Onko yleistäkin, että aterialla "salaatti" on viipaloitua kurkkua ja tomaattia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja No tuota:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuohon vielä kommentoisin, kun moni sanoo ettei lapsille kelpaa oikea salaatti. Meillä siis on ollut kotona aina salaattia tarjolla ja ihan pienestä asti kun siihen olen tottunut, niin ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Eli tottumuskysymys tämäkin.

Tosiaan ensimmäisen kerran törmäsin tähän kurkku ja tomaatti tarjoiluun vasta yli parikymppisenä :ashamed:

Edelleenkin kysyn, onko sillä oikeasti merkitystä, onko ne sekoitettu valmiiks vai sekottuuko mahassa? Eli mikä on "oikea salaatti", mulle se on yks noista kasviksista? Kyllä sitä meillä syödään ja paljon muutakin kuin kurkkua ja tomaattia, itse asiassa tomaatti on kasviksista se joka lapsiin uppoaa huonoiten.

Ei sillä olekaan eroa jos vihanneksia on monipuolisesti, ei siis ainoastaan tomaatti+kurkku ja lisänä on öljy.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mun tuttavani väitti että suomalaisten perussalaatti on hiukan jäävuorisalaattia, vähän kurkua ja tomaattia ja siinä se. En ole koskaan häntä uskonut, mutta hän on alalla töissä (ts.kasvattanut ikänsä myyntiin vihanneksia ja yrttejä jne) niin pakko kai se olisi uskoa... Kaikki muu tuosta poikkeava on kuulemma edelleenkin suurimmalle osalle liian eksoottista...

Meillä on taas aina ollut lapsuudessa todella runsaat ja hyvät salaatit kotitekoisten salaatinkastikkeiden kera. :p
Näin toimitaan myös meidän perheessämme. Ja joka ruualle teen salaatin, vaikka olisikin paljon muitakin vihanneksia, vaikka wokkiruoka jo tehty. Salaatit on vaan niiiiin hyviä!

No niinhän se tuntuu olevan. Meillä oli juurikin tuo "perussalaatti". Joskus äiti pilkkoi mukaan juustokuutioita ja nakkeja :D jotta sai meidät syömään... Kyllä meilläkin usein on arkipöydässä vaan tomaattia ja kurkkua pilkottuina.

Anna vähän vinkkejä minkälaisia salaatteja teet.

Tuohon vielä kommentoisin, kun moni sanoo ettei lapsille kelpaa oikea salaatti. Meillä siis on ollut kotona aina salaattia tarjolla ja ihan pienestä asti kun siihen olen tottunut, niin ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Eli tottumuskysymys tämäkin.

Tosiaan ensimmäisen kerran törmäsin tähän kurkku ja tomaatti tarjoiluun vasta yli parikymppisenä :ashamed:

Oothan onnellinen? Ite oon kasvanu kodissa, jossa ei ollut aina edes sitä tomaattia ja kurkkua. Ite syön mielelläni salaattia, mut vieläki on jotenkin hankala lähteä sitä tekemään. Mä en kaipaa, siis sitä tekemistä.

No, nyt tästä on tullu ajankohtaista, ku pitäis omalle muksulle jaksaa joka päivä laittaa sitä kasvista. Ja ku ei se sitä syö :/ En tiedä, muna vai kana, mut ei syö salaattia/kasviksia, mut pyrin silti niitä aina tarjoamaan. Mut toi on hankalaa, koska en oo oppinu siihen, et noita olis _joka_ ruualla tarjolla.

Joten oothan onnellinen, siis ihan oikeasti, että sulle on jo pienenä opetettu oikea ruokailutapa? Näin aikuisena se on paaaljon hankalampaa...

Edelleenkin kysyn, onko sillä oikeasti merkitystä, onko ne sekoitettu valmiiks vai sekottuuko mahassa? Eli mikä on "oikea salaatti", mulle se on yks noista kasviksista? Kyllä sitä meillä syödään ja paljon muutakin kuin kurkkua ja tomaattia, itse asiassa tomaatti on kasviksista se joka lapsiin uppoaa huonoiten.

No herranjestas, ei tarvitse pillastua! Eihän sillä ole mitään väliä, missä muodossa ne kasvikset tarjoaa. Mutta minä itse olen tottunut pitämään "salaattia" salaattina, jossa on salaatinlehtiä ja muita kasviksia pilkottuna samassa vadissa. En siis kutsuisi kurkku- ja tomaattiviipaleita ruokalautasen reunalla salaatiksi. Mutta muut saa ihan vapaasti kutsua.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Jos ne on vieraskoreita :saint: :D Minä itse ainakin vähän tsemppaan, kun on ruokavieraita. :saint:

:D
Saattaahan se olla niinkin. Tosin kavereistani löytyy aikamoisia kulinaristeja ja hillittömän hyviä kokkeja ja ruuan todellisia ystäviä aika paljon. Hyviä veirailupaikkoja noin ruuankin suhteen siis taas tiedossa kesällä! :p

:D
Saattaahan se olla niinkin. Tosin kavereistani löytyy aikamoisia kulinaristeja ja hillittömän hyviä kokkeja ja ruuan todellisia ystäviä aika paljon. Hyviä veirailupaikkoja noin ruuankin suhteen siis taas tiedossa kesällä! :p

Minua ihan nolostuttaa sanoakin, että hyysään joskus appea tai anoppia enemmän kuin lapsiani :ashamed: Siis tässä ruoka-asiassa. Pitää parantaa tapani :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sillä olekaan eroa jos vihanneksia on monipuolisesti, ei siis ainoastaan tomaatti+kurkku ja lisänä on öljy.

Mihin sitä öljyä tarvitsee? Mä laitan puuroon aina öljyä mutta en ikinä salaattiin tai kasvisten päälle?

No voi jessus, että jotain taas tärkeä asia häiritsee...

Meillä monesti kurkkua ja porkkanaraastetta tms ruuan kanssa, monesti myös ei mitään tuorekasviksia :D Viikonloppusin tehdään sitten "parempia" salaatteja ja pöytään katan ne helvatun kastikkeet, joita kukaan ei koskaan käytä...

p.s sen öljyn voi laittaa ainakin sataan muuhunkin paikkaan kuin salaatinkastikkeeseen....

No eihän se nyt ole sama jos vaikka olisi 5 eri vihreää salaattia ja 5 muuta raaka-ainetta erilleen aseteltuna, saati sitten eri kipoissa. Ne pitää hämmentää sekaisin. Ja jos öljyä käyttää muuten ruokaan niin ei se sieltä osaa sen salaatin vitamiineja auttaa imeytymään, ne menee eri lokeroihin mahassa.

Meillä on salaatti aika usein pelkkää salaatti, kurkku, tomaatti. Lisänä voi olla sit esim kaalta, herneenversoa, jotain muuta salaattia, omenaa, ananasta tai salaattijuustoa. Kastikkeena kermaviilikastike. Haluaisin käyttää oliiviöljykastiketta, mut en tykkää oliiviöljystä. Kerran koitin tehä kastiketta oliiviöljystä ja balsamiviinietikasta (tummaa), tuli niin pahaa että ei puhettakaan salaatin päälle laittamisesta... Mieluummin otan sit rasvalisän syönnin jälkeen, ja käytän ruuassa runsaammin rasvaa (esim sulatan siivun voita pihvin päälle).

Meillä on usein pelkkää kurkku, hyvä jos sitäkään. Tomaatista eivät tykkää, paprikalle allergisia. Porkkanaraastetta on myös tarjolla ja sitä syövät, tottuneet ilmeisesti päiväkodssa. Lisäksi maissi on suosikkia, eli pakastemaissia keitän ja annan sitä lisukkeeksi. Nyt kesällä grillataan maissia ja hyrsivät sitä.

Meillä lapsi syö salaattia, puputtaa menemään myös pelkkiä salaatinlehtiä. Tomaattia se ei tosin suuhunsa laita vaikka ollaan sitäkin tarjottu. Ehkä kyseessä on ennemin makukysymys kun tottumiskysymys ;)

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:

Hmm... mä usein vaan fiiliksellä laittelen kaikenlaista sekaisin. Käytän salaateissa salaatinlehtinä kaikenlaisia erilaisia laatuja. Kun laittaa vaikka kahta erilaista sekaisin niin tulee enemmän mielenkiintoa ja makua. Tykkään mm.rucolasta ja tammenlehtisalaatista, ja jääsalaatista jos se on ruukussa kasvatettua ja myytyä.
Sitten vain sekaan tomaattia, kurkkua, paprikaa, varsiselleriä, paljon tuoreita yrttejä (mitä milloinkin löytyy), reippaalla kädellä. Vaikka desi persiljaa silputtuna. Kevätsipulia ja muitakin sipuleita käytän paljon. Juustona käytän erilaisia fetajuustoja ja muita sen tyylisiä juustoja, myöskin mozzarellaa ja ihan tavallisia keltaisia kovia juustoja.
Paahdan salaatin sekaan pähkinöitä salaatista riippuen. Käytän paljon mm.manteleita ja pinjansiemeniä. Seesaminsiemenet ja auringonkukan siemenet on kanssa hyviä.
Kastikkeeksi puristan esim sitruunan mehun, puristan pari valkosipulia (tykätään kaikki siitä paljon), suihkautan oliiviöljyä. Maustan salaattia myös usein mm.mustapippurilla ja kuivatuilla yrteillä.

Tässä ei nyt tullut mitään reseptiä, mutta eikun vaan kokeilemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Mihin sitä öljyä tarvitsee? Mä laitan puuroon aina öljyä mutta en ikinä salaattiin tai kasvisten päälle?

Ok, ajaa saman asian jos nautit öljyn samaan aikaan kuin salaatin ja kuumentamattomana.

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:

Hmm... mä usein vaan fiiliksellä laittelen kaikenlaista sekaisin. Käytän salaateissa salaatinlehtinä kaikenlaisia erilaisia laatuja. Kun laittaa vaikka kahta erilaista sekaisin niin tulee enemmän mielenkiintoa ja makua. Tykkään mm.rucolasta ja tammenlehtisalaatista, ja jääsalaatista jos se on ruukussa kasvatettua ja myytyä.
Sitten vain sekaan tomaattia, kurkkua, paprikaa, varsiselleriä, paljon tuoreita yrttejä (mitä milloinkin löytyy), reippaalla kädellä. Vaikka desi persiljaa silputtuna. Kevätsipulia ja muitakin sipuleita käytän paljon. Juustona käytän erilaisia fetajuustoja ja muita sen tyylisiä juustoja, myöskin mozzarellaa ja ihan tavallisia keltaisia kovia juustoja.
Paahdan salaatin sekaan pähkinöitä salaatista riippuen. Käytän paljon mm.manteleita ja pinjansiemeniä. Seesaminsiemenet ja auringonkukan siemenet on kanssa hyviä.
Kastikkeeksi puristan esim sitruunan mehun, puristan pari valkosipulia (tykätään kaikki siitä paljon), suihkautan oliiviöljyä. Maustan salaattia myös usein mm.mustapippurilla ja kuivatuilla yrteillä.

Tässä ei nyt tullut mitään reseptiä, mutta eikun vaan kokeilemaan!

Kuulostaa tosi hyvältä :)

Salaatinkastikkeita ja öljyjä ei edes suositella käytettäväksi! Ja lapsi kyllä saa tarvitsemansa vitamiinit ilman salaatinlehtiäkin :)

Siis kuka ei suosittele öljyjä käytettäväksi? En ole ikinä tuollaisesta kuullutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Ok, ajaa saman asian jos nautit öljyn samaan aikaan kuin salaatin ja kuumentamattomana.

No enhän mä nyt puuroa ja salaattia yhtäaikaa syö :D Mutta miksi salaattiin pitäisi öljyä laittaa? Joskus olen kokeillut ja se maistui limaiselta ja pahalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Itse en tee mitään muuta kastiketta kuin Caeser-kastiketta. Jos raaka-aineet ovat niin huonoja, että salaatti täytyy niissä uittaa, se ei ole mistään kotoisin.

Meillä erikseen asetellut vihannekset kuluvat, mutta "epämääräinen" salaatti ei. Siksi meillä saattaa olla pelkästään melonia ja kurkkua pöydällä tai fetasalaatin ainekset jokainen omassa kupissaan. Lisäksi viikolla salaatin kulutus on tosi pientä (syödään muualla kuin kotona), joten se kurkkuviipaleet riittävät tukemaan päivän salaattitarvetta.

Öljy tulee varmasti ruuan mukana, joten ei se salaatti sitä tarvitse (tai jotain kamalaa viinietikkaa/etikkaa). :x

Tätä voin peesailla ajatusmaailmallani, mutta usein aikuiset syövät lounaaksi tukevaa salaattia!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Itse en tee mitään muuta kastiketta kuin Caeser-kastiketta. Jos raaka-aineet ovat niin huonoja, että salaatti täytyy niissä uittaa, se ei ole mistään kotoisin.

Meillä erikseen asetellut vihannekset kuluvat, mutta "epämääräinen" salaatti ei. Siksi meillä saattaa olla pelkästään melonia ja kurkkua pöydällä tai fetasalaatin ainekset jokainen omassa kupissaan. Lisäksi viikolla salaatin kulutus on tosi pientä (syödään muualla kuin kotona), joten se kurkkuviipaleet riittävät tukemaan päivän salaattitarvetta.

Öljy tulee varmasti ruuan mukana, joten ei se salaatti sitä tarvitse (tai jotain kamalaa viinietikkaa/etikkaa). :x

Tätä voin peesailla ajatusmaailmallani, mutta usein aikuiset syövät lounaaksi tukevaa salaattia!

Ehkäpä ne kelpaavat lapsille paremmin? Monikaan lapsi ei tykkää salaatinlehdistä :) Ja perheessä perheen tavalla, parempi nekin on kuin ei mitään.

Näin juuri meillä. Toinen ottaa kurkkua, toinen tomaattia. Kumpikaan ei mitään jos ne on salaatissa.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:

No eihän se nyt ole sama jos vaikka olisi 5 eri vihreää salaattia ja 5 muuta raaka-ainetta erilleen aseteltuna, saati sitten eri kipoissa. Ne pitää hämmentää sekaisin. Ja jos öljyä käyttää muuten ruokaan niin ei se sieltä osaa sen salaatin vitamiineja auttaa imeytymään, ne menee eri lokeroihin mahassa.

Ei jessus, mihin ihmeen erilokeroihin? Varsinainen huuhaahuilijan vastaus!

Yhteistyössä