Onko vähähiilarinen ruokavalio ihan ok raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkuvaemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkuvaemo

Aktiivinen jäsen
20.06.2006
1 181
0
36
Odotan toista ja tämän raskauden aikana en ole pystynyt harrastamaan liikuntaa melkein yhtään.
Samanaikaisesti himoitsen leipää, perunaa ja pastaa, joita en ennen raskautta syönyt juuri lainkaan.
Seurauksena tästä paino alkaa pikkuhiljaa kasautumaan. Kysynkin nyt karppaajilta ja muiltakin, että olisko vähähiilarinen ruokavalio ihan ok raskausaikanakin?
Kyllästyttää tää alkava läskistyminen...

Minäkin olen sitä mieltä että hiilareita tarvitset vauvan takia mutta ei niitä järjettömiä määriä tarvitse syödä. Ja kun syöt niin riisi ja pasta aina täysjyvää ja valitset ruisleipää jossa on paljon kuitua. Myös speltti, quinoa, amarantti, tattari, hirssi yms. ei kotimaiset viljat ovat aivan loistavia hiilihydraattien lähteitä. Niissä on myös proteiineja ja paljon muita ravintoaineita joita sinä ja vauva tervitsette.

Minä kyllä ole karpannut koko raskausajan. Vointi on hyvä, turhia mielitekoja ei ole ollut, paino ei ole noussut "liikaa" ja veriarvot ovat loistavat.

Yleisten suositusten mukaanhan raskausaikana ei kannata laihduttaa, mutta elämäntapana karppaus sopii raskaanaolevallekin mainiosti. Sanoisinpa, että ravintoaineet sekä lapselle, että itsellesi saat varmemmin karpatessa kuin normiruokavaliolla.

Elimistö osaa valmistaa kaikki tarvitsemasi ja lapsen tarvitsemat hiilarit itse. Niitä ei tarvitse tankata.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Elimistö osaa valmistaa kaikki tarvitsemasi ja lapsen tarvitsemat hiilarit itse. Niitä ei tarvitse tankata.
Voisitko kertoa miten elimistö tuon tekee?

No en nyt ehdi etsiä faktaa, mutta tieto löytyy esim. biokemian oppikirjoista tai Antti Heikkilän opuksista.

Maksa valmistaa elimistön tarvitseman glukoosin (siis hiilarin jota esim aivot käyttää ) esim aminohapoista. Esimerkkinä voidaan sanoa, että inuiitit (eskimokansa) tulivat loistavasti toimeen pelkällä lihalla ja rasvalla. Söivät muistaakseni pelkkää valasta. *raaps* Kolesterolivaivat ja ylipaino ovat tulleet eskimoiden ongelmaksi vasta länsimaisen ravinnon myötä.

Toki kasvikset ovat nykypäivänä paras lähde monille vítamiineille ja hivenaineille, joten nollahiilareille ei kannata lähteä. Mutta sitähän karppaaminen ei tarkoitakaan.

Vähähiilarinenhan ei tarkoita sitä, että jätetään KAIKKI hiilarit pois. Juju on siinä, että syödään rajoitetusti hiilareita ja vain ns. hyviä hiilareita. Kenellekään ei tee haittaa jättää pahoja hiilareita kuten sokeri, valkoinen vehnäjauho, tärkkelys pois. Hiilareista voi valita parempia: täysjyväruisleipää, kukkakaalia, parsakaalia, kurkkua, tomaattia, omenoita. Itse en ole "tiukkis" ja käytän mm. hunajaa, joka sekin on parempi vaihtoehto kuin valkoinen sokeri.

Myös raskaana voi vahtia hiilareitaan, kun pitää terveen järjen mukana kuvioissa. Kokonaan hiilareista ei pidä luopua.

Voisitko kertoa miten elimistö tuon tekee?

No en nyt ehdi etsiä faktaa, mutta tieto löytyy esim. biokemian oppikirjoista tai Antti Heikkilän opuksista.

Maksa valmistaa elimistön tarvitseman glukoosin (siis hiilarin jota esim aivot käyttää ) esim aminohapoista. Esimerkkinä voidaan sanoa, että inuiitit (eskimokansa) tulivat loistavasti toimeen pelkällä lihalla ja rasvalla. Söivät muistaakseni pelkkää valasta. *raaps* Kolesterolivaivat ja ylipaino ovat tulleet eskimoiden ongelmaksi vasta länsimaisen ravinnon myötä.

Toki kasvikset ovat nykypäivänä paras lähde monille vítamiineille ja hivenaineille, joten nollahiilareille ei kannata lähteä. Mutta sitähän karppaaminen ei tarkoitakaan.
Aivan.. Eli minä insuliinihoitoisena diabeetikkona mielestäsi pysyn vallan mainiosti elossa vetelemällä napaani pelkkää lihaa ja rasvaa? Muistaakseni taannoiset tutkimukset osoittivat että tiukka karppiruokavalio lisäsi sydänvaivojen riskiä etenkin naisilla... Antti Heikkilä on kyllä karppaajien puolijumala.. Anteeksi vain -olen tutustunut muihinkin karppaajiin jotka ovat Antti Heikkilän peesissä olleet mm. sitä mieltä että diabetes tulisi poistaa tautiluokituksista koska myös ykköstyypin diabetes paranee karppaamalla.. (jep, olen hyökkäävä, sori vain..)

Aivan.. Eli minä insuliinihoitoisena diabeetikkona mielestäsi pysyn vallan mainiosti elossa vetelemällä napaani pelkkää lihaa ja rasvaa? Muistaakseni taannoiset tutkimukset osoittivat että tiukka karppiruokavalio lisäsi sydänvaivojen riskiä etenkin naisilla... Antti Heikkilä on kyllä karppaajien puolijumala.. Anteeksi vain -olen tutustunut muihinkin karppaajiin jotka ovat Antti Heikkilän peesissä olleet mm. sitä mieltä että diabetes tulisi poistaa tautiluokituksista koska myös ykköstyypin diabetes paranee karppaamalla.. (jep, olen hyökkäävä, sori vain..)

Ensinnäkään karppaus ei ole pelkkää lihaa ja rasvaa. Toisekseen en ole antanut kenellekään ohjeita diabeteksen hoitoon vaan vastannut pikkuvaemon kysymykseen olisko vähähiilarinen ruokavalio ihan ok raskausaikanakin.

Taannoisella tutkimuksella viitannet keväällä/kesällä huomiota herättäneeseen uutisointiin. Perehtymällä tutkimuksiin ko. lööppien takana huomaat, ettei noisssa kohutuissa tutkimuksissa tutkittu karppausta lainkaan. -Ei edes tiukkaa sellaista.

Siitä en tiedä olitko hyökkäävä, mutta ainakin laitoit minun suuhuni sellaista mitä en todellakaan ole sanonut. Eli ei osuutesi tässä keskustelussa ainakaan kovin rakentavasti alkanut.

Mikäli olet sitä mieltä että elimistö pystyy itse valmistamaan tarvitsemansa hiilihydraatit niin silloinhan sama tilanne on kaikilla -olipa mitään perussairautta tai ei. Eikös? Tiedän että karppaus, VHH -dieetin noudattaminen tai millä nimellä kukakin kyseistä ruokavaliota kutsuu ei ole pelkkää lihan ja rasvan syöntiä, usko tai älä niin olen perehtynyt asiaan. Tiedän myös että kyseinen ruokavalio voi olla jopa vaarallinen sellaisille henkilöille joilla on sydän -ja verisuonitauteja tai kohonnut riski niihin sairastua. Kyseinen ruokavalio voi myös aiheuttaa vakavia suolisto-ongelmia. Muun muassa näistä syistä en kyllä uskaltaisi alkaa suositella tälläisia suuria ruokavaliomuutoksia varsinkaan raskaana olevalle. Eri asia sitten kun ei ole raskaana ja terveystilanne on tutkittu eikä ole mitään estettä kyseisen ruokavalion noudattamiseen.

Vastaan aapeelle: on, ja enemmän tukea ja tietoa saat karppi-sivustolta. Voithan syödä samoja hiilareita kuin nytkin (hyviä). Muista mistä mieliteot johtuvat (ootko syöny riittävästi rasvaa ja protskua ja ootko syöny tyhjiä hiilareita/liikaa hiilareita = ootko jääny sokerikoukkuun huomaamattasi? Siitä irrottautuminenhan aiheuttaa mielitekoja oli raskaana tai ei ;) )

Ja huppaloora: otapa selvää mistä karppauksessa on kyse. Se on nimenomaan diabeetikoille ERINOMAINEN vaihtoehto (suuri osa karppiruokavalioista on nimenomaan lääkäreiden diabeetikoille kehittämiä) ja EI tässä ei syödä pelkkää rasvaa ja proteiinia. Alkaa jo ärsyttää noi harhaluulot. Kohta varmaan väitätte, et sekin ulkomaalaisten uskomus, että Helsingissä on jääkarhuja, pitää paikkansa. Ihan yhtä paikkaansa pitävä on Huppalooran tietous karppauksesta. (no offense) =)

Mikäli olet sitä mieltä että elimistö pystyy itse valmistamaan tarvitsemansa hiilihydraatit niin silloinhan sama tilanne on kaikilla -olipa mitään perussairautta tai ei. Eikös? Tiedän että karppaus, VHH -dieetin noudattaminen tai millä nimellä kukakin kyseistä ruokavaliota kutsuu ei ole pelkkää lihan ja rasvan syöntiä, usko tai älä niin olen perehtynyt asiaan. Tiedän myös että kyseinen ruokavalio voi olla jopa vaarallinen sellaisille henkilöille joilla on sydän -ja verisuonitauteja tai kohonnut riski niihin sairastua. Kyseinen ruokavalio voi myös aiheuttaa vakavia suolisto-ongelmia. Muun muassa näistä syistä en kyllä uskaltaisi alkaa suositella tälläisia suuria ruokavaliomuutoksia varsinkaan raskaana olevalle. Eri asia sitten kun ei ole raskaana ja terveystilanne on tutkittu eikä ole mitään estettä kyseisen ruokavalion noudattamiseen.

Hei kaikki ruokavaliothan voivat olla vaarallisia joillekin. =) Et voi lähteä perustelemaan sitä niin, että jos syöt karppiruokaa, saat suolisto-ongelmia. Samalla tavalla voin väittää (ja suuremmalla paikkaansa pitävyydellä), että jos syöt painonvartijoiden ohjeiden mukaan, sairastut diabetekseen, jos sulla on siihen riskejä (tämä on todistettu jo vuosikymmenien ajan tieteellisesti: painonvartijoiden ja muut virallisterveelliset ruokavaliot eivät ole onnistuneet vähentämään sydän- ja verisuonitauteja sen paremmin kuin diabeteksenkaan yleistymistä, vaikka niitä on niiden hoitoon koitettu käyttää jo vuosikymmenien ajan.) Totuus on, että mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. (vaikka tuon sun suolistoväitteen tahtoisin nähdä ihan siitä syystä, että oma suoleni päinvastoin lähti toimimaan tämän ruokavalion myötä)

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Vähähiilarinen ruokavalio taitaisi olla kaikille paitsi urheilijoille loistovalinta.

Sokerit ja pullat pois ja täysjyväviljaa ja kasviksia tilalle.

Itse asiassa se on erinomainen myös urheilijoille. :) Tyhjien hiilarien syömisestä ei ole mitään hyötyä kenellekään, vähähiilarisia kausia voi pitää kisakausien välissä, jolloin oppii katsomaan, mitkä ovat hyviä, mitkä tyhjiä. Toki ankarimman reenikauden/kisakauden aikana kannattaa vähän lisätä hiilarien määrää, mutta silloinkin pitää ne hyvissä hiilareissa.

Meillä on kotona kestävyysurheilija, joka on todennut tarvitsevansa huomattavasti vähemmän hiilareita, kun alkoi pitää huolen siitä, ettei syö tyhjiä hiilareita. ...eli monen urheilijankin hiilaritarve saattaa itse asiassa olla paljon pienempi kuin mitä he luulevat.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Vähähiilarinen ruokavalio taitaisi olla kaikille paitsi urheilijoille loistovalinta.

Sokerit ja pullat pois ja täysjyväviljaa ja kasviksia tilalle.

Itse asiassa se on erinomainen myös urheilijoille. :) Tyhjien hiilarien syömisestä ei ole mitään hyötyä kenellekään, vähähiilarisia kausia voi pitää kisakausien välissä, jolloin oppii katsomaan, mitkä ovat hyviä, mitkä tyhjiä. Toki ankarimman reenikauden/kisakauden aikana kannattaa vähän lisätä hiilarien määrää, mutta silloinkin pitää ne hyvissä hiilareissa.

Meillä on kotona kestävyysurheilija, joka on todennut tarvitsevansa huomattavasti vähemmän hiilareita, kun alkoi pitää huolen siitä, ettei syö tyhjiä hiilareita. ...eli monen urheilijankin hiilaritarve saattaa itse asiassa olla paljon pienempi kuin mitä he luulevat.

Miten kestävyysurheilija?

Äijä suuntaa kahden viikon päästä 24 tunnin juoksukisaan, olisi tietty kiva suunnitella edeltävän viikon ruokalistaa siltäkin kantilta sopivaksi.

Mä olen pudottanut 15 kiloa lyhyessä ajassa jättämällä perunan, valkoisen riisin, pastan ja vaalean leivän pois ruokavaliosta. Riisin voi vaihtaa täysjyväriisiin, pastan tummaan, leivän vaikka ruisleipään tai ruisnäkkäriin.... eli kellekään ei tee pahaa jättää noita huonoja hiilareita vaikka koko loppuelämäks pois ruokavaliosta.

Hei kaikki ruokavaliothan voivat olla vaarallisia joillekin. =) Et voi lähteä perustelemaan sitä niin, että jos syöt karppiruokaa, saat suolisto-ongelmia. Samalla tavalla voin väittää (ja suuremmalla paikkaansa pitävyydellä), että jos syöt painonvartijoiden ohjeiden mukaan, sairastut diabetekseen, jos sulla on siihen riskejä (tämä on todistettu jo vuosikymmenien ajan tieteellisesti: painonvartijoiden ja muut virallisterveelliset ruokavaliot eivät ole onnistuneet vähentämään sydän- ja verisuonitauteja sen paremmin kuin diabeteksenkaan yleistymistä, vaikka niitä on niiden hoitoon koitettu käyttää jo vuosikymmenien ajan.) Totuus on, että mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. (vaikka tuon sun suolistoväitteen tahtoisin nähdä ihan siitä syystä, että oma suoleni päinvastoin lähti toimimaan tämän ruokavalion myötä)

Suomihan on malliesimerkki maana, jossa sydän- ja verisuonitautien lisääntyminen on saatu vähenemään ruokavaliovalistuksen takia! Ja (siis keskinmäärin) sydän- ja verisuonitauteihin sekä kakkosasteen diabetekseen sairastuvat eivät nimenomaan ole noudattaneet näitä "perinteisiä" ruokavaliosuosituksia. Ykköstyypin diabeetikkojen määrä on niin suuri, koska nykyään siihen ei enää kuolla jo heti lapsena...

Tiedän myös että kyseinen ruokavalio voi olla jopa vaarallinen sellaisille henkilöille joilla on sydän -ja verisuonitauteja tai kohonnut riski niihin sairastua. Kyseinen ruokavalio voi myös aiheuttaa vakavia suolisto-ongelmia.

Olet sitten kans kokeillut? Kerropa, miten mulla ja äidilläni karppauksen aikana, molemmilla laski verenpaine? Itse olen kärsinyt normiruokavalion aikana ummetuksesta, ja nyt peräpää toimii normaalisti, kun en syö mitään tärkkelysmoskaa. Miten tuo sitten menee yksiin tuon jälkimmäisen väitteesi kanssa?

Kaksi tuttavaa on viettänyt aikaa sairaalassa karppaamisen seurauksena tulleiden suolisto-ongelmien takia.. Eli näin juuri -se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Tämän takia juuri toivoisinkin että sitä maalaisjärkeä käytettäisiin ja näitä isoja ruokavaliomuutoksia tehtäisiin silloin kun ei olla raskaana. Aina löytyy joka ruokavaliolle puolestapuhujia olipahan kyse VHHstä, suositusten mukaisesta, kasvisruokavaliosta tai mistä tahansa. Neuvolasta -ja mieluiten lääkäriltä kysyisin aina ennenkuin vaihdan (varsinkin) raskausajan ruokavalioni toisenlaiseksi.

;)

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Tiedän myös että kyseinen ruokavalio voi olla jopa vaarallinen sellaisille henkilöille joilla on sydän -ja verisuonitauteja tai kohonnut riski niihin sairastua. Kyseinen ruokavalio voi myös aiheuttaa vakavia suolisto-ongelmia.

Olet sitten kans kokeillut? Kerropa, miten mulla ja äidilläni karppauksen aikana, molemmilla laski verenpaine? Itse olen kärsinyt normiruokavalion aikana ummetuksesta, ja nyt peräpää toimii normaalisti, kun en syö mitään tärkkelysmoskaa. Miten tuo sitten menee yksiin tuon jälkimmäisen väitteesi kanssa?
Kolmen sisätautilääkärin ja yhden ravitsemusterapeutin suosituksesta en koska juuri edellämainituista syistä kyseinen ruokavalio todennäköisesti olisi minulle hengenvaarallinen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:

Kolmen sisätautilääkärin ja yhden ravitsemusterapeutin suosituksesta en koska juuri edellämainituista syistä kyseinen ruokavalio todennäköisesti olisi minulle hengenvaarallinen. =)

Ok, siinä tapauksessa kannattaisi tuo yleistäminen jättää vähemmälle, ja kertoa, mitkä ne todelliset riskitekijät ovat. Niin paljon on kuitenkin karppaajia, joiden elämä on muuttunut positiivisessa mielessä ylösalaisin tämän ruokavalion myötä, että tuollainen marginaaliryhmiä koskeva pelottelu on aika ikävää.

Yhteistyössä