Onko tuttavani huomionhakuinen persoonallisuus vai olenko minä harmaahiirulainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamensos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamensos

Vieras
Pohdin tässä taas samaa dilemmaa, johon päädyn aina tasaisin väliajoin, kun olen tekemisissä erään tuttavani kanssa. Eli siihen, onko hän jollain tavalla huomionhakuinen persoona vai johtuuko ajoittainen ärsyyntymiseni ja kyllästymiseni siitä, että olen itse tällainen perisuomalainen "vaatimattomuus on hyve" -persoona.

Tuttavani siis saapuu aina joka paikkaan siten, että kaikki varmasti huomaavat saapumisen. Oli sitten kyseessä päiväkodin joulujuhla, leikkipuisto, kylpylän uimala tms. Puhuu hirveän kovalla äänellä muka "rauhoitellen" 2-vuotiastaan (joka on oikeasti tosi reipas, ei ujostele eikä mitään) tyyliin :" Ei mitään hätää, mennään tänne ihan rauhassa istumaan, tule äidin viereen,äiti on tässä". Ja siis todellakin puoliksi karjuu, eli puhuu tosi kovalla äänellä. Ja lapsi kulkee ihan rauhassa hänen vierellään ilman mitään ongelmia. Leikkipuistossakin kaikki varmasti kuulevat, jos hänen lapsensa tekee jotain upeaa ja hienoa (hänellä on 2-, 5-, ja 8-vuotiaat lapset), koska hän kehuu puolihuutaen. Eikä hänen tai lastensa kuulossa siis ole mitään vikaa.

Hän päivittää FB:tään paisutellen ihan tavallisia juttuja liityen siihen, kuinka hän käy kaupassa lasten kanssa, lapsi rykii limaa yöllä sänkyyn tms. Eli tätä arjen sankariutta ja sen korostamista, kuinka rankkaa juuri hänellä on. Ja samaan aikaan hän ei anna miehensä hoitaa lapsia, koska mies "rasittuisi" liikaa tai mies ei voi tuttavan mielestä viedä lapsia hoitoon, koska mies "ei osaisi". Korostaa itseään ja äitiyttään...kuopuksen kanssa mies oli ekan kerran ilman tuttavaa kun kuopus oli jotain 1,5-vuotias. Lapsensa on hoidossa isovanhemmilla ja naapurilla 1-2 päivää viikossa. Siis päivähoidon lisäksi. Ja tuttava tuo aina esille sen, kuinka imettää vieläkin, koska lapsi tarvitsee sitä. Toisaalta hänen on vaikea sulattaa vastakkaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, ja hänen näkemyksensä on aina se oikea.

Hän olettaa muilta palveluksia, kuten lastensa vahtimista sen varjolla, että itse pääsisi kätevästi ostoksille tms. Koska hänen on niin raskasta ja mahdotonta raahata lapsiaan mukana. Ja siis lapsensa ovat aivan normaaleja. Kaveriltani pyytää säännöllisesti esikoisensa kuljettamista kouluun. Ja muilta kavereilta muita palveluksia. Hän olettaa, että lapsiaan kohdellaan aina tosi hienosti ja jos joku, vaikka pienempi lapsi, heittää hiekkalaatikolla hiekkaa vahingossa tai ymmärtämättömyyttään tuttavan lapsen päälle, vaatii tuttava suureen ääneen anteeksipyyntöä. Kerran avoimessa päiväkodissa eräs kolmevuotias tönäisi tuttavaa ja tuttava meni tämän lapsen perään penäten anteeksipyyntöä. Lapsi pelkäsi ja ujosteli, mutta tuttava peräsi sitä kymmenkunta minuuttia suureen ääneen, odottaen että pieni lapsi sitten nikotteli anteeksipyynnön äitinsä takaa.

Jos he ovat kylässä tai heillä on käymässä, menee suuri osa ajasta hänen kuopuksensa ihasteluun. Kuinka taitava ja ihana lapsi on. Ihan ihana ja tavallinen lapsi, mutta ärsyttää silti kun tuttava odottaa aina sitä. Kun tuttava 2 viikkoa sitten joutui päiväksi sairaalaan kohtutulehduksen vuoksi, päivitti hän sen ensimmäisenä Feispuukkiin. Ja nyt hän toipuu edelleen tästä sairaudesta ja on niin voipunut ja voivotteleva. Olisi ollut kuulemma sairaalassa paljon pitempään, mutta laittoivat yhden yön jälkeen pois. Ja tämän toipumisen vuoksi toisten pitäisi kuljettaa hänen lastaan taas kouluun ja isovanhempien auttaa pienempien hoidossa.

Vastaus. Olette vastakkaisia personaallisuuksia. Tuttavasi on erittäin ulospäinsuuntautunut ja puhelias henkilö, sinä olet hiljainen ja ehkä enemmän sisäänpäinsuuntautunut. Kokeile joskus hänen ärsyttävää käyttäytymistään itse omassa elämässäsi. Voit yllättyä.

Huomiohakuinen sanasta tulee mieleen huomiohakuinen persoonallisuushäiriö ja sitä tuo ei välttämättä ole (jos muut kriteerit eivät täyty ja käytös ei ole tuon vakavampaa), mutta huomiota hakee ja kuulostaa jossakin määrin narsistiselta (se, onko tämä sairaus, riippuu tilan asteesta) .

Huomiohakuinen persoonallisuus sinänsä on yksi "koomisimmisista" persoonallisuushäiriöistä (vakava asia tietysti oikeasti, mutta näin sivusta katsojille).
http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/huomionhakuinen.html

En nyt tarkoita persoonallisuushäiriötä, vaan ihan vaan huomionhakuisuutta kaikissa asioissa itselleen ja lapsilleen. Itsensä ja lastensa korottamista.

Extempore on varmasti oikeassa siinä, että olemme toistemme vastakohdat.

[QUOTE="aapee";25393802]En nyt tarkoita persoonallisuushäiriötä, vaan ihan vaan huomionhakuisuutta kaikissa asioissa itselleen ja lapsilleen. Itsensä ja lastensa korottamista.

Extempore on varmasti oikeassa siinä, että olemme toistemme vastakohdat.[/QUOTE]
No onhan tuo sitä ja lähinnä vaikuttaa myös hirveän lapselliselta. Se on aina kamalaa katsottavaa kun aikuinen esittää jotakin. Miksi olette kavereita?

Erilaisia olette, mutta niihän ihmiset monesti ovat. Varmasti ystäväsi on huomionhakuisempi kuin sinä, mutta entä sitten, jos se kovasti häiritsee olisin mahdollisimman vähän tekemisissä tai en ainkaan antaisi sitä huomiota ylenmäärin, vaikka hän sitä jatkuvasti hakisikin (ehkä hän ymmärtäisi hake huomiota muualta).

ymmärrän aloittajaa. Minusta on törkeää vaatia toisilta sellaista jota ei itse toteuta. Pyyteleekö tuo kaveri anteeksi sulavasanaisesti jos hän vahingossa tönäisee tai hänen lapsensa? ihasteleeko itse ääneen toisten lapsia? Tarjoaako auliisti palveluksia niille, joilta on niitä vailla?

Ja kyllä, inhoan olla esimerkiksi uimahallissa jos siellä on vastaavantyyline persoona, joka tekee olemisestaan siellä pentunsa kanssa suuren numeron ja selittää kovaääänisesti. Minusta toiset pitää ottaa huomioon ja jos kaikki siellä selittäisivät tuolla tavalla niin melutasohan olisi aika kova ja siellä oleminen epämiellyttävää. Joten sehän tarkoittaa että vastaava käytös ei ole asiallista.

Minutkin on kasvatettu niin että vaatimattomuus on hyve ja itsestä ei saa tehdä numeroa. Mutta ymmärrän ulospäinsuuntautuneisuuden niin, että se on muiden ihastelua, muille juttelua, muiden huomioonottamista, muiden kohtaamista avoimesti, huolehtimista siitä että kaikille jutelaan, kukaan ei jää ulkopuolelle, muiden muistamista, ilahduttamista.

Mutta ap:n kuvaama persoona on mielestäni vain itsekäs persläpi,ihan suoraan sanottuna.

En ymmärrä miten niin moni voi pitää ulospäinsuuntautuneena ihmistä joka tohottaa täysin katseet omassa lapsessan pelkästään.
Kai se on sitä että kun suomalaiset aiemmin olivat muka hiljaisia niin nyt yritetän olla jotain muuta ja se sosiaalisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus on ymmärretty väärin.

Helvetin epäkohteliasta pakottaa toiset julkisilla paikoilla kuuntelemaan jotain alkeellista "nyt me mennään ... " "nyt saana-antero menee uiman" Saana antero pukee uimahousut jalkaan.

Ulospäinsuuntautunut on kiinnostunut toisista, mutta eihän tuo ole. Paitsi vaatimaan heiltä palveluksia. Hyväksikäyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän aloittajaa;25394014:
ymmärrän aloittajaa. Minusta on törkeää vaatia toisilta sellaista jota ei itse toteuta. Pyyteleekö tuo kaveri anteeksi sulavasanaisesti jos hän vahingossa tönäisee tai hänen lapsensa? ihasteleeko itse ääneen toisten lapsia? Tarjoaako auliisti palveluksia niille, joilta on niitä vailla?

Ja kyllä, inhoan olla esimerkiksi uimahallissa jos siellä on vastaavantyyline persoona, joka tekee olemisestaan siellä pentunsa kanssa suuren numeron ja selittää kovaääänisesti. Minusta toiset pitää ottaa huomioon ja jos kaikki siellä selittäisivät tuolla tavalla niin melutasohan olisi aika kova ja siellä oleminen epämiellyttävää. Joten sehän tarkoittaa että vastaava käytös ei ole asiallista.

Minutkin on kasvatettu niin että vaatimattomuus on hyve ja itsestä ei saa tehdä numeroa. Mutta ymmärrän ulospäinsuuntautuneisuuden niin, että se on muiden ihastelua, muille juttelua, muiden huomioonottamista, muiden kohtaamista avoimesti, huolehtimista siitä että kaikille jutelaan, kukaan ei jää ulkopuolelle, muiden muistamista, ilahduttamista.

Mutta ap:n kuvaama persoona on mielestäni vain itsekäs persläpi,ihan suoraan sanottuna.

Itse asiassa se minua riepoikin silloin, kun omat lapseni olivat pienempiä... Olinkin jo unohtanut tämän, kiitos muistutuksesta =D Tuttavan lasten kädestä ei kukaan saanut eikä saa ottaa mitään. Mutta hänen lapsensa saavat viedä toisten lapsilta ihan vapaasti lelut käsistä ja jyrätä päältä, eikä tuttava kiinnitä siihen mitään huomiota.

[QUOTE="vieras";25393881]Niinpä. Tai ilmeisesti ap on epävarma ja nuori? ja vielä hakee sitä muilta, että mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.[/QUOTE]

No siis aiemmin tuttava oli minusta tosi ärsyttävä ja parjasin hänen tyyliään mielessäni paheksuen. Mutta nyt aloin ajattelemaan, että näekö asian vaan liian yksipuolisesti ja kapeasti. Ei muuta dilemmaa :)

[QUOTE="aapee";25394560]Itse asiassa se minua riepoikin silloin, kun omat lapseni olivat pienempiä... Olinkin jo unohtanut tämän, kiitos muistutuksesta =D Tuttavan lasten kädestä ei kukaan saanut eikä saa ottaa mitään. Mutta hänen lapsensa saavat viedä toisten lapsilta ihan vapaasti lelut käsistä ja jyrätä päältä, eikä tuttava kiinnitä siihen mitään huomiota.[/QUOTE]
Ei varmaan kannata seurustella tällaisen ihmisen kanssa, kun on lapsia. Yksinäisenä sitä voisi sietääkin, jos ihminen on muuten kiinnostava persoona.

Mä tiedän tuollaisen ihmisen jonka kaikki lapset on jotain neroja ja poikkeuksellisen lahjakkaita ja hurmaavia,hän itse on oikea superihminen joka pystyy kaikkeen ja hänen miehensä on puolijumala. Tyylitaju on tietysti 10+ ja kaikki mitä hän sanoo kumoaa täysin edellisten mielipiteet. Rasittava tyyppi,eikä todellakaan mikään ulospäinsuuntautunut vaan niin sisäänpäin kääntynyt kun voi ihminen olla. Minä minä ja minun lapset eikä kukaan muu.

[QUOTE="vieras";25393881]Niinpä. Tai ilmeisesti ap on epävarma ja nuori? ja vielä hakee sitä muilta, että mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.[/QUOTE]

Onko kaikki sellaiset ihmiset jotenkin epävarmoja jotka ei tunne oloaan hyväksi suupaltin seurassa? :)

[QUOTE="vieras";25394587]Mä tiedän tuollaisen ihmisen jonka kaikki lapset on jotain neroja ja poikkeuksellisen lahjakkaita ja hurmaavia,hän itse on oikea superihminen joka pystyy kaikkeen ja hänen miehensä on puolijumala. Tyylitaju on tietysti 10+ ja kaikki mitä hän sanoo kumoaa täysin edellisten mielipiteet. Rasittava tyyppi,eikä todellakaan mikään ulospäinsuuntautunut vaan niin sisäänpäin kääntynyt kun voi ihminen olla. Minä minä ja minun lapset eikä kukaan muu.[/QUOTE]

Tällainen tuttavanikin on. Aiemmin välitin siitä, mitä hän ajatteli minun lapsistani, mutten enää. Omiaan hän pitää neroina. Omat lapseni ovat siis tempperamentiltaan minun kaltaisia, hitaasti lämpeneviä eivätkä ekstroverttejä. Tuttavani pitää heitä aina jotenkin säälittävinä... Etenkin oma 5-v ei suostu leikkimään tuttavan 5-v kanssa, koska tuttavan 5-v ei osaa noudattaa leikin sääntöjä, vaan hänen pitää aina saada kaikki hienoimmat lelut ja hän vie ne vaikka käsistä. Minusta omat lapseni ovat tietenkin minulle ne maailman ihanimmat, mutta muuten ihan tavallisiahan he ovat. Samoin kuin tuttavan lapset.

[QUOTE="vieras";25394598]Onko kaikki sellaiset ihmiset jotenkin epävarmoja jotka ei tunne oloaan hyväksi suupaltin seurassa? :)[/QUOTE]
Ei vaan tavallaan epävarma, jos miettii, että onko ok ajatella jollakin tavalla. Mutta on ok olla epävarma tai kysellä ihan mitä vaan täällä, koska sitähän varten tämä paikka on.

Juu, olette erilaisia ja itse olen kaltaisesi ihminen joten voin sanoa että vastaava kaveri ärsyttäisi minua todella. Muutamaan kertaan olen vähän tuon tyylisiin törmännyt ja sattuneesta syystä en ole viitsinyt kaveruutta juuri syventää.

Pidän kyllä ulospäinsuuntautuneista ihmisistä, he voivat olla hyvin hauskoja ja ihania persoonia, mutta heillä se ulospäinsuuntautuneisuus meinaa muutakin kuin itsensä korostamista. Heillä ei ole tarvetta lytätä toista ihmistä vaan he voivat paljonkin huomioida muita ja mm vetää hiljaisempia ja arempia mukaan porukkaan. Yleisesti ottaen näkisin ulospäinsuuntautuneen ja avoimen ihmisen reiluna ja jollain lailla vahvana persoonana. Ap:n kaveria en pidä tällaisena ollenkaan.

[QUOTE="vieras";25394646]Ei riitä tuo kuvaus, kun on noin paljon negatiivisia ominaisuuksia lisäksi. Ja ulospäin suuntautuneisuus on kyllä ihan jotakin muuta.[/QUOTE]

Negatiiviset ominaisuudet mainitsee ap, joka on aivan erityyppinen, joten kokee monet piirteet ehkä negatiivisempina mitä ne olisivat toisen tuttavan tyyppisen ihmisen mielestä.
Negatiivisia ominaisuuksia on kaikissa;omasta mielestäni paljonkin hiljaisissa, ujoissa ja aroissa tyypeissä.
Toisen hiljaisen mielestä ne tuskin lienee negatiiviisa juuri lainkaan.

Jos nyt kukaan käsittää mitä koitan selittää,,?:ashamed:

Yhteistyössä