi, kun työllisyystilanne on mikä on eikä vakituista työtä helposti löydä?

"Vieras": Uutta taloa et saa täältä 180 000 euroon. Vai onko esim. 85-90-luvulla rakennettu talo uusi, joka vaatii kunnostusta? (Tähän hintaan myydään täällä näitä). Täältä kunnasta ei siis saa uutta taloa tähän hintaan, tätä tarkoitan. Ja varmasti itse rakentamalla voi saada kylläkin, jos muuttaa appiukon kans samalle tontille tai ostaa Älvsbytalon jossa ei ole autotallia. Tai jos on suhteita rakennusliikkesiin. Äkkiä ne tontit ja pihat, lämpimät varastot ja autotallit maksaa sen 30 000 euroa ylimääräistä...

Tottakai, olisimme mekin tehneet uuden talon v. 2007 näillä meiningeillä, mutta uusi talo olisi maksanut itse tehtynäkin 200 000 euroa tontteineen ilman autotallia/varastoa eikä ollut varaa. Siis näihin edullisempiinkaan. Yhtä valmistaloa käytiin katsomassa, josta pyydettiin n. 190 tuhatta. Mutta ei voitu ostaa.

Älvbytalon edullisin ja halvin versio, joka on oikeasti aika karu, maksaa ilman ulkovarastoa ja autotallia 169 tuhatta kaikkinensa. On uusi, mutta esim. muovimatto saunassa vielä!! Jne... Varmasti toimii, mutta jos haluaa vaikka laatoittaa pesuhuoneensa, maksaa tämäkin.

Tässä naapurissa on nyt myynnissä -71 rakennettu talo, joka on täysin samanlainen kuin meidän. Pesuhuone ja keittiö uusittu -85. Ja tätä mainostetaan myydessä... Voi niitä jotka ostavat ja tajuavat, että remontti on edessä ihan muutaman vuoden päästä... Hintapyynti 169 tuhatta. Ja KAIKKI peruskorjaukset tehtävä (katto alkuperäinen, ikkunat uusittava, putket uusittava).

En tiedä sitten... Katsotaan nyt, kuka lapsiperhe sen ostaa... Siistihän se on sisältä, kaikki samaa 80-lukua kuin meilläkin oli. Ei tarvi hetkeen remontoida... :)

Te asutte omakotitalossa, et voi verrata vuokrakaksion kuluihin teidän elämistä! Sillä 660 e te maksaisitte vuokran - ja vuokraan sisältyisi kaikki remontoinnit ym! Omakotitalossa te maksatte koko ajan myös lämmityksestä (paljonko/kk?), kiinteistöveron, isomman kotivakuutuksen kuin vuokra-asunnossa, vesilaskut, isot sähkölaskut (kun on enemmän neliöitä), jätemaksut. Oletko myös perillä siitä paljonko autoon menee /kk sisältäen verot, vakuutukset, polttoaineet, katsastukset, renkaat ja huollot? Mä en näe, että miten te pystyisitte selviämään sekä noista kaikista lainanlyhennyksistä että normaaleista okt-asumismenoista ja autonpidosta tulevista kustannuksista.

Onko täysin sisältä ja ulkoa peruskorjattu talo hyvältä paikalta, jossa on kaikki isot remontit tehty, vaikea myydä? Ja kohtuuhintaan, edullisemmin, kuin uusi talo? Uusi talo on kuitenkin AINA kalliimpi kuin vanha, eikä kaikilla ole siis varaa niihin uusiin taloihin. Tästä asiasta on ihan turha keskustella, sillä näin se menee.

Joku voi pitää kalliina 70-luvun peruskorjattua taloa, jota myydään 189 tuhannella. Tottakai se on kallis, kun se on vanha. Mutta ei tarvitse tehdä yhtään mitään korjauksia eikä remontointeja. Ei välttämättä vanhoista remontoiduista taloista saa voittoa (tuskin koskaan), mutta harvoin saat uuden talon 189 tuhanteen. Esimerkiksi. Tästä on kyse.

Sellaisia taloja taas vastaavasti, jotka vaativat isoja remontteja, on vaikea myydä. Se on totta.

Tottakai vanhoista taloista pyydettävä summa on moninkertainen siihen, että se on vanha talo. Aikoinaan tämä talo on varmasti maksanut tämän rakentajille n. 80 000 markkaa. Muistan, kun vielä puhuttiin, että joku ostaa miljoonatalon... Mehän ostettiin, miljoonatalo. Vanhaa rahaa n. miljoona markkaa.

Te asutte omakotitalossa, et voi verrata vuokrakaksion kuluihin teidän elämistä! Sillä 660 e te maksaisitte vuokran - ja vuokraan sisältyisi kaikki remontoinnit ym! Omakotitalossa te maksatte koko ajan myös lämmityksestä (paljonko/kk?), kiinteistöveron, isomman kotivakuutuksen kuin vuokra-asunnossa, vesilaskut, isot sähkölaskut (kun on enemmän neliöitä), jätemaksut. Oletko myös perillä siitä paljonko autoon menee /kk sisältäen verot, vakuutukset, polttoaineet, katsastukset, renkaat ja huollot? Mä en näe, että miten te pystyisitte selviämään sekä noista kaikista lainanlyhennyksistä että normaaleista okt-asumismenoista ja autonpidosta tulevista kustannuksista.

Samaa mieltä. Onko kenties lähdetty vähän turhan suureellisin suunnitelmin remontoimaan.

AP:n jutut on myös hieman ristiriitaisia. Toisessa lausessa sanoo että on remontoitu vain sitä mikä on pakko, ja toisessa että on laitettu pintamateriaaleja uusiksi ja pihaa yms eli sellaistakin mikä ei nyt ole ihan välttämätöntä.

Ei käy kateeksi se että 20 vuoden kuluttua teillä on mahdollisesti velaton talo, joka vaatii jälleen uutta remonttia.

Se unohtuu monelta että samalla tavalla ne tällä hetkelläl laitetut muotivärit ja pinnat kuluvat ja kaipaavat jossain vaiheessa uusimista. Jo 5 vuotta vanha talo näyttää selvästi vanhentuneelta uusimpaan muotiin verrattuna, saati kymmenvuotias.

Jos ymmärsin kysymyksen oikein, niin: Kyllä minä pärjäisin noilla tuloilla jos lapsimäärä tuo ja vielä aika pieniä. (siis teillä 1 lapsi 5 vuotta, ja oliko ehkä toinen tulossa?)

Mutta teidän talous on erittäin epävarmalla pohjalla, jos lainojen maksua on jouduttu pysäyttää pariin otteeseen ja tili on usein tyhjä, miestä lomautetaan, jne ja säästöjä ei ollut yhtään talon ostaessanne, vain edellistä velkaa.

Mutta jos olette nuoria, niin kai tuo menee noinkin. siis eihän nuorella ihmisellä voi olla sästöjä.

Itse olen toiminut toisin, ostanut ensiasunnon vasta vanhempana, jolloin säästöjäkin oli.

Ymmärrän pankkia, koska ajattelette ilmeisesti kasvattaa perhettä vaikka jo nyt lainanmaksu on välillä jäissä.

pärjäisin noilla tuloillla jos olisin sinä, ehkä tekisin toisenkin mutta en usko että tekisin sitä kylppäriremppaa jos ei ole pakko.

Mä en tajua miks ap jauhaa siitä että miten talo on varmasti myytävissä 189 000... Sekö teillä on suunnitelmissa? Tehdä vauva ja myydä talo ja ostaa uus halvempi talo ja siihen laina ja siihen rempat...

Teille on tulossa VAUVA. Paljonko sun tulot tulee olemaan a) äitiysloman loppuaikoina kun se on pienempi se äitiysraha b) kotiin jäädessäsi? Näyttää siltä että teidän pakolliset kuukausimenot (lainat, vakuutukset, verot, lämmitys, sähkö ym.) vie kohta reippaasti yli 50 % teidän tuloista. Eikö yhtään huolestuta?

Yhteistyössä