Onko yleistäkin, että aterialla "salaatti" on viipaloitua kurkkua ja tomaattia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Itse en tee mitään muuta kastiketta kuin Caeser-kastiketta. Jos raaka-aineet ovat niin huonoja, että salaatti täytyy niissä uittaa, se ei ole mistään kotoisin.

Meillä erikseen asetellut vihannekset kuluvat, mutta "epämääräinen" salaatti ei. Siksi meillä saattaa olla pelkästään melonia ja kurkkua pöydällä tai fetasalaatin ainekset jokainen omassa kupissaan. Lisäksi viikolla salaatin kulutus on tosi pientä (syödään muualla kuin kotona), joten se kurkkuviipaleet riittävät tukemaan päivän salaattitarvetta.

Oliiviöljy + viinietikka vain korostaa salaatin omaa makua. Ei ole kyse uitosta, mutta totta on tuo että vitamiinien imeytymiseen tarvitaan tuo öljy.

Tuohon vielä kommentoisin, kun moni sanoo ettei lapsille kelpaa oikea salaatti. Meillä siis on ollut kotona aina salaattia tarjolla ja ihan pienestä asti kun siihen olen tottunut, niin ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Eli tottumuskysymys tämäkin.

Tosiaan ensimmäisen kerran törmäsin tähän kurkku ja tomaatti tarjoiluun vasta yli parikymppisenä :ashamed:

Mistä sä tiedät ettei siellä koskaan ole salaattia?

Mä en ensinnäkään tykkää jos meillä on ruoka-aikaan vieraita ja jos on niin menen helpoimman kautta ja paloittelen muutamat rehut sen sijaan että rupean tekemään salaattia.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja oletko aina ruoka-aikaan kylässä? :D

Eikös tämä ole jo suurempi kauhistelun aihe, kuin se mitä toisten lautasilta löytyy :D Eli kuka kyläilee toisten ruoka-aikaan :)

Kyse on mieheni sukulaisista, jotka kutsuvat usein viikonloppuisin syömään. Et kauhistelkaa vaan :)

Joskus en muka ehdi tehdä kokonaista salaattia. Mies on paljon tunnollisempi salaattiasioissa meillä. Emme pidä salaattikastikkeista, esim sinappikastikkeesta tms. Mutta oliiviöljyä joskus suihkaus salaattiin tai vähän balsamiviinietikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja V:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Meillä oli sekä lapsuudenkodissa että nykyisinkin usein tarjolla juurikin pilkottua kurkkua ja tomaattia. Laiskan äidin valinta. Viikonloppuisin tykkään tehdä erilaisia salaatteja, mutta kastikkeita meillä ei käytetä niiden kanssa.

Tiedätkö että vitamiinit imeytyvät oliiviöljyn avulla joten miksi ei kastiketta?

Öljyt ja litkut ovat pahoja.

Kannattaisi opetella terveyden vuoksi tykkäämään. Eikö edes vinaigrette kelpaa?

No vinegrete nyt ei ole millään lailla verrannollinen öljyyn, sehän on etikkaa.

Meillä ei ole useinkaan salaattia, vaan kasvikset löytyy lämpiminä, koska pidämme niistä enemmän niin. Ja varsinkin tähän aikaan vuodesta ostan mieluumin pelkästään kurkkua ja tomaattia, kuin teen salaattia israelilaisesta paprikasta ja argentiinalaisista endiiveistä.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mun tuttavani väitti että suomalaisten perussalaatti on hiukan jäävuorisalaattia, vähän kurkua ja tomaattia ja siinä se. En ole koskaan häntä uskonut, mutta hän on alalla töissä (ts.kasvattanut ikänsä myyntiin vihanneksia ja yrttejä jne) niin pakko kai se olisi uskoa... Kaikki muu tuosta poikkeava on kuulemma edelleenkin suurimmalle osalle liian eksoottista...

Meillä on taas aina ollut lapsuudessa todella runsaat ja hyvät salaatit kotitekoisten salaatinkastikkeiden kera. :p
Näin toimitaan myös meidän perheessämme. Ja joka ruualle teen salaatin, vaikka olisikin paljon muitakin vihanneksia, vaikka wokkiruoka jo tehty. Salaatit on vaan niiiiin hyviä!

Olen monta kertaa tormannyt Suomessa tuohon jaavuori-tomaatti-kurkku salaattiin, lisana jotain majoneesipohjaista paksua kastiketta :D.

Mä en ensinnäkään tykkää jos meillä on ruoka-aikaan vieraita ja jos on niin menen helpoimman kautta ja paloittelen muutamat rehut sen sijaan että rupean tekemään salaattia.

Oon ihan suoraan kysynyt asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Itse en tee mitään muuta kastiketta kuin Caeser-kastiketta. Jos raaka-aineet ovat niin huonoja, että salaatti täytyy niissä uittaa, se ei ole mistään kotoisin.

Oliiviöljy + viinietikka vain korostaa salaatin omaa makua. Ei ole kyse uitosta, mutta totta on tuo että vitamiinien imeytymiseen tarvitaan tuo öljy.

Mun suussani se tekee salaattiparasta vain kamalan huonon makuista. Ruokalassa pyydän ruokaisan salaatin ílman litkuja - olen kerran erehtynyt ja ruoka oli kamalaa.

Ja lisään vielä, että meillä on useinkin paprikaa, kurkkua, tomaattia jne paloina lautasilla enkä usko, että se _salaatti_ siitä juuri sen parempaa tekisi :)

Hyvän ja helpon salaattikastikkeen saa itse kun puristaa lasiin appelsiinin mehut, sekaan oljyä ja sitruunapippuria, ei mee minuuttiakaan. :p

Myös mikä tahansa mehu käy jos ei ole hetelmää puristeltavaksi.

Ja sillä ei tosiaan uiteta salaattia.

Mä teen tuota että pilkon tomaatit ja kurkut jopa suoraan valmiiksi lautasille. Siksi että lapset ei muuten ottais kuin pari palasta. Laitan kyllä usein jotain fetaa jne sitten kaveriksi. Jos olisivat kipossa valmiina aina jäisi tähteeksi.

Ja niitten salaatinlehtien ravintoarvo ei ole kovin kummoinen, kuitua niistä tulee mutta ei juuri muuta.

Aterioilla syödään joka päivä myös kasviksia kypsennettyinä.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Meillä oli sekä lapsuudenkodissa että nykyisinkin usein tarjolla juurikin pilkottua kurkkua ja tomaattia. Laiskan äidin valinta. Viikonloppuisin tykkään tehdä erilaisia salaatteja, mutta kastikkeita meillä ei käytetä niiden kanssa.

Tiedätkö että vitamiinit imeytyvät oliiviöljyn avulla joten miksi ei kastiketta?

Kannattaisi opetella terveyden vuoksi tykkäämään. Eikö edes vinaigrette kelpaa?

No vinegrete nyt ei ole millään lailla verrannollinen öljyyn, sehän on etikkaa.

Meillä ei ole useinkaan salaattia, vaan kasvikset löytyy lämpiminä, koska pidämme niistä enemmän niin. Ja varsinkin tähän aikaan vuodesta ostan mieluumin pelkästään kurkkua ja tomaattia, kuin teen salaattia israelilaisesta paprikasta ja argentiinalaisista endiiveistä.

Vinaigrette = oliiviöljy JA viinietikka

Peesi. Ei imeydy ensimmäinenkään vitamiini jos salaatti jää kippoon.

Oliiviöljyä en käytä muutenkaan mihinkään, rypsiöljy on parempaa ja kotimaista (kun valitsee kotimaisen)

Minä saatan pilkkoa kurkut ja tomaatit, ja mikä ettei muutakin, jopa suoraan lautasille annoksiksi. Mieheltä kun tahtoo muuten jäädä se kasvisten syönti aikomukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Oon ihan suoraan kysynyt asiaa.

Just :D

Tuli mieleen, että lapsuuden kotona yleensä tehtiin salaatit - ongelma oli että salaattia tuli tehtyä aina liikaa - loput lillui jääkaapissa ja sitten tuli biojätettä. Kippo/kappo-metodilla meillä tulee sitten ylimääräiset kurkunviipaleet siirrettyä vaikka leivän päälle :D

Vihanneksia ostetaan kyllä meille paljon.

Tuohon vielä kommentoisin, kun moni sanoo ettei lapsille kelpaa oikea salaatti. Meillä siis on ollut kotona aina salaattia tarjolla ja ihan pienestä asti kun siihen olen tottunut, niin ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Eli tottumuskysymys tämäkin.

Tosiaan ensimmäisen kerran törmäsin tähän kurkku ja tomaatti tarjoiluun vasta yli parikymppisenä :ashamed:

kerroppa se tollekin 2v joka ei koske salaattiin vaika sitä tarjottas joka ikisellä aterialla. On se jo pienestä sitä katellu ja nähny ku muut syö.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:

Peesi. Ei imeydy ensimmäinenkään vitamiini jos salaatti jää kippoon.

Oliiviöljyä en käytä muutenkaan mihinkään, rypsiöljy on parempaa ja kotimaista (kun valitsee kotimaisen)

Minä saatan pilkkoa kurkut ja tomaatit, ja mikä ettei muutakin, jopa suoraan lautasille annoksiksi. Mieheltä kun tahtoo muuten jäädä se kasvisten syönti aikomukseksi.

No esim. minulle oliivioljy on kotimaista :). Mutta en muutenkaan pida rypsioljyn mausta, pahemman puutteessa toki kay. Kuivaa salaattia en syo.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Olen monta kertaa tormannyt Suomessa tuohon jaavuori-tomaatti-kurkku salaattiin, lisana jotain majoneesipohjaista paksua kastiketta :D.

:$
Mä olen tästä vain kuullut- kukaan kavereista ei harrasta vastaavia salaatteja, joiden luona käydään joskus ruokailemassa.

Edelleenkin kysyn, onko sillä oikeasti merkitystä, onko ne sekoitettu valmiiks vai sekottuuko mahassa? Eli mikä on "oikea salaatti", mulle se on yks noista kasviksista? Kyllä sitä meillä syödään ja paljon muutakin kuin kurkkua ja tomaattia, itse asiassa tomaatti on kasviksista se joka lapsiin uppoaa huonoiten.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

kerroppa se tollekin 2v joka ei koske salaattiin vaika sitä tarjottas joka ikisellä aterialla. On se jo pienestä sitä katellu ja nähny ku muut syö.

Meillä poika syö salaatin lehtiä vain kasvihuoneesta. Lautasella tulee stoppi :laugh:

Se on mitä taitavin löytämään piilotetut epämiellyttävät vihannekset ruuasta.

Mä olen tästä vain kuullut- kukaan kavereista ei harrasta vastaavia salaatteja, joiden luona käydään joskus ruokailemassa.

Ei minunkaan kaverit, mutta olen tormannyt tuohon salaattiin jopa ravintolassa! Ja taisipa kerran olla haissakin...

Jos ne on vieraskoreita :saint: :D Minä itse ainakin vähän tsemppaan, kun on ruokavieraita. :saint:

Yhteistyössä