H
hei
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:Alkuperäinen kirjoittaja hei:Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:Vähähiilarinen ruokavalio taitaisi olla kaikille paitsi urheilijoille loistovalinta.
Sokerit ja pullat pois ja täysjyväviljaa ja kasviksia tilalle.
Itse asiassa se on erinomainen myös urheilijoille.Tyhjien hiilarien syömisestä ei ole mitään hyötyä kenellekään, vähähiilarisia kausia voi pitää kisakausien välissä, jolloin oppii katsomaan, mitkä ovat hyviä, mitkä tyhjiä. Toki ankarimman reenikauden/kisakauden aikana kannattaa vähän lisätä hiilarien määrää, mutta silloinkin pitää ne hyvissä hiilareissa.
Meillä on kotona kestävyysurheilija, joka on todennut tarvitsevansa huomattavasti vähemmän hiilareita, kun alkoi pitää huolen siitä, ettei syö tyhjiä hiilareita. ...eli monen urheilijankin hiilaritarve saattaa itse asiassa olla paljon pienempi kuin mitä he luulevat.
Miten kestävyysurheilija?
Äijä suuntaa kahden viikon päästä 24 tunnin juoksukisaan, olisi tietty kiva suunnitella edeltävän viikon ruokalistaa siltäkin kantilta sopivaksi.
Tuo juoksee päivittäin 10-20 kilsaa pari kertaa päivässä reenatessaan.
Kokeilkaa joskus, nämä on valitettavasti semmoisia seikkoja, et ei auta kuin kokeilla, mikä itselle toimii. Ei kannata ennen tämän viikon kisaa sitä koittaa, koska elimistöllä menee aina aikansa tottua uuteen. Jos on tottunu hirveesti syömään hiilareita, elimistöllä menee aikansa ennen kuin oppii ottamaan pääenergian rasvasta ja protskusta ja alkuun tulee "vieroitusoireet". Mut kannattaa tutustua just eri ruoka-aineiden hiilarimääriin ja imeytyvyyteen (ei nopeasti imeytyviä, koska ne laskeekin nopeasti)
Meidän ukon lautanen kostuu juuri paljon kasviksista (3/4) sekä kypsennettynä että raakana (kuten ylläkin mainitsit. Peruna, punajuuri, porkkana ja maissi ei ole hyvä valinta, varsinkaan kolme ekaa), riittävä annos lihaa (1/4, rasvaisa parempaa). Normaalisti ei ole pastaa eikä riisiä, mutta jos joskus on sitä riittää n. tennispallon kokoinen (max) annos (täysjyvää ja tummaa siis, mutta tämän määrän ja tarpeen ei opi tietämään kuin kokeilemalla. Oma ukko huomasi, että eipä usein tarvitse). Älä turhaan säästele salaattikastikkeessa, mutta tee se itse joko rypsiöljyyn/oliiviöljyyn (+ maun mukaan balsamiviinietikkaa, viinietikkaa, mausteita). Salaattiin voit huoletta lisätä myös eri juustoja (rasva%:lla ei sinänsä väliä, kevyt ei ole pakollista, jos et satu siitä välttämättä tykkäämään). Jos leipää tuntee tarvitsevansa, se on paras syödä ruoan kanssa (ei välipalana) ja tummana kunnon ruisleipänä (ei vehnäruisleipänä, kuten ruispalat yms.), mut tätäkään meillä ei nykysellään juurikaan mene.
Tässä pari vinkkiä, miten meillä on. Mut tosiaan, kuten sanoin: ei auta kuin kokeilla itse (tosin se nyt on jo aika itsestään selvää, et ei ne pullat ja tyhjät hiilarit tee hyvää urheilijallekaan, koska heittää ne niilläkin verensokeria ja vaikuttaa näin kestävyyteen