Onko yleistäkin, että aterialla "salaatti" on viipaloitua kurkkua ja tomaattia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Salaatinkastikkeita ja öljyjä ei edes suositella käytettäväksi! Ja lapsi kyllä saa tarvitsemansa vitamiinit ilman salaatinlehtiäkin :)

Siis kuka ei suosittele öljyjä käytettäväksi? En ole ikinä tuollaisesta kuullutkaan.

No ei kukaan! kerroppa missä sitä suositellaan TERVEYDELLISISTÄ syistä lisäämään salaattiin?

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ei sillä olekaan eroa jos vihanneksia on monipuolisesti, ei siis ainoastaan tomaatti+kurkku ja lisänä on öljy.

Mihin sitä öljyä tarvitsee? Mä laitan puuroon aina öljyä mutta en ikinä salaattiin tai kasvisten päälle?

Ok, ajaa saman asian jos nautit öljyn samaan aikaan kuin salaatin ja kuumentamattomana.

No enhän mä nyt puuroa ja salaattia yhtäaikaa syö :D Mutta miksi salaattiin pitäisi öljyä laittaa? Joskus olen kokeillut ja se maistui limaiselta ja pahalta.

Vitamiinien imeytymisen takia.

Ei sillä olekaan eroa jos vihanneksia on monipuolisesti, ei siis ainoastaan tomaatti+kurkku ja lisänä on öljy.

Mihin sitä öljyä tarvitsee? Mä laitan puuroon aina öljyä mutta en ikinä salaattiin tai kasvisten päälle?

Ok, ajaa saman asian jos nautit öljyn samaan aikaan kuin salaatin ja kuumentamattomana.

No enhän mä nyt puuroa ja salaattia yhtäaikaa syö :D Mutta miksi salaattiin pitäisi öljyä laittaa? Joskus olen kokeillut ja se maistui limaiselta ja pahalta.

Ja höpölöpö!

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Anna vähän vinkkejä minkälaisia salaatteja teet.

Hmm... mä usein vaan fiiliksellä laittelen kaikenlaista sekaisin. Käytän salaateissa salaatinlehtinä kaikenlaisia erilaisia laatuja. Kun laittaa vaikka kahta erilaista sekaisin niin tulee enemmän mielenkiintoa ja makua. Tykkään mm.rucolasta ja tammenlehtisalaatista, ja jääsalaatista jos se on ruukussa kasvatettua ja myytyä.
Sitten vain sekaan tomaattia, kurkkua, paprikaa, varsiselleriä, paljon tuoreita yrttejä (mitä milloinkin löytyy), reippaalla kädellä. Vaikka desi persiljaa silputtuna. Kevätsipulia ja muitakin sipuleita käytän paljon. Juustona käytän erilaisia fetajuustoja ja muita sen tyylisiä juustoja, myöskin mozzarellaa ja ihan tavallisia keltaisia kovia juustoja.
Paahdan salaatin sekaan pähkinöitä salaatista riippuen. Käytän paljon mm.manteleita ja pinjansiemeniä. Seesaminsiemenet ja auringonkukan siemenet on kanssa hyviä.
Kastikkeeksi puristan esim sitruunan mehun, puristan pari valkosipulia (tykätään kaikki siitä paljon), suihkautan oliiviöljyä. Maustan salaattia myös usein mm.mustapippurilla ja kuivatuilla yrteillä.

Tässä ei nyt tullut mitään reseptiä, mutta eikun vaan kokeilemaan!

Muksuja ei saisi näitä syömään mitenkään. Itselläkin tökkis viimeistään manteliin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok, eli mä tulen friikkiperheestä ja kuulun vähemmistöön. Jännä, kuinka näin aikuisiälläkin tulee vastaan asioita, jotka on omassa perheessä aina tehty eri tavalla kuin valtaosassa perheitä ja silti kuvittelee, että se on ihan tavallista kaikkien kohdalla. Aina oppii uutta.

No jo on kumma jos ei aikuisikään mennessä ole huomannut, että tapoja on erilaisia, ei se oma ole ainoa.

Salaatinkastikkeita ja öljyjä ei edes suositella käytettäväksi! Ja lapsi kyllä saa tarvitsemansa vitamiinit ilman salaatinlehtiäkin :)

Siis kuka ei suosittele öljyjä käytettäväksi? En ole ikinä tuollaisesta kuullutkaan.

No ei kukaan! kerroppa missä sitä suositellaan TERVEYDELLISISTÄ syistä lisäämään salaattiin?

Siis voitko olla noin tietämätön terveysasioista? Oliiviöljy sisältää runsaasti antioksidantteja ja kertatyydyttymättömiä rasvahappoja. Nyt kun ollaan "äitipalstalla" niin voin lisäksi kertoa että oliiviöljyn rasvakoostumus on sama kuin äidinmaidon :).

Ja höpölöpö!

Jaahas, fiksu kommentti. No, todistapa toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja tynnyrissäkö elänyt?:
Ok, eli mä tulen friikkiperheestä ja kuulun vähemmistöön. Jännä, kuinka näin aikuisiälläkin tulee vastaan asioita, jotka on omassa perheessä aina tehty eri tavalla kuin valtaosassa perheitä ja silti kuvittelee, että se on ihan tavallista kaikkien kohdalla. Aina oppii uutta.

No jo on kumma jos ei aikuisikään mennessä ole huomannut, että tapoja on erilaisia, ei se oma ole ainoa.

No haloo, miksi pitää vittuilla? Tottakai olen huomannut, että tapoja on erilaisia. Yleisellä tasolla. En vain ollut koskaan huomannut juuri tätä salaattitapaa. Ja on varmasti monta muutakin tapaa, jota en vielä ole huomannut. Miten ihmeessä olisinkaan, jos kyse on sellaisesta tavasta, johon pääsee käsiksi vain viettämällä aikaa toisen perheen jokapäiväisessä arjessa?

eikös sitä sanota että samaa paskaa eri paketissa.

Sama kai se on missä muodossa ne kasvikset tarjoillaan, siipaleina, viipaleina, kuutioina, sekaisin, lajiteltuna.. samat ravintoaineet niissä on kuitenkin.

Meilläkin usein eri kulhossa tarjolla tomaattia,kurkkua ja sipulia sekä usein myös porkkana tikkuja.
Suolakurkkuja ja punajuuria löytyy myös pöydästä.
Joskus oikeaa salaattia jossa siis tomaattia,kurkkua,sipulia ja kolmea eri makuja salaatin lehtiä.
Onko se niin kamalaa jos joka päivä ei jäniksen ruokaa kunnolla syö?
Jos gurmee ruokaa ja 100 eri valkoiman salaatteja haluaa niin menkööt ravintolaan.

Tämä henkilö taitaa olla tynnyrissä kasvanut :D.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
eikös sitä sanota että samaa paskaa eri paketissa.

Sama kai se on missä muodossa ne kasvikset tarjoillaan, siipaleina, viipaleina, kuutioina, sekaisin, lajiteltuna.. samat ravintoaineet niissä on kuitenkin.

Veit jalat suustani.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja No tuota:
Tuohon vielä kommentoisin, kun moni sanoo ettei lapsille kelpaa oikea salaatti. Meillä siis on ollut kotona aina salaattia tarjolla ja ihan pienestä asti kun siihen olen tottunut, niin ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Eli tottumuskysymys tämäkin.

Tosiaan ensimmäisen kerran törmäsin tähän kurkku ja tomaatti tarjoiluun vasta yli parikymppisenä :ashamed:

Edelleenkin kysyn, onko sillä oikeasti merkitystä, onko ne sekoitettu valmiiks vai sekottuuko mahassa? Eli mikä on "oikea salaatti", mulle se on yks noista kasviksista? Kyllä sitä meillä syödään ja paljon muutakin kuin kurkkua ja tomaattia, itse asiassa tomaatti on kasviksista se joka lapsiin uppoaa huonoiten.

No eihän se nyt ole sama jos vaikka olisi 5 eri vihreää salaattia ja 5 muuta raaka-ainetta erilleen aseteltuna, saati sitten eri kipoissa. Ne pitää hämmentää sekaisin. Ja jos öljyä käyttää muuten ruokaan niin ei se sieltä osaa sen salaatin vitamiineja auttaa imeytymään, ne menee eri lokeroihin mahassa.

Ei jessus, mihin ihmeen erilokeroihin? Varsinainen huuhaahuilijan vastaus!

;)

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Kauhisteles tätä: Meillä on monesti pelkkää kurkkua!!

No huh :D, vitamiinit on kyllä siiten vähissä jos ruoka ei ole täynnä vihanneksia.

Jaa pelkästä salaatistako niitä vihanneksia saa?

No just tuossahan sanottiin että jos ruoka itse on täynnä vihanneksia, niin salaattia ei välttämättä tarvitse.

Meillä ainakin kahden hengen taloudessa menee salaatit hukalle. Joten parempi tapa pilkkoa lautaselle. Minusta on aivan sama pilkkoa se suoraan lautaselle kuin kulhon kautta lautaselle :)

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Olen monta kertaa tormannyt Suomessa tuohon jaavuori-tomaatti-kurkku salaattiin, lisana jotain majoneesipohjaista paksua kastiketta :D.

:$
Mä olen tästä vain kuullut- kukaan kavereista ei harrasta vastaavia salaatteja, joiden luona käydään joskus ruokailemassa.

Ei minunkaan kaverit, mutta olen tormannyt tuohon salaattiin jopa ravintolassa! Ja taisipa kerran olla haissakin...

Pakko kysyä, että mikä vika on jäävuorisalaatti+kurkku+tomaatti-salaatissa? Yleensä itse pistän sekaan sipulinvarsia tai ruohosipulia ja laitan sekaan oliiviöljyä ja valkoista viinietikkaa. Ihan hyvä sellaisenaan ruuan lisukkeena. Joskus raastan karkeaa porkkanaraastetta sekaan, kuten italiasssa usein on.
Mitä siinä sitten pitäisi olla, jotta kelpaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Olen monta kertaa tormannyt Suomessa tuohon jaavuori-tomaatti-kurkku salaattiin, lisana jotain majoneesipohjaista paksua kastiketta :D.

Mä olen tästä vain kuullut- kukaan kavereista ei harrasta vastaavia salaatteja, joiden luona käydään joskus ruokailemassa.

Ei minunkaan kaverit, mutta olen tormannyt tuohon salaattiin jopa ravintolassa! Ja taisipa kerran olla haissakin...

Pakko kysyä, että mikä vika on jäävuorisalaatti+kurkku+tomaatti-salaatissa? Yleensä itse pistän sekaan sipulinvarsia tai ruohosipulia ja laitan sekaan oliiviöljyä ja valkoista viinietikkaa. Ihan hyvä sellaisenaan ruuan lisukkeena. Joskus raastan karkeaa porkkanaraastetta sekaan, kuten italiasssa usein on.

No ensinnäkään jäävuorisalaatissa ei ole mitään ravintoaineita toisin kuin tummemmissa lehdissä, lisäksi onhan tuo tylsyyden huippu salaattina :D. Vähän mielikuvitusta peliin, niin saa hurjasti lisää makua sekä ravintoaineita.

meillä ne ei edes aina ole viipaloituna kippoon tmv, saatan ottaa kurkun jääkaapista ja iskeä sen kahtia ja sitten puolet ja puolet lapsille.

Ei minusta aina todellakaan tartte olla mikään supersalaatti. Meillä saattaa tytöt vetää iltapalaksi kiinankaalin, eli saavat tarpeeksi vihreetä vaikken aina aterialle tee sydämellä salaattia.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

No ensinnäkään jäävuorisalaatissa ei ole mitään ravintoaineita toisin kuin tummemmissa lehdissä, lisäksi onhan tuo tylsyyden huippu salaattina :D. Vähän mielikuvitusta peliin, niin saa hurjasti lisää makua sekä ravintoaineita.

Noh, itse asiassa en kyllä syö salaatinlehtiä ravintoarvon vuoksi. Ne vitamiinit tulevat kyllä muualta. Jäävuorisalaattiakin on muuten montaa lajia, osa tummempia (jos sillä edes on tämän asian kannalta mitään väliä).

Minä pidän ruuassa yksinkertaisista mauista enkä voi henkilökohtaisesti käsittää mitään raejuusto-rusina-ananas-persikka-juttuja salaatissa.
Eikä se perussalaatti ole edes mikään suomalainen juttu, vaan sellaista saa kyllä ihan muissakin maissa.

Yhteistyössä