Onkohan Suomessa naisella helpompaa kuin miehellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietinvaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietinvaan

Vieras
Suomi on tasa-arvon mallimaa ja jotkut ovat jopa sitä mieltä, että tasa-arvon tai "tasa-arvon" takia naisilla on jopa etulyöntiasema tässä maassa. Koulut tuntuu olevan tyttöjen maailmaa, pojat jää jalkoihin. Aikuisena sitten nainen voi opiskella ja tehdä uraa, mutta kotiäiti-vaihtoehto on yhtälailla hyväksytty. Mies taas, joka ei saavuta työmarkkinoilla hyvää asemaa, on luuseri. Nainen on aina vähintään äiti (siis jos omaa lapsia). Mieheltä vaaditaan yhä sitä menestystä, mutta myös vaatimukset kotona kasvavat.

Toki onhan olemassa kaiken maailman "lasikattoja", mutta tuo koskee vain erittäin pientä osaa naisista. Ei sinne huipulle moni mieskään pääse. Suurinta osaa ihmisistä kun SUomessa miettii, niin tuntuu, että monissa asioissa naisilla alkaa olla helpompaa... Mitäs mieltä?

No ei tod. ole. Naiset käy töissä siinä kuin miehet mutta palkka pienempi. Kotona pitää siivota, laittaa ruoka, hoitaa lapset ja ukot vaan makaa. Töissä sama homma. Ukot tekee vain sen mikä on välttämätöntä mutta muu jätetään retuperälle, sitten sitä pitää naisten järjestellä tms.

EI todellakaan oo naisella helpompaa kuin miehellä Suomessa. Mutta varmaan on parempi kuin jossain muslimimaassa missä nainen kivitetään jos ei oo huntua tms.

Toisaalta miehiä arvostetaan edelleen enemmän kuin naisia, miehiin ei kohdistu samanlaisia ulkonäköpaineita, miesvaltaisilla aloilla palkka on huomattavasti suurempi kuin naisvaltaisilla, miesten suosimiin urheilulajeihin suunnataa paljon enemmän yhteiskunnan varoja (esim jääkiekko), naisten vastuulla on pääsääntöisesti lapset ja enimmän osan kotitöistä tekee nainen. Jne jne

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Enpä lähtis sanomaan, että yleisesti ottaen miehellä tai naisella olisi ratkaisevasti paremmat oltavat Suomessa. Kyllä tasa-arvo melkoisin hyvin toteutuu, ainakin laissa. Mutta tosiaan sitten kulttuurillisia seikkoja on paljon, jotka rasittavat sekä miehen että naisen asemaa. Miehenä koen, että tosiaan ulkonäköpaineet eivät ole samanlaisia kuin naisella. Palkat ovat miesten hommissa kyllä paremmat, tosin tuo "naisen euro on 80 senttiä" on vähän kyseenalainen heitto. On paljon aloja missä naiset saavat tismalleen samaa palkkaa. Tuo ero selittyy enemmän sillä, että naisia on paljon julkisella sektorilla ja miehiä yksityisellä. Ja palkat menee sen mukaan.

Ei kai miestä voi syyttää siitä, että tietää arvonsa ja hakeutuu yksityiselle sektorille. Tottakai naisen on vieläkin vaikeampi sovittaa uraa ja lapsia.

Olen kyllä mieluummin mies, mutta eipä tässä helpolla tunnu pääsevän :)

[QUOTE="Vieras";28050918]No ei tod. ole. Naiset käy töissä siinä kuin miehet mutta palkka pienempi. Kotona pitää siivota, laittaa ruoka, hoitaa lapset ja ukot vaan makaa. Töissä sama homma. Ukot tekee vain sen mikä on välttämätöntä mutta muu jätetään retuperälle, sitten sitä pitää naisten järjestellä tms.

EI todellakaan oo naisella helpompaa kuin miehellä Suomessa. Mutta varmaan on parempi kuin jossain muslimimaassa missä nainen kivitetään jos ei oo huntua tms.[/QUOTE]

Se on oma valinta millaisen ukon ottaa. JOs mietin oman mieheni päivää, on se vähintään puolet rankempaa kuin minun päiväni.

Oma päiväni tänään

Herättiin klo 8
syötiin aamiainen 8.30
pestiin pyykkiä, laitettiin koti kuntoon.
Ulkoiltiin 10-12.
Lasten päiväunet, omaa lepo/rentoutumisaikaa 12.30-15
Tein ruoan, ulkoiltiin ja lapset nukkuu jo. Ainiin ja kaupassa käytiin autolla.

noh, miehen päivä sitten
Heräsi myös klo 8. Oli töissä it alan johtotehtävissä 9-17
Tuli kotiin 17.20, lähti rakentamaan perheelleen okt ja tulee puolen yön jälkeen.

Siitä jokainen voi laskea kummalla on ollut rankempaa..

[QUOTE="fss";28051015]Oma päiväni tänään

Herättiin klo 8
syötiin aamiainen 8.30
Ulkoiltiin 10-12.

noh, miehen päivä sitten
Tuli kotiin 17.20, lähti rakentamaan perheelleen okt ja tulee puolen yön jälkeen.

Siitä jokainen voi laskea kummalla on ollut rankempaa..[/QUOTE]

Ihme nukkujia teidän lapset. Onko niillä jokin sairaus?

VIttu kaikki noi it-alan tehtävät on jotain johtotehtäviä. Ei varmaan osaa rakentaa semmonen johtaja mitään taloa. Menee sinne saatana löntystelemään ja kattoo kun palkkaukot rakentaa. Ja jos ei oo varaa ukkoja palkata niin tuskin on mikään oikee pomo. Pöh mitä humble bragia.

[QUOTE="fss";28051015]Oma päiväni tänään

Herättiin klo 8
syötiin aamiainen 8.30
Ulkoiltiin 10-12.

noh, miehen päivä sitten

Siitä jokainen voi laskea kummalla on ollut rankempaa..[/QUOTE]
No jestas, jos kerran TEILLÄ on ollut tuollainen päiväohjelma, niin kyllä sen täytyy kertoa jotain koko Suomen tilanteesta.

Ei oikeasti jaksa enää edes ihmetellä, miten tyhmiä ämmiä täällä palstalla pyörii.

VIttu kaikki noi it-alan tehtävät on jotain johtotehtäviä. Ei varmaan osaa rakentaa semmonen johtaja mitään taloa. Menee sinne saatana löntystelemään ja kattoo kun palkkaukot rakentaa. Ja jos ei oo varaa ukkoja palkata niin tuskin on mikään oikee pomo. Pöh mitä humble bragia.

No justiinsa. Olipas tämä järkevä kommentti. Minä olen asianajaja ja mies nimenomaan it alan johtoryhmässä mukana. Ja parasta aikaa rakennetaan kolmatta taloa perheellemme.

No justiinsa. Olipas tämä järkevä kommentti. Minä olen asianajaja ja mies nimenomaan it alan johtoryhmässä mukana. Ja parasta aikaa rakennetaan kolmatta taloa perheellemme.

No tommosten ihmehiihtäjien jutut ei oo sama ku koko kansan jutut. Nää on näitä naistenlehtien ihmeperheitä, mut tavallisissa perheissä tilanne toinen. Siellä äijä painaa tehtaassa ja akka on lähäri. Ja tulot viideosa teiän tuloista.

Olen taipuvainen olemaan ketjun aloittajan kanssa samaa mieltä muuten, mutta naisilla on hankalampaa siinä mielessä, että joutuu olemaan enemmän tekemisissä toisten naisten kanssa. Ja naiset nyt vaan ovat keskimäärin katkeria paskiaisia, kuten tällä palstallakin näkee. Ei sellaista aloitusta, etteikö viimeistään viidennessä viestissä ole joku idiootti vittuilemassa. On miehissäkin vikansa, ei sillä, mutta ei ne tällaisiä katkeroituneita paskiaisia ole.

Vaikka olisit asianajaja, niin perheenne ei liene ihan tyypillisin suomalainen perhe. Hyvin monessa perheessä sekä isä että äiti tekevät yhtä pitkän työpäivän, mutta äidin "työpäivä" jatkuu kotona kun laitetaan perheelle ruokaa ja pestään pyykkiä. Tyypillisesti miehet harrastavat sen saman ajan kuin naiset tekevät kotitöitä.

No tommosten ihmehiihtäjien jutut ei oo sama ku koko kansan jutut. Nää on näitä naistenlehtien ihmeperheitä, mut tavallisissa perheissä tilanne toinen. Siellä äijä painaa tehtaassa ja akka on lähäri. Ja tulot viideosa teiän tuloista.

Tää oli jotenkin niiiiiiiiiiiin katkera kommentti! Ei se ole tämän perheen vika tai milläänlailla sinulta pois jos he käyvät muualla töissä kuin tehtaassa!

Kyllä minusta Suomi on melkoisen tasa-arvoinen maa. Tuo "miehen euro on naisen 80 senttiä" perustuu ihan siihen, että naiset hakeutuvat useammin matalapalkka-aloille ja julkiselle sektorille töihin. Se on kuitenkin ihan oma valinta tämän päivän suomessa mihin alalle kukainenkin hakeutuu. Ihan jokaisella on teoriassa mahdollisuus hakeutua alalle kuin alalle. On myös ihan oma valint amiten ne kotityöt jaetaan parisuhteessa, on ihan turha valittaa ettei mies tee mitään, jos itse siihen alistuu. Totta on kyllä että raskaus ja lapsivapaat vaikeuttavat osaltaan naisten työllistymistä ja urakehitystä ja siihen on kyllä vaikea itse kovinkaan paljoa vaikuttaa, mutta toisaalta taas nainen voi hyvin helposti vetää tasa-arvokortin esiin ja edetä sitä kautta. olen itse törmännyt tilanteeseen, jossa kaksi työnhakijaa, nainen ja mies, omasivat saman koulutuksen ja suunnilleen yhtä paljon työkokemustakin. Jos naista ei valita, hän voi valittaa syrjinnästä sukupuolen vuoksi ja lähes poikkeuksetta hän myös voittaa kiistan, jos taas nainen valitaan miehellä ei ole mitään keinoja hakea muutosta sukupuoleen vedoten. Tästä syystä työnantaja herkästi antaa paikan suoraan naiselle, vaikka mies voisi olla muuten parempi ko. työhön tai tiimiin. Nykyään on myös todella paljon pelkästään naisille suunnattuja, miehiltä kiellettyjä, palveluja: naisten kuntosaleja, naisten kylpylöitä, yms. jotka rikkovat tasa-arvolakia, kun miehille ei järjestetä vastaavia palveluja. On siis tilanteita joissa miehet ovat alakynnessä.

Yhteistyössä